Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Ojciec we współczesnej rodzinie : kontekst pedagogiczny

Autor: Sosnowski, Tomasz.




W rodzinie zachodzą najważniejsze w życiu człowieka relacje międzyludzkie, czyli małżeńskie, rodzicielskie, związane z procesem wychowania dziecka w rodzinie. Nieco odmienne role, aczkolwiek tak samo ważne w tym procesie, mają do spełnienia zarówno matka, jak i ojciec. Dokonujące się przemiany we współczesnym świecie, związane z procesami rodzimej transformacji systemowej oraz globalizacji, dotyczą

także rodziny i stawiają przed nią nieznane dotychczas zadania. W nowej sytuacji ekonomicznej, społecznej, kulturowej kraju, polska rodzina zyskała wiele szans, by móc zaspokajać potrzeby związane z budowaniem rodzinnej wspólnoty, otwartej na świat zewnętrzny. Często też w swym egzystowaniu napotyka ona na różne problemy. Pogarszające się warunki materialne rodziny, dezorganizacja strukturalna, często dezintegracja w sferze więzi emocjonalnej, zjawiska patologii występujące w rodzinach skłaniają badaczy do poznania i określenia miejsca ojca we współczesnej rodzinie i w procesie wychowania dziecka. [fragment Wstępu]

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Tomasz Sosnowski.
Hasła:Ojcostwo - psychologia
Ojcostwo - socjologia
Wychowanie w rodzinie
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Akademickie "Żak" Teresa i Józef Śniecińscy, 2011.
Opis fizyczny:242 s. ; 21 cm.
Uwagi:Publikacja jest częścią rozprawy doktorskiej pt.: Źródła i czynniki kształtujące modele ojcostwa we współczesnych rodzinach miejskich (Uniwersytet, Białystok, 2009). Bibliogr. s. 231-242.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. WSTĘP
  2. ROZDZIAŁ I
  3. Teoretyczne podstawy problematyki dotyczącej ojca w rodzinie
  4. 1.1 Ojciec - ojcostwo - wyjaśnienia terminologiczne
  5. 1.1.1 Aspekt prawny ojcostwa
  6. 1.1.2 Aspekt biologiczny ojcostwa
  7. 1.1.3 Aspekt duchowy ojcostwa
  8. 1.1.4 Aspekt pedagogiczny ojcostwa
  9. 1.2 Problematyka rodziny i wychowania w aspekcie założeń pedagogiki humanistycznej
  10. 1.3 Określenie pojęcia "rola" w świetle teorii symbolicznego interakcjonizmu
  11. 1.4 Znaczenie doświadczeń wyniesionych z rodziny pochodzenia na tle społeczno-uczeniowej teorii osobowości Juliana B. Rottera
  12. 1.5 Społeczno-poznawcza teoria Alberta Bandury a uczenie się określonych zachowań ojcowskich
  13. 1.6 Środowiskowe czynniki warunkujące udział ojca w wychowaniu dziecka w kontekście założeń teorii ekologii humanistycznej Urie Bronfenbrennera
  14. ROZDZIAŁ II
  15. Ojciec - jego rola i znaczenie w wychowaniu rodzinnym
  16. 2.1 Ojciec w życiu rodzinnym - rys historyczny
  17. 2.2 Rola ojca we współczesnej rodzinie w kontekście zachodzących przemian
  18. 2.3 Skutki nieobecności ojca w rodzinie
  19. ROZDZIAŁ III
  20. Metodologiczne podstawy badań własnych
  21. 3.1 Przedmiot, cele i problemy badawcze
  22. 3.1.1 Cele poznawcze
  23. 3.1.2 Cel praktyczny pracy
  24. 3.2 Metody, techniki i narzędzia badawcze
  25. 3.3 Charakterystyka badanej grupy
  26. ROZDZIAŁ IV
  27. Rola ojca w wychowaniu dziecka w badanych rodzinach miejskich
  28. 4.1 Opieka nad dzieckiem
  29. 4.2 Rola ojców w procesie wychowania
  30. 4.3 Udział ojców w organizowaniu dzieciom czasu wolnego
  31. 4.4 Zabezpieczenie przez ojców warunków materialnych rodzinie
  32. ROZDZIAŁ V
  33. Źródła kształtujące udział badanych ojców w wychowaniu dziecka
  34. 5.1 Postacie ojcowskie prezentowane w wybranych programach telewizyjnych i ich wpływ na rolę ojców w wychowaniu rodzinnym
  35. 5.2 Rodzina pochodzenia ojców jako źródło warunkujące określone role ojcowskie
  36. 5.3 Najbliższe środowisko życia badanych ojców (przyjaciele, sąsiedzi, koledzy z pracy) określające udział ojców w wychowaniu dziecka
  37. ROZDZIAŁ VI
  38. Modele ojcostwa we współczesnych rodzinach w świetle literatury i badań własnych
  39. 6.1 Modele ojcostwa w świetle literatury
  40. 6.2 Modele ojcostwa w badanych rodzinach
  41. 6.2.1 Model świadomego i odpowiedzialnego ojcostwa
  42. 6.2.2 Pragmatyczny model ojcostwa
  43. 6.2.3 Ojciec nieobecny emocjonalnie
  44. ROZDZIAŁ VII
  45. Pedagogiczny model ojcostwa - implikacje dla praktyki
  46. Zakończenie

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 316.811/.815
Numer inw.: 36111
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.