Sześciolatek w roli ucznia : praca zbiorowa
Choć znowelizowana ustawa oświatowa rodzicom sześciolatków pozostawia do wyboru przedszkole lub szkołę, nie ulega wątpliwości, że część z nich wybierze to drugie rozwiązanie. Czy wobec tego szkoła i nauczyciele są w pełni gotowi na przyjęcie o rok młodszych uczniów? Czy wszyscy nauczyciele sześcioletnich pierwszoklasistów potrafią właściwie organizować zabawę, która jest
podstawową formą aktywności dzieci w tym wieku? To tylko przykładowe pytania, na które muszą odpowiedzieć sobie sami nauczyciele, ale odpowiedzi te z pewnością bardzo interesują także rodziców najmłodszych uczniów.Nowa sytuacja wymaga wielostronnych zmian w pracy nauczycieli, zobowiązując ich do poszerzenia kompetencji zawodowych w zakresie: prakseologii, komunikacji, współdziałania, kreatywności, technologii informacyjnej, aksjologii itd. Nauczyciele, świadomi różnic pomiędzy siedmioletnim - "oswojonym" a sześcioletnim - "nowym" pierwszoklasistą, wciąż poszukują źródeł informacji wspierających działania edukacyjne w nowej rzeczywistości. Jednym z nich jest publikacja Sześciolatek w roli ucznia, adresowana zarówno do nauczycieli, jak i rodziców oraz studentów pedagogiki, stanowiąca aktualizację poprzedniej pozycji pt. Dziecko sześcioletnie w szkole (której nakład został już wyczerpany), wzbogacona o nowe artykuły, wskazówki dla nauczycieli i rodziców oraz wyniki najnowszych badań.Sześciolatek w roli ucznia składa się z sześciu rozdziałów zawierających opracowania z zakresu pedagogiki porównawczej, psychologii, biomedyki i metodyki. Ważne miejsce zajmuje tu problem diagnozowania rozwoju dziecka wraz z klasyfikacją wybranych zaburzeń. Nie pominięto również znaczenia szeroko pojętych nowatorskich działań pedagogicznych.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | pod redakcją Małgorzaty Kwaśniewskiej i Joanny Lendzion. |
Hasła: | Uczniowie klas początkowych - psychologia Dojrzałość szkolna Dziecko - rozwój psychofizyczny |
Adres wydawniczy: | Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2016. |
Opis fizyczny: | 305 s. : il. ; 24 cm. |
Uwagi: | Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej. Bibliogr. s. 296-305. |
Przeznaczenie: | Dla nauczycieli, rodziców i studentów pedagogiki. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- *
- WPROWADZENIE
- * 1.DZIECKO SZEŚCIOLETNIE W POLSCE I NA ŚWIECIE
- Małe dziecko lubi szkołę – Zdzisław Ratajek
- Dojrzałość szkolna, gotowość szkolna – granice pojęć – Aldona Kopik
- Start „pierwsza klasa” – społeczno-ekologiczna teoria rozwoju człowieka
- a proces adaptacji ucznia w pierwszej klasie – Agnieszka Olechowska
- Cele, założenia i korzyści związane z rozpoczynaniem edukacji w szkole przez sześciolatków z perspektywy rodziców – Barbara Kurowska
- * 2.CHARAKTERYSTYKA I DIAGNOZA ROZWOJU
- DZIECI SZEŚCIOLETNICH
- Dojrzałość i możliwości oceny dzieci 6–7-letnich w zakresie rozwoju fizycznego – Andrzej Jopkiewicz
- Rozwój poznawczy dzieci sześcioletnich - Elżbieta Anita Bajcar, Przemysław Bąbel
- Rozpoznawać, rozumieć i panować nad emocjami – czyli wyzwania
- rozwoju emocjonalnego u progu okresu wczesnoszkolnego – Paweł Kurtek
- Diagnozowanie rozwoju dzieci sześcioletnich – Ewa Małgorzata Szumilas
- 3.FORMY AKTYWNOŚCI DZIECI SZEŚCIOLETNICH
- * Organizacja dnia aktywności dzieci sześcioletnich w szkole – Joanna Lendzion
- Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecięcej i jej socjopedagogiczny wymiar – Małgorzata Kwaśniewska
- Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze jako specyficzna forma aktywności dzieci -Joanna Lendzion
- Rola nauczyciela wczesnej edukacji w propagowaniu wycieczek szkolnych - Anna Szkolak
- Udział dzieci sześcioletnich w uroczystościach i imprezach szkolnych - Lidia Pawelec
- Praca jako forma aktywności społecznej dzieci – Mirosława Parlak
- Specyfika sytuacji okolicznościowych w pracy z dziećmi – Joanna Lendzion
- 4.OBSZARY AKTYWNOŚCI DZIECIĘCEJ
- Aktywność społeczna dzieci – Joanna Lendzion
- Aktywność językowa dzieci – Małgorzata Kwaśniewska
- Cechy systemowe języka (polskiego) a nauka czytania i pisania dzieci sześcioletnich – Zuzanna Zbróg
- Sześciolatek w świecie związków frazeologicznych – Kinga Kuszak
- Wspieranie rozwoju mowy i języka dziecka sześcioletniego -wybór ćwiczeń – Ewa Boksa
- Aktywność poznawcza dzieci – Irena Stańczak
- Aktywność matematyczna dzieci – Beata Bugajska-Jaszczołt.
- Edukacja matematyczna jako przestrzeń zmian – Jolanta Nowak
- Nabywanie pojęcia czasu w edukacji matematycznej sześciolatków - Barbara Nawolska, Joanna Żądło
- Aktywność artystyczna dzieci – Irena Chyła-Szypułowa
- Dziecko sześcioletnie – odbiorca sztuki i twórca. O kształtowaniu kompetencji kulturowych i artystycznych – Kinga Łapot-Dzierwa
- Rozwój muzykalności u dzieci sześcioletnich – Joanna Szczyrba-Poroszewska, Monika Waligóra
- Twórcze wykorzystanie teatru kamishibai – dziecko twórcą obrazu i aktorem – Katarzyna Jurczyńska
- Aktywność ruchowa dzieci – edukacja motoryczna – Małgorzata Markowska
- * 5.ZABURZENIA ROZWOJOWE DZIECI
- * Klasyfikacja zaburzeń rozwojowych dzieci – Aneta Ratajek
- Charakterystyka typowych zaburzeń rozwojowych dzieci – Aneta Ratajek
- Profilaktyka i terapia zaburzeń dziecięcych – Aneta Ratajek
- * 6.NOWATORSKIE TENDENCJE W EDUKACJI
- Gotowość szkoły do pracy z dziećmi sześcioletnimi i rytualność „przekraczania progu” – Małgorzata Kwaśniewska
- Metody aktywizujące w pracy z sześcioletnim pierwszoklasistą - Agnieszka Kaczmarczyk
- Współpraca szkoły z rodzicami dzieci sześcioletnich oraz ze środowiskiem lokalnym – Elżbieta Zyzik
- Wczesna edukacja językowa dzieci sześcioletnich – Izabela Jaros .
- Gry na dobry początek – czyli o dodatkowych korzyściach okresu bezpodręcznikowego – Agnieszka Szplit
- Dobry start w szkole – wskazówki dla nauczycieli i rodziców - Małgorzata Molenda .
- Wybór bibliografi i pomocniczej do pracy z dziećmi sześcioletnimi – Anna Łojek *
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Czytelnia
ul. Warszawska 34
Sygnatura: 159.922.7/.8
Numer inw.: 36970
Dostępność: tylko na miejscu