Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Edukacja medialna





Odpowiedzialność:Janusz Gajda, Stanisław Juszczyk, Bronisław Siemieniecki, Kazimierz Wenta.
Seria:Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna
Hasła:Edukacja medialna
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2002.
Opis fizyczny:408 stron ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia przy rozdziałach.
Twórcy:Gajda, Janusz. (1933- ). Autor

Juszczyk, Stanisław. (1951- ). Autor

Siemieniecki, Bronisław. (1950- ). Autor

Wenta, Kazimierz. (1937- ). Autor

Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. * CZĘŚĆ I PRZESŁANKI KULTUROWE EDUKACJI MEDIALNEJ
  2. ROZDZIAŁ I
  3. DETERMINANTY CYWILIZACYJNE
  4. I KULTUROWE EDUKACJI MEDIALNEJ (JANUSZ GAJDA).
  5. 1. Humanizm jako trwała podstawa edukacji i różne jego rozumienie.
  6. 2. Dwa megatrendy rozwoju kultury jako wyzwanie edukacyjne.
  7. 2.1. Kultura jako paidea („regnum homini")
  8. 2.2. Kultura jako towar
  9. 3. Mass media i hipermedia - podstawowe pojęcia
  10. 3.1. Treść i zakres pojęcia mass media i hipermedia
  11. 3.2. Przeciętny odbiorca, masy, publiczność, audytorium
  12. 4. Rola mass mediów i hipermediów w kreowaniu kultury popularnej
  13. 4.1. Miejsce sztuki, w tym sztuki popularnej, we współczesnej kulturze.
  14. 4.2. Popularność, czyli faktyczne dotarcie do potocznego odbioru, jako jeden z głównych czynników decydujących o rozwoju kultury
  15. 4.3. Wartości sztuki prezentowanej w mass mediach i hipermediach
  16. 5. Media w kształtowaniu tożsamości narodowej i rozumieniu innych kultur.
  17. 5.1. Ambiwalentna rola mediów masowych i multimediów
  18. w kształtowaniu tożsamości kulturalnej i tożsamości narodowej
  19. 5.2. Mass media a zrozumienie dla innych kultur.
  20. ROZDZIAŁ II
  21. DOMINUJĄCA ROLA MASS MEDIÓW I HIPERMEDIÓW
  22. W KULTURZE I EDUKACJI (JANUSZ GAJDA).
  23. 1. Oddziaływanie środków masowego przekazu
  24. - wybrane teorie i kierunki badań.
  25. 2. Wybrane modele procesu komunikowania.
  26. 3. Kulturotwórcze funkcje mass mediów i hipermediów
  27. 4. Sposoby manipulowania poprzez mass media
  28. 5. Rola mediów regionalnych w stymulowaniu rozwoju kultury praworządności i integrowaniu środowiska.
  29. 6. Zagrożenia i szansę w odbiorze mediów.
  30. 6.1. Główne zagrożenia edukacyjne w odbiorze mass mediów.
  31. 6.2. Szansę edukacyjnego wykorzystania mass mediów w skali mikro
  32. i makro
  33. 7. Znacząca i przyszłościowa rola mass mediów i hipermediów w edukacji
  34. 7.1. Orientowanie w globalnych problemach współczesnego świata
  35. 7.2. Mass media i hipermedia w kształceniu instrumentalnym.
  36. 7.3. Media w edukacji autotelicznej
  37. 7.4. Aspekt pedagogiczny odbioru mediów.
  38. ROZDZIAŁ III
  39. SWOISTOŚĆ MASS MEDIÓW I ICH ODDZIAŁYWANIE
  40. WYCHOWAWCZE (JANUSZ GAJDA).
  41. 1. Trzy okresy w badaniach i krytyce mass mediów.
  42. 2. Książka i prasa - najstarsze środki masowego przekazu
  43. 2.1. Historia umasowienia książki i prasy.
  44. 2.2. W kręgu problematyki kultury literackiej
  45. 2.3. Podstawowe gatunki publicystyczne
  46. 2.4. Komiks jako typowe zjawisko kultury popularnej
  47. 3. Film jako sztuka i środek masowego przekazu.
  48. 3.1. W kręgu dyskusji wokół filmu jako sztuki
  49. 3.2. Język filmu
  50. 3.3. Rodzaje i gatunki filmowe.
  51. 4. Radio i telewizja najpotężniejsze środki masowego przekazu
  52. 4.1. Właściwości radia
  53. 4.2. Radio i jego przemiany w epoce telewizji.
  54. 4.3. Telewizja - zakres pojęcia, język.
  55. 5. Środki masowego przekazu jako swoiste środowisko wychowawcze człowieka współczesnego
  56. 5.1. Rodzaje i specyfika wpływu oraz czynniki warunkujące
  57. jego skuteczność i zasięg.
  58. 5.2. Odbiór treści prospołecznych i aspołecznych przez dzieci
  59. 5.3. Dziecko przed telewizorem - aspekt pedagogiczny problematyki
  60. 5.4. Rola wzorów osobowych i sytuacji w kształtowaniu postaw
  61. 6. Granice wolności mediów i prawa do informacji
  62. - aspekt moralny i edukacyjny
  63. Bibliografia.
  64. CZĘŚĆ IV
  65. KOGNITYWISTYCZNA TEORIA EDUKACJI MEDIALNEJ
  66. ROZDZIAŁ IV
  67. EDUKACJA HUMANISTYCZNA I KOMPUTERY
  68. (BRONISŁAW SIEMIENffiCKI)
  69. 1. Edukacja medialna u progu XXI wieku
  70. 2. Edukacja medialna a teoria edukacji kognitywistycznej.
  71. 3. Obszary edukacji medialnej.,
  72. 4. Miej sce i rola komputera w humanistycznym rozwoju człowieka
  73. 5. Interdyscyplinarność i systemowość edukacji wspieranej komputerami.
  74. 6. Twórczość i komputery
  75. 7. Obszary zhumanizowanego stosowania komputerów
  76. 8. Zagrożenia technologii informacyjnej.
  77. Bibliografia
  78. ROZDZIAŁ V
  79. KOMUNIKACJA CZŁOWIEKA Z MEDIAMI
  80. (STANISŁAW JUSZCZYK).
  81. 1. Analiza podstawowych pojęć w komunikowaniu się człowieka z mediami
  82. 1.1. Komunikacja
  83. 1.2. Modele procesu komunikowania
  84. 1.2.1.Model przekazu sygnałów (C. Shannon, 1948)
  85. 1.2.2.Model aktu perswazyjnego (H. Lasswell, 1948)
  86. 1.2.3. Alternatywne modele komunikowania.
  87. 2. Rodzaje komunikowania się, ich zasady i uwarunkowania
  88. 2.1. Procesy wymiany informacji.
  89. 2.1.1. Systemowe ujęcie procesu komunikacji i informatyki
  90. 2.2. Komunikacja interpersonalna.
  91. 2.2.1. Struktura i dynamika komunikacji interpersonalnej.
  92. 2.3. Pośrednia komunikacja interpersonalna.
  93. 2.4. Elektroniczne media dydaktyczne w procesie komunikacji
  94. 2.5. Środki komunikowania interpersonalnego bezpośredniego
  95. i pośredniego.
  96. 2.6. Interakcja uczącego się z mediami dydaktycznymi
  97. 2.6.1. Interakcja człowieka z komputerem.
  98. 2.6.2. Typy interakcji komputera z człowiekiem
  99. 2.6.3. „Rozmowa" człowieka z komputerem.
  100. 2.6.4. Zmiany w użytkowaniu języka komputerowego.
  101. 2.6.5. Nowe znaki graficzne dla komunikacji dziecka z komputerem.
  102. 2.6.6. Techniczne uwarunkowania interakcyjnej komunikacji ucznia z komputerem.
  103. 2.6.6.1. Szybkość zmian informacji na ekranie, kolor tła prezentacji, wielkość elementów graficznych i ich kształt
  104. 2.5.6.2. Wpływ elementu technicznego komunikacji obrazowej
  105. na poziom i szybkość prezentacji i percepcji informacji
  106. 2.6. Jak korzystać z informacji medialnej?.
  107. 3. Telefon komórkowy środkiem komunikacji społecznej
  108. Bibliografia.
  109. CZĘŚĆ III
  110. TECHNOLOGIA INFORMACYJNA W EDUKACJI
  111. ROZDZIAŁ VI
  112. MULTIMEDIA IHIPERMEDIA W EDUKACJI
  113. (BRONISŁAW SIEMIENIECKI)
  114. 1. Ujęcie historyczne hipermediów.
  115. 2. Pojęcie hipermedium, jego umiejscowienie w kierunkach prac
  116. nad programami edukacyjnymi.
  117. 3. Struktura dydaktyczna programów hipermedialnych
  118. 4. Obszary zastosowań hipermediów (multimediów).
  119. 5. Klasyfikacja hipermediów (multimediów).
  120. 6. Przykłady oprogramowania multimedialnego (hipermedialnego)
  121. 7. Problemy odbioru wiadomości w prezentacjach komputerowych.
  122. 4. Możliwości i ograniczenia hipermediów w procesie kształcenia
  123. 5. Wnioski dla praktyki.
  124. BibliografiaROZDZIAŁ VII
  125. GLOBALNA SIEĆ KOMPUTEROWA
  126. - INTERNET - W EDUKACJI (STANISŁAW JUSZCZYK).
  127. 1. Historia Internetu i ustalenia terminologiczne.
  128. 2. Podstawowe usługi dostępne w sieci Internet,
  129. 2.1. Poczta elektroniczna w Intemecie.,
  130. 2.1.1.Cechy dobrej poczty
  131. 2.2. Listy dyskusyjne.
  132. 2.3. Grupy dyskusyjne - News (Usenet).
  133. 2.4. Biuletyny i publikacje w sieci
  134. 2.5. Adresy
  135. 3. Inne cechy użytkowe sieci komputerowych.
  136. 3.1. Zdalny dostęp - usługa telnet.
  137. 3.2. Przesyłanie plików (ftp)
  138. 3.3. Banki oprogramowania - serwery Archie
  139. 3.4. Informacyjne bazy danych - WAIS
  140. 3.5. World Wide Web (WWW) - Światowa pajęczyna informacyjna
  141. 3.5. l.Internetowe autostrady
  142. 3.5.2. Szperacze internetowe
  143. 3.5.3.Inteligentni agenci.
  144. 3.6. Przetwarzanie informacji w Intemecie.
  145. 4. Telewizja w Intemecie
  146. 5. Globalna informacja adresowa X.5OO.
  147. 6. System konwersacji IRC.
  148. 7. Telematyka
  149. 8. Polskie zasoby sieciowe
  150. 9. Społeczne znaczenie Internetu
  151. 9.1. Internet najbardziej demokratycznym medium globalnym.
  152. 9.2. Negatywne treści w Intemecie
  153. 10. Procesy globalizacyjne.
  154. Bibliografia.
  155. ROZDZIAŁ VIII
  156. KOMPUTER W EDUKACJI (STANISŁAW JUSZCZYK
  157. BRONISŁAW SIEMIENIECKI).
  158. 1. Komputerowe wspomaganie procesu kształcenia.
  159. 1.1. Cele komputerowego wspomagania kształcenia
  160. 1.2. Komputer w szkole i uczelni wyższej
  161. 1.3. Zasady komputerowego wspomagania procesu kształcenia
  162. 1.3.1. Cechy oprogramowania edukacyjnego
  163. 1.3.2. Wartości pedagogiczne wynikające z komputerowego wspomagania nauczania.
  164. 1.4. Komputer w diagnozie i terapii pedagogicznej
  165. 1.5. Komputer w kształceniu i rewalidacji osób niepełnosprawnych.
  166. 1.5.1. Możliwości wykorzystania komputerów przez osoby niepełnosprawne
  167. 1.5.2. Komputery w pracy z osobami o upośledzonym słuchu.
  168. 1.5.3. Komputery w kształceniu osób o upośledzonym wzroku.
  169. 1.5.4. Wykorzystanie komputerów przez osoby upośledzone ruchowo
  170. 1.5.5. Komputerowa terapia dzieci upośledzonych umysłowo
  171. 1.5.6. Rola komputera w procesie rewalidacji osób upośledzonych.
  172. 1.6. Komputer w zarządzaniu szkołą.
  173. 1.6.1. Komputerowe wspomaganie organizacji i zarządzania administracją szkolną.
  174. 1.6.2. System komputerowego wspomagania kierowania
  175. i zarządzania szkołą.
  176. 1.7. Szkolna pracowania komputerowa
  177. 1.8. Komputerowa redakcja uczniowska.
  178. 1.9. Komputer w bibliotece.
  179. Bibliografia.
  180. CZĘŚĆ IV METODYKA KSZTAŁCENIA MEDIALNEGO
  181. ROZDZIAŁ IX
  182. METODYKA WYKORZYSTANIA TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ W EDUKACJI MEDIALNEJ (KAZIMIERZ WENTA)
  183. 1. Odmienność metod edukacyjnych stosowanych
  184. w technologii informatycznej
  185. 2. Funkcje wykorzystania technologii informacyjnej
  186. 3. Zasady wykorzystywania technologii informacyjnej.
  187. 4. Proces dydaktyczny w stosowaniu technologii informacyjnej.
  188. 5. Specyfika metod w zakresie edukacji medialnej *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 37.016
Numer inw.: 31813
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.