Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego
Zastosowanie mediów cyfrowych i technologii informacyjno-komunikacyjnych w każdym obszarze życia człowieka wpłynęło także na przekształcenia i ewolucję w edukacji. Analiza i ocena tych przemian na przestrzeni dziejów pozwala na wyodrębnienie pięciu przełomów w komunikacji, w kształceniu, w pracy zawodowej i w innych obszarach aktywności człowieka.
Obecnie mamy piąty, największy i najważniejszy
przełom edukacyjny, łączący się z mediami interaktywnymi, z Internetem, z telewizją cyfrową, z telefonią komórkową. Te urządzenia cyfrowe zapewniają nie tylko multimedialną i komunikacyjną łączność, ale także globalny zasięg połączony z interakcyjnością i mobilnością. Cechy te mają wpływ na nową siłę, skalę i zasięg przekazów medialnych i multimedialnych, ale również aktywność najmłodszego pokolenia w cyberprzestrzeni i w świecie wirtualnym. Za pośrednictwem urządzeń programy i audycje o charakterze edukacyjnym i naukowym z całego świata trafiają do naszych domów i szkół.
Celem Autorów jest przedstawienie nowych wyzwań i szans najnowszych mediów cyfrowych i technologii interaktywnych tworzących cyberprzestrzeń i świat wirtualny, ich nowych funkcji oraz wynikających z nich zadań i możliwości w różnych obszarach aktywności człowieka, zwłaszcza u najmłodszych.
Odpowiedzialność: | redakcja naukowa Józef Bednarek. |
Seria: | Engram |
Hasła: | Internet - socjologia Komunikacja społeczna Społeczeństwo informacyjne Pedagogika medialna Rzeczywistość wirtualna |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Difin, 2014. |
Opis fizyczny: | 223 strony : ilustracje ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliografia przy rozdziałach. |
Twórcy: | Bednarek, Józef. Redakcja |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- 1. Społeczne kompetencje medialno-informacyjne w kontekście bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i świata wirtualnego
- Józef Bednarek
- Wstęp
- 1.1. Jakie są przesłanki największych przemian cywilizacyjnych?
- 1.2. Jakie są nowe przemiany w edukacji ustawicznej i w pracy zawodowej?
- 1.3. Dlaczego cyberprzestrzeń i świat wirtualny są niebezpieczne?
- 1.4. Jakie społeczne kompetencje komunikacyjno-medialne są szczególnie ważne?
- Wnioski
- Bibliografia
- 2. Gry wideo jako komplementarne narzędzie edukacji
- Dominika Urbańska-Galanciak
- Wstęp
- 2.1. Gry wideo - dobre i złe strony
- 2.2. Edukacyjne walory gier wideo
- 2.3. Czego uczą gry?
- Wnioski
- Bibliografia
- 3. Technologie informacyjno-komunikacyjne wyzwaniem nie tylko dla młodego pokolenia
- Renata Tomaszewska-Lipiec
- Wstęp
- 3.1. Technologie informacyjno-komunikacyjne w perspektywie rozwoju kultury prefiguratywnej
- 3.2. Technologie informacyjno-komunikacyjne nie tylko szansą, ale i zagrożeniem
- 3.3. Kompetencje informatyczne warunkiem właściwego funkcjonowania we współczesnym świecie
- Wnioski
- Bibliografia
- 4. Edukacyjne możliwości stosowania robotów humanoidalnych
- Sebastian Koczy
- Wstęp
- 4.1. Ewolucja maszyn i urządzeń technologii informacyjnych
- 4.2. Roboty jako najnowsza generacja technologii informacyjnych
- 4.3. Relacje człowiek - robot a wizja przyszłości
- 4.4. Wpływ robotyzacji na wspomaganie nauczania i uczenia się
- 4.5. Koegzystencja człowieka i robota w przyszłości
- Wnioski
- Bibliografia
- 5. Uczeń w cyfrowej szkole - szanse i zagrożenia
- Waldemar Grądzki
- Wstęp
- 5.1. Określenie niezbędnego zakresu wiedzy i umiejętności nauczycieli, w tym kompetencji medialnych, do wprowadzenia elementów cyfrowej szkoły oraz tworzenia i wykorzystywania elektronicznych zasobów edukacyjnych
- 5.2. Określenie szans i zagrożeń uczniów, jakie niesie powszechność wprowadzania obecnie elementów cyfrowej szkoły
- 5.3. Przewidywane zmiany form i metod kształcenia w powszechnym systemie oświaty szkolnej i odchodzenie od systemu klasowo-lekcyjnego na rzecz indywidualizacji kształcenia uczniów w sieci
- Wnioski
- Bibliografia
- 6. Edukacja i nowoczesne technologie w społeczeństwie wiedzy
- Leszek Zakrzewski
- Wstęp
- 6.1. Komunikacja - Informacja - Wiedza
- 6.2. Nauczyciel w społeczeństwie wiedzy
- 6.3. Wykluczenie cyfrowe
- 6.4. Certyfikacja a doskonalenie nauczycieli
- Wnioski
- Bibliografia
- 7. Kompetencje społeczne młodzieży w kontekście wyzwań mediów cyfrowych
- Weronika Kowalska
- Wstęp
- 7.1. Kompetencje społeczne
- 7.2. Kształtowanie kompetencji społecznych
- 7.3. Internet - komunikacja w sieci
- Wnioski
- Bibliografia
- 8. Konstruktywizm pedagogiczny a technologie informacyjne w edukacji wczesnoszkolnej
- Nataliya Woźniak
- Wnioski
- Bibliografia
- 9. Funkcjonowanie człowieka w cyberprzestrzeni - świat wirtualny w realiach second life
- Przemysław Zapędowski
- Wstęp
- 9.1. Znaczenie Internetu w życiu współczesnych ludzi
- 9.2. Wirtualne światy
- 9.3. Reguły funkcjonowania w wirtualnych światach
- 9.4. Świat wirtualny a świat rzeczywisty
- Wnioski
- Bibliografia
- 10. "Media literacy" jako odpowiedź na zagrożenia związane ze światem mediów
- Marta Czerwiec
- Wstęp
- 10.1. Media a społeczeństwo
- 10.2. Niebezpieczne treści
- 10.3. Seks w mediach - jak o tym rozmawiać?
- 10.4. Przedszkolak jako świadomy widz
- Wnioski
- Bibliografia
- 11. Nowy wymiar piśmienności wizualnej generacji Digital Natives. Wyzwania edukacyjne
- Krzysztof Lewandowski
- Wstęp
- 11.1. Neurodydaktyczne aspekty procesu uczenia się generacji Digital Natives
- 11.2. Ewolucja pojęcia piśmienności wizualnej
- 11.3. Diagnoza stanu umiejętności wizualnych generacji Cyfrowych tubylców
- 11.4. Rekomendacje dla edukacji wizualnej
- 11.5. Refleksje autora wynikające z doświadczeń zdobytych podczas wykonywania pracy nauczyciela na kursach komputerowych dla dorosłych
- Wnioski
- Bibliografia
- 12. Komunikacja społeczna w świecie realnym, w cyberprzestrzeni oraz w rzeczywistości wirtualnej
- Jacek Frentzel
- Wstęp
- 12.1. Kilka słów o społeczeństwie
- 12.2. Komunikacja jako styl, proces i wpływ
- 12.3. Komunikacja interpersonalna - liczy się nie tylko treść
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)