Pedagogika upośledzonych umysłowo : wybrane zagadnienia
Odpowiedzialność: | Janina Wyczesany. |
Hasła: | Dziecko niepełnosprawne umysłowo - nauczanie Dziecko niepełnosprawne umysłowo - rehabilitacja Niedorozwój umysłowy Szkolnictwo specjalne - Belgia - 20 w. Szkolnictwo specjalne - Francja - 20 w. Szkolnictwo specjalne - Polska - 20 w. Podręczniki akademickie |
Adres wydawniczy: | Kraków : "Impuls", 2005. |
Wydanie: | Wydanie 5 poszerzone i zmienione. |
Opis fizyczny: | 204, [1] strona : tablice, wykresy ; 24 cm. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Część I
- Wprowadzenie do pedagogiki upośledzonych umysłowo
- Przedmiot, cele i zadania pedagogiki upośledzonych umysłowo
- Pojęcie upośledzenia umysłowego, kryteria, klasyfikacje i wskaźniki
- Kryteria i klasyfikacje upośledzeń umysłowych
- Upośledzenie umysłowe lekkie
- Upośledzenie umysłowe umiarkowane i znaczne
- Wskaźniki występowania upośledzenia umysłowego
- Czynniki etiologiczne upośledzenia umysłowego
- Podstawowe założenia pracy rewalidacyjnej z upośledzonymi umysłowo, zasady rewalidacji
- Orzecznictwo, poradnictwo i kwalifikacje dzieci upośledzonych umysłowo do szkół placówek specjalnych
- Zakres badań w pedagogice upośledzonych umysłowo
- Zagadnienia
- Część II
- Rozwój opieki i szkolnictwa specjalnego dla osób upośledzonych umysłowo w Polsce
- Rys historyczny
- Okres międzywojenny w Polsce
- Okres po II wojnie światowej
- Informacje w sprawie rozwoju szkolnictwa specjalnego i integracyjnego w Polsce
- Placówki rewalidacyjne dla upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
- Szkoła specjalna. Jej cele i zadania w systemie oświaty i wychowania
- Organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej w szkołach podstawowych specjalnych, w zasadniczych zawodowych specjalnych klasach specjalnych przy szkołach publicznych
- Klasy specjalne dla dzieci upośledzonych umysłowo, przy szkołach podstawowych
- Szkoły zawodowe specjalne
- Nauczanie indywidualne w środowisku rodzinnym
- Placówki rewalidacyjne dla upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim
- Wczesna terapia i pomoc
- Ogólna charakterystyka metod rehabilitacji dzieci z upośledzeniem umysłowym oraz mózgowym porażeniem dziecięcym
- Przedszkola specjalne
- Szkoły podstawowe specjalne dla upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, tzw. „Szkoły życia”
- Cele i zadania „Szkoły życia”
- Organizacja placówki
- Dzienne ośrodki usprawniania
- Zespoły przygotowania do pracy
- Zakłady pracy chronionej
- Warsztaty terapii zajęciowej
- Domy pomocy społecznej dla dzieci upośledzonych umysłowo
- Alternatywne formy mieszkalnictwa chronionego
- Integracja upośledzonych umysłowo w społeczeństwie
- Problemy psychospołeczne rodziny dziecka upośledzonego umysłowo
- Rola nauczyciela-wychowawcy wobec problemów edukacji osób upośledzonych umysłowo
- Dekalog nauczyciela i wychowawcy na podstawie Małego Księcia Antoine’a de Exupéry’ego
- Zagadnienia
- Część III
- Rozwój opieki i edukacji specjalnej w niektórych krajach europejskich
- Rozwój szkolnictwa specjalnego dla osób upośledzonych umysłowo we Francji
- Kwalifikowanie dzieci do różnych form pomocy kształcenia specjalnego
- Problem integracji dzieci niepełnosprawnych w środowisk dzieci zdrowych
- Problemy samodzielnego życia i pracy osób dorosłych niepełnosprawnych
- Szkolnictwo specjalne dla osób upośledzonych umysłowo w Belgii
- Organizacje przychodzące z pomocą osobom upośledzonym umysłowo
- Działalność UNESCO na rzecz dzieci i młodzieży upośledzonej
- Zagadnienia
- Bibliografia
- Dodatek (akty prawne)
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)