Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Człowiek niepełnosprawny w bibliotece publicznej

Autor: Fedorowicz, Małgorzata





Odpowiedzialność:Małgorzata Fedorowicz.
Seria:Rozprawa Habilitacyjna / Uniwersytet Mikołaja Kopernika
Hasła:Bibliotekarstwo dla chorych i niepełnosprawnych - zagadnienia
Biblioterapia - zagadnienia
Czytelnictwo
Niepełnosprawni
Adres wydawniczy:Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2010.
Opis fizyczny:345 s. ; 23 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 313-334. Indeks. Streszcz. ang.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. * Wstęp
  2. Rozdział 1. Początki i rozwój obsługi bibliotecznej osób niepełnosprawnych w Polsce - ich źródła i determinanty
  3. 1.1. Kształtowanie się podstaw bibliotekarstwa dla osób niepełnosprawnych i chorych przed drugą wojną światową
  4. 1.1.1. Pierwsze biblioteki w ośrodkach kształcenia niepełnosprawnych i w szpitalach
  5. 1.1.2. Biblioteki powszechne i wczesne koncepcje pedagogiki bibliotecznej
  6. 1.2. Nowe tendencje w działaniach na rzecz niepełnosprawnych użytkowników bibliotek
  7. 1.2.1. Biblioteki dla niewidomych
  8. 1.2.2. Biblioteki szpitalne i biblioterapia wobec obsługi bibliotecznej osób niepełnosprawnych
  9. 1.2.3. Pedagogika biblioteczna wobec grup ze specjalnymi potrzebami
  10. 1.2.4. Idea integracji społecznej i jej wpływ na edukację i kulturę
  11. Rozdział 2. Obsługa osób niepełnosprawnych w bibliotekach publicznych w świetle zaleceń i rozwiązań zagranicznych
  12. 2.1. Konceptualizacja
  13. 2.2. Biblioteka postulowana
  14. 2.2.1. Lokal biblioteczny wraz z jego otoczeniem i wyposażeniem
  15. 2.2.2.1. Rodzaje dokumentów
  16. 2.2.2.2. Zakresy treściowe dokumentów
  17. 2.2.2.3. Kompleksowa informacja o zbiorach
  18. 2.2.3. Technologie wspomagające
  19. 2.2.4. Usługi biblioteczne
  20. 2.2.4.1. Udostępnianie
  21. 2.2.4.2. Informowanie
  22. 2.2.4.3. Praca z użytkownikiem
  23. 2.2.5. Pracownicy
  24. Rozdział 3. Obsługa biblioteczna klientów niepełnosprawnych w polskich bibliotekach publicznych - badania własne
  25. 3.1. Metodologia badań empirycznych
  26. 3.1.1. Przedmiot badań, problemy, hipotezy, metody i techniki badawcze
  27. 3.1.2. Teren badań, próba badawcza, organizacja i przebieg badań
  28. 3.2. Analiza i interpretacja danych empirycznych
  29. 3.2.1. Polityka biblioteczna względem osób niepełnosprawnych
  30. 3.2.2. Rozpoznanie lokalnego środowiska osób niepełnosprawnych i współpraca z nim
  31. 3.2.4. Materiały biblioteczne dla osób niepełnosprawnych
  32. 3.2.5. Wyposażenie bibliotek w sprzęt techniczny wspomagający odczytywanie tekstów
  33. 3.2.6. Biblioteki specjalistyczne obsługujące osoby niepełnosprawne
  34. 3.2.7. Usługi biblioteczne i informacyjne dla osób niepełnosprawnych
  35. 3.2.8. Pracownicy
  36. 3.2.9. Przygotowanie do obsługi niepełnosprawnych w opiniach bibliotekarzy
  37. 3.3. Wnioski
  38. Rozdział 4. Instrumenty ocen i etapy planowania obsługi bibliotecznej i informacyjnej osób niepełnosprawnych
  39. 4.1. Bariery w dostępie do bibliotek
  40. 4.2. Narzędzia diagnostyczne dostępności biblioteki
  41. 4.2.1. Dostęp osób niepełnosprawnych do bibliotek - lista kontrolna
  42. 4.2.1.1. Dostęp fizyczny
  43. 4.2.1.1.1. Przestrzeń wokół biblioteki
  44. 4.2.1.1.2. Wejście do biblioteki
  45. 4.2.1.1.3. Dostęp do materiałów i usług
  46. 4.2.1.2. Formy przekazu informacji
  47. 4.2.1.3. Usługi i komunikacja
  48. 4.2.1.3.1. Szkolenie personelu
  49. 4.2.1.3.2. Specjalne usługi dla klientów niepełnosprawnych
  50. 4.2.1.3.3. Sposoby dostarczania informacji osobom niepełnosprawnym
  51. 4.2.1.3.4. Zasady współpracy z osobami niepełnosprawnymi i organizacjami działającymi na ich rzecz
  52. 4.3. Planowanie usług bibliotecznych dla klientów z niepełnosprawnościami - model postępowania
  53. 4.3.1. Zbieranie informacji
  54. 4.3.1.1. Działania biblioteki w zakresie obsługi użytkowników niepełnosprawnych
  55. 4.3.1.2. Dane dotyczące środowiska osób niepełnosprawnych
  56. 4.3.1.3. Badania użytkowników i nieużytkowników biblioteki
  57. 4.3.2. Wybór grupy doradców
  58. 4.3.3. Identyfi kacja problemów
  59. 4.3.4. Analiza bieżącego planu pracy biblioteki
  60. 4.3.5. Wstępne sformułowanie nowych celów i ustalenie dostępnych zasobów
  61. 4.3.6. Konkretyzacja celów i wykonawstwa
  62. 4.3.7. Opracowanie planu
  63. 4.3.8. Plan i jego promocja
  64. 4.3.9. Ocena planu
  65. Rozdział 5. Postulowane kierunki działań
  66. 5.1. Narodowa strategia dostępności bibliotek dla osób z niepełnosprawnościami
  67. 5.2. Kooperacja bibliotek
  68. 5.3. Dostępne zasoby
  69. 5.4. Współpraca z wydawcami
  70. 5.5. Wiedza i umiejętności bibliotekarzy
  71. Zakończenie
  72. Załączniki
  73. Bibliografia
  74. Indeks rzeczowy
  75. Wykaz tabel

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 027.6 M.
Numer inw.: 35944
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.