Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Przedsiębiorczość i innowacyjność terytorialna : region w warunkach konkurencji

Autor: Makieła, Zbigniew




Autor książki przedstawił specyfikę przedsiębiorczości i innowacyjności jednostek osadniczych, przedsiębiorcze i innowacyjne podejście w zarządzaniu jednostkami samorządu terytorialnego i podmiotami regionalnymi. W pracy zaprezentowano główne problemy funkcjonowania innowacyjnych miast i regionów, a także regionów wiedzy, które konkurują o dostęp do deficytowych czynników wzrostu. Szczególną uwagę

poświęcono przedsiębiorczości i innowacyjności jako koncepcji pozyskiwania regionalnych czynników rozwojowych.
Czytelnik znajdzie omówienie zagadnień dotyczących: genezy i warunków rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności, czynników i źródeł konkurencyjności regionalnej, miejsca uniwersytetu w koncepcji innowacyjnej gospodarki, koncepcji kształtowania się innowacyjnych miast i regionów, z udziałem instytucji badawczo rozwojowych, roli przedsiębiorstwa w rozwoju przedsiębiorczości regionalnej, istoty Gospodarki Opartej na Wiedzy i systemów innowacji, jako mechanizmu wdrażania wiedzy do gospodarki, regionów wiedzy jako strategii rozwoju regionalnego, miasta innowacyjnego, jako strategii rozwoju regionalnego.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Zbigniew Makieła.
Seria:Zarządzanie. Przedsiębiorczość
Hasła:Innowacje - zarządzanie
Przedsiębiorczość (postawa)
Rozwój regionalny
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck, 2013.
Opis fizyczny:256, [1] s. : il. ; 23 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 231-252. Indeks.
Przeznaczenie:Publikacja jest przeznaczona dla wykładowców i studentów uczelni wyższych na kierunkach zarządzania, na studiach licencjackich, magisterskich, podyplomowych i doktoranckich.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Rozdział 1. Geneza i warunki rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności
  2. 1.1. Przedsiębiorczość i innowacyjność regionalna
  3. 1.2. Pojęcie przedsiębiorczości i innowacyjności regionalnej
  4. 1.2.1. Przedsiębiorczość i innowacyjność a proces zarządzania regionem
  5. 1.2.2. Definicje i poglądy naukowe na temat przedsiębiorczości i innowacyjności
  6. 1.3. Cele przedsiębiorczości i innowacyjności regionalnej
  7. 1.4. Podmioty przedsiębiorczości i innowacyjności regionalnej
  8. 1.4.1. Człowiek przedsiębiorczy
  9. 1.4.2. Przedsiębiorczość, przedsiębiorca (menedżer), przedsiębiorstwo
  10. 1.4.3. Innowacyjność przedsiębiorstw
  11. 1.5. Uwarunkowania lokalne rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności
  12. 1.6. Innowacyjność a przedsiębiorczość regionalna
  13. 1.7. Interesariusze przedsiębiorczości i innowacyjności regionalnej
  14. 1.8. Przedsiębiorczość jako proces poszukiwania szans
  15. 1.9. Rodzaje współczesnej przedsiębiorczości
  16. 1.10. Podsumowanie
  17. Rozdział 2. Przedsiębiorczość i innowacyjność jako koncepcja pozyskiwania regionalnych czynników rozwojowych
  18. 2.1. Przedsiębiorczość i innowacyjność - nowoczesna koncepcja rozwoju regionalnego
  19. 2.2. Czynniki i źródła konkurencyjności regionalnej
  20. 2.2.1. Czynniki konkurencyjności regionalnej
  21. 2.2.2. Źródła konkurencyjności regionalnej specyficzne dla gospodarki opartej na wiedzy (GOW)
  22. 2.3. Wartość i koszty czynników lokalizacji
  23. 2.4. Zmienność wartości czynników lokalizacji w czasie
  24. 2.5. Bariery lokalizacji w regionach
  25. 2.6. Czynniki rozwojowe miast i regionów
  26. 2.7. Podsumowanie
  27. Rozdział 3. Koncepcje rozwoju regionalnego
  28. 3.1. Koncepcje klasyczne
  29. 3.1.1. Strefy rolnicze J.H. Thiinena
  30. 3.1.2. Lokalizacja przedsiębiorstwa przemysłowego - koncepcja A. Webera
  31. 3.1.3. Koncepcja optymalnej lokalizacji A. Lóscha oparta na kryterium maksymalizacji zysku
  32. 3.1.4. Regionalistyka {Regional science W. Isarda) - lokalizacja a substytucja czynników produkcji
  33. 3.2. Koncepcja lokalizacji bezpośrednich inwestycji zagranicznych
  34. 3.2.1. Koncepcja międzynarodowych inwestycji portfelowych
  35. 3.2.2. Koncepcja przewagi monopolistycznej
  36. 3.2.3. Koncepcja internalizacji BIZ
  37. 3.3. Koncepcja interwencjonizmu władz publicznych
  38. 3.4. Nowe koncepcje rozwoju regionalnego oparte na koncepcjach przedsiębiorczości i innowacyjności
  39. 3.4.1. Koncepcja bazy ekonomicznej
  40. 3.4.2. Koncepcja biegunów wzrostu (growth poles)
  41. 3.4.3. Koncepcja społeczeństwa sieciowego
  42. 3.4.4. Koncepcja cyklu produkcyjnego (product-cyde theory) (innowacyjność technologiczna)
  43. 3.4.5. Koncepcja uczącego się regionu (the learning region)
  44. 3.4.6. Koncepcja gron M.E. Portera a konkurencyjność regionu
  45. 3.4.7. Nowa geografia ekonomiczna według P. Krugmana
  46. 3.4.8. Teoria rozwoju gospodarczego J.A. Schumpetera
  47. 3.5. Podsumowanie
  48. Rozdział 4. Uniwersytet jako koncepcja aktywizacji przedsiębiorczości i innowacyjności
  49. 4.1. Miejsce uniwersytetu w koncepcji innowacyjnej gospodarki
  50. 4.2. Przesłanki tworzenia systemu innowacyjności i kształtowania postaw innowacyjnych
  51. 4.3. Przedsiębiorczość akademicka
  52. 4.3.1. Czynniki wzrostu i bariery rozwojowe przedsiębiorczości akademickiej
  53. 4.3.2. Instytucje i instrumenty wspierające przedsiębiorczość akademicką
  54. 4.3.3. Akademickie inkubatory przedsiębiorczości
  55. 4.4. Rola uniwersytetów w regionach opartych na wiedzy
  56. 4.5. Podsumowanie
  57. Rozdział 5- Przedsiębiorstwo jako koncepcja rozwoju przedsiębiorczości w przestrzeni regionalnej
  58. 5.1. Wybór formy organizacyjnoprawnej korzystnej dla przedsiębiorcy
  59. 5.2. Lokalizacja przedsiębiorstwa korzystna dla przedsiębiorstwa i regionu
  60. 5.2.1. Atrakcyjność i walory lokalizacyjne regionów
  61. 5.2.2. Etapy procedury lokalizacyjnej
  62. 5.2.3. Lokalizacja przedsiębiorstwa handlowego
  63. 5.3. Strategia budowy przedsiębiorstwa korzystna dla inwestora
  64. 5.3.1. Biznesplan - wstępny etap budowy przedsiębiorstwa
  65. 5.3.2. Przestrzeń działalności przedsiębiorstwa
  66. 5.4. Marketing - koncepcja utrwalania pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa
  67. 5.5. Kreowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Logo przedsiębiorstwa
  68. 5.6. Przedsiębiorstwo na rynku lokalnym i regionalnym
  69. 5.7. Podsumowanie
  70. Rozdział 6. Innowacyjność regionalna
  71. 6.1. Gospodarka oparta na wiedzy (GOW)
  72. 6.1.1. Istota gospodarki opartej na wiedzy
  73. 6.1.2. Determinanty gospodarki opartej na wiedzy
  74. 6.1.3. Zróżnicowanie gospodarki opartej na wiedzy
  75. 6.2. Systemy innowacji jako mechanizm wdrażania wiedzy do gospodarki
  76. 6.2.1. Regionalny system innowacji (RSI)
  77. 6.2.2. Narodowy system innowacji (NSI)
  78. 6.2.3. Regionalny system innowacji w Polsce
  79. 6.3. Podsumowanie
  80. Rozdział 7. Regiony wiedzy jako strategia rozwoju regionalnego
  81. 7.1. Regiony wiedzy - koncepcja innowacyjnej gospodarki
  82. 7.1.1. Kategorie regionów w relacji do wiedzy
  83. 7.1.2. Przyszłość europejskiej innowacyjności
  84. 7.2. Rola ośrodka akademickiego w kształtowaniu się regionów wiedzy
  85. 7.3. Klastry w innowacyjnym regionie
  86. 7.3.1. Definicja klastra
  87. 7.3.2. Klastry na świecie - wybrane przykłady
  88. 7.4. Podsumowanie
  89. Rozdział 8. Miasto innowacyjne jako strategia rozwoju regionalnego
  90. 8.1. Uwarunkowania innowacyjności miast według kryteriów umiejscowienia
  91. 8.2. Rola wyższych uczelni oraz centrów badawczo-rozwojowych w procesie kształtowania się innowacyjnego miasta
  92. 8.3. Koncepcja miasta innowacyjnego
  93. 8.4. Metropolia - szczególny przypadek innowacyjnego, inteligentnego miasta (smart cities)
  94. 8.5. Podsumowanie
  95. Rozdział 9. Innowacyjne miasta i regiony - powiązania sieciowe
  96. 9.1. Regionalna struktura sieciowa
  97. 9.2. Sieci innowacji
  98. 9.3. Powiązania sieciowe
  99. 9.4. Miasto - organizacja sieciowa
  100. 9.5. Podsumowanie

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 005
Numer inw.: 36679
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.