Edukacja medialna
Odpowiedzialność: | Janusz Gajda, Stanisław Juszczyk, Bronisław Siemieniecki, Kazimierz Wenta. |
Seria: | Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna |
Hasła: | Edukacja medialna Podręczniki akademickie |
Adres wydawniczy: | Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2002. |
Opis fizyczny: | 408 stron ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliografia przy rozdziałach. |
Twórcy: | Gajda, Janusz. (1933- ). Autor Juszczyk, Stanisław. (1951- ). Autor Siemieniecki, Bronisław. (1950- ). Autor Wenta, Kazimierz. (1937- ). Autor |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- * CZĘŚĆ I PRZESŁANKI KULTUROWE EDUKACJI MEDIALNEJ
- ROZDZIAŁ I
- DETERMINANTY CYWILIZACYJNE
- I KULTUROWE EDUKACJI MEDIALNEJ (JANUSZ GAJDA).
- 1. Humanizm jako trwała podstawa edukacji i różne jego rozumienie.
- 2. Dwa megatrendy rozwoju kultury jako wyzwanie edukacyjne.
- 2.1. Kultura jako paidea („regnum homini")
- 2.2. Kultura jako towar
- 3. Mass media i hipermedia - podstawowe pojęcia
- 3.1. Treść i zakres pojęcia mass media i hipermedia
- 3.2. Przeciętny odbiorca, masy, publiczność, audytorium
- 4. Rola mass mediów i hipermediów w kreowaniu kultury popularnej
- 4.1. Miejsce sztuki, w tym sztuki popularnej, we współczesnej kulturze.
- 4.2. Popularność, czyli faktyczne dotarcie do potocznego odbioru, jako jeden z głównych czynników decydujących o rozwoju kultury
- 4.3. Wartości sztuki prezentowanej w mass mediach i hipermediach
- 5. Media w kształtowaniu tożsamości narodowej i rozumieniu innych kultur.
- 5.1. Ambiwalentna rola mediów masowych i multimediów
- w kształtowaniu tożsamości kulturalnej i tożsamości narodowej
- 5.2. Mass media a zrozumienie dla innych kultur.
- ROZDZIAŁ II
- DOMINUJĄCA ROLA MASS MEDIÓW I HIPERMEDIÓW
- W KULTURZE I EDUKACJI (JANUSZ GAJDA).
- 1. Oddziaływanie środków masowego przekazu
- - wybrane teorie i kierunki badań.
- 2. Wybrane modele procesu komunikowania.
- 3. Kulturotwórcze funkcje mass mediów i hipermediów
- 4. Sposoby manipulowania poprzez mass media
- 5. Rola mediów regionalnych w stymulowaniu rozwoju kultury praworządności i integrowaniu środowiska.
- 6. Zagrożenia i szansę w odbiorze mediów.
- 6.1. Główne zagrożenia edukacyjne w odbiorze mass mediów.
- 6.2. Szansę edukacyjnego wykorzystania mass mediów w skali mikro
- i makro
- 7. Znacząca i przyszłościowa rola mass mediów i hipermediów w edukacji
- 7.1. Orientowanie w globalnych problemach współczesnego świata
- 7.2. Mass media i hipermedia w kształceniu instrumentalnym.
- 7.3. Media w edukacji autotelicznej
- 7.4. Aspekt pedagogiczny odbioru mediów.
- ROZDZIAŁ III
- SWOISTOŚĆ MASS MEDIÓW I ICH ODDZIAŁYWANIE
- WYCHOWAWCZE (JANUSZ GAJDA).
- 1. Trzy okresy w badaniach i krytyce mass mediów.
- 2. Książka i prasa - najstarsze środki masowego przekazu
- 2.1. Historia umasowienia książki i prasy.
- 2.2. W kręgu problematyki kultury literackiej
- 2.3. Podstawowe gatunki publicystyczne
- 2.4. Komiks jako typowe zjawisko kultury popularnej
- 3. Film jako sztuka i środek masowego przekazu.
- 3.1. W kręgu dyskusji wokół filmu jako sztuki
- 3.2. Język filmu
- 3.3. Rodzaje i gatunki filmowe.
- 4. Radio i telewizja najpotężniejsze środki masowego przekazu
- 4.1. Właściwości radia
- 4.2. Radio i jego przemiany w epoce telewizji.
- 4.3. Telewizja - zakres pojęcia, język.
- 5. Środki masowego przekazu jako swoiste środowisko wychowawcze człowieka współczesnego
- 5.1. Rodzaje i specyfika wpływu oraz czynniki warunkujące
- jego skuteczność i zasięg.
- 5.2. Odbiór treści prospołecznych i aspołecznych przez dzieci
- 5.3. Dziecko przed telewizorem - aspekt pedagogiczny problematyki
- 5.4. Rola wzorów osobowych i sytuacji w kształtowaniu postaw
- 6. Granice wolności mediów i prawa do informacji
- - aspekt moralny i edukacyjny
- Bibliografia.
- CZĘŚĆ IV
- KOGNITYWISTYCZNA TEORIA EDUKACJI MEDIALNEJ
- ROZDZIAŁ IV
- EDUKACJA HUMANISTYCZNA I KOMPUTERY
- (BRONISŁAW SIEMIENffiCKI)
- 1. Edukacja medialna u progu XXI wieku
- 2. Edukacja medialna a teoria edukacji kognitywistycznej.
- 3. Obszary edukacji medialnej.,
- 4. Miej sce i rola komputera w humanistycznym rozwoju człowieka
- 5. Interdyscyplinarność i systemowość edukacji wspieranej komputerami.
- 6. Twórczość i komputery
- 7. Obszary zhumanizowanego stosowania komputerów
- 8. Zagrożenia technologii informacyjnej.
- Bibliografia
- ROZDZIAŁ V
- KOMUNIKACJA CZŁOWIEKA Z MEDIAMI
- (STANISŁAW JUSZCZYK).
- 1. Analiza podstawowych pojęć w komunikowaniu się człowieka z mediami
- 1.1. Komunikacja
- 1.2. Modele procesu komunikowania
- 1.2.1.Model przekazu sygnałów (C. Shannon, 1948)
- 1.2.2.Model aktu perswazyjnego (H. Lasswell, 1948)
- 1.2.3. Alternatywne modele komunikowania.
- 2. Rodzaje komunikowania się, ich zasady i uwarunkowania
- 2.1. Procesy wymiany informacji.
- 2.1.1. Systemowe ujęcie procesu komunikacji i informatyki
- 2.2. Komunikacja interpersonalna.
- 2.2.1. Struktura i dynamika komunikacji interpersonalnej.
- 2.3. Pośrednia komunikacja interpersonalna.
- 2.4. Elektroniczne media dydaktyczne w procesie komunikacji
- 2.5. Środki komunikowania interpersonalnego bezpośredniego
- i pośredniego.
- 2.6. Interakcja uczącego się z mediami dydaktycznymi
- 2.6.1. Interakcja człowieka z komputerem.
- 2.6.2. Typy interakcji komputera z człowiekiem
- 2.6.3. „Rozmowa" człowieka z komputerem.
- 2.6.4. Zmiany w użytkowaniu języka komputerowego.
- 2.6.5. Nowe znaki graficzne dla komunikacji dziecka z komputerem.
- 2.6.6. Techniczne uwarunkowania interakcyjnej komunikacji ucznia z komputerem.
- 2.6.6.1. Szybkość zmian informacji na ekranie, kolor tła prezentacji, wielkość elementów graficznych i ich kształt
- 2.5.6.2. Wpływ elementu technicznego komunikacji obrazowej
- na poziom i szybkość prezentacji i percepcji informacji
- 2.6. Jak korzystać z informacji medialnej?.
- 3. Telefon komórkowy środkiem komunikacji społecznej
- Bibliografia.
- CZĘŚĆ III
- TECHNOLOGIA INFORMACYJNA W EDUKACJI
- ROZDZIAŁ VI
- MULTIMEDIA IHIPERMEDIA W EDUKACJI
- (BRONISŁAW SIEMIENIECKI)
- 1. Ujęcie historyczne hipermediów.
- 2. Pojęcie hipermedium, jego umiejscowienie w kierunkach prac
- nad programami edukacyjnymi.
- 3. Struktura dydaktyczna programów hipermedialnych
- 4. Obszary zastosowań hipermediów (multimediów).
- 5. Klasyfikacja hipermediów (multimediów).
- 6. Przykłady oprogramowania multimedialnego (hipermedialnego)
- 7. Problemy odbioru wiadomości w prezentacjach komputerowych.
- 4. Możliwości i ograniczenia hipermediów w procesie kształcenia
- 5. Wnioski dla praktyki.
- BibliografiaROZDZIAŁ VII
- GLOBALNA SIEĆ KOMPUTEROWA
- - INTERNET - W EDUKACJI (STANISŁAW JUSZCZYK).
- 1. Historia Internetu i ustalenia terminologiczne.
- 2. Podstawowe usługi dostępne w sieci Internet,
- 2.1. Poczta elektroniczna w Intemecie.,
- 2.1.1.Cechy dobrej poczty
- 2.2. Listy dyskusyjne.
- 2.3. Grupy dyskusyjne - News (Usenet).
- 2.4. Biuletyny i publikacje w sieci
- 2.5. Adresy
- 3. Inne cechy użytkowe sieci komputerowych.
- 3.1. Zdalny dostęp - usługa telnet.
- 3.2. Przesyłanie plików (ftp)
- 3.3. Banki oprogramowania - serwery Archie
- 3.4. Informacyjne bazy danych - WAIS
- 3.5. World Wide Web (WWW) - Światowa pajęczyna informacyjna
- 3.5. l.Internetowe autostrady
- 3.5.2. Szperacze internetowe
- 3.5.3.Inteligentni agenci.
- 3.6. Przetwarzanie informacji w Intemecie.
- 4. Telewizja w Intemecie
- 5. Globalna informacja adresowa X.5OO.
- 6. System konwersacji IRC.
- 7. Telematyka
- 8. Polskie zasoby sieciowe
- 9. Społeczne znaczenie Internetu
- 9.1. Internet najbardziej demokratycznym medium globalnym.
- 9.2. Negatywne treści w Intemecie
- 10. Procesy globalizacyjne.
- Bibliografia.
- ROZDZIAŁ VIII
- KOMPUTER W EDUKACJI (STANISŁAW JUSZCZYK
- BRONISŁAW SIEMIENIECKI).
- 1. Komputerowe wspomaganie procesu kształcenia.
- 1.1. Cele komputerowego wspomagania kształcenia
- 1.2. Komputer w szkole i uczelni wyższej
- 1.3. Zasady komputerowego wspomagania procesu kształcenia
- 1.3.1. Cechy oprogramowania edukacyjnego
- 1.3.2. Wartości pedagogiczne wynikające z komputerowego wspomagania nauczania.
- 1.4. Komputer w diagnozie i terapii pedagogicznej
- 1.5. Komputer w kształceniu i rewalidacji osób niepełnosprawnych.
- 1.5.1. Możliwości wykorzystania komputerów przez osoby niepełnosprawne
- 1.5.2. Komputery w pracy z osobami o upośledzonym słuchu.
- 1.5.3. Komputery w kształceniu osób o upośledzonym wzroku.
- 1.5.4. Wykorzystanie komputerów przez osoby upośledzone ruchowo
- 1.5.5. Komputerowa terapia dzieci upośledzonych umysłowo
- 1.5.6. Rola komputera w procesie rewalidacji osób upośledzonych.
- 1.6. Komputer w zarządzaniu szkołą.
- 1.6.1. Komputerowe wspomaganie organizacji i zarządzania administracją szkolną.
- 1.6.2. System komputerowego wspomagania kierowania
- i zarządzania szkołą.
- 1.7. Szkolna pracowania komputerowa
- 1.8. Komputerowa redakcja uczniowska.
- 1.9. Komputer w bibliotece.
- Bibliografia.
- CZĘŚĆ IV METODYKA KSZTAŁCENIA MEDIALNEGO
- ROZDZIAŁ IX
- METODYKA WYKORZYSTANIA TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ W EDUKACJI MEDIALNEJ (KAZIMIERZ WENTA)
- 1. Odmienność metod edukacyjnych stosowanych
- w technologii informatycznej
- 2. Funkcje wykorzystania technologii informacyjnej
- 3. Zasady wykorzystywania technologii informacyjnej.
- 4. Proces dydaktyczny w stosowaniu technologii informacyjnej.
- 5. Specyfika metod w zakresie edukacji medialnej *
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)