Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Diagnostyka pedagogiczna : wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne

Autor: Skałbania, Barbara.





Odpowiedzialność:Barbara Skałbania.
Hasła:Diagnoza pedagogiczna
Pedagogika
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2011.
Opis fizyczny:308, [3] strony : ilustracje ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia na stronach 295-308.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp
  2. *
  3. Część pierwsza
  4. *
  5. Rozdział 1
  6. Diagnoza i jej znaczenie w pedagogice i naukach społecznych
  7. *
  8. 1.1. Definicje diagnozy – zakresy znaczeniowe i ujęcia modelowe
  9. 1.2. Diagnoza i jej rodzaje – różnorodność procesu poznawania
  10. 1.3. Obszary diagnozy w wybranych subdyscyplinach pedagogiki
  11. 1.3.1. Diagnoza kliniczno-wychowawcza J. Korczaka i jej znaczenie w teorii wychowania
  12. 1.3.2. Postępowanie diagnostyczne w pedagogice społecznej
  13. 1.3.3. Problem diagnozy w pedagogice resocjalizacyjnej
  14. 1.4. Nauczyciel w roli diagnosty – zakres diagnozy szkolnej
  15. 1.5. Podsumowanie rozdziału i dyskusja
  16. 1.6. Propozycje ćwiczeń praktycznych
  17. 1.7. Literatura do rozdziału
  18. *
  19. Rozdział 2
  20. Założenia teoretyczno-metodologiczne procesu diagnozowania w pedagogice
  21. *
  22. 2.1. Czynności i etapy postępowania diagnostycznego w naukach społecznych
  23. 2.2. Proces diagnostyczny jako forma relacji międzyosobowej
  24. 2.3. Kompetencje badacza i zasady etycznego postępowania
  25. 2.4. Podsumowanie rozdziału i dyskusja
  26. 2.5. Propozycje ćwiczeń praktycznych
  27. 2.6. Literatura do rozdziału
  28. *
  29. Rozdział 3
  30. Metodologia badawcza – warsztat diagnostyczny pedagoga
  31. *
  32. 3.1. Podstawowe założenia działalności diagnostycznej
  33. 3.2. Charakterystyka podstawowych metod, technik i narzędzi w diagnostyce pedagogicznej
  34. 3.2.1. Metoda sondażu diagnostycznego w badaniach pedagogicznych
  35. 3.2.2. Metoda indywidualnych przypadków
  36. 3.2.3. Podstawowe techniki diagnostyczne w pracy pedagoga – obserwacja, wywiad, ankieta i kwestionariusze
  37. 3.2.4. Techniki socjometrii i ich zastosowanie w pracy pedagogicznej
  38. 3.2.5. Techniki projekcyjne w badaniu pedagogicznym – możliwości i ograniczenia
  39. 3.3. Podsumowanie rozdziału i dyskusja
  40. 3.4. Propozycje ćwiczeń praktycznych
  41. 3.5. Literatura do rozdziału
  42. *
  43. Część druga
  44. Rozdział 4
  45. Diagnoza środowiska rodzinnego w ujęciu teoretyczno-metodologicznym
  46. *
  47. 4.1. Rodzina w refleksji badawczej. Przedmiot i cele badań pedagogiki rodziny
  48. 4.1.1. Zasady postępowania diagnostycznego w poznawaniu środowiska rodzinnego
  49. 4.2. Warsztat badawczy pedagoga w diagnozie rodziny
  50. 4.2.1. Wywiad i ankieta jako sposoby zdobywania informacji o rodzinie
  51. 4.2.2. Wybrane narzędzia diagnozy – założenia teoretyczne i praktyczne stosowanie
  52. 4.2.3. Techniki projekcyjne w rozpoznawaniu sytuacji rodziny
  53. 4.3. Przemoc domowa wobec dziecka – dylematy diagnostyczne
  54. 4.3.1. Identyfikowanie przemocy w rodzinie badanego
  55. 4.3.2. Działania diagnostyczne w rozpoznawaniu zjawiska krzywdzenia dziecka
  56. 4.4. Podsumowanie rozdziału i dyskusja
  57. 4.5. Propozycje ćwiczeń praktycznych
  58. 4.6. Literatura do rozdziału
  59. *
  60. Rozdział 5
  61. Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka
  62. *
  63. 5.1. Definiowanie pojęcia, jego zakres znaczeniowy, prawny i praktyczny
  64. 5.2. Wybrane narzędzia do oceny rozwoju małego dziecka
  65. 5.3. Charakterystyka procesu diagnostycznego małego dziecka
  66. 5.4. Zadania pedagoga we wczesnym wspomaganiu rozwoju
  67. 5.5. Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku i rodzinie
  68. 5.6. Podsumowanie rozdziału i dyskusja
  69. 5.7. Propozycje ćwiczeń praktycznych
  70. 5.8. Literatura do rozdziału
  71. *
  72. Rozdział 6
  73. Poznawanie środowiska szkolnego – wybrane zagadnienia diagnostyczne
  74. *
  75. 6.1. Klimat szkoły i klimat klasy w procesie rozpoznania pedagogicznego
  76. 6.1.1. Charakterystyka wybranych sposobów oceny klimatu szkoły i klasy
  77. 6.2. Podsumowanie rozdziału i dyskusja
  78. 6.3. Propozycje ćwiczeń praktycznych
  79. 6.4. Literatura do rozdziału
  80. *
  81. Rozdział 7
  82. Uczeń w środowisku szkolnym – ocena procesu przystosowania i zachowań problemowych uczniów
  83. *
  84. 7.1. Znaczenie diagnozy w pracy pedagogicznej nauczyciela
  85. 7.2. Ocena zaburzeń w przystosowaniu i trudności adaptacyjnych dzieci i młodzieży
  86. 7.2.1. Kryteria oceny poziomu przystosowania – opis wybranych narzędzi
  87. 7.3. Trudności wychowawcze a zaburzenia zachowania – wątpliwości definicyjne
  88. 7.4. Identyfikacja zachowań agresywnych – opis narzędzi pomiaru agresji
  89. 7.4.1. Charakterystyka wybranych narzędzi do pomiaru agresji
  90. 7.5. Uczeń z ADHD – rozpoznawanie i formy pomocy pedagogicznej
  91. 7.6. Diagnozowanie fobii szkolnej – dylematy pedagogiczne
  92. 7.7. Podsumowanie rozdziału i dyskusja
  93. 7.8. Propozycje ćwiczeń praktycznych
  94. 7.9. Literatura do rozdziału
  95. *
  96. Rozdział 8
  97. Proces uczenia się jako przedmiot diagnozy pedagogicznej
  98. *
  99. 8.1. Dojrzałość szkolna – uwarunkowania i kryteria diagnostyczne
  100. 8.1.1. Wybrane narzędzia do oceny szkolnej dojrzałości – charakterystyka
  101. 8.2. Rozpoznawanie i identyfikacja trudności w uczeniu się
  102. 8.2.1. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu i ich rozpoznawanie w warunkach szkolnych
  103. 8.2.2. Wczesna diagnoza ryzyka dysleksji – kryteria diagnostyczne i narzędzia
  104. 8.3. Diagnoza trudności w czytaniu i pisaniu
  105. 8.3.1. Opis wybranych narzędzi do oceny czytania i pisania
  106. 8.4. Czynności oceniania w działaniach praktycznych nauczyciela
  107. 8.5. Podsumowanie rozdziału i dyskusja
  108. 8.6. Propozycje ćwiczeń praktycznych
  109. 8.7. Literatura do rozdziału
  110. *
  111. Rozdział 9
  112. Rozpoznawanie zdolności uczniów w obszarze edukacyjnym
  113. *
  114. 9.1. Egalitaryzm społeczny a rzeczywistość edukacyjna w kształceniu uczniów zdolnych
  115. 9.2. Pojęcie zdolności w rozumieniu psychologicznym
  116. 9.3. Charakterystyka ucznia zdolnego
  117. 9.4. Sposoby rozpoznawania zdolności dziecka – opis narzędzi badań
  118. 9.5. Metody badania uzdolnień artystycznych dzieci – obszar zaniedbany
  119. 9.6. Podsumowanie rozdziału i dyskusja
  120. 9.7. Propozycje ćwiczeń praktycznych
  121. 9.8. Literatura do rozdziału
  122. *
  123. Zakończenie
  124. *
  125. Wykaz literatury
  126. *
  127. Spis schematów
  128. *
  129. Spis tabel

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 37.012
Numer inw.: 36084
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.