Pedagogika społeczna wobec problemów współczesnej młodzieży : polska pedagogika społeczna na początku XXI wieku
(z rec. wydawniczej) Stwierdzam, że recenzowana praca odpowiada potrzebom intelektualnym i praktycznym, i w związku z tym - ze wszech miar - opowiadam się za jej opublikowaniem i rozpowszechnianiem. W uzasadnieniu chciałabym raz jeszcze podkreślić wysoki poziom naukowy zawartych w pracy publikacji, ich walory poznawcze, praktyczne, a często również oryginalność wyrażającą się w prezentowaniu wielu interesujących
rozwiązań.
I na koniec jeszcze jedna refleksja. Myślę, że to bardzo dobrze, że w jednym tomie znalazły się teksty ukazujące różne rodzaje aktywności młodzieży, zarówno te pozytywne, jak i negatywne. W ten sposób można było pokazać, że współczesna młodzież - wbrew obiegowym opiniom - potrafi angażować się w wiele cennych inicjatyw, że może być twórcza i kreatywna, a przez to bardziej wartościowa. Jestem przekonana, że lektura tej książki będzie stanowiła poważny wkład w ogólnopolską dyskusję nt. problemów młodzieży oraz że przyczyni się do rozwoju i poszerzenia pól badawczych pedagogiki społecznej. (Prof. dr hab. Elżbieta Łuczak - Uniwersytet Warmińsko-Mazurskiw Olsztynie)
Odpowiedzialność: | red. nauk.: Bożena Chrostowska, Ewa Kantowicz, Cezary Kurkowski. |
Hasła: | Młodzież - socjologia - Polska - od 1989 r. Niedostosowanie społeczne - Polska - od 1989 r. Pedagogika społeczna - Polska - od 1989 r. Postawy - Polska - od 1989 r. |
Adres wydawniczy: | Toruń : Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", 2010. |
Opis fizyczny: | 322 s. : il. ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. przy rozdz. Streszcz. ang. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Część I. Młodzież w obliczu wyzwań współczesności
- Opresyjny wymiar środowisk wychowawczych a podejmowany w ich kontekście opór - perspektywy wykorzystania potencjału oporowego młodzieży w późnonowoczesnym modelu wychowania
- Doświadczanie aktywności społecznej przez młodzież w organizacji pozarządowej
- Młodzi dorośli i ich zaangażowanie na rzecz społeczności lokalnych - na przykładzie opinii studentów Pedagogiki Uniwersytetu Rzeszowskiego (komunikat z badań)
- Współczesna młodzież w obliczu wolontariatu. Szansa na to, jak zmienić rzeczywistość
- Uwarunkowania postaw moralnych młodzieży akademickiej. Ciągłość i zmiana
- Starość - refleksje i oczekiwania ludzi młodych
- Część II. Szansę i perspektywy pracy z młodzieżą
- Szansę i perspektywy pracy z młodzieżą w środowisku lokalnym
- Adaptacja i emancypacja kulturowa jako "światy równoległe" funkcjonowania współczesnej młodzieży
- Sposoby i uwarunkowania spędzania czasu wolnego przez młodzież gimnazjalną
- Bariery i marzenia związane z czasem wolnym młodzieży studiującej
- Orientacje życiowe młodzieży z grupy ryzyka edukacyjnego
- Młodzież w badaniach pedagogicznych
- Część III. Kryzysy i zagrożenia młodzieży polskiej
- Bez-radność młodzieży wobec faktu wykluczenia społecznego
- Zachowania aspołeczne oraz przestępcze młodzieży gimnazjalnej
- Przejawy niedostosowania społecznego wśród dzieci i młodzieży w świetle badań empirycznych
- Młodzież jako kategoria przestępcza - potencjalni "klienci" zakładów psychokorekcyjnych
- Przestępczość nieletnich w świetle statystyki sądowej w latach 2000-2005
- Styl życia współczesnych dziewcząt przyczynkiem do zachowań patologicznych
- Cyberprzestrzeń jako źródło zagrożeń procesu socjalizacji i wychowania
- Część IV. Modele działania w pracy opiekuńczo-wychowawczej i socjalnej
- Współudział obywateli w kształtowaniu współczesnych systemów pomocowych - doświadczenia środowisk organizacji pozarządowych w Polsce
- Instytucjonalne wsparcie społeczne grup zagrożonych ubóstwem
- Rola organizacji pozarządowych broniących praw osób niepełnosprawnych we współczesnym społeczeństwie obywatelskim
- Mediacyjny model działania w pracy socjalnej
- Młodzież w poszukiwaniu lepszej przyszłości - o działalności pedagoga ulicznego w ramach programu "Bezpieczne ulice"
- Sądowy kurator dla dorosłych jako osoba wspierająca skazanego i jego rodzinę
- Społeczna skuteczność wychowania szkolnego
- Realizacja funkcji opiekuńczo-wychowawczych szkoły na przykładzie wybranych szkół Kętrzyna
- Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej (jako istotny aspekt pracy środowiskowej)
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)