Etyczne standardy marketingu farmaceutycznego
Odpowiedzialność: | Marta Makowska. |
Hasła: | Etyka biznesu Leki Marketing Przemysł farmaceutyczny Opracowanie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : CeDeWu, 2023. |
Wydanie: | Wydanie II (wznowienie). |
Opis fizyczny: | 262 strony : ilustracje ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliografia, netografia na stronach 255-262. |
Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. |
Dziedzina: | Filozofia i etyka Zarządzanie i marketing |
Powstanie dzieła: | 2010 r. |
Odbiorcy: | Lekarze. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Wprowadzenie
- Rozdział 1
- Rola firm farmaceutycznych we współczesnym społeczeństwie i gospodarce
- 1.1. Charakterystyka rynku farmaceutycznego w Polsce
- 1.2. Marketing firm farmaceutycznych
- 1.3. Socjologiczne aspekty marketingu farmaceutycznego
- 1.3.1. Medykalizacja i farmakologizacja społeczeństwa
- 1.3.2. Samoleczenie
- 1.3.3. Utrata zaufania pacjentów do lekarzy
- 1.3.4. Pozytywne społeczne aspekty działania firm farmaceutycznych
- Rozdział 2
- Etyka marketingu farmaceutycznego
- 2.1. Koncepcja odpowiedzialności społecznej firm farmaceutycznych
- 2.2. Dylematy etyczne producentów leków
- 2.3. Konflikt interesów w relacji lekarza z przemysłem farmaceutycznym
- 2.4. Dotychczasowy stan wiedzy o etyce w relacjach lekarzy z przedstawicielami medycznymi
- Rozdział 3
- Działania marketingowe firm farmaceutycznych w uj?ciu teorii socjologicznych i psychologii społecznej
- 3.1. Teoria wymiany społecznej
- 3.1.1. Teoria wymiany G.C. Homansa
- 3.1.2. Teoria wymiany P.M. Blau
- 3.2. Wywieranie wpływu na ludzi - koncepcje psychologii społecznej
- 3.2.1. Reguła wzajemności
- 3.2.2. Reguła sympatii
- 3.2.3. Reguła kontrastu
- 3.2.4. Reguła autorytetu
- 3.2.5. Reguła niedostępności
- 3.2.6. Społeczny dowód słuszności
- 3.2.7. Reguła konsekwencji
- 3.2.8. Neurolingwistyczne programowanie (NLP)
- 3.3. Teorie a scenariusze rozmowy z lekarzem dla przedstawicieli medycznych
- Rozdział 4
- Oficjalne standardy marketingu farmaceutycznego
- 4.1. Uregulowania prawne
- 4.2. Uregulowania kodeksowe
- 4.2.1. Kodeks Farmaceutycznej Etyki Marketingowej leków wydawanych wyłącznie z przepisu lekarza
- 4.2.2. Kodeks Dobrych Praktyk Marketingowych Przemysłu Farmaceutycznego, Współpracy z Przedstawicielami Ochrony Zdrowia i Organizacjami
- Pacjentów
- 4.2.3. Porównanie polskiego prawa oraz dobrowolnych kodeksów
- 4.2.4. Kodeks Etyki Lekarskiej
- 4.2.5. Karta Lekarza
- 4.3. Porównanie standardów prawnych i etycznych w Polsce z obowiązującymi w Stanach Zjednoczonych Ameryki oraz Unii Europejskiej
- 4.4. Przykłady naruszania zasad prawnych i etycznych
- Rozdział 5
- Etyczne standardy marketingu farmaceutycznego, punkt widzenia przedstawicieli medycznych. Wyniki badań
- 5.1. Metodologia
- 5.1.1. Pytania badawcze
- 5.1.2. Metoda badawcza
- 5.1.3. Badana grupa
- 5.2. Wyniki badań
- 5.2.1. Specyfika pracy przedstawiciela medycznego
- 5.2.1.1. Wymagania wobec kandydatów na stanowisko reprezentanta
- 5.2.1.2. Cztery główne funkcje przedstawiciela medycznego
- 5.2.1.3. Spotkania cyklowe
- 5.2.1.4. Zadania przedstawiciela
- 5.2.1.5. Dyspozycyjność i trudności w pracy przedstawiciela medycznego
- 5.2.1.6. Motywacja przedstawiciela medycznego
- 5.2.1.7. Kontrola
- 5.2.1.8. Specyfika pracy przedstawiciela medycznego - podsumowanie
- 5.2.2. Infrastruktura etyczna firm farmaceutycznych
- 5.2.2.1. Zasady pracy przedstawicieli medycznych
- 5.2.2.2. Źródła wiedzy o prawidłowym zachowaniu
- 5.2.2.3. Nadzór nad odpowiednim zachowaniem przedstawicieli
- 5.2.2.4. Etyka w firmach innowacyjnych i w firmach generycznych
- 5.2.2.5. Przykłady naruszenia zasad
- 5.2.2.6. Infrastruktura etyczna firm farmaceutycznych - podsumowanie
- 5.2.3. Budowanie relacji z lekarzami
- 5.2.3.1. Pierwszy kontakt z lekarzem
- 5.2.3.2. Przebieg standardowej wizyty w gabinecie lekarskim
- 5.2.3.3. Długość wizyty
- 5.2.3.4. Elementy manipulacji i wywierania wpływu podczas wizyty w gabinecie lekarskim
- 5.2.3.5. Liczba przedstawicieli odwiedzających codziennie jednego lekarza
- 5.2.3.6. Oficjalna zgoda na wizyty przedstawiciela medycznego w gabinecie lekarskim
- 5.2.3.7. Umawianie się z lekarzami
- 5.2.3.8. Motywy przyjmowania przedstawicieli medycznych przez lekarzy
- 5.2.3.9. Wizyty w gabinetach prywatnych
- 5.2.3.10. Obiektywizm przekazywanych informacji
- 5.2.3.11. Standardy etyczne lekarzy w oczach reprezentantów
- 5.2.3.12. Budowanie relacji z lekarzami - podsumowanie
- 5.2.4. Działalność dobroczynna, edukacyjna i badawcza
- a narzędzia marketingowe
- 5.2.4.1. Działalność dobroczynna
- 5.2.4.2. Darowizny lekowe
- 5.2.4.3. Gadżety, upominki i prezenty
- 5.2.4.4. Darmowe próbki leków
- 5.2.4.5. Białe soboty, białe niedziele
- 5.2.4.6. Badania IV fazy
- 5.2.4.7. Prezentacje, workshopy, eventy, minisympozja
- 5.2.4.8. Konferencje, zjazdy i kongresy naukowe
- 5.2.4.9. Artykuły sponsorowane
- 5.2.4.10. Media kontra relacje lekarz - przedstawiciel medyczny
- 5.2.4.11. Potrzeba nowych regulacji prawnych
- 5.2.4.12. Działalność dobroczynna, edukacyjna i badawcza a narzędzia marketingowe - podsumowanie
- Rozdział 6
- Postrzeganie marketingu farmaceutycznego przez lekarzy. Wyniki badań
- 6.1. Metodologia
- 6.1.1. Pytania badawcze
- 6.1.2. Metoda badawcza
- 6.1.3. Badana grupa
- 6.2. Cechy społeczno-demograficzne respondentów
- 6.3. Wyniki badań
- 6.3.1. Stosunek lekarzy do spotkań z przedstawicielami medycznymi
- 6.3.2. Powody, dla których lekarze nie przyjmują z reguły przedstawicieli medycznych
- 6.3.3. Motywy przyjmowania przedstawicieli medycznych
- 6.3.4. Długość trwania wizyty
- 6.3.5. Liczba przedstawicieli odwiedzających lekarza
- 6.3.6. Postrzeganie funkcji przedstawiciela medycznego przez lekarzy
- 6.3.6.1. Analiza wypowiedzi lekarzy dostrzegających różnice pomiędzy przedstawicielami promującymi leki oryginalne oraz leki generyczne
- 6.3.6.2. Główne funkcje przedstawiciela
- 6.3.6.3. Główna funkcja przedstawiciela według lekarzy niedostrzegających różnic pomiędzy przedstawicielami promującymi leki oryginalne oraz leki
- generyczne
- 6.3.7. Źródła informacji o lekach, z których korzystają lekarze
- 6.3.8. Zaufanie lekarzy do informacji przekazywanych przez przedstawicieli medycznych
- 6.3.9. Próbki leków - dostarczanie ich lekarzom oraz sposoby ich wykorzystywania przez medyków
- 6.3.10. Poufność wypisywanych przez lekarzy recept
- 6.3.11. Ocena etyki zawodowej przedstawicieli medycznych przez lekarzy
- 6.3.12. Stosunek lekarzy do zakazu przyjmowania przedstawicieli medycznych w godzinach pracy
- 6.3.13. Prezenty od przedstawicieli medycznych
- 6.3.14. Współpraca lekarzy z firmami farmaceutycznymi w ciągu ostatnich 12 miesięcy
- 6.3.15. Opinie lekarzy o marketingu firm farmaceutycznych
- 6.3.16. Opinie lekarzy o marketingu firm farmaceutycznych - analiza czynnikowa
- 6.3.17. Indeks rygoryzmu
- 6.3.18. Indeks poziomu świadomości wywierania wpływu
- Zakończenie
- Bibliografia
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)