Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela
Niniejsze opracowanie ma służyć pomocą nauczycielom w ich pracy diagnostycznej i terapeutycznej. Część I zatytułowana Diagnoza i terapia uczniów - wybrane zagadnienia ma na celu przybliżenie nauczycielom treści związanych z najczęściej występującymi w praktyce szkolnej trudnościami dydaktycznymi i wychowawczymi związanymi z pracą z dzieckiem: dyslektycznym, z ADHD, zdolnym, agresywnym, zagrożonym
uzależnieniami czy ofiarą przemocy domowej. Część II Rozwijanie wybranych cech i umiejętności psychospołecznych uczniów przedstawia podstawy teoretyczne i wskazania praktyczne dotyczące wspomagania wychowanków w rozwoju w zakresie inteligencji emocjonalnej, rozwijania u nich gotowości do zachowań asertywnych i empatii. Część III Wybrane metody terapii w pracy z dziećmi i młodzieżą ukazuje obszar działalności pedagogicznej z zakresu arteterapii. Przedstawiono tu możliwości zastosowania w pracy pedagogicznej elementów teatroterapii i technik parateatralnych, muzykoterapii oraz biblioterapii, które jednocześnie stanowić mają inspirację dla nauczycieli do kreatywnego wypełniania zadań dydaktyczno-wychowawczych. Inspiracją do przygotowania publikacji było odczucie, że dostępna na rynku wydawniczym literatura, dotycząca wykorzystywania kompetencji diagnostycznych i terapeutycznych przez nauczyciela w pracy z dziećmi i młodzieżą, najczęściej poświęcona jest oddzielnie poszczególnym przedstawionym w książce zagadnieniom. Mamy nadzieję, że niniejsze opracowanie, dzięki kompleksowemu omówieniu najczęściej występujących problemów w pracy z uczniami, będzie stanowić pomoc dla pedagogów w rozumieniu pojawiających się trudności i ich przezwyciężaniu. Książka jest adresowana do wszystkich nauczycieli pragnących doskonalić swój warsztat zawodowy, a także do pedagogów, psychologów szkolnych i wychowawców w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, którzy z jednej strony chcą wykonywać swoją pracę odpowiedzialnie i efektywnie, z drugiej zaś czerpać z niej satysfakcję.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | pod redakcją naukową Danuty Wosik-Kawali, Teresy Zubrzyckiej-Maciąg. |
Hasła: | Arteterapia Biblioterapia Diagnoza pedagogiczna - metody Dziecko - rozwój psychofizyczny - korekcja Nauczyciele - przydatność zawodowa Niepowodzenia szkolne - zapobieganie i zwalczanie |
Adres wydawniczy: | Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2011. |
Opis fizyczny: | 248 stron : ilustracje ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliografia na stronach 227-244. Indeksy. |
Twórcy: | Wosik-Kawala, Danuta. Redakcja Zubrzycka-Maciąg, Teresa. Redakcja |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Część I
- Diagnoza i terapia uczniów – wybrane zagadnienia
- Barbara Kalinowska-Witek
- Diagnoza i terapia ucznia dyslektycznego
- Magdalena Barabas
- Diagnoza i praca z uczniem zdolnym
- Aneta Rita Borkowska
- Diagnoza i terapia ucznia z ADHD
- Jolanta M. Wolińska
- Diagnoza i terapia ucznia agresywnego
- Anna Marzec-Tarasińska
- Diagnoza i praca z uczniem zagrożonym uzależnieniami
- Anna Grabowiec
- Diagnoza i praca z uczniem – ofiarą przemocy domowej
- Część II
- Rozwijanie wybranych umiejętności psychospołecznych uczniów
- Danuta Wosik-Kawala
- Rozwijanie inteligencji emocjonalnej uczniów
- Teresa Zubrzycka-Maciąg
- Rozwijanie asertywności u uczniów
- Agnieszka Lewicka, Ewelina Tymoszuk
- Rozwijanie empatii uczniów
- Część III
- Wybrane metody terapii w pracy z dziećmi i młodzieżą
- Danuta Wosik-Kawala
- Teatroterapia i techniki parateatralne w pracy z dziećmi i młodzieżą
- Teresa Lewandowska-Kidoń
- Muzykoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
- Marzena Okrasa
- Biblioterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)