Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Czy można żyć bez Facebooka? : Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym

"Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym "

Autor: Popiołek, Malwina




Żyjemy w czasach, w których dostęp do Internetu przestał być wyborem. W dobie sieciowego społeczeństwa informacyjnego niekorzystanie z sieci może skutkować wykluczeniem z wielu sfer życia, zarówno prywatnego, jak i publicznego. Rozwój i upowszechnienie dostępu do Internetu, a także pojawienie się narzędzi Web 2.0 początkowo spowodowały wybuch entuzjazmu. Internet stał się symbolem demokratyzacji, postrzegany

był jako remedium na wiele bolączek współczesnego świata. Niektórzy w rozwoju ICT, powszechnej komputeryzacji i informatyzacji dopatrywali się potencjalnego źródła zrównoważonego rozwoju i narzędzi pozwalających redukować nierówności społeczne. Szybko jednak okazało się, że przestrzeń internetowa została zdominowana przez duże firmy świadczące usługi informacyjno-komunikacyjne, a ich działania budzą coraz więcej obaw.W ciągu kilku ostatnich lat Facebook stał się integralnym elementem przestrzeni internetowej. Mimo licznych kontrowersji,związanych zwłaszcza z polityką prywatności, liczba jego użytkowników stale wzrasta, a w 2017 roku przekroczyła dwa miliardy. Coraz częściej można się spotkać z opinią, że Facebook stanowi współcześnie "drzwi do całego Internetu". Rodzą się jednak pytania: Jakie są społeczne konsekwencje tak ogromnej popularności założonego przez Marka Zuckerberga serwisu? Czy korzystaniez Facebooka jest dziś dla internautów wyborem, czy może koniecznością? Jakie są doświadczenia osób, które zdecydowały się opuścić serwis? Co się stanie, kiedy spróbujemy na kilka dni usunąć swój profil? Książka stanowi próbę odpowiedzi na te i wiele innych pytań dotyczących fenomenu amerykańskiego serwisu społecznościowegoKsiążka przedstawia kompletny obraz dylematów stojących przed osobami decydującymi się na zrezygnowanie z korzystania z Facebooka. Można ją określić jako ambitną i interdyscyplinarną próbę analizy zjawiska w kategoriach jakościowych, rozszerzoną o osadzenie omawianej problematyki w kontekście rozwoju społeczeństwa informacyjnego, społeczeństwa sieciowego i mediów społecznościowych. Badanie empiryczne to nadzwyczaj udana jakościowa analiza przyczyn dołączenia i "wypisywania się" ze społeczności FB oraz dyskomfortu i niepokoju z tym związanego (głównie obawy przed missing out, charakterystycznej dla strategii pokolenia FB i konieczności doinformowania się w dobie nadmiaru informacji).Z recenzji prof. dr. hab. Bohdana Junga

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Malwina Popiołek.
Hasła:Facebook
Kultura informacyjna
Media społecznościowe
Społeczeństwo informacyjne
Opracowanie
Adres wydawniczy:Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, copyright 2018.
Wydanie:Wydanie I.
Opis fizyczny:236, [2] strony : ilustracje, wykresy ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia, netografia na stronach 217-230. Indeksy.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp
  2. CZĘŚĆ I
  3. 1. Serwisy społecznościowe i ich miejsce w przestrzeni medialnej
  4. 1.1. Nowe media w teorii mediów
  5. 1.2. Nowe media czy nowe technologie?
  6. 1.3. Media społecznościowe jako podkategoria nowych mediów
  7. 1.4. Klasyfikacja mediów społecznościowych
  8. 1.5. Serwisy społecznościowe jako podgrupa w ramach mediów
  9. społecznościowych
  10. 1.6. Serwisy społecznościowe w rozwoju historycznym
  11. 1.7. Polskie serwisy społecznościowe
  12. 2. Społeczeństwo informacyjne - charakterystyka i modele rozwoju
  13. 2.1. Społeczeństwo informacyjne - zarys teoretyczny i definicyjny
  14. 2.2. Informacja i jej znaczenie w sieciowym społeczeństwie
  15. informacyjnym
  16. 2.3. Wizje, modele i scenariusze rozwoju społeczeństwa
  17. informacyjnego
  18. 2.4. Władza w sieciowym społeczeństwie informacyjnym
  19. CZĘŚĆ II
  20. 3. Serwisy społecznościowe w sieciowym społeczeństwie informacyjnym -
  21. analiza fenomenu Facebooka na podstawie badań własnych
  22. 3.1. Przyczyny korzystania z Facebooka w literaturze przedmiotu
  23. 3.2. Potrzeba kontroli i bezpieczeństwa w zakresie dostępu
  24. do informacji
  25. 3.3. Facebook jako podstawowy kanał przepływu informacji w świetle
  26. przeprowadzonego eksperymentu
  27. 3.4. Znaczenie Facebooka w przestrzeni społecznej - analiza krytyczna
  28. 4. Osoby niekorzystające z Facebooka - analiza form, przyczyn
  29. i konsekwencji niekorzystania z serwisu
  30. 4.1. Osoby niekorzystające z Facebooka - różne podejścia teoretyczne
  31. i wyniki badań empirycznych
  32. 4.2. Co to znaczy nie korzystać z Facebooka?
  33. 4.3. Decyzje o usunięciu konta - trudności i dylematy
  34. 4.4. Społeczne postrzeganie osób nieposiadających konta
  35. na Facebooku
  36. 4.5. Życie bez Facebooka - co można zyskać, a co stracić
  37. 4.6. Pozory bezpieczeństwa i algorytm zachłanny
  38. Zakończenie
  39. Bibliografia
  40. Podziękowania
  41. Indeks rzeczowy
  42. Indeks osobowy *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 316.77
Numer inw.: 37449
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.