Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu




Kategoria przywództwa jest przedmiotem zainteresowań różnych dyscyplin naukowych. W sposób naturalny ma więc charakter interdyscyplinarny. Łączy podejścia charakterystyczne dla filozofii, psychologii, socjologii, teorii zarządzania i pedagogiki. W przypadku pedagogiki uwagę skupia szkoła i jej lokalne otoczenie. Szkoła rozumiana jako instytucja w strukturze systemu edukacji jest miejscem interakcji zachodzących między grupami

wewnątrz szkolnymi - dyrekcją, nauczycielami, pracownikami administracyjnymi, uczniami i rodzicami. W szerszej perspektywie dochodzą relacje między szkołą a jednostkami samorządu terytorialnego i władzami oświatowymi, a także między szkołą a funkcjonującymi w jej otoczeniu instytucjami i społecznością lokalną - generalnie rzecz ujmując: między szkołą a grupami zewnętrznymi w stosunku do niej.W każdej z wyróżnionych grup wewnątrzszkolnych można zidentyfikować, podobnie jak w otoczeniu społecznym szkoły, przywódców rozmaitego rodzaju. W szkole jednak, w odróżnieniu od jej otoczenia zewnętrznego, można w sposób intencjonalny tworzyć warunki do kształtowania postaw sprzyjających rozwojowi predyspozycji przywódczych. Rodzi się w tym kontekście pytanie o celowość takich zabiegów, ich granice, a także stosowane formy i metody. Próbę odpowiedzi na te pytania Autorzy podjęli w prezentowanej publikacji. Autorami są zarówno teoretycy, jak i praktycy - pracownicy naukowi, studenci, przedstawiciele organizacji powołanych do wspomagania rozwoju systemu edukacji.W strukturze książki zostały wyróżnione trzy części: 1. Przywództwo edukacyjne - konteksty rozwojowe 2. Przywództwo w szkole 3. Przywództwo w otoczeniu szkoły

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:red. nauk. Stefan M. Kwiatkowski, Joanna M. Michalak, Inetta Nowosad.
Seria:Engram
Hasła:Dyrektor - szkolnictwo
Przywództwo
Szkolnictwo - zarządzanie
Adres wydawniczy:Warszawa : "Difin", 2011.
Opis fizyczny:328 s. ; 24 cm.
Uwagi:Bibliogr. przy ref.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Część I. Przywództwo edukacyjne - konteksty rozwojowe
  2. Typologie przywództwa
  3. Stefan M. Kwiatkowski
  4. Przywództwo dla uczenia się. Jak wyjść poza schemat?
  5. Grzegorz Mazurkiewicz
  6. Przywództwo i jego wyzwania w warunkach kultury neoliberalnej
  7. Joanna M. Michalak
  8. Od rozwoju szkolnictwa do rozwoju szkoły
  9. Inetta Nowosad
  10. Integralna zmiana w edukacji - rola lidera
  11. Piotr Błajet, Beata Przyborowska
  12. Część II. Przywództwo w szkole
  13. Przywództwo w szkole: "powierzchowna retoryka" czy konieczny warunek zmian?
  14. Alicja Korzeniecka-Bondar
  15. Kierowanie szkołą: rola dyrektora - partycypacja nauczycieli
  16. Bożena Tołwińska
  17. Rola lidera edukacyjnego w kształtowaniu kultury organizacyjnej szkoły
  18. Izabela Bednarska-Wnuk
  19. Dyrektor szkoły liderem międzynarodowych projektów edukacyjnych. Implikacje dla rozwoju szkoły
  20. Liliana Budkowska
  21. Międzykulturowe uwarunkowania postaw liderskich nauczycieli w europejskich projektach edukacyjnych
  22. Julia Płachecka
  23. Nauczyciel w roli szkolnego lidera wspierającego zdolności i uzdolnienia uczniów
  24. Beata Dyrda
  25. Role uczniów w grupach zadaniowych wymagających współpracy
  26. Jarosław Bąbka
  27. Partnerstwo między nauczycielami i rodzicami a nauczyciel w roli lidera
  28. Krzysztof Polak
  29. Studenckie koła naukowe, czyli na liderskim stażu
  30. Agnieszka Przybylak, Marcin Rojek
  31. Część III. Przywództwo w otoczeniu szkoły
  32. Okręgowe zespoły do pracy z danymi: wspieranie efektywnej pracy z danymi w szkołach
  33. Robb Geier, Małgorzata Marciniak, Stephen Smith
  34. Sztuka w przestrzeni "trzeciej". O tym, jak sztuka teatralna może rozwijać środowiska lokalne
  35. Teresa Wilk
  36. Nauczyciel, lider - animator wobec lokalnego dziedzictwa kulturowego
  37. Marek Sass
  38. Liderzy z konieczności, czyli o formalnych i nieformalnych warunkach stawania się liderem w małej społeczności lokalnej. Typy liderów
  39. Jacek Kurzępa
  40. Wychowanie i edukacja dziecka jako dystynkcje stylu życia rodziców z klasy średniej
  41. Mirosława Nyczaj-Drąg
  42. Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodego pokolenia w warunkach zmiany społecznej
  43. Agata Rzymełka-Frąckiewicz
  44. Środowiska klientów pomocy społecznej a możliwości wykorzystania edukacji środowiskowej w kierunku wychodzenia z wyuczonej bezradności
  45. Małgorzata Szpunar

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 37.091
Numer inw.: 36152
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.