Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych : aspekty teoretyczne i empiryczne

Autor: Andrzejewska, Anna




Najnowsze media cyfrowe i interaktywne technologie informacyjno-komunikacyjne, tworzące cyberprzestrzeń oraz świat wirtualny stwarzają wiele możliwości, ale także zagrożeń dla najmłodszego pokolenia. Mają one charakter dynamiczny i powszechny, a ich wymiar jest globalny. Dzieci i młodzież są najbardziej narażone na niebezpieczeństwa występujące w cyberprzestrzeni. Z tego też powodu istotne znaczenie ma

poznanie przyczyn rozwoju tych zagrożeń, obecnego stanu oraz skutków w aspekcie wychowawczym. W tej sytuacji istotnego wymiaru nabierają wszelkie działania pedagogiczne, profilaktyczne oraz terapeutyczne podejmowane nie tylko w rodzinach, ale także w szkołach oraz innych placówkach oświatowych.W publikacji przedstawione zostały przyczyny, objawy oraz skutki zagrożeń cyberprzestrzeni dla dzieci i młodzieży. Omówiono działania edukacyjne i profilaktyczne w środowiskach oświatowo-wychowawczych w tym obszarze.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Anna Andrzejewska.
Seria:Engram
Hasła:Anoreksja
Bulimia
Cyberprzemoc
Internet - a dziecko
Internet - a młodzież
Nałóg - a młodzież
Uzależnienie od komputera
Adres wydawniczy:Warszawa : Difin, 2014.
Opis fizyczny:272 s. : il. ; 24 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 257-272.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1.     
  2. Wprowadzenie
  3. Rozdział 1. KOMUNIKOWANIE SIĘ W SIECI
  4. 1.1. Charakterystyka komunikacji internetowej
  5. 1.2. Sposoby, techniki i typy komunikacji internetowej
  6. 1.3. Komunikacja nastolatków za pomocą internetu
  7. 1.4. Język internetu dzieci i młodzieży a autoprezentacja w świecie wirtualnym
  8. 1.5. Zaburzenia tożsamości w internecie
  9. 1.6. Depersonalizacja
  10. Rozdział 2. ROLA I ZNACZENIE PORTALI SPOŁECZNOŚCIOWYCH
  11. 2.1. Charakterystyka wybranych portali społecznościowych
  12. 2.2. Znaczenie komunikacji na portalach społecznościowych
  13. 2.3. Kreowanie wizerunku i tożsamości na portalach społecznościowych
  14. 2.4. Aktywność dzieci i młodzieży na portalach społecznościowych
  15. 2.5. Udostępnianie informacji na profilach
  16. 2.6. Zagrożenia związane z korzystaniem z serwisów społecznościowych
  17. Rozdział 3. INTERNET A KSZTAŁTOWANIE WIĘZI EMOCJONALNYCH
  18. 3.1. Znaczenie emocji w życiu człowieka
  19. 3.2. Teoretyczne podstawy więzi emocjonalnych
  20. 3.3. Związki w sieci
  21. 3.4. Dylematy wynikające z nawiązywania kontaktów w sieci
  22. Rozdział 4. GRY KOMPUTEROWE ROZRYWKĄ NASTOLATKÓW
  23. 4.1. Specyfika gier komputerowych
  24. 4.2. Pozytywne aspekty gier komputerowych
  25. 4.3. Przydatność gier komputerowych w nauczaniu/uczeniu się
  26. 4.4. Niebezpieczeństwa gier komputerowych
  27. 4.5. Wpływ agresji i przemocy na psychikę i osobowość graczy
  28. 4.6. Specyfika i przebieg uzależnienia od gier komputerowych
  29. 4.7. Konsekwencje uzależnienia od gier komputerowych
  30. 4.8. Klasyfikacja gier według systemu PEGI
  31. Rozdział 5. UZALEŻNIENIE OD MEDIÓW CYFROWYCH NOWĄ FORMĄ PATOLOGII
  32. 5.1. Teorie i modele badań nad mediami i uzależnieniami
  33. 5.2. Nowy wymiar uzależnień
  34. 5.3. Kryteria diagnostyczne uzależnienia od komputera i internetu
  35. 5.4. Mechanizmy i formy uzależnienia
  36. 5.5. Przyczyny uzależnienia
  37. 5.6. Przebieg i skutki uzależnienia
  38. Rozdział 6. CYBERBULLYING JAKO FORMA AGRESJI I PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ
  39. 6.1. Istota i właściwości cyberbullyingu
  40. 6.2. Specyfika w relacjach cyberagresor - poszkodowany
  41. 6.3. Działania ofiary cyberagresora
  42. 6.4. Wpływ cyberprzemocy na postawy i zachowania dzieci i młodzieży
  43. 6.5. Przejawy cyberprzemocy w szkole
  44. 6.6. Stosowane formy cyberprzemocy
  45. 6.7. Profilaktyka cyberprzemocy
  46. Rozdział 7. CYBERPORNOGRAFIA, CYBERPROSTYTUCJA I CYBERSEKS
  47. 7.1. Pojęcie semantyczne (znaczeniowe) pornografii
  48. 7.2. Przejawy i skutki cyberpornografii
  49. 7.3. Przeciwdziałanie zjawisku cyberpornografii
  50. 7.4. Prostytucja z użyciem internetu
  51. 7.5. Cyberseks
  52. Rozdział 8. PEDOFILIA W SIECI
  53. 8.1. Pedofilia sieciowa - nowe oblicze istniejącego zagrożenia
  54. 8.2. Grooming jako specyficzna relacja dorosły - dziecko
  55. 8.3. Przyczyny i skutki groomingu
  56. 8.4. Grooming w polskim prawie
  57. Rozdział 9. SEKSTING – EKSHIBICJONIZM W INTERNECIE
  58. 9.1. Internet sprzymierzeńcem sekstingu
  59. 9.2. Przyczyny zachowań związanych z sekstingiem
  60. 9.3. Ochrona przed skutkami sekstingu
  61. 9.4. Seksting a prawo
  62. Rozdział 10. SPONSORING – NOWE ZACHOWANIE NASTOLATKÓW
  63. 10.1. Zjawisko sponsoringu w internecie
  64. 10.2. Problem sponsoringu na wybranych forach dyskusyjnych
  65. 10.3. Konsekwencje uprawiania sponsoringu
  66. Rozdział 11. INTERNETOWY HAZARD
  67. 11.1. E-hazard – niewinna rozrywka czy zagrożenie
  68. 11.2. Charakterystyka wybranych gier oferowanych przez e-kasyna
  69. 11.3. Hazard patologiczny
  70. 11.4. Fazy oraz kryteria diagnostyczne hazardu patologicznego
  71. 11.5. Aktywność hazardowa dorastającej młodzieży
  72. Rozdział 12. FUNKCJONOWANIE SEKT W INTERNECIE
  73. 12.1. Pojęcie i rodzaje sekt
  74. 12.2. Przyczyny wstępowania do sekt
  75. 12.3. Działalność sekt w internecie
  76. 12.4. Sposoby werbowania do sekt
  77. 12.5. Charakterystyka wybranych sekt
  78. Rozdział 13. ANOREKSJA I BULIMIA – PROBLEM WSPÓŁCZESNYCH NASTOLATEK
  79. 13.1. Anoreksja, czyli jadłowstręt psychiczny
  80. 13.2. Bulimia, czyli wilczy apetyt
  81. 13.3. Rola mediów w procesie odżywiania się
  82. Rozdział 14. BIGOREKSJA – KULT MĘSKIEGO CIAŁA
  83. 14.1. Identyfikacja problemu
  84. 14.2. Przebieg i objawy bigoreksji
  85. 14.3. Miejsce sterydów anaboliczno-androgennych w polskim prawie
  86. 14.4. Najpopularniejsze środki stosowane przez bigorektyków
  87. 14.5. Leczenie (terapia) bigoreksji
  88. Rozdział 15. EDUKACJA MEDIALNA W PRZYGOTOWANIU DZIECI I MŁODZIEŻY DO RELACJI Z MEDIAMI
  89. 15.1. Zadania edukacji medialnej
  90. 15.2. Kompetencje nauczycieli niezbędne w edukacji medialnej
  91. 15.3. Kompetencje uczniów nabywane w toku edukacji medialnej
  92. 15.4. Rola i zadania rodziców w przygotowaniu dzieci i młodzieży do odbioru mediów cyfrowych
  93. Zakończenie
  94. Bibliografia

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 159.922.7/.8
Numer inw.: 36721
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.