Przywództwo edukacyjne w szkole i jej otoczeniu
Kategoria przywództwa jest przedmiotem zainteresowań różnych dyscyplin naukowych. W sposób naturalny ma więc charakter interdyscyplinarny. Łączy podejścia charakterystyczne dla filozofii, psychologii, socjologii, teorii zarządzania i pedagogiki. W przypadku pedagogiki uwagę skupia szkoła i jej lokalne otoczenie. Szkoła rozumiana jako instytucja w strukturze systemu edukacji jest miejscem interakcji zachodzących między grupami
wewnątrz szkolnymi - dyrekcją, nauczycielami, pracownikami administracyjnymi, uczniami i rodzicami. W szerszej perspektywie dochodzą relacje między szkołą a jednostkami samorządu terytorialnego i władzami oświatowymi, a także między szkołą a funkcjonującymi w jej otoczeniu instytucjami i społecznością lokalną - generalnie rzecz ujmując: między szkołą a grupami zewnętrznymi w stosunku do niej.W każdej z wyróżnionych grup wewnątrzszkolnych można zidentyfikować, podobnie jak w otoczeniu społecznym szkoły, przywódców rozmaitego rodzaju. W szkole jednak, w odróżnieniu od jej otoczenia zewnętrznego, można w sposób intencjonalny tworzyć warunki do kształtowania postaw sprzyjających rozwojowi predyspozycji przywódczych. Rodzi się w tym kontekście pytanie o celowość takich zabiegów, ich granice, a także stosowane formy i metody. Próbę odpowiedzi na te pytania Autorzy podjęli w prezentowanej publikacji. Autorami są zarówno teoretycy, jak i praktycy - pracownicy naukowi, studenci, przedstawiciele organizacji powołanych do wspomagania rozwoju systemu edukacji.W strukturze książki zostały wyróżnione trzy części: 1. Przywództwo edukacyjne - konteksty rozwojowe 2. Przywództwo w szkole 3. Przywództwo w otoczeniu szkoły
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | red. nauk. Stefan M. Kwiatkowski, Joanna M. Michalak, Inetta Nowosad. |
Seria: | Engram |
Hasła: | Dyrektor - szkolnictwo Przywództwo Szkolnictwo - zarządzanie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : "Difin", 2011. |
Opis fizyczny: | 328 s. ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. przy ref. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Część I. Przywództwo edukacyjne - konteksty rozwojowe
- Typologie przywództwa
- Stefan M. Kwiatkowski
- Przywództwo dla uczenia się. Jak wyjść poza schemat?
- Grzegorz Mazurkiewicz
- Przywództwo i jego wyzwania w warunkach kultury neoliberalnej
- Joanna M. Michalak
- Od rozwoju szkolnictwa do rozwoju szkoły
- Inetta Nowosad
- Integralna zmiana w edukacji - rola lidera
- Piotr Błajet, Beata Przyborowska
- Część II. Przywództwo w szkole
- Przywództwo w szkole: "powierzchowna retoryka" czy konieczny warunek zmian?
- Alicja Korzeniecka-Bondar
- Kierowanie szkołą: rola dyrektora - partycypacja nauczycieli
- Bożena Tołwińska
- Rola lidera edukacyjnego w kształtowaniu kultury organizacyjnej szkoły
- Izabela Bednarska-Wnuk
- Dyrektor szkoły liderem międzynarodowych projektów edukacyjnych. Implikacje dla rozwoju szkoły
- Liliana Budkowska
- Międzykulturowe uwarunkowania postaw liderskich nauczycieli w europejskich projektach edukacyjnych
- Julia Płachecka
- Nauczyciel w roli szkolnego lidera wspierającego zdolności i uzdolnienia uczniów
- Beata Dyrda
- Role uczniów w grupach zadaniowych wymagających współpracy
- Jarosław Bąbka
- Partnerstwo między nauczycielami i rodzicami a nauczyciel w roli lidera
- Krzysztof Polak
- Studenckie koła naukowe, czyli na liderskim stażu
- Agnieszka Przybylak, Marcin Rojek
- Część III. Przywództwo w otoczeniu szkoły
- Okręgowe zespoły do pracy z danymi: wspieranie efektywnej pracy z danymi w szkołach
- Robb Geier, Małgorzata Marciniak, Stephen Smith
- Sztuka w przestrzeni "trzeciej". O tym, jak sztuka teatralna może rozwijać środowiska lokalne
- Teresa Wilk
- Nauczyciel, lider - animator wobec lokalnego dziedzictwa kulturowego
- Marek Sass
- Liderzy z konieczności, czyli o formalnych i nieformalnych warunkach stawania się liderem w małej społeczności lokalnej. Typy liderów
- Jacek Kurzępa
- Wychowanie i edukacja dziecka jako dystynkcje stylu życia rodziców z klasy średniej
- Mirosława Nyczaj-Drąg
- Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodego pokolenia w warunkach zmiany społecznej
- Agata Rzymełka-Frąckiewicz
- Środowiska klientów pomocy społecznej a możliwości wykorzystania edukacji środowiskowej w kierunku wychodzenia z wyuczonej bezradności
- Małgorzata Szpunar
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)