Człowiek niepełnosprawny w bibliotece publicznej
Odpowiedzialność: | Małgorzata Fedorowicz. |
Seria: | Rozprawa Habilitacyjna / Uniwersytet Mikołaja Kopernika |
Hasła: | Bibliotekarstwo dla chorych i niepełnosprawnych - zagadnienia Biblioterapia - zagadnienia Czytelnictwo Niepełnosprawni |
Adres wydawniczy: | Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2010. |
Opis fizyczny: | 345 s. ; 23 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 313-334. Indeks. Streszcz. ang. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- * Wstęp
- Rozdział 1. Początki i rozwój obsługi bibliotecznej osób niepełnosprawnych w Polsce - ich źródła i determinanty
- 1.1. Kształtowanie się podstaw bibliotekarstwa dla osób niepełnosprawnych i chorych przed drugą wojną światową
- 1.1.1. Pierwsze biblioteki w ośrodkach kształcenia niepełnosprawnych i w szpitalach
- 1.1.2. Biblioteki powszechne i wczesne koncepcje pedagogiki bibliotecznej
- 1.2. Nowe tendencje w działaniach na rzecz niepełnosprawnych użytkowników bibliotek
- 1.2.1. Biblioteki dla niewidomych
- 1.2.2. Biblioteki szpitalne i biblioterapia wobec obsługi bibliotecznej osób niepełnosprawnych
- 1.2.3. Pedagogika biblioteczna wobec grup ze specjalnymi potrzebami
- 1.2.4. Idea integracji społecznej i jej wpływ na edukację i kulturę
- Rozdział 2. Obsługa osób niepełnosprawnych w bibliotekach publicznych w świetle zaleceń i rozwiązań zagranicznych
- 2.1. Konceptualizacja
- 2.2. Biblioteka postulowana
- 2.2.1. Lokal biblioteczny wraz z jego otoczeniem i wyposażeniem
- 2.2.2.1. Rodzaje dokumentów
- 2.2.2.2. Zakresy treściowe dokumentów
- 2.2.2.3. Kompleksowa informacja o zbiorach
- 2.2.3. Technologie wspomagające
- 2.2.4. Usługi biblioteczne
- 2.2.4.1. Udostępnianie
- 2.2.4.2. Informowanie
- 2.2.4.3. Praca z użytkownikiem
- 2.2.5. Pracownicy
- Rozdział 3. Obsługa biblioteczna klientów niepełnosprawnych w polskich bibliotekach publicznych - badania własne
- 3.1. Metodologia badań empirycznych
- 3.1.1. Przedmiot badań, problemy, hipotezy, metody i techniki badawcze
- 3.1.2. Teren badań, próba badawcza, organizacja i przebieg badań
- 3.2. Analiza i interpretacja danych empirycznych
- 3.2.1. Polityka biblioteczna względem osób niepełnosprawnych
- 3.2.2. Rozpoznanie lokalnego środowiska osób niepełnosprawnych i współpraca z nim
- 3.2.4. Materiały biblioteczne dla osób niepełnosprawnych
- 3.2.5. Wyposażenie bibliotek w sprzęt techniczny wspomagający odczytywanie tekstów
- 3.2.6. Biblioteki specjalistyczne obsługujące osoby niepełnosprawne
- 3.2.7. Usługi biblioteczne i informacyjne dla osób niepełnosprawnych
- 3.2.8. Pracownicy
- 3.2.9. Przygotowanie do obsługi niepełnosprawnych w opiniach bibliotekarzy
- 3.3. Wnioski
- Rozdział 4. Instrumenty ocen i etapy planowania obsługi bibliotecznej i informacyjnej osób niepełnosprawnych
- 4.1. Bariery w dostępie do bibliotek
- 4.2. Narzędzia diagnostyczne dostępności biblioteki
- 4.2.1. Dostęp osób niepełnosprawnych do bibliotek - lista kontrolna
- 4.2.1.1. Dostęp fizyczny
- 4.2.1.1.1. Przestrzeń wokół biblioteki
- 4.2.1.1.2. Wejście do biblioteki
- 4.2.1.1.3. Dostęp do materiałów i usług
- 4.2.1.2. Formy przekazu informacji
- 4.2.1.3. Usługi i komunikacja
- 4.2.1.3.1. Szkolenie personelu
- 4.2.1.3.2. Specjalne usługi dla klientów niepełnosprawnych
- 4.2.1.3.3. Sposoby dostarczania informacji osobom niepełnosprawnym
- 4.2.1.3.4. Zasady współpracy z osobami niepełnosprawnymi i organizacjami działającymi na ich rzecz
- 4.3. Planowanie usług bibliotecznych dla klientów z niepełnosprawnościami - model postępowania
- 4.3.1. Zbieranie informacji
- 4.3.1.1. Działania biblioteki w zakresie obsługi użytkowników niepełnosprawnych
- 4.3.1.2. Dane dotyczące środowiska osób niepełnosprawnych
- 4.3.1.3. Badania użytkowników i nieużytkowników biblioteki
- 4.3.2. Wybór grupy doradców
- 4.3.3. Identyfi kacja problemów
- 4.3.4. Analiza bieżącego planu pracy biblioteki
- 4.3.5. Wstępne sformułowanie nowych celów i ustalenie dostępnych zasobów
- 4.3.6. Konkretyzacja celów i wykonawstwa
- 4.3.7. Opracowanie planu
- 4.3.8. Plan i jego promocja
- 4.3.9. Ocena planu
- Rozdział 5. Postulowane kierunki działań
- 5.1. Narodowa strategia dostępności bibliotek dla osób z niepełnosprawnościami
- 5.2. Kooperacja bibliotek
- 5.3. Dostępne zasoby
- 5.4. Współpraca z wydawcami
- 5.5. Wiedza i umiejętności bibliotekarzy
- Zakończenie
- Załączniki
- Bibliografia
- Indeks rzeczowy
- Wykaz tabel
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)