Konkurencyjność regionalna : koncepcje, strategie, przykłady
Publikacja jest przeznaczona dla studentów kierunków: ekonomia, międzynarodowe stosunki gospodarcze, administracja, europeistyka, zarządzanie i marketing, doktorantów i wykładowców oraz pracowników administracji publicznej zajmujących się kwestiami rozwoju regionalnego i konkurencyjności regionów.
Odpowiedzialność: | red. nauk. Ewa Łaźniewska, Marian Gorynia ; aut. Roman Chmielewski [et al.]. |
Hasła: | Konkurencja Rozwój regionalny |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012. |
Opis fizyczny: | 309, [1] s. : il. ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 291-309. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- * ROZDZIAŁ 1. Konkurencyjność regionalna jako termin w ekonomii
- 1.1. Konkurencyjność regionalna - uwarunkowania historyczne i podłoże ekonomiczne
- 1.1.1. Historyczne podłoże regionalnej konkurencyjności
- 1.1.2. Globalizacja, neoliberalizm i nowy regionalizm
- 1.1.3. Implikacje wynikające z głównych szkół ekonomii dla terminu "konkurencyjność regionalna"
- 1.2. Definicje, modele i studia nad regionalną konkurencyjnością
- 1.2.1. Istota i definicje konkurencyjności regionalnej
- 1.2.2. Modele konkurencyjności regionalnej i studia nad konkurencyjnością regionalną
- 1.3. Źródła regionalnej konkurencyjności
- 1.4. Problemy metodologiczne budowy wskaźników i indeksów konkurencyjności
- 1.4.1. Wskaźniki i metody pomiaru konkurencyjności regionalnej
- 1.4.2. Metody oceny konkurencyjności regionalnej
- ROZDZIAŁ 2. Konkurencyjność regionalna w świetle uwarunkowań ekonomicznych i normatywnych
- 2.1. Konkurencyjność regionu a klastry
- 2.1.1. Konkurencyjność - pojęcie i wymiary
- 2.1.2. Klaster a konkurencyjność - w poszukiwaniu powiązań
- 2.1.3. Wpływ klastrów na potencjał konkurencyjny regionu
- 2.1.4. Wpływ klastrów na strategię konkurencyjną regionu
- 2.1.5. Wpływ klastrów na pozycję konkurencyjną regionu
- 2.1.6. Podsumowanie - wnioski dla polityki regionalnej oraz kierunki dalszych badań
- 2.2. Regiony uczące się
- 2.2.1. Korzenie regionu uczącego się na tle innych terytorialnych modeli innowacji
- 2.2.2. Podstawy teoretyczne leaming region a konkurencyjność regionalna
- 2.2.3. Proces regionalnego uczenia się a konkurencyjność regionalna
- 2.2.4. Debata nad koncepcją learning region
- 2.3. Regionalny system innowacji
- 2.3.1. Definicja regionalnego systemu innowacji
- 2.3.2. Źródła koncepcji i wymiary analizy regionalnego systemu innowacji
- 2.3.3. Główne elementy regionalnego systemu innowacji
- 2.3.4. Struktura i zależności wewnątrz regionalnego systemu innowacji
- 2.3.5. Funkcje regionalnego systemu innowacji
- 2.3.6. Typologie regionalnych systemów innowacji
- 2.3.7. Regionalne systemy innowacji i ich krytyka
- 2.4. Konkurencyjność regionalna a innowacyjność i przedsiębiorczość
- 2.4.1. Wprowadzenie
- 2.4.2. Definicja innowacyjności i przedsiębiorczości
- 2.4.3. Konkurencyjność regionalna w perspektywie innowacyjności
- 2.4.4. Konkurencyjność regionalna w perspektywie przedsiębiorczości
- 2.4.5. Strategia Unii Europejskiej a przedsiębiorczość w regionie
- 2.4.6. Wpływ nowych przedsiębiorstw na konkurencyjność regionalną
- 2.4.7. Wpływ małych i średnich przedsiębiorstw na konkurencyjność regionu
- 2.4.8. Polityka innowacyjna w regionie
- 2.5. Marketing terytorialny a konkurencyjność regionalna
- 2.5.1. Definiowanie marketingu terytorialnego
- 2.5.2. Promocja w marketingu terytorialnym na rzecz konkurencyjności regionalnej
- 2.5.3. Marka w budowaniu konkurencyjności regionalnej
- 2.5.4. System całościowej identyfikacji w marketingu terytorialnym
- 2.6. Normatywne uwarunkowania konkurencyjności regionalnej w Polsce
- 2.6.1. Prawne uwarunkowania konkurencyjności regionalnej na wszystkich poziomach szczebla samorządowego
- 2.6.2. Pojęcie "jednostka samorządu terytorialnego"
- 2.6.3. Konkurencyjność gminy
- 2.6.4. Konkurencyjność powiatu
- 2.6.5. Konkurencyjność województwa
- 2.7. Konkurencyjność obszarów metropolitalnych i metropolii
- 2.7.1. Pojęcie i rodzaje miast a konkurencyjność miast
- 2.7.2. Metropolie i metropolizacja a konkurencyjność miast
- 2.7.3. Konkurencyjność obszarów metropolitalnych
- 2.7.4. Konkurencyjność metropolii i obszarów metropolitalnych w Polsce
- 2.7.5. Podwyższanie konkurencyjności metropolii i obszarów metropolitalnych
- - zalecenia
- ROZDZIAŁ 3. Studia przypadków
- 3.1. Transport w podnoszeniu konkurencyjności lokalnej na przykładzie
- miasta Poznania
- 3.1.1. Wprowadzenie
- 3.1.2. Logistyka miejska i transport w mieście a zrównoważony rozwój miasta
- 3.1.3. Strategia miasta i miejskie programy w obszarze transportu oraz ich efekty
- 3.1.4. Miasto Poznań i aglomeracja poznańska - konkurencyjność dzięki zintegrowanym systemom transportowym
- 3.2. Gospodarowanie nieruchomościami gminnymi jako element polityki lokalnej w celu podnoszenia konkurencyjności
- 3.2.1. Wprowadzenie
- 3.2.2. Gospodarka nieruchomościami jako zadanie własne gminy
- 3.2.3. Rodzaje nieruchomości
- 3.2.4. Polityka przestrzenno-planistyczna względem nieruchomości gminnych a rozwój lokalny
- 3.2.5. Instrumenty organizacyjne w gospodarce nieruchomościami gminnymi a rozwój lokalny
- 3.2.6. Instrumenty administracyjne w gospodarce nieruchomościami gminnymi a rozwój lokalny
- 3.3. Uwarunkowania konkurencyjności w regionach turystycznych
- 3.3.1. Turystyka a konkurencyjność regionu - zagadnienia definicyjne
- 3.3.2. Uwarunkowania konkurencyjności na obszarach przyjmujących turystów
- 3.3.3. Produkt turystyczny
- 3.3.4. Poziomy konkurencyjności w turystyce
- 3.3.5. Budowanie przewagi konkurencyjnej obszarów recepcji turystycznej
- 3.4. Wsparcie instytucjonalne regionów na przykładzie rozwiązań francuskich
- 3.4.1. Specyfika rozwoju regionalnego i priorytety działań w świetle budowania przewagi konkurencyjnej we Francji
- 3.4.2. Wybrane instrumenty wspierania konkurencyjności regionalnej we Francji
- 3.5. Konkurencyjność regionu Emilia Romagna jako regionu GOW
- 3.5.1. Wprowadzenie
- 3.5.2. Charakterystyka regionu Emilia Romagna z punktu widzenia czynników
- konkurencyjności kluczowych dla GOW
- 3.5.3. Otoczenie instytucjonalne GOW we Włoszech i rola regionu Emilia Romagna w tym systemie
- 3.5.4. Wytwarzanie wiedzy w regionie Emilia Romagna
- 3.5.5. Cyrkulacja wiedzy w regionie Emilia Romagna
- 3.5.6. Absorpcja wiedzy w regionie Emilia Romagna
- 3.5.7. Gospodarka oparta na wiedzy w Wielkopolsce
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)