Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Zarządzanie kapitałem ludzkim : Procesy - narzędzia - aplikacje




Problematyka książki jest niezwykle ważna dla praktyki i teorii zarządzania, ludzie bowiem stanowią najcenniejszy kapitał i jeden z kluczowych czynników budowania przewagi konkurencyjnej każdej organizacji. Zarządzanie kapitałem ludzkim (ZKL) - coraz powszechniej uznawane przez teoretyków za współcześnie występujący, następny po zarządzaniu zasobami ludzkimi etap rozwoju funkcji personalnej przedsiębiorstwa,

także oparty na innych założeniach - wykorzystuje wiele modeli, metod i instrumentów koncepcji ZZL.
Podręcznik stanowi wartościowe opracowanie, którym przedstawiono w sposób wyczerpujący i kompetentny wiele wymiarów ZKL, tj.: koncepcyjny, strategiczny, operacyjny, przedmiotowy, podmiotowy. Zawiera bogate treści uporządkowane pod względem metodycznym, strukturalnym i logicznym, które będą pomocne studentom w zakresie nabywania wiedzy i umiejętności w przedmiotowym obszarze oraz w kształtowaniu kompetencji społecznych niezbędnych do odgrywania przez nich w przyszłości różnych ról zawodowych i życiowych. Po to użyteczne kompendium uporządkowanej wiedzy mogą także sięgać menedżerowie i specjaliści przedsiębiorstw oraz podmiotów sektora publicznego i badawcze problematyki zarządzania kapitałem ludzkim.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Redakcja naukowa Marta Juchnowicz.
Hasła:Kadry - polityka
Podręczniki
Adres wydawniczy:Warszawa : Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2014.
Opis fizyczny:560 stron : ilustracje ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia na stronach 537-549. Indeks.
Twórcy:Juchnowicz, Marta. (1948- ). Redakcja

Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp
  2. O Autorach
  3. Część I. Pracownicy jako kapitał
  4. 1. Istota i struktura kapitału ludzkiego
  5. 1.1. Charakterystyka kapitału ludzkiego jako elementu kapitału intelektualnego
  6. 1.2. Struktura kapitału ludzkiego
  7. Problemy do dyskusji
  8. Literatura polecana
  9. 2. Model kompetencyjny organizacji
  10. 2.1. Kompetencje kluczowe organizacji
  11. 2.2. Inne kompetencje organizacji
  12. 2.3. Kompetencje zawodowe pracowników
  13. 2.4. Kompetencje kluczowe organizacji a kompetencje zawodowe pracowników
  14. 2.5. Założenia modelu kompetencyjnego organizacji
  15. 2.6. Metody identyfikacji kompetencji
  16. 2.7. Budowa modelu kompetencyjnego
  17. 2.8. Zamiast zakończenia
  18. Problemy do dyskusji
  19. Literatura polecana
  20. 3. Składniki potencjału kompetencyjnego
  21. 3.1. Kapitał psychologiczny pracownika
  22. 3.1.1. Czym jest kapitał psychologiczny?
  23. 3.1.2. Skuteczność
  24. 3.1.3. Optymizm
  25. 3.1.4. Nadzieja
  26. 3.1.5. Odporność psychiczna
  27. 3.1.6. Kapitał psychologiczny a funkcjonowanie zawodowe jednostki
  28. Problemy do dyskusji
  29. Literatura polecana
  30. 3.2. Kreatywność i innowacyjność kluczowymi składnikami kapitału ludzkiego
  31. 3.2.1. Kreatywność jako kompetencja pracownika
  32. 3.2.2. Kreatywność jako podstawa innowacyjności pracowników
  33. 3.2.3. Organizacyjne determinanty budowania organizacji kreatywnej
  34. 3.2.3.1. Atrybuty kultury organizacyjnej organizacji kreatywnej
  35. 3.2.3.2. Lider i styl przywództwa promujący kreatywność
  36. 3.2.3.3. Praktyki zarządzania kapitałem ludzkim ukierunkowane na kreowanie innowacyjności
  37. Problemy do dyskusji
  38. Literatura polecana
  39. 3.3. Postawy pracowników wobec pracy jako składnik potencjału
  40. kompetencyjnego
  41. 3.3.1. Czym są postawy?
  42. 3.3.2. Postawy pracowników wobec pracy
  43. 3.3.3. Kształtowanie postaw pracowników w organizacji
  44. Problemy do dyskusji
  45. Literatura polecana
  46. 4. Pomiar kapitału ludzkiego - miary ekonomiczno-finansowe
  47. 4.1. Pomiar kapitału ludzkiego w organizacji
  48. 4.2. Projektowanie systemu pomiaru kapitału ludzkiego w organizacji
  49. Problemy do dyskusji
  50. Literatura polecana
  51. Część II. Charakterystyka zarządzania kapitałem ludzkim
  52. 5. Założenia koncepcji zarządzania kapitałem ludzkim
  53. 5.1. Przesłanki nowego podejścia do zarządzania w sferze ludzkiej
  54. 5.2. Charakterystyka zarządzania kapitałem ludzkim na tle koncepcji zasobowej
  55. 5.3. Założenia zarządzania kapitałem ludzkim
  56. Problemy do dyskusji
  57. Literatura polecana
  58. 6. Strategia zarządzania kapitałem ludzkim
  59. 6.1. Strategia zarządzania kapitałem ludzkim a strategia organizacji
  60. 6.2. Modele strategicznego zarządzania kapitałem ludzkim
  61. 6.3. Rodzaje strategii zarządzania kapitałem ludzkim
  62. 6.4. Substrategie ZKL
  63. 6.5. Polityki zarządzania kapitałem ludzkim
  64. Problemy do dyskusji
  65. Literatura polecana
  66. 7. Relacje kultury organizacyjnej i procesu zarządzania kapitałem ludzkim
  67. 7.1. Ogólny obraz kultury organizacyjnej w firmie
  68. 7.2. Kultura organizacyjna a zarządzanie kapitałem ludzkim
  69. Problemy do dyskusji
  70. Literatura polecana
  71. 8. Podmioty zarządzania kapitałem ludzkim
  72. 8.1. Otoczenie organizacji
  73. 8.2. Dostawcy kompetencji
  74. 8.3. Organizacje kontrolujące
  75. 8.4. Eksperci ds. ZKL
  76. 8.5. Bezpośredni przełożony
  77. 8.6. Kierownictwo wyższego szczebla i zarząd
  78. 8.7. Pracownik
  79. Problemy do dyskusji
  80. Literatura polecana
  81. 9. Zewnętrzne uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim
  82. 9.1. Warunki współczesnego rynku pracy
  83. 9.1.1. Kluczowe wyzwania polskiego rynku pracy
  84. 9.1.2. Równowaga podaży i popytu na pracę - perspektywa
  85. przedsiębiorstwa
  86. 9.1.3. Mobilność kapitału ludzkiego
  87. Problemy do dyskusji
  88. Literatura polecana
  89. 9.2. Zmiany w zapotrzebowaniu na kompetencje
  90. Problemy do dyskusji
  91. Literatura polecana
  92. 9.3. Specyfika gospodarki usług
  93. 9.3.1. Wpływ procesu serwicyzacji gospodarki na zarządzanie kapitałem ludzkim
  94. Problemy do dyskusji
  95. Literatura polecana
  96. Część III. Proces zarządzania kapitałem ludzkim
  97. 10. Struktura procesu zarządzania kapitałem ludzkim
  98. 10.1. Cechy procesów zarządzania kapitałem ludzkim
  99. 10.2. Fazy procesów zarządzania kapitałem ludzkim
  100. 10.3. Role podmiotów zarządzania kapitałem ludzkim
  101. 10.4. Instrumentarium zarządzania kapitałem ludzkim
  102. 10.5. Model procesu zarządzania kapitałem ludzkim
  103. Problemy do dyskusji
  104. Literatura polecana
  105. 11. Procesy pozyskiwania i relokacji
  106. 11.1. Pozyskiwanie pracowników
  107. 11.1.1. Determinanty wyboru źródła pozyskiwania pracowników
  108. 11.1.2. Przemieszczenia i relokacja pracowników
  109. 11.1.3. Sposoby dotarcia do pracowników na zewnętrznym rynku pracy
  110. 11.1.4. Narzędzia selekcji - analiza kompetencji kandydatów do pracy
  111. 11.2. Zarządzanie procesami ekspatriacji i reemigracji
  112. 11.2.1. Modele reemigracji w zależności od celów ekspatriacji
  113. 11.2.2. Znaczenie zarządzania procesem reemigracji
  114. 11.2.3. Organizacja procesu reemigracji
  115. Problemy do dyskusji
  116. Literatura polecana
  117. 12. Proces oceny wymagań pracy
  118. 12.1. Istota i etapy wartościowania pracy
  119. 12.2. Metody oceny wymagań pracy
  120. 12.3. Wykorzystanie wyników wartościowania pracy w różnych obszarach zarządzania organizacją
  121. 12.3.1. Rekrutacja, selekcja, rotacja
  122. 12.3.2. Rozwój kapitału ludzkiego
  123. 12.3.3. Ocena okresowa pracowników
  124. 12.3.4. Projektowanie stanowisk i rozwój organizacji
  125. 12.3.5. Wynagradzanie
  126. 12.4. Zmiany w obszarze oceny wymagań pracy
  127. 12.5. Charakterystyka koncepcji wartościowania kompetencji pracowników
  128. 12.6. Metody wartościowania kompetencji
  129. 12.7. Różnicowanie wynagrodzeń pracowników z uwzględnieniem kryteriów kompetencyjnych
  130. 12.8. Wyniki wartościowania kompetencji a wynagrodzenia
  131. Problemy do dyskusji
  132. Literatura polecana
  133. 13. Proces rozwoju kompetencji
  134. 13.1. Organizacja procesu rozwoju kompetencji
  135. 13.1.1. Wpływ strategii ogólnej organizacji na strategię rozwoju kompetencji
  136. 13.1.2. Etapy procesu rozwoju kompetencji
  137. 13.1.3. Istota analizy potrzeb kompetencyjnych
  138. 13.1.4. Metody analizy potrzeb kompetencyjnych
  139. 13.1.5. Istota planowania i projektowania programów rozwoju kompetencji
  140. 13.1.6. Metody rozwoju kompetencji
  141. 13.1.7. Wybrane metody wspomagające dyfuzję i wykorzystanie wiedzy
  142. 13.1.8. Wybrane modele ewaluacji programów rozwoju kompetencji
  143. 13.1.9. Ocena zwrotu z inwestycji w rozwój kapitału ludzkiego
  144. jako element budowy przewagi konkurencyjnej
  145. Problemy do dyskusji
  146. Literatura polecana
  147. 13.2. Kształtowanie karier pracowników
  148. 13.2.1. Istota kariery
  149. 13.2.2. Proces kształtowania karier
  150. 13.2.3. Instrumenty kształtowania karier
  151. 13.2.4. Przykłady z praktyki kształtowania karier pracowników
  152. Problemy do dyskusji
  153. Literatura polecana
  154. 13.3. Zastosowanie coachingu i mentoringu w procesie rozwoju pracowników
  155. 13.3.1. Istota coachingu i mentoringu
  156. 13.3.2. Cele osiągane w procesie rozwoju w ramach coachingu i mentoringu
  157. 13.3.3. Projektowanie i przeprowadzanie procesów coachingu i mentoringu w organizacji
  158. Problemy do dyskusji
  159. Literatura polecana
  160. 13.4. Zarządzanie osobami o wysokim potencjale
  161. 13.4.1. Pracownicy o wysokim potencjale - talenty
  162. 13.4.2. Talent w firmie. Jak pozyskiwać, rozwijać i utrzymać
  163. pracowników o wysokim potencjale
  164. Problemy do dyskusji
  165. Literatura polecana
  166. 14. Proces oceny pracowników
  167. 14.1. Proces oceny okresowej pracowników
  168. 14.1.1. Ocena okresowa i ocena bieżąca pracowników
  169. 14.1.2. Zakres dokonywanej oceny
  170. 14.1.3. Długość okresu w ocenie okresowej
  171. 14.1.4. Fazy procesu oceny okresowej pracowników i role kluczowych uczestników
  172. 14.1.5. Ocena 360 stopni
  173. Problemy do dyskusji
  174. Literatura polecana
  175. 14.2. Ocena kompetencji z zastosowaniem ośrodków oceny i ośrodków rozwoju (AC/DC)
  176. 14.2.1. Istota i zastosowanie
  177. 14.2.2. Metodologia
  178. 14.2.3. Proces wdrażania
  179. 14.2.4. Z praktyki
  180. Problemy do dyskusji
  181. Literatura polecana
  182. 15. Proces budowania zaangażowania pracowników
  183. 15.1. Założenia procesu budowania zaangażowania pracowników
  184. 15.2. Co determinuje zaangażowanie pracowników w świetle teorii motywacji?
  185. 15.3. Zarządzanie wynagrodzeniami
  186. 15.4. Mechanizm wzrostu wynagrodzeń
  187. 15.5. Metody wynagradzania za efekty
  188. Problemy do dyskusji
  189. Literatura polecana
  190. 16. Proces kształtowania relacji z interesariuszami wewnętrznymi
  191. 16.1. Kształtowanie relacji z interesariuszami wewnętrznymi poprzez kontrakt psychologiczny, budowanie poczucia sprawiedliwości organizacyjnej i zaufania
  192. 16.1.1. Kontrakt psychologiczny i jego rola w budowaniu dobrych
  193. relacji z interesariuszami wewnętrznymi
  194. 16.1.2. Budowanie poczucia sprawiedliwości organizacyjnej u pracowników
  195. 16.1.3. Budowanie zaufania w relacjach z pracownikami
  196. 16.2. Partycypacja pracownicza - upodmiotowienie pracowników
  197. 16.3. Proces komunikacyjny jako narzędzie kształtowania relacji
  198. 16.3.1. Przebieg procesu komunikacyjnego
  199. 16.3.2. Poziomy komunikowania w organizacji
  200. 16.3.3. Kontekst komunikacyjny i jego elementy
  201. 16.3.4. Proces nawiązywania kontaktu w organizacji
  202. Problemy do dyskusji
  203. Literatura polecana
  204. 17. Przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym w procesie pracy
  205. 17.1. Patologia w procesie pracy jako zjawisko
  206. 17.2. Zjawiska patologiczne w organizacji
  207. 17.2.1. Grupy pracownicze i ich wpływ na trajektorię wzrostu
  208. 17.2.2. Mobbing i jego odmiany
  209. 17.2.3. Od siecioholizmu do cyberlenistwa
  210. 17.2.4. Triada patologicznego zaangażowania w pracę: pracoholizm - wypalenie zawodowe-karoshi
  211. 17.2.5. Pułapka toksykomanii
  212. 17.3. Skuteczne sposoby przeciwdziałania i eliminacji zjawisk patologicznych
  213. w procesie pracy
  214. 17.3.1. Podmiotowość pracownika jako sposób na przeciwdziałanie
  215. patologiom w procesie pracy
  216. 17.3.2. Praktyczne działania w środowisku pracy
  217. Problemy do dyskusji
  218. Literatura polecana
  219. Część IV. Efektywność zarządzania kapitałem ludzkim
  220. 18. Ocena systemu ZKL
  221. 18.1. Spójność systemu zarządzania kapitałem ludzkim - integracja ze strategią
  222. 18.2. Spójność systemu zarządzania kapitałem ludzkim - integracja wewnętrzna
  223. 18.3. Jakość przyjętych rozwiązań zarządzania kapitałem ludzkim
  224. 18.4. Ocena skuteczności procesów zarządzania kapitałem ludzkim
  225. Problemy do dyskusji
  226. Literatura polecana
  227. 19. Elastyczność wyzwaniem współczesnego zarządzania kapitałem ludzkim
  228. 19.1. Istota elastyczności
  229. 19.2. Charakterystyka elastyczności ZKL
  230. 19.3. Efektywność elastyczności ZKL
  231. Problemy do dyskusji
  232. Literatura polecana
  233. 20. Efektywność wynagrodzeń
  234. 20.1. Przedmiot i zakres oceny efektywności wynagrodzeń.
  235. 20.2. Ocena racjonalności ekonomicznej wynagrodzeń
  236. 20.3. Założenia teorii efektywnej płacy
  237. 20.4. Współczesna ocena efektywnego wynagrodzenia
  238. Problemy do dyskusji
  239. Literatura polecana
  240. 21. Efektywność inwestycji w kapitał ludzki
  241. 21.1. Metody pierwotne badania efektywności inwestycji w kapitał ludzki
  242. 21.1.1. Zarządzanie przez cele w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim
  243. 21.1.2. Badanie postaw pracowniczych
  244. 21.1.3. Analiza przypadków w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim
  245. 21.1.4. Reputacja działu ZKL
  246. 21.2. Metody zaawansowane badania efektywności inwestycji w kapitał ludzki
  247. 21.2.1. Audyt kapitału ludzkiego
  248. 21.2.2. Analiza wskaźnikowa w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim
  249. 21.2.3. Benchmarking w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim
  250. 21.3. Najnowsze metody badania efektywności inwestycji w kapitał ludzki
  251. 21.3.1. Indeks efektywności w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim
  252. 21.3.2. Rentowność inwestycji w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim
  253. 21.3.3. Pomiar kapitału ludzkiego
  254. 21.3.4. Dział ZKL jako ośrodek zysku
  255. Problemy do dyskusji
  256. Literatura polecana
  257. 22. Zarządzanie kapitałem ludzkim zespołów projektowych
  258. 22.1. Zarządzanie zespołem projektowym w systemie zarządzania kapitałem ludzkim
  259. 22.2. Kiedy grupa staje się zespołem projektowym?
  260. 22.3. Struktura zespołu projektowego
  261. 22.4. Zespół w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa
  262. 22.5. Tworzenie zespołu projektowego
  263. Problemy do dyskusji
  264. Literatura polecana
  265. 23. Audyt etyczny ZKL
  266. 23.1. Zakres audytu etycznego ZKL
  267. 23.2. Standardy etyczne fazy rekrutacji
  268. 23.3. Jakość życia w pracy - przyjazne środowisko pracy, przeciwdziałanie molestowaniu moralnemu
  269. 23.4. Rozwój, awans, ścieżka kariery, konkurs na stanowisko
  270. 23.5. Standardy rozwiązywania współpracy
  271. 23.6. Fazy audytu zewnętrznego
  272. 23.7. Audyt wewnętrzny - przejaw otwartości na krytykę
  273. 23.8. Aspekty metodyczne pytań w audycie
  274. Problemy do dyskusji
  275. Literatura polecana
  276. Bibliografia
  277. Indeks *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 005.95/.96
Numer inw.: 37448
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.