Media w edukacji
Odpowiedzialność: | Janusz Gajda. |
Hasła: | Edukacja medialna Kultura masowa Środki masowego przekazu Wychowanie |
Adres wydawniczy: | Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2004. |
Wydanie: | Wydanie 3. |
Opis fizyczny: | 218, [1] strona ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliografia na stronach 215 - [219]. |
Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki |
Dodaj recenzje, komentarz |
- Wstęp
- Rozdział I
- Determinanty cywilizacyjne i kulturowe edukacji medialnej
- Humanizm jako trwała podstawa edukacji i różne jego rozumienie
- Dwa megatrendy rozwoju kultury jako wyzwanie edukacyjne
- Kultura jako paidea (regnum homini)
- Kultura jako towar
- Mass media i hipermedia - podstawowe pojęcia
- Treść i zakres pojęcia mass media i hipermedia
- Przeciętny odbiorca, masy, publiczność, audytorium
- Rola mass mediów i hipermediów w kreowaniu kultury popularnej
- Miejsce sztuki we współczesnej kulturze - w tym sztuki popularnej
- Popularność, czyli faktyczne dotarcie do potocznego odbioru, jako jeden z głównych czynników decydujących o rozwoju kultury
- Wartości sztuki prezentowanej w mass mediach i hipermediach
- * Rozdział II
- Dominująca rola mass mediów i hipermediów w kulturze
- Oddziaływanie środków masowego przekazu - wybrane teorie i kierunki badań
- Klasyczne teorie efektów komunikowania masowego
- Teorie psychologiczne
- Teorie socjologiczne
- Teorie kulturowe
- Teoria "użytkowania i korzyści" oraz socjalizacyjna funkcja środków masowego przekazu
- Badania "użytkowania i korzyści"
- Koncepcja socjalizacyjnej funkcji mass mediów
- Hipoteza luki informacyjnej
- Wybrane modele procesu komunikowania
- Model wszechmocy propagandy - 1939
- Model aktu perswazyjnego Lasswella - 1948
- Model dyfuzyjny Rogersa - 1962
- Model wspólnoty doświadczeń Schramma - 1954
- Model socjologiczny Rileyów - 1959
- Model społeczno-kulturowy Tudora - 1970
- Kulturotwórcze funkcje mass mediów i hipermediów
- Sposoby manipulowania poprzez mass media
- Media w kształtowaniu tożsamości narodowej i rozumieniu innych kultur
- Ambiwalentna rola mediów masowych i multimediów w kształtowaniu tożsamości kulturalnej i narodowej
- Mass media a zrozumienie innych kultur
- Rola mediów regionalnych w stymulowaniu rozwoju kultury, praworządności i integrowaniu środowiska
- * Rozdział III
- Znacząca rola mass mediów w edukacji
- Zagrożenia edukacyjne w odbiorze mass mediów
- Szanse edukacyjnego wykorzystania mass mediów i hipermediów w skali mikro i makro
- Orientowanie w globalnych problemach współczesnego świata
- Mass media i hipermedia w kształceniu instrumentalnym
- Media w edukacji autotelicznej
- Aspekt pedagogiczny odbioru mediów
- * Rozdział IV
- Swoistość mass mediów i ich oddziaływanie wychowawcze
- Trzy okresy w badaniach i krytyce mass mediów
- Książka i prasa - najstarsze środki masowego przekazu
- Historia umasowienia książki i prasy
- W kręgu problematyki kultury literackiej
- Podstawowe gatunki publicystyczne
- Komiks jako typowe zjawisko kultury popularnej
- Film jako sztuka i środek masowego przekazu
- W kręgu dyskusji wokół filmu jako sztuki
- Język filmu
- Rodzaje i gatunki filmowe
- Radio i telewizja - najpotężniejsze środki masowego przekazu
- Właściwości radia
- Radio jako środek masowego przekazu
- Właściwości radia jako swoistego rodzaju sztuki
- Formy i style audycji radiowych
- Radio i jego przemiany w epoce telewizji
- Telewizja - zakres pojęcia
- Swoistość telewizji i jej język
- Zmiany w stosunku widzów do telewizji i sposobu jej odbioru
- * Rozdział V
- Media jako swoiste środowisko wychowawcze współczesnego człowieka
- Rodzaje i specyfika wpływu oraz czynniki warunkujące jego skuteczność i zasięg
- Odbiór treści prospołecznych i aspołecznych przez dzieci
- Dziecko wobec mediów - aspekt pedagogiczny problematyki
- Rola wzorów osobowych i sytuacji w kształtowaniu postaw
- Granice wolności mediów i prawa do informacji - aspekt moralny i edukacyjny
- * Rozdział VI
- Hipermedia - komputer i Internet jako nowoczesne środki komunikacji
- Technologia i społeczeństwo informacyjne
- Komputer w edukacji
- Sieć globalna - Internet
- Szanse, zagrożenia i wynaturzenia w wykorzystywaniu komputeryzacji i sieci informacyjnej
- * Rozdział VII
- Wybór tekstów
- Dominic Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej
- Marshall McLuhan, Przekazem jest przekaźnik
- Antonio Pasquali, Mass media a problem równości kultur
- Stefan Żółkiewski, Obieg społeczny literatury a problem publiczności
- Michał Szulczewski, U podstaw genologii dziennikarskiej
- Jan Trzynadlowski, Sztuka wyklęta. Pornografia?
- Kazimierz Dobrzyński, O kulturze słuchania radia
- Edgar Morin, Dusza kina
- Aleksander Kumor, Formy wideo-artu
- Kodeks Telewizyjny USA
- Byron Reeves, Clifford Nass, Wnioski dotyczące zjawiska utożsamiania mediów z rzeczywistością
- Derric de Kerckhove, Cyberprojekt. Kryteria projektowania cyberaktywności
- * Bibliografia
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)