Psychologia agresji : wybrane problemy
Książka składa się z trzech części zawartych w ośmiu rozdziałach i stanowi kompendium wiedzy na temat agresji. Mocną stroną książki jest odniesienie zjawiska agresji do stadiów rozwoju człowieka. Autorzy nie tylko prowadzą dialog na temat definicji, rodzajów agresji czy dawnych i nowszych teorii tłumaczących agresję jako immanentny element życia społecznego, lecz także rozpatrują znaczenie
agresji w różnych okresach życia, jak: adolescencji, dojrzałości i co szczególnie ciekawe: agresji w okresie starzenia się i starości (przy uwzględnieniu procesów neurodegeneracyjnych).
Z recenzji prof. dr hab. Hanny Brycz
Odpowiedzialność: | Marzanna Farnicka, Hanna Liberska, Dorota Niewiedział. |
Hasła: | Agresywność - psychologia |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016. |
Opis fizyczny: | 207, [3] s. : il. ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 180-200. Indeks. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Wstęp
- Wprowadzenie. Agresja i Agresywność (J. Martin Ramirez)
- Część I. Wybrane teorie i mechanizmy agresji - zagadnienia podstawowe
- Rozdział I. Czym jest agresja? Podstawowe pytania dotyczące agresji
- 1. Pytanie podstawowe: Agresja (aggression) - co to jest?
- 2. Pytanie: Czy agresję można wypreparować z motywów? Motywy agresji
- 3. Pytanie: Czy oprócz ofiary cierpi także agresor?
- 4. Pytanie: Czy agresja jest równa agresji?
- 5. Pytanie: Agresja: emocje czy rozum?
- 6. Pytanie: Czy można uporządkować przejawy i formy agresji? Jakie są wymiary agresji?
- 7. Pytanie: W jakich zachowaniach może wyrażać się agresja?
- 8. Pytanie: Czy agresja, przymus i przemoc to to samo?
- 9. Pytanie: Czy agresja jest tym samym co agresywność?
- 10. Pytanie: Jakie są kierunki poszukiwań mechanizmu agresji?
- Rozdział 2. Podstawowe teorie i mechanizmy powstawania agresji
- 2.1. Biologiczne teorie agresji
- 2.2. Agresja w ujęciu etologicznym
- 2.3. Agresja ujmowana na gruncie teorii ewolucji - stanowisko socjobiologii
- 2.4. Agresja z perspektywy genetyki behawioralnej - problem dziedziczenia
- Rozdział 3. Psychologiczne koncepcje agresji
- 3.1. Agresja jako destrukcyjny instynkt
- 3.2. Agresja jako popęd ukierunkowany na cel a teoria frustracji-agresji
- 3.3. Rola negatywnych afektów w regulacji agresji
- 3.4. Agresywne skrypty a przetwarzanie informacji społecznych
- 3.5. Uczenie się agresji: rola wzmocnienia i naśladownictwa
- 3.6. Agresja jako przymuszający wpływ społeczny
- 3.7. Ogólny interakcyjny model agresji
- 3.8. Podsumowanie. Agresja jako zjawisko biopsychospołeczne
- 3.8.1. Zapowiedź nowych tropów, nowych kierunków poszukiwań wyjaśnienia agresji i jej związków z właściwościami podmiotu i sytuacji
- Część II. Podstawowe problemy badań nad agresją i jej uwarunkowaniami
- Rozdział 4. Wybrane problemy badań nad agresją: obszary, strategie i narzędzia pomiaru
- 4.1. Problemy dotyczące wyznaczników obszaru badawczego i integracji uzyskanych rezultatów
- 4.1.1. Jakie problemy stwarzają zbyt szczegółowo sformułowane obszary badawcze?
- 4.1.2. Co pomaga badaczom integrować rezultaty badań?
- 4.1.3. Etapy integracji: jak rezultat może stać się nauką?
- 4.2. Metody badania agresji - podział i charakterystyka wybranych narzędzi pomiaru
- 4.3. Wybrane metody badań nad agresją
- 4.3.1. Metody obserwacyjne - znaczenie czynników kulturowych i środowiskowych w badaniach nad agresją
- 4.3.2. Skale oceniające zachowanie innych
- 4.3.3. Eksperyment
- 4.3.4. Arkusze samoobserwacyjne
- 4.3.5. Narzędzia jakościowe w badaniu zachowań agresywnych
- Rozdział 5. Uwarunkowania agresji wśród młodzieży
- 5.1. Wybrane uwarunkowania agresji jako zjawiska biopsychospołecznego
- 5.2. Czynniki chroniące i czynniki ryzyka powstawania agresji w okresie dojrzewania
- 5.3. Uwarunkowania socjodemograficzne agresji - mit czy rzeczywistość?
- 5.4. Oddziaływania rodzicielskie jako uwarunkowania agresji u dzieci i młodzieży
- 5.5. Sprawca i ofiara - dwie strony tego samego problemu? Uwarunkowania podmiotowe i społeczne wchodzenia w rolę sprawcy i ofiary
- Rozdział 6. Etapy i ścieżki w rozwoju agresywności - propozycja modelu badawczego i jego weryfikacji
- 6.1. Prezentacja modelu
- 6.2. Weryfikacja modelu i kierunki modyfikacji
- 6.3. Rezultaty badań własnych: nowe zjawiska i kierunki dalszych poszukiwań
- Część III. Przejawy agresji - ponadczasowe problemy i nowe wyzwania
- Rozdział 7. Zachowania agresywne - klasyczna klasyfikacja zjawiska
- 7.1. Podział zachowań agresywnych
- 7.2. Uwarunkowania społecznej akceptacji zachowań agresywnych
- Rozdział 8. Przejawy zachowań agresywnych w kontekście interakcji społecznych - stary problem, nowe formy
- 8.1. Asertywność - technika obrony granic, strategia komunikacji, postawa czy agresja akceptowana społecznie?
- 8.2. Cyberbullying - przemoc grupowa w nowej odsłonie
- 8.2.1. Jak oceniać skuteczność programów profilaktycznych?
- 8.3. Mobbing - przemoc ukryta w zasadach grupy
- 8.3.1. Rozumienie zjawiska mobbingu
- 8.3.2. Cechy sytuacji mobbingowej
- 8.3.3. Konsekwencje mobbingu
- 8.3.4. Czynniki ryzyka i czynniki chroniące przed mobbingiem
- Rozdział 9. Formy agresji na przestrzeni życia jednostki - agresja w późnej dorosłości
- 9.1. Zachowania agresywne starzejących się osób i problemy z ich pomiarem
- 9.2. Przyczyny agresji seniorów w perspektywie neuropsychologicznej i teorii pomyślnego starzenia się
- 9.3. Zachowania agresywne wobec seniorów
- 9.4. Zachowania agresywne w małżeństwach w okresie późnej dorosłości
- 9.5. Problemy agresywności i agresji w starości jako biała plama w badaniach i dyskursie społecznym
- Zakończenie
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)