Dziecko czeczeńskie w Polsce : między traumą wojenną a doświadczeniem uchodźstwa
Merytoryczne walory pracy polegają na zaprezentowaniu w sposób erudycyjny, wszechstronny i głęboko humanistyczny nieznanych na ogół losów wojennych i uchodźczych dzieci czeczeńskich i ich rodzin. Unikatowy materiał badawczy zgromadzony został wedle narzucających wysokie wymagania warsztatowe reguły metody jakościowej umożliwiającej wniknięcie w świat przeżyć i znaczeń ludzi poddanych traumie losu
uchodźcy.Z recenzji prof. dr hab. Anny Firkowskiej-MankiewiczPraca wpisuje się w dynamicznie rozwijający się nurt literatury w naukach społecznych poświęcony wielokulturowości, zderzeniu kultur, obyczajów i religii, imigracji, uchodźstwa. [Publikacja ta to] swoisty dokument epoki wielkich konfliktów etnicznych, politycznych i religijnych. Należy do dość wąskiego jeszcze nurtu tego typu prac w polskiej literaturze naukowej.Z recenzji prof. dr. hab. Tadeusza Pilcha
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Edyta Januszewska. |
Seria: | Człowiek, Środowisko Życia, Edukacja |
Hasła: | Pedagogika społeczna Czeczeni za granicą - socjologia - Polska Dziecko - a wojna Dziecko - Czeczenia (Rosja) - od 1991 r. Stres pourazowy - psychologia Terroryzm - Czeczenia (Rosja) Uchodźcy - asymilacja - Polska - od 1989 r. Wojna 1994- w Czeczenii |
Adres wydawniczy: | Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2010. |
Opis fizyczny: | 390 s. ; 23 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 359-390. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- ROZDZIAŁ I
- BADANIA NAD IMIGRACJĄ-PERSPEKTYWY TEORETYCZNE
- 1.Socjologiczne i kulturowe wymiary zjawiska uchodźstwa-w poszukiwaniu perspektywy badawczej
- 2. Szok kulturowy jako jedna z teorii wyjaśniających przebieg akulturacji
- 3. Socjalizacja imigrantów - specyfika i wyzwania
- ROZDZIAŁ II
- DZIECIĘCA TRAUMA WOJENNA
- 1. Doświadczenia wojenne dzieci -trwałe znamię biografii
- 2. Badania nad stresem związanym z wojną
- 3. Trauma i stres traumatyczny
- 4. Modele teoretyczne analizy stresu potraumatycznego
- ROZDZIAŁ III
- MALI UCHODŹCY W POLSCE
- 1. Polska pomoc dzieciom greckim, koreańskim, chilijskim -między opieką a wychowaniem komunistycznym
- 2. Przyczyny napływu i struktura pochodzenia uchodźców w Polsce od 1991 roku
- ROZDZIAŁ IV
- PYTANIA BADAWCZE. METODY BADAŁ
- 1. Problemy badań, współczynnik kulturowy w badaniach nad uchodźcami
- 2. Perspektywa badań jakościowych -między narracją, biografią a orał histoty
- 3. Metody, techniki i narzędzia badawcze
- 3.1. Wywiad narracyjny i wywiad mało skategoryzowany
- 3.2. Obserwacja uczestnicząca
- 3.3. Analiza dokumentów
- 3.4. Studium przypadku
- 4. Czas i sposób przeprowadzenia badań
- 5. Badania dzieci czeczeńskich za pomocą rysunku projekcyjnego
- 6. Badania wśród nauczycieli
- 7. Charakterystyka badanej zbiorowości
- ROZDZIAŁ V
- OBRAZ DZIECIŁSTWA W CZECZENII PRZED WOJNĄ
- 1. Życie przed wojną
- 2. Kultura i tradycja a wychowanie dzieci
- ROZDZIAŁ VI
- DOŚWIADCZENIA WOJENNE DZIECI CZECZEŁSKICH
- 1. Codzienność wojenna dzieci w Czeczenii
- 2. Życie uciekinierów w lnguszetii
- 3. Ucieczka do Polski
- ROZDZIAŁ VII
- RODZINA CZECZEŁSKA W POLSCE
- 1. Życie w ośrodkach dla uchodźców
- 2. Dziecko czeczeńskie w polskiej szkole
- 3. Polacy i Czeczeni. Wzajemne postrzeganie i stereotypy
- 4. Sieda - dziecko wojny. Studium przypadku
- ROZDZIAŁ VIII
- CO TO ZNACZY BYĆ UCHODŹCĄ CZECZEŁSKIM W POLSCE?
- 1. Zawieszenie w czasie i przestrzeni
- 1.1. Ciągła ucieczka
- 1.2. Doświadczenia bycia uchodźcą w Federacji Rosyjskiej
- 1.3. Nowe i nieznane rzeczy
- 1.4. Niepewność co do przyszłości
- 1.5. Marzenia dzieci i dorosłych
- 2. Organizacje pozarządowe pomagające uchodźcom w Polsce
- 3. Wybrane programy realizowane na rzecz tolerancji i poszanowania "Innego"
- 4. Rola edukacji międzykulturowej w zetknięciu z "Innym"
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)