Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego




Zastosowanie mediów cyfrowych i technologii informacyjno-komunikacyjnych w każdym obszarze życia człowieka wpłynęło także na przekształcenia i ewolucję w edukacji. Analiza i ocena tych przemian na przestrzeni dziejów pozwala na wyodrębnienie pięciu przełomów w komunikacji, w kształceniu, w pracy zawodowej i w innych obszarach aktywności człowieka.
Obecnie mamy piąty, największy i najważniejszy

przełom edukacyjny, łączący się z mediami interaktywnymi, z Internetem, z telewizją cyfrową, z telefonią komórkową. Te urządzenia cyfrowe zapewniają nie tylko multimedialną i komunikacyjną łączność, ale także globalny zasięg połączony z interakcyjnością i mobilnością. Cechy te mają wpływ na nową siłę, skalę i zasięg przekazów medialnych i multimedialnych, ale również aktywność najmłodszego pokolenia w cyberprzestrzeni i w świecie wirtualnym. Za pośrednictwem urządzeń programy i audycje o charakterze edukacyjnym i naukowym z całego świata trafiają do naszych domów i szkół.
Celem Autorów jest przedstawienie nowych wyzwań i szans najnowszych mediów cyfrowych i technologii interaktywnych tworzących cyberprzestrzeń i świat wirtualny, ich nowych funkcji oraz wynikających z nich zadań i możliwości w różnych obszarach aktywności człowieka, zwłaszcza u najmłodszych.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:redakcja naukowa Józef Bednarek.
Seria:Engram
Hasła:Internet - socjologia
Komunikacja społeczna
Społeczeństwo informacyjne
Pedagogika medialna
Rzeczywistość wirtualna
Adres wydawniczy:Warszawa : Difin, 2014.
Opis fizyczny:223 strony : ilustracje ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia przy rozdziałach.
Twórcy:Bednarek, Józef. Redakcja

Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. 1. Społeczne kompetencje medialno-informacyjne w kontekście bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i świata wirtualnego
  2. Józef Bednarek
  3. Wstęp
  4. 1.1. Jakie są przesłanki największych przemian cywilizacyjnych?
  5. 1.2. Jakie są nowe przemiany w edukacji ustawicznej i w pracy zawodowej?
  6. 1.3. Dlaczego cyberprzestrzeń i świat wirtualny są niebezpieczne?
  7. 1.4. Jakie społeczne kompetencje komunikacyjno-medialne są szczególnie ważne?
  8. Wnioski
  9. Bibliografia
  10. 2. Gry wideo jako komplementarne narzędzie edukacji
  11. Dominika Urbańska-Galanciak
  12. Wstęp
  13. 2.1. Gry wideo - dobre i złe strony
  14. 2.2. Edukacyjne walory gier wideo
  15. 2.3. Czego uczą gry?
  16. Wnioski
  17. Bibliografia
  18. 3. Technologie informacyjno-komunikacyjne wyzwaniem nie tylko dla młodego pokolenia
  19. Renata Tomaszewska-Lipiec
  20. Wstęp
  21. 3.1. Technologie informacyjno-komunikacyjne w perspektywie rozwoju kultury prefiguratywnej
  22. 3.2. Technologie informacyjno-komunikacyjne nie tylko szansą, ale i zagrożeniem
  23. 3.3. Kompetencje informatyczne warunkiem właściwego funkcjonowania we współczesnym świecie
  24. Wnioski
  25. Bibliografia
  26. 4. Edukacyjne możliwości stosowania robotów humanoidalnych
  27. Sebastian Koczy
  28. Wstęp
  29. 4.1. Ewolucja maszyn i urządzeń technologii informacyjnych
  30. 4.2. Roboty jako najnowsza generacja technologii informacyjnych
  31. 4.3. Relacje człowiek - robot a wizja przyszłości
  32. 4.4. Wpływ robotyzacji na wspomaganie nauczania i uczenia się
  33. 4.5. Koegzystencja człowieka i robota w przyszłości
  34. Wnioski
  35. Bibliografia
  36. 5. Uczeń w cyfrowej szkole - szanse i zagrożenia
  37. Waldemar Grądzki
  38. Wstęp
  39. 5.1. Określenie niezbędnego zakresu wiedzy i umiejętności nauczycieli, w tym kompetencji medialnych, do wprowadzenia elementów cyfrowej szkoły oraz tworzenia i wykorzystywania elektronicznych zasobów edukacyjnych
  40. 5.2. Określenie szans i zagrożeń uczniów, jakie niesie powszechność wprowadzania obecnie elementów cyfrowej szkoły
  41. 5.3. Przewidywane zmiany form i metod kształcenia w powszechnym systemie oświaty szkolnej i odchodzenie od systemu klasowo-lekcyjnego na rzecz indywidualizacji kształcenia uczniów w sieci
  42. Wnioski
  43. Bibliografia
  44. 6. Edukacja i nowoczesne technologie w społeczeństwie wiedzy
  45. Leszek Zakrzewski
  46. Wstęp
  47. 6.1. Komunikacja - Informacja - Wiedza
  48. 6.2. Nauczyciel w społeczeństwie wiedzy
  49. 6.3. Wykluczenie cyfrowe
  50. 6.4. Certyfikacja a doskonalenie nauczycieli
  51. Wnioski
  52. Bibliografia
  53. 7. Kompetencje społeczne młodzieży w kontekście wyzwań mediów cyfrowych
  54. Weronika Kowalska
  55. Wstęp
  56. 7.1. Kompetencje społeczne
  57. 7.2. Kształtowanie kompetencji społecznych
  58. 7.3. Internet - komunikacja w sieci
  59. Wnioski
  60. Bibliografia
  61. 8. Konstruktywizm pedagogiczny a technologie informacyjne w edukacji wczesnoszkolnej
  62. Nataliya Woźniak
  63. Wnioski
  64. Bibliografia
  65. 9. Funkcjonowanie człowieka w cyberprzestrzeni - świat wirtualny w realiach second life
  66. Przemysław Zapędowski
  67. Wstęp
  68. 9.1. Znaczenie Internetu w życiu współczesnych ludzi
  69. 9.2. Wirtualne światy
  70. 9.3. Reguły funkcjonowania w wirtualnych światach
  71. 9.4. Świat wirtualny a świat rzeczywisty
  72. Wnioski
  73. Bibliografia
  74. 10. "Media literacy" jako odpowiedź na zagrożenia związane ze światem mediów
  75. Marta Czerwiec
  76. Wstęp
  77. 10.1. Media a społeczeństwo
  78. 10.2. Niebezpieczne treści
  79. 10.3. Seks w mediach - jak o tym rozmawiać?
  80. 10.4. Przedszkolak jako świadomy widz
  81. Wnioski
  82. Bibliografia
  83. 11. Nowy wymiar piśmienności wizualnej generacji Digital Natives. Wyzwania edukacyjne
  84. Krzysztof Lewandowski
  85. Wstęp
  86. 11.1. Neurodydaktyczne aspekty procesu uczenia się generacji Digital Natives
  87. 11.2. Ewolucja pojęcia piśmienności wizualnej
  88. 11.3. Diagnoza stanu umiejętności wizualnych generacji Cyfrowych tubylców
  89. 11.4. Rekomendacje dla edukacji wizualnej
  90. 11.5. Refleksje autora wynikające z doświadczeń zdobytych podczas wykonywania pracy nauczyciela na kursach komputerowych dla dorosłych
  91. Wnioski
  92. Bibliografia
  93. 12. Komunikacja społeczna w świecie realnym, w cyberprzestrzeni oraz w rzeczywistości wirtualnej
  94. Jacek Frentzel
  95. Wstęp
  96. 12.1. Kilka słów o społeczeństwie
  97. 12.2. Komunikacja jako styl, proces i wpływ
  98. 12.3. Komunikacja interpersonalna - liczy się nie tylko treść

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 316.77
Numer inw.: 37468
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.