Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Przedsiębiorstwo w biznesie międzynarodowym : aspekty ekonomiczne, finansowe i menedżerskie

Autor: Gorynia, Marian





Odpowiedzialność:Marian Gorynia.
Seria:EEE - Ekonomia
Hasła:Internacjonalizacja przedsiębiorstw
Przedsiębiorczość międzynarodowa
Przedsiębiorstwo międzynarodowe
Współpraca gospodarcza
Materiały pomocnicze
Opracowanie
Adres wydawniczy:Warszawa : PWN, 2021.
Wydanie:Wydanie I.
Opis fizyczny:502, [1] strona : ilustracje, wykresy ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia, netografia na stronach 467-491. Indeks.
Forma gatunek:Książki. Publikacje dydaktyczne. Publikacje fachowe. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Gospodarka, ekonomia, finanse
Zarządzanie i marketing
Zakres czasowy:2001-2021 r.
Powstanie dzieła:2021 r.
Przeznaczenie:Dla wykładowców i studentów takich kierunków, jak międzynarodowe stosunki gospodarcze, biznes międzynarodowy, logistyka międzynarodowa, a także pracowników firm podejmujących współpracę gospodarczą z zagranicą.
Odbiorcy:Szkoły wyższe. Menedżerowie.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Część I. Przedsiębiorstwo jako przedmiot poznania w biznesie
  2. międzynarodowym - zagadnienia teoretyczno-metodologiczne
  3. 1. Przedsiębiorstwo jako podmiot realnej gospodarki i przedmiot
  4. poznania naukowego
  5. 1.1. Przedsiębiorstwo jako podmiot sfery realnej
  6. 1.2. Przedsiębiorstwo jako przedmiot poznania w naukach
  7. ekonomicznych
  8. 2. Zakres pojęcia biznesu międzynarodowego
  9. 3. Interdyscyplinarny charakter biznesu międzynarodowego
  10. 4. Zagadnienie ekspansji zagranicznej a teorie przedsiębiorstwa
  11. Zakończenie części I
  12. Część II. Uwarunkowania kontekstualne zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw - poziom globalny, regionalny i mezoekonomiczny
  13. 5. Kontekst zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw - globalizacja,
  14. antyglobalizacja, deglobalizacja, regionalizacja
  15. 5.1. Uwagi terminologiczne i metodologiczne
  16. 5.2. Przyczyny, przejawy i skutki globalizacji
  17. 5.3. Przyszłość globalizacji
  18. 5.4. Podsumowanie
  19. 6. Mezoekonomiczne uwarunkowania zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw
  20. 6.1. Konkurencja na (wewnętrznym) rynku branżowym
  21. - model Portera
  22. 6.2. Koncepcja diamentu Portera
  23. 6.3. Czynniki internacjonalizacji i globalizacji branż - model Yipa ,
  24. 6.4. Synteza modeli Portera i Yipa
  25. Zakończenie części II
  26. Część III. Główne obszary refleksji nad zagraniczną ekspansją przedsiębiorstw
  27. w naukach ekonomicznych
  28. 7. Zagraniczna ekspansja przedsiębiorstw a teoria handlu międzynarodowego
  29. i teoria zagranicznych inwestycji bezpośrednich
  30. 7.1. Teoria handlu międzynarodowego a zagadnienie internacjonalizacji
  31. przedsiębiorstwa
  32. 7.1.1. Paradygmat międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstwa
  33. (internacjonalizacji przedsiębiorstwa) a teoria handlu
  34. międzynarodowego
  35. 7.1.2. Przedsiębiorstwo w klasycznej teorii handlu międzynarodowego
  36. 7.1.3. Przedsiębiorstwo we spółczesnej teorii wymiany międzynarodowej (teorii handlu międzynarodowego) - nowa teoria handlu międzynarodowego i nowa nowa
  37. teoria handlu międzynarodowego
  38. 7.2. Teoria zagranicznych inwestycji bezpośrednich a zagadnienie
  39. zagranicznej ekspansji internacjonalizacji) przedsiębiorstwa
  40. - paradygmat zagranicznych inwestycji bezpośrednich
  41. a paradygmat zagranicznej ekspansji przedsiębiorstwa
  42. 7.2.1. Paradygmat zagranicznych inwestycji bezpośrednich
  43. 7.2.2. Przedsiębiorstwo w koncepcjach zagranicznych
  44. inwestycji bezpośrednich
  45. 7.2.2.1. Model cyklu życia produktu
  46. 7.2.2.2. Teoria oligopolu międzynarodowego
  47. 7.2.2.3. Teoria internalizacji
  48. 7.2.2.4. Eklektyczna teoria produkcji międzynarodowej
  49. 7.2.2.5. Teoria międzynarodowej transmisji zasobów
  50. 7.2.2.6. Teoria horyzontów globalnych
  51. 7.2.2.7. Teoria konkurencji globalnej
  52. 7.2.2.8. Teoria geobiznesu
  53. 7.2.2.9. Podsumowanie
  54. 7.3. Integracja teorii handlu międzynarodowego i teorii zagranicznych
  55. inwestycji bezpośrednich
  56. Przegląd koncepcji teoretycznych przedsiębiorstwa międzynarodowego
  57. (PM) z perspektywy historycznej
  58. 8.1. Oczekiwania w stosunku do koncepcji teoretycznych PM
  59. 8.2. Co to jest przedsiębiorstwo międzynarodowe?
  60. 8.3. Pierwotne/tradycyjne teorie/koncepcje PM
  61. 8.4. Nowoczesne/współczesne teorie/koncepcje przedsiębiorstwa
  62. międzynarodowego na podstawie Pitelisa, Sugdena [eds. 1991]
  63. 8.5. Wczesne, niszowe, przejściowe teorie/koncepcje przedsiębiorstw
  64. międzynarodowych
  65. 8.6. Współczesne teorie przedsiębiorstw międzynarodowych
  66. na podstawie Ietto-Gillies [2005, 2011, 2019]
  67. 8.7. Współczesne teorie przedsiębiorstw międzynarodowych
  68. na podstawie Forsgrena [2008, 2013, 2017]
  69. 8.8. Podsumowanie
  70. 8.9. Współczesne teorie przedsiębiorstwa międzynarodowego
  71. na podstawie Cassona [2018]
  72. 8.10. Inne ujęcia istoty przedsiębiorstwa międzynarodowego
  73. 9. Współczesne teorie internacjonalizacji przedsiębiorstwa
  74. 9.1. Model sekwencyjny i jego rozwinięcia
  75. 9.2. Internacjonalizacja niekonwencjonalna, internacjonalizacja
  76. symultaniczna
  77. 9.3. Internacjonalizacja w ujęciu podejścia sieciowego
  78. 9.4. Internacjonalizacja w ujęciu przedsiębiorczości międzynarodowej - międzynarodowe nowe przedsięwzięcia i firmy bom global
  79. 9.5. Internacjonalizacja - perspektywa zasobów, wiedzy, umiejętności, kompetencji, zdolności i uczenia się
  80. Zakończenie części III
  81. Część IV. Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw - motywy, definicje, poziomy, rodzaje i mierniki oraz pojęcie strategii globalnej
  82. 10. Motywy zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw
  83. 11. Koncepcje i definicje strategii przedsiębiorstwa
  84. 12. Poziomy strategii przedsiębiorstwa
  85. 13. Strategia internacjonalizacji przedsiębiorstwa i strategia
  86. dezinternacjonalizacji oraz reinternacjonalizacji
  87. 14. Rodzaje strategii internacjonalizacji
  88. 15. Strategia konkurencyjna na rynkach zagranicznych
  89. 16. Strategie funkcjonalne a ekspansja zagraniczna
  90. 16.1. Strategie lokalizacji działalności
  91. 16.2. Strategie marketingowe
  92. 16.3. Strategie zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie
  93. międzynarodowym
  94. 16.4. Strategie finansowe i rachunkowości
  95. 16.5. Strategie w zakresie organizowania działalności przedsiębiorstwa
  96. międzynarodowego
  97. 17. Pomiar internacjonalizacji przedsiębiorstwa
  98. 18. Strategia globalna przedsiębiorstwa
  99. Zakończenie części IV
  100. Część V. Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw - sposoby
  101. wejścia na rynki zagraniczne
  102. 19. Sposoby wejścia na rynki zagraniczne - przegląd ogólny i typologie
  103. 20. Eksport
  104. 21. Kooperacja niekapitatowa - licencjonowanie
  105. 22. Kooperacja niekapitatowa - franczyza
  106. 23. Kooperacja niekapitatowa - kontrakty menedżerskie
  107. 24. Kooperacja niekapitatowa - kontrakty na inwestycje pod klucz
  108. 25. Kooperacja niekapitatowa - kontrakty na poddostawy
  109. 26. Kooperacja kapitałowa - joint ventures
  110. 27. Międzynarodowe sojusze strategiczne
  111. 28. Samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej za granicą
  112. - wtasne filie i oddziały na rynkach zagranicznych
  113. 29. Zróżnicowanie form zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw
  114. 30. Ewolucja form obsługi rynku zagranicznego
  115. 31. Kombinacja sposobów obsługi rynku zagranicznego - alternatywa
  116. (substytucja) czy komplementarność (wspótwystępowanie)
  117. Zakończenie części V
  118. Aneks 1. Przykład zastosowania teorii kosztów transakcyjnych do analizy
  119. kwestii pośrednictwa w handlu zagranicznym
  120. A1.1. Wstęp
  121. A1.2. Charakterystyka teorii kosztów transakcyjnych
  122. A1.3. Problem pośrednictwa w handlu zagranicznym w ujęciu teorii
  123. kosztów transakcyjnych
  124. A1.4. Propozycje rozwiązania problemu w tradycyjnej literaturze
  125. ekonomicznej i marketingowej - kryteria alokacji funkcji
  126. w układzie eksportowym
  127. A1 .5. Wpływ czynnika skali działalności na strukturę układu
  128. eksportowego
  129. A1.5.1. Czynnik skali w odniesieniu do wielkości obrotów
  130. jednym towarem (czynnik koncentracji obrotów)
  131. A1.5.2. Czynnik skali w znaczeniu szerokości asortymentu
  132. A1.5.3. Czynnik skali w ujęciu transakcyjno-informacyjnym
  133. A1.5.4. Czynnik skali w ujęciu finansowo-kredytowym
  134. A1.6. Propozycja rozwiązania problemu z wykorzystaniem teorii
  135. kosztów transakcyjnych
  136. A1.6.1. Specyficzność zasobów
  137. A1.6.2. Niepewność
  138. A1.6.3. Częstotliwość
  139. Część VI. Metody wyboru sposobu wejścia na rynki zagraniczne
  140. 32. Podstawowe modele, reguły i podejścia do wyboru strategii wejścia
  141. 33. Kryteria wyboru strategii wejścia na rynki zagraniczne
  142. 34. Metody wyboru oparte na rachunku ekonomicznym
  143. 34.1. Rachunek kosztów produkcji eksportowej i kosztów produkcji
  144. za granicą - model Vernona
  145. 34.2. Wybór między eksportem zagranicznym a produkcją zagraniczną
  146. - model Hirscha
  147. 34.3. Skala działań za granicą - model Buckleya i Cassona
  148. 34.4. Model wyboru między eksportem, licencjonowaniem i inwestycją
  149. zagraniczną na bazie teorii eklektycznej - model Roota
  150. 34.5. Prosta formalizacja wyboru sposobu prowadzenia działalności
  151. na rynku zagranicznym - model Welcha, Benito i Petersena
  152. 34.6. Rachunek kosztów i korzyści kooperacji - model Contractora
  153. i Lorange‘a
  154. 34.7. Model wyboru między licencją, aliansem strategicznym i filią
  155. - model Contractora i Blake‘a
  156. 34.8. Rachunek kosztów transakcyjnych - model Anderson
  157. i Gatignona
  158. 34.9. Kalkulacja opłacalności - procedura Jeanneta i Hennesseya
  159. 34.10. Analiza strategii wejścia na rynki zagraniczne według Buckleya
  160. i Cassona - rozszerzenie podejścia do internalizacji
  161. 35. Metody wyboru na podstawie etapu rozwoju i fazy internacjonalizacji
  162. 35.1. Faza cyklu życia produktu/branży - model Vernona
  163. 35.2. Procedura wyboru adekwatnej fazy internacjonalizacji
  164. - drzewo decyzyjne Brooke‘a
  165. 36. Metody wyboru wielokryteriowego
  166. 36.1. Model uproszczony - Stonehouse‘a, Hamilla, Campbella, Purdiego
  167. 36.2. Procedura Roota
  168. 36.3. Procedura Strathclyde
  169. Zakończenie części VI
  170. Część VII. Wątki normatywne i prospektywne zagranicznej ekspansji
  171. przedsiębiorstw
  172. 37. Ogólnogospodarcze konsekwencje internacjonalizacji przedsiębiorstw
  173. w sferze innowacyjności, produktywności i konkurencyjności gospodarki oraz rekomendacje dla polityki gospodarczej sprzyjającej zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw
  174. 37.1. Założenia wstępne
  175. 37.2. Kanały wpływu: triada a współpraca gospodarcza z zagranicą
  176. - mapa możliwości
  177. 37.3. Co na to teoria? Mapa wyjaśnień teoretycznych
  178. 37.4. Mapa wyników badań empirycznych
  179. 37.5. Mapa rekomendacji dla polityki gospodarczej
  180. 37.6. Podsumowanie
  181. 38. Perspektywy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw i zalecenia
  182. dla strategii firm podejmujących ekspansję zagraniczną
  183. 38.1. Perspektywy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw ,
  184. 38.2. Zalecenia dla strategii firm podejmujących ekspansję zagraniczną ,
  185. 39. Kryzysy gospodarcze a biznes międzynarodowy na przykładzie
  186. pandemii C0VID-19 - refleksje na gorąco
  187. 39.1. Jak poradzić sobie z koronawirusem?
  188. 39.2. Koronawirus niejeden ma wymiar
  189. 39.3. Przyszłość globalizacji - czy pandemia COVID-19 zabije
  190. globalizację?
  191. 39.3.1. Istota globalizacji
  192. 39.3.2. Scenariusze rozwoju globalizacji
  193. 40. Kierunki dalszych badań
  194. Zakończenie części VII
  195. Bibliografia
  196. Indeks *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 658
Numer inw.: 37687
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.