Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie
Publikacja ta, podobnie jak jej poprzednie wydanie Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstw oraz wcześniejsze Strategie rozwoju firmy, przybliża Czytelnikowi tematykę zarządzania strategicznego. Zawarto w niej zagadnienia podstawowe, kwestie związane z konkurencyjnością, a także strategie, koncepcje ich tworzenia, metody oceny i sposoby wdrażania na wszystkich szczeblach organizacji. Książka została wzbogacona o nowe tematy,
takie jak: strategie tworzenia i rozwoju sieci, outsourcing, sieci klastrowe, organiczna koncepcja zarządzania strategicznego, skuteczna karta wyników, zarządzanie wiedzą i technologią oraz systemy zarządzania strategicznego. Autor dostarcza Czytelnikowi zweryfikowaną, zaawansowaną wiedzę w dziedzinie zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie. Oprócz podstawowych wiadomości prezentuje nowe koncepcje zarządzania strategicznego, które są odpowiedzią na wzrost ryzyka i niepewności działania przedsiębiorstw, nowe technologie informacyjne oraz na nowe warunki umiędzynarodowienia przedsiębiorstw.Książka jest przeznaczona dla słuchaczy studiów licencjackich, magisterskich, podyplomowych i doktoranckich w zakresie zarządzania oraz dla menedżerów zajmujących się opracowywaniem i wdrażaniem działań rozwojowych w przedsiębiorstwie.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Zdzisław Pierścionek. |
Hasła: | Analiza strategiczna Przedsiębiorstwo - konkurencyjność Przedsiębiorstwo - organizacja Zarządzanie strategiczne Podręczniki akademickie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. |
Wydanie: | Wyd. 2. zm. |
Opis fizyczny: | 503, [1] s. : il. ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 491-503 i przy rozdz. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- CZĘŚĆ I. Podstawy zarządzania strategicznego
- ROZDZIAŁ 1. Tradycyjne i nowe koncepcje zarządzania strategicznego
- 1.1. Problemy zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie
- 1.2. Istota zarządzania strategicznego oraz strategii
- 1.3. Klasyfikacja koncepcji zarządzania strategicznego
- 1.4. Klasyczne koncepcje zarządzania strategicznego
- 1.4.1. Zarządzanie strategiczne a teorie firmy oraz teorie wzrostu firmy
- 1.4.2. Koncepcja strategii wzrostu Ansoffa
- 1.4.3. Model Andrewsa
- 1.4.4. Strategie a etapy rozwoju przedsiębiorstwa według Chandlera
- 1.5. Nowe warunki zarządzania strategicznego oraz nowe kierunki jego rozwoju
- 1.6. Mechanistyczna oraz organiczna koncepcja zarządzania strategicznego
- Pytania kontrolne
- Zalecana literatura
- ROZDZIAŁ 2. Proces zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie
- 2.1. Cele i zadania przedsiębiorstwa
- 2.2. Wizja strategiczna oraz misja
- 2.3. Podstawowe koncepcje formułowania strategii
- 2.4. Procedury i etapy zarządzania strategicznego
- 2.5. Kryteria zastosowania zarządzania strategicznego w praktyce
- Pytania kontrolne
- Zalecana literatura
- ROZDZIAŁ 3. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa i jego otoczenia
- 3.1. Cele, zakres i metody analizy strategicznej
- 3.2. Modele i metody analizy otoczenia przedsiębiorstwa
- 3.2.1. Model cyklu życia produktu i sektora
- 3.2.2. Analizy sektorowe
- 3.2.3. Atrakcyjność inwestycyjna krajów i regionów
- 3.2.4. Analiza otoczenia konkurencyjnego według Portera
- 3.3. Zakres i metody analizy zasobów i umiejętności przedsiębiorstwa
- 3.3.1. Analiza konkurencyjnych zasobów i umiejętności przedsiębiorstwa
- 3.3.2. Koncepcja łańcucha wartości
- 3.3.3. Krzywa doświadczenia
- Pytania kontrolne
- Zalecana literatura
- ROZDZIAŁ 4. Analityczne metody formułowania strategii przedsiębiorstwa
- 4.1. Formułowanie strategii według procedury SWOT
- 4.2. Modele portfelowe jako podstawa formułowania strategii
- 4.3. Macierz wzrostu/udziału autorstwa firmy Boston Consulting Group (BCG)
- 4.4. Model atrakcyjności sektorów/siły konkurencyjnej firmy McKinsey (McK)
- 4.5. Model cyklu życia sektora/siły konkurencyjnej firmy A.D. Little (ADL)
- 4.6. Walory i ograniczenia modeli portfelowych
- Pytania kontrolne
- Zalecana literatura
- ROZDZIAŁ 5. Procesy wdrażania, kontroli oraz weryfikacji strategii
- 5.1. Ogólne zasady i warunki wdrażania strategii
- 5.2. Kontrola strategiczna oraz weryfikacja strategii
- 5.3. Strategiczna Karta Wyników
- Pytania kontrolne
- Zalecana literatura
- CZĘŚĆ II. Konkurencyjność oraz strategie konkurencji przedsiębiorstw - poziom strategicznych jednostek biznesu
- ROZDZIAŁ 6. Kategorie konkurencyjności w gospodarce i w przedsiębiorstwie
- 6.1. Obiekty i czynniki analizy konkurencyjności
- 6.2. Rynkowe determinanty konkurencyjności przedsiębiorstwa oraz konkurencyjność
- przedsiębiorstwa z punktu widzenia klientów
- 6.3. Konkurencyjność przedsiębiorstwa z punktu widzenia właścicieli, potencjalnych inwestorów oraz zarządu
- 6.4. Metody oceny pozycji i siły konkurencyjnej przedsiębiorstwa
- Pytania kontrolne
- Zalecana literatura
- ROZDZIAŁ 7. Rynkowe i zasobowe strategie konkurencji oraz procedury ich budowy
- 7.1. Typy i rodzaje strategii konkurencji
- 7.2. Rodzaje rynkowych i zasobowych strategii konkurencji
- 7.3. Procedury i metody budowy rynkowej strategii konkurencji
- 7.3.1. Tworzenie strategii konkurencji na istniejącym rynku
- 7.3.2. Procedury tworzenia strategii konkurencji na nowych rynkach produktowych lub/i geograficznych
- 7.4. Procedury i metody tworzenia zasobowej strategii konkurencji
- Pytania kontrolne
- Zalecana literatura
- ROZDZIAŁ 8. Koncepcje źródeł konkurencyjności przedsiębiorstwa
- 8.1. Podstawowe koncepcje osiągania i utrzymania konkurencyjności
- 8.2. Marketingowa koncepcja konkurencyjności. Strategia marketingowa a strategia konkurencji
- 8.3. Przedsiębiorcza koncepcja konkurencyjności
- 8.4. Koncepcja kluczowych kompetencji firmy
- 8.5. Wyróżniające firmę zdolności
- 8.6. Informacja oraz nowe technologie informacyjne jako źródło konkurencyjności.
- 8.7. Organizacja ucząca się oraz bazująca na wiedzy
- 8.8. Relacje przedstawionych koncepcji konkurencyjności
- Pytania kontrolne
- Zalecana literatura
- CZĘŚĆ III. Strategie rozwoju przedsiębiorstwa - poziom zarządzania korporacją
- ROZDZIAŁ 9. Typy i rodzaje strategii rozwoju przedsiębiorstwa
- 9.1. Podstawowe warianty strategii rozwoju i wzrostu przedsiębiorstwa
- 9.2. Zasady i metody wyboru strategii rozwoju przedsiębiorstwa
- 9.2.1. Trzyetapowy model rozwoju przedsiębiorstwa
- 9.2.2. Pozycja firmy i popyt a strategie rozwoju firmy
- 9.2.3. Model SPACE
- 9.3. Strategie konkurencji oraz wzrostu małych przedsiębiorstw
- Pytania kontrolne
- Zalecana literatura
- ROZDZIAŁ 10. Strategie specjalizacji oraz dywersyfikacji przedsiębiorstwa
- 10.1. Warianty strategii wzrostu przedsiębiorstwa wyspecjalizowanego
- 10.2. Zasady wyboru strategii penetracji rynku oraz rozwoju rynku
- 10.3. Istota i rodzaje dywersyfikacji
- 10.4. Skala i tendencje rozwoju dywersyfikacji przedsiębiorstwa
- 10.5. Zasady decyzji o dywersyfikacji i jej kierunkach
- Pytania kontrolne
- Zalecana literatura
- ROZDZIAŁ 11. Umiędzynarodowienie i globalizacja przedsiębiorstwa
- 11.1. Międzynarodowa konkurencyjność przedsiębiorstwa
- 11.2. Istota umiędzynarodowienia i globalizacji przedsiębiorstwa
- 11.3. Ograniczenia umiędzynarodowienia przedsiębiorstw
- 11.4. Strategia multinarodowa, międzynarodowa, transnarodowa oraz globalna
- 11.4.1. Cechy strategii wielonarodowej oraz globalnej
- 11.4.2. Zasady wyboru strategii międzynarodowej oraz transnarodowej
- 11.5. Strategie wejścia przedsiębiorstwa na rynki zagraniczne
- Pytania kontrolne
- Zalecana literatura
- CZĘŚĆ IV. Strategie tworzenia i rozwoju sieci przedsiębiorstw - poziom zarządzania siecią
- ROZDZIAŁ 12. Sieci przedsiębiorstw oraz strategie ich tworzenia i rozwoju
- 12.1. Istota i rodzaje sieci przedsiębiorstw
- 12.2. Rozwój sieci przedsiębiorstw
- 12.3. Strategie tworzenia i rozwoju sieci przedsiębiorstw
- 12.4. Zintegrowane łańcuchy dostaw
- 12.5. Sieci klastrowe
- 12.6. Zrzeszenia oraz stowarzyszenia przedsiębiorstw
- Pytania kontrolne
- Zalecana literatura
- ROZDZIAŁ 13. Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw oraz alianse strategiczne
- 13.1. Rodzaje fuzji i przejęć
- 13.2. Skala i dynamika procesów fuzji i przejęć
- 13.3. Motywy i efekty fuzji i przejęć
- 13.4. Metoda wewnętrzna versus zewnętrzna oraz procedury M&A
- 13.5. Strategie rozwoju przedsiębiorstwa a fuzje i przejęcia
- 13.6. Alianse strategiczne
- 13.6.1. Istota oraz obszary aliansów strategicznych
- 13.6.2. Alianse strategiczne a strategie rozwoju firmy
- 13.6.3. Obszary i formy aliansów strategicznych
- 13.6.4. Skala rozwoju oraz tendencje aliansów strategicznych
- 13.6.5. Zasady wyboru aliantów oraz warunki ich powodzenia
- 13.7. Fuzje i przejęcia a alianse strategiczne oraz inne typy sieci
- Pytania kontrolne
- Zalecana literatura
- ROZDZIAŁ 14. Strategie outsourcingu produkcji i usług
- 14.1. Definicja oraz rodzaje outsourcingu
- 14.2. Efekty zastosowania strategii outsourcingu
- 14.2.1. Rodzaje efektów outsourcingu
- 14.2.2. Efekty outsourcingu produkcji
- 14.2.3. Efekty outsourcingu procesów zarządczych
- 14.2.4. Efekty zleceniobiorców outsourcingu
- 14.3. Skala i dynamika rozwoju outsourcingu
- 14.4. Zasady decyzji o outsourcingu, jego zakresie i kierunkach
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)