4.3.3. Modele pomiaru osiągnięć oparte na konstrukcji piramidy Performance Pyramid i pryzmatu Performance Prism
4.3.4. Modele pomiaru osiągnięć odnoszące się do łańcucha wartości
4.3.5. Modele pomiaru osiągnięć logistyki LPM
*
Rozdział 5
Koncepcje tworzenia wartości dodanej dla klienta i wielowymiarowego efektu strategicznego logistyki
5.1. Istota i znaczenie orientacji na klienta w zarządzaniu oraz efektywność jej planowania i wdrażania
5.2. Integracja celów logistyki i marketingu w zarządzaniu przedsiębiorstwem jako podstawa kreowania i dostarczania wartości dla klienta
5.3. Logistyczny system kreowania i transformacji wartości dla klienta
5.4. Trójwymiarowy efekt strategiczny logistyki i jego podstawowe determinanty
5.5. Performance-based Logistics (PBL) i Service Dominant Logic (SDL) jako koncepcje zorientowane na osiąganie oczekiwanych efektów dla klienta
*
Rozdział 6
Logistyczne potencjały i determinanty efektywności i sukcesu przedsiębiorstwa
6.1. Istota i znaczenie potencjałów efektywności i sukcesu przedsiębiorstwa
6.2. Klasyfikacja i strukturyzacja logistycznych potencjałów efektywności i sukcesu przedsiębiorstwa
6.3. Potencjały i przejawy kreowania i realizacji efektywności w zarządzaniu łańcuchem dostaw (SCM)
6.4. Zarządzanie logistyczne jako systemowa determinanta efektywności i sukcesu przedsiębiorstwa
*
Rozdział 7
Koszty logistyki oraz podstawy i koncepcje ich identyfikacji i kwantyfikacji
7.1. Istota i ogólna struktura kosztów
7.2. Koncepcje i metody identyfikacji i kwantyfikacji kosztów w sferze logistyki
7.2.1. Istota i formy rachunku kosztów logistyki
7.2.2. Przegląd stanu i rozwoju badań (koncepcji identyfikacji) kosztów w sferze logistyki oraz ich usytuowania w skali światowej
7.2.3. Podstawowe wymiary i metody identyfikacji i kwantyfikacji kosztów logistyki w skali światowej
7.3. Problemy identyfikacji i kwantyfikacji kosztów logistyki w przedsiębiorstwach w Polsce
*
Rozdział 8
Kształtowanie się poziomu kosztów logistyki jako przejawu jej efektywności w świetle badań w skali światowej
8.1. Szacunek nakładów/kosztów w sferze logistyki w skali ogólnogospodarczej – koncepcja Top Down
8.1.1. Szacunek kosztów w sferze logistyki w USA według J. Hesketta i R. Delaneya
8.1.2. Szacunek nakładów/kosztów w sferze logistyki w Niemczech i w krajach Unii Europejskiej według P. Klausa
8.2. Poziom i struktura kosztów logistyki w przedsiębiorstwach – koncepcja Bottom Up
8.2.1. Poziom i struktura kosztów logistyki w przedsiębiorstwach USA w świetle badań H. Davisa
8.2.2. Poziom kosztów logistyki w przedsiębiorstwach w Europie w świetle badań A.T. Kearney/European Logistics Association (ELA)
8.2.3. Poziom kosztów logistyki w krajach Regionu Bałtyku w świetle badań L. Ojali
8.3. Poziom kosztów logistyki a miejsce krajów w rankingu Logistics Performance Index w skali światowej
8.4. Zakres i kierunki racjonalizacji i wzrostu efektywności kosztów logistyki
8.5. Rozwój i wdrażanie logistyki a zmiany w poziomie kosztów logistyki i efektywności przedsiębiorstw w świetle badań w krajach zachodnich
*
Rozdział 9
Przejawy oddziaływania logistyki na wzrost efektywności i sukces przedsiębiorstw w świetle badań w krajach zachodnich i w Polsce
9.1. Zakres i kierunki oddziaływania logistyki na efektywność przedsiębiorstwa – ujęcie ogólne
9.2. Rozwój badań empirycznych dotyczących związków między logistyką a efektywnością przedsiębiorstwa
9.3. Badanie wpływu rozwoju i zakresu wdrożenia logistyki i orientacji przepływowej na efektywność logistyki oraz efektywność i sukces przedsiębiorstwa
9.3.1. Badania wpływu wdrożenia logistyki na efektywność w krajach Europy Zachodniej w latach 1980–1986
9.3.2. Badania wpływu kompetencji logistyki i łańcucha dostaw na efektywność rynkowo-ekonomiczną przedsiębiorstw w USA w latach 1998–1999
9.3.3. Badania wpływu wdrożenia orientacji przepływowej na efektywność logistyki i przedsiębiorstw w Niemczech w latach 1999, 2003
9.3.4. Badania zależności między skutecznością, sprawnością i zróżnicowaniem świadczeń logistyki a ogólną efektywnością logistyki i przedsiębiorstw w USA w 2010 r.
9.3.5. Badania wpływu łańcuchów klasy światowej na efekty i koszty oraz sukces przedsiębiorstwa w krajach Europy w latach 1998–1999 i 2003–2004
9.3.6. Badania wpływu logistyki na zmiany w systemie zarządzania i kształtowanie efektów przedsiębiorstwa w Polsce w latach 2010–2011
Monografia Eurologistyka jest odpowiedzią na zapotrzebowanie studentów kierunku studiów logistyka, inżynieria produkcji, zarządzanie i inżynieria produkcji oraz menedżerów zajmujących się procesami logistycznymi zachodzącymi w przedsiębiorstwie, które są ogniwem w łańcuchach dostaw. Zaprezentowany materiał dotyczy logistyki realizowanej w wymiarze gospodarki globalnej, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wymagania i uwarunkowania europejskie. Dzisiaj czołowi ekonomiści dochodzą do wniosku, że efektywność gospodarki i dobrobyt społeczeństwa zależne są przede wszystkim od kondycji przedsiębiorstw, na którą ma wpływ poziom realizowanych procesów w ramach eurologistyki i która jest ściśle powiązana z biznesem globalnym.
Książka zawiera pogłębioną interpretację i identyfikację podstawowych procesów logistycznych oraz analizę zarządczego, integracyjnego i procesowego wymiaru logistyki, zorientowanego na nową jakość zarządzania przedsiębiorstwem nastawionym na osiągnięcia sukcesu rynkowego. Autor kompleksowo przedstawił problematykę współczesnej logistyki w skali przedsiębiorstwa i łańcuchu dostaw, ze szczególnym uwzględnieniem modelowania procesów logistycznych, rozwoju koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw, przedsięwzięć strategicznych w logistyce.
1. Istota oraz przewartościowania pojęcia i koncepcji logistyki
1.1. Przegląd i interpretacja znaczących definicji logistyki
1.2. Ewolucja i przewartościowania przedmiotu, celów i instrumentów logistyki jako podstawowych wyznaczników pojęcia logistyki
1.3. Logistyka jako kategoria zintegrowanego zarządzania
1.4. Teoretyczne koncepcje logistyki
2. Trendy i determinanty rozwoju i zmian w logistyce
2.1. Wyznaczniki rozwoju logistyki - ujęcie ogólne
2.2. Geneza oraz modelowanie faz rozwoju logistyki - próba systematyki
2.3. Czynniki determinujące rozwój logistyki - próba klasyfikacji i hierarchizacji
2.4. Czynniki kształtujące zmiany w logistyce w świetle badań w krajach zachodnich
2.5. Stan rozwoju i zakres stosowania koncepcji logistyki w praktyce przedsiębiorstw
3. Podstawowe wymiary nowoczesnej koncepcji logistyki
3.1. Relacje i właściwości nowoczesnej koncepcji logistyki
3.2. Zasady kształtowania nowoczesnej koncepcji logistyki
3.3. Podstawowe aspekty i orientacje nowoczesnej koncepcji logistyki
3.3.1. Logistyka jako system i koncepcja zarządzania przepływami towarów i informacji oraz podsystem przepływowo zorientowanego zarządzania przedsiębiorstwem
3.3.2. Logistyka jako sieć (struktura) kluczowych procesów zarządzania i transformacji w systemie przepływów w skali przedsiębiorstwa
3.3.3. Logistyka jako koncepcja i determinanta zorientowanej na przepływy organizacji i transformacji modelowej przedsiębiorstwa
3.3.4. Logistyka jako koncepcja zorientowana na wymogi rynku, wspomagająca i wzbogacająca marketingowy proces tworzenia wartości
3.3.5. Logistyka jako systemowa orientacja i determinanta efektywności i sukcesu w skali przedsiębiorstwa i rynku
4. Systemowy wymiar logistyki oraz problemy identyfikacji i kształtowania systemów logistycznych
4.1. Podejście systemowe jako podstawa interpretacji i kształtowania orientacji i struktur współczesnej logistyki
4.2. Podstawowe kryteria i przekroje klasyfikacji systemów logistycznych
4.3. Powiązania między systemami logistycznymi - wstępna identyfikacja
4.4. Kształtowanie i wdrażanie systemów logistycznych
4.5. System logistyczny przedsiębiorstwa jako przejaw rozwoju i pełnej integracji w skali mikroekonomicznej
5. Orientacja przepływowa oraz przejawy jej integracji i wdrażania w strukturę zarządzania w przedsiębiorstwie w aspekcie oddziaływania na efekty/sukces przedsiębiorstwa
5.1. Właściwości i znaczenie orientacji przepływowej w zarządzaniu przedsiębiorstwem
5.2. Czynniki i parametry określające zakres orientacji przepływowej oraz stopień jej wdrożenia w podstawowych podsystemach zarządzania w przedsiębiorstwie
5.3. Przejawy wpływu wdrożenia orientacji przepływowej na efekty/koszty logistyki i efekty/sukces przedsiębiorstwa w świetle badań empirycznych w krajach zachodnich
5.4. Identyfikacja związków między wdrożeniem koncepcji logistyki a zmianami w zarządzaniu w przedsiębiorstwach w Polsce w świetle badań empirycznych
6. Struktura procesów logistycznych i problemy jej kształtowania
6.1. Istota i znaczenie orientacji na procesy w zintegrowanym zarządzaniu
6.2. Pojęcie i podstawowe właściwości procesu
6.3. Kryteria i przekroje klasyfikacji procesów
6.4. Klasyfikacja i strukturyzacja procesów logistycznych w aspekcie zarządzania i tworzenia wartości
6.5. Modelowanie kluczowych procesów logistycznych w przedsiębiorstwie
6.6. System i procesy transformacji logistycznej w aspekcie tworzenia wartości
6.7. Proces cyrkulacji logistycznej
7. Identyfikacja struktury i przejawów wdrażania procesu zarządzania logistycznego
7.1. Istota i funkcje procesu zarządzania logistycznego
7.2. Podstawowe orientacje procesu zarządzania logistycznego - próba systematyki
7.3. Założenia koncepcji zintegrowanego zarządzania logistycznego
7.4. Logistyka w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstw
7.5. Koncepcja "nawigatora" zarządzania logistycznego jako przykład całościowej orientacji logistycznej w badaniach i w praktyce zarządzania w przedsiębiorstwach
8.1. Tendencje integracyjne w logistyce i przewartościowania jej strategicznych funkcji zarządczych
8.2. Założenia i struktura koncepcji logistycznie zorientowanego zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem
8.3. Opcje strategiczne logistyki
8.4. Proces logistycznie zorientowanego zarządzania strategicznego i operacyjnego
9. Koncepcja zarządzania łańcuchem dostaw (SCM) jako wymiar i przejaw integracji zarządzania logistycznego między przedsiębiorstwami
9.1. Integracja jako istotny wymiar rozwoju logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw
9.2. Istota i rozwój koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw i siecią logistyczną
9.2.1. Relacje między logistyką a zarządzaniem łańcuchem dostaw
9.2.2. Łańcuch dostaw w aspekcie rozwoju struktur sieciowych
9.2.3. Rozwój koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw (Supply Chain Management) w kierunku koncepcji zarządzania cyrkulacją dostaw (Supply "Circle" Management)
9.3. Modele integracji i dojrzałości łańcucha dostaw i sieci logistycznej
9.4. Potencjały efektów i korzyści wdrażania koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw
9.4.1. Potencjały efektów związane z rozwojem koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw
9.4.2. Korzyści wdrażania koncepcji SCM w świetle badań w przedsiębiorstwach w krajach zachodnich
9.5. Przesłanki i przejawy integracji zarządzania łańcuchem dostaw (SCM) i zarządzania relacjami z klientami (CRM)
10. Logistyka a inne przekrojowe koncepcje zarządzania
10.1. Ogólne założenia integracji logistyki z innymi współczesnymi koncepcjami zarządzania w zintegrowanym zarządzaniu przedsiębiorstwem
10.2. Koncepcja zarządzania logistyczno-marketingowego jako przejaw rozwoju i integracji logistyki i marketingu
10.3. Logistyka a zarządzanie wyszczuplające (LM)
10.4. Logistyka a kompleksowe zarządzanie jakością (TQM)
10.5. Logistyka a zarządzanie kategorią czasu (TBM)
10.6. Logistyka a efektywna obsługa klienta (ECR)
10.7. Logistyka a zarządzanie innowacjami (IM)
10.8. Przejawy wpływu wdrażania przekrojowo zorientowanych koncepcji zarządzania na efekty/sukces przedsiębiorstwa
11. Podstawy i koncepcje identyfikacji oraz tendencje kształtowania się poziomu kosztów logistyki jako przejawu jej efektywności
11.1. Istota i ogólna struktura kosztów logistyki
11.2. Koncepcje i metody identyfikacji i kwantyfikacji kosztów w sferze logistyki
11.2.1. Istota i formy rachunku kosztów logistyki
11.2.2. Stan i rozwój badań (koncepcji identyfikacji) kosztów w sferze logistyki oraz ich usytuowania w skali światowej
11.2.3. Problemy identyfikacji i kwantyfikacji kosztów logistyki w przedsiębiorstwach w Polsce
11.3. Kształtowanie się poziomu i struktury kosztów logistyki jako przejawu jej efektywności w świetle badań w skali światowej
11.3.1. Szacunek nakładów/kosztów w sferze logistyki w skali ogólnogospodarczej - koncepcja Top Down
11.3.2. Poziom i struktura kosztów logistyki w przedsiębiorstwach - koncepcja Bottom Up
11.4. Poziom kosztów logistyki w skali światowej a miejsce krajów w rankingu Logistics Performance Index (LPI)
11.5. Zakres i kierunki racjonalizacji i wzrostu efektywności kosztów logistyki
11.6. Zakres wdrożenia logistyki w przedsiębiorstwach a zmiany w poziomie kosztów logistyki i efektywności przedsiębiorstw w świetle badań w krajach zachodnich
12. Wyzwania współczesnej logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw (SCM) oraz wizja rozwoju logistyki w przyszłości
12.1. Wyzwania współczesnej logistyki jako przejawy jej rozwoju i integracji w interakcji z modelowaniem zarządzania przedsiębiorstwem i struktur sieciowych
12.2. Katalog kluczowych wyzwań logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw (SCM)
12.3. Wyzwania logistyki/SCM w praktyce zarządzania przedsiębiorstwem w świetle badań w krajach zachodnich
12.3.1. Realizacja kluczowych wyzwań logistyki/SCM w świetle wybranych koncepcj ich strukturyzacji i oceny w badanych przedsiębiorstwach
12.3.2. Globalne trendy i wyzwania logistyki/SCM oraz związane z nimi strategie logistyczne
12.4. Wizja rozwoju logistyki w przyszłości
12.4.1. Podstawy oraz przejawy diagnozowania i projektowania wizji rozwoju logistyki
* Rozdział 1. Ewolucja poglądów na temat konkurencyjności przedsiębiorstwa w naukach ekonomicznych
* 1.1. Pojęcie konkurencji i konkurencyjności przedsiębiorstwa
1.2. Elementy systemu konkurencyjności przedsiębiorstwa
1.3. Uwarunkowania budowania i umacniania konkurencyjności przedsiębiorstwa
1.4. Efektywność a konkurencyjność przedsiębiorstwa
* Rozdział 2. Implikacje logistyki dla budowania konkurencyjności przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych
* 2.1. Definicje logistyki, jej miejsce w naukach ekonomicznych i istota w zarządzaniu przedsiębiorstwem
2.2. Perspektywa zarządcza i badawcza systemów logistycznych przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych
2.3. Logistyczne elementy systemu konkurencyjności w przedsiębiorstwach produkcyjnych i handlowych – podstawy teoretyczne
2.4. Strategiczne i operacyjne zarządzanie procesami logistycznymi a konkurencyjność przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych
* Rozdział 3. Metodyka badań uwarunkowań i znaczenia logistyki w budowaniu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw
* 3.1. Logistyka jako determinanta konkurencyjności w polskich przedsiębiorstwach – przegląd badań empirycznych
3.2. Koncepcja przyjętego logistycznego modelu konkurencyjności przedsiębiorstwa
3.3. Metodyka badań empirycznych służących weryfikacji przyjętego logistycznego modelu konkurencyjności przedsiębiorstwa
3.3.1. Cele i przedmiot badań empirycznych
3.3.2. Metody badawcze
3.3.3. Charakterystyka próby badawczej
* Rozdział 4. Logistyka a konkurencyjność polskich przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych – wyniki badań empirycznych
* 4.1. Wybrane uwarunkowania logistyki w zarządzaniu badanymi polskimi przedsiębiorstwami produkcyjnymi i handlowymi w latach 2014–2016
4.2. Logistyczny potencjał konkurencyjności jako element potencjału konkurencyjności badanych polskich przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych w latach 2014–2016
4.3. Działania i rozwiązania logistyczne a źródła przewagi konkurencyjnej badanych polskich przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych w latach 2014–2016
4.4. Strategie i instrumenty logistyczne jako narzędzie budowania pozycji konkurencyjnej badanych polskich przedsiębiorstw produkcyjnych i handlowych w latach 2014–2016
4.5. Logistyka a konkurencyjność przedsiębiorstwa w świetle badań przeprowadzonych w polskich przedsiębiorstwach produkcyjnych i handlowych
Podręcznik do kształcenia w zawodzie technik logistyk. Odbiorcy: uczniowie techników kształcący się w zawodzie logistyka (333107), jak również uczestnicy kwalifikacyjnych kursów zawodowych w zakresie kwalifikacji A.30. Organizacja i monitorowanie przepływu zasobów i informacji w procesach produkcji, dystrybucji i magazynowania.
W podręczniku omówiono istotę łańcucha dystrybucji wraz z podstawowymi pojęciami, takimi jak: kanał dystrybucji, zasady współpracy i rozliczeń między partnerami w kanale dystrybucji oraz obowiązującą dokumentację. Podręcznik zawiera też wiadomości z zakresu roli i znaczenia centrów dystrybucji i kosztów dystrybucji - ich struktury i zależności między nimi, a także analizy rentowności produktów. Zwrócono również uwagę na systemy zarządzania w dystrybucji. Dużo uwagi autorzy poświęcili logistycznej obsłudze klienta.
Monografia jest przeznaczona przede wszystkim dla studentów, przyszłych inżynierów logistyków, a także dla osób zajmujących kierownicze stanowiska w przedsiębiorstwach.