Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Finanse samorządowe

Autor: Sołtyk, Piotr.




Książka zawiera aktualną wiedzę z dziedziny finansów samorządu terytorialnego. Autorzy ukazali istotne zagadnienia związane z finansami, prawem finansowym i rachunkowością budżetową z punktu widzenia funkcji i zadań stawianych dla współczesnego radnego samorządowego. W publikacji przedstawiono w sposób usystematyzowany i kompletny zagadnienia wymagane do skutecznego zarządzania gospodarką finansową jednostki

samorządu terytorialnego. Zaletą książki jest omówienie problematyki dotyczącej: otoczenia prawnego i form organizacyjnych samorządu terytorialnego, procedury projektowania zarządzania i ewaluacji budżetu samorządowego, planowania finansowego, przekazywania wybranych dotacji z budżetu lokalnego, istoty sprawozdawczości budżetowej, a także nadzoru i kontroli działania gospodarki finansowej, dyscypliny finansów đpublicznych, absolutorium samorządowego, ze szczególnym zaakcentowaniem w tej procedurze roli komisji rewizyjnej.

Książka adresowana jest zwłaszcza do przedstawicieli organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego. Z uwagi na aktualność i zakres poruszanych zagadnień może być ona przydatna także decydentom samorządowym, wójtom, burmistrzom, prezydentom miast oraz przewodniczącym zarządów jednostek samorządu terytorialnego.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Piotr Sołtyk, Monika Dębowska-Sołtyk.
Hasła:Budżety terenowe - Polska - 21 w.
Podręczniki
Adres wydawniczy:Warszawa : Difin, 2016.
Opis fizyczny:292, [1] s. ; 24 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 289-292.
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Rozdział 1. Uwarunkowania prawne oraz zasady działania samorządu terytorialnego w Polsce
  2. 1.1. Wybrane regulacje prawne kształtujące gospodarkę finansową jednostek samorządu terytorialnego
  3. 1.2. Podział zadań pomiędzy różnymi szczeblami samorządu terytorialnego
  4. 1.2.1. Katalog zadań własnych gminy
  5. 1.2.2. Katalog zadań własnych powiatu
  6. 1.2.3. Katalog zadań własnych województwa samorządowego
  7. 1.3. Zasady działania gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
  8. 1.3.1. Zasada jawności i przejrzystości finansów publicznych
  9. 1.3.2. Zasada jawności gospodarki finansowej w świetle przepisów samorządowych ustaw ustrojowych
  10. 1.3.3. Zasada dotycząca przeznaczenia środków publicznych
  11. 1.3.4. Zasada dotycząca stosowania klasyfikacji budżetowej
  12. 1.3.5. Zasada dotycząca klasyfikacji wydatków strukturalnych
  13. 1.3.6. Zasada powszechności ubiegania się o środki publiczne
  14. 1.3.7. Zasada legalności wydatków budżetowych
  15. 1.3.8. Zasada dotycząca wysokości zaciąganych zobowiązań finansowych
  16. 1.4. Istota i charakterystyka zasad budżetowych w gospodarce finansowej jednostek samorządowych
  17. Rozdział 2. Budżet jednostki samorządu terytorialnego
  18. 2.1. Pojęcie i podstawy prawne budżetu samorządowego
  19. 2.2. Terminy budżetowe
  20. 2.3. Konstrukcja uchwały budżetowej
  21. 2.4. Upoważnienia dla zarządu jednostki samorządu terytorialnego
  22. 2.5. Załączniki do uchwały budżetowej
  23. 2.6. Dochody budżetu oraz ich źródła
  24. 2.7. Przeznaczenie i podział wydatków budżetu samorządowego
  25. 2.8. Niewygasające wydatki
  26. 2.9. Blokowanie wydatków
  27. 2.10. Rezerwy budżetowe
  28. 2.10.1. Rezerwa ogólna
  29. 2.10.2. Rezerwa celowa
  30. 2.10.3. Rezerwa na zarządzanie kryzysowe
  31. 2.11. Istota i znaczenie uchwały budżetowej
  32. 2.11.1. Uchwała w sprawie prac nad projektem uchwały budżetowej
  33. 2.11.2. Znaczenie projektu uchwały budżetowej
  34. 2.11.3. Przygotowanie projektu uchwały budżetowej
  35. 2.11.4. Terminy dotyczące etapu projektowania uchwały budżetowej
  36. 2.11.5. Możliwość dokonywania zmian w projekcie uchwały budżetowej przed podjęciem uchwały budżetowej i skutki tych zmian
  37. 2.11.6. Opinia regionalnej izby obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej
  38. 2.12. Uchwalenie uchwały budżetowej
  39. 2.12.1. Tryb podjęcia uchwały budżetowej
  40. 2.13. Uprawnienia organu wykonawczego na etapie wykonywania budżetu
  41. 2.14. Deficyt budżetowy i przesłanki jego ograniczenia
  42. 2.15. Udzielenie poręczeń i gwarancji
  43. 2.16. Indywidualny wskaźnik maksymalnego zadłużenia jednostki samorządu terytorialnego
  44. Rozdział 3. Wieloletnia prognoza finansowa jednostki samorządu terytorialnego
  45. 3.1. Wieloletnia prognoza finansowa - uwagi wprowadzające
  46. 3.2. Wymóg realistyczności wieloletniej prognozy finansowej
  47. 3.3. Treść uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
  48. 3.4. Załączniki do uchwały w sprawie wieloletniej prognozie finansowej
  49. 3.5. Definicja przedsięwzięć wieloletnich
  50. 3.6. Czasowy zakres danych ujętych w wieloletniej prognozie finansowej
  51. 3.7. Elementy fakultatywne uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej
  52. 3.8. Zgodność wartości przyjętych w wieloletniej prognozie finansowej
  53. 3.9. Kompetencje organów jednostki samorządu terytorialnego w zakresie uchwalenia i zmiany wieloletniej prognozy finansowej
  54. 3.10. Opinie regionalnej izby obrachunkowej w zakresie wieloletniej prognozy finansowej
  55. 3.11. Zmiana kwot wydatków na przedsięwzięcia ujęte w wieloletniej prognozie finansowej
  56. 3.12. Program naprawczy - prawne konsekwencje realizacji. Przesłanki zastosowania i termin opracowania programu
  57. Rozdział 4. Formy organizacyjno-prawne realizacji zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego
  58. 4.1. Katalog form organizacyjno-prawnych samorządu terytorialnego
  59. 4.2. Jednostka budżetowa
  60. 4.2.1. Statut jednostki budżetowej
  61. 4.2.2. Plan finansowy jednostki budżetowej
  62. 4.2.3. Zasady tworzenia, łączenia i likwidacji jednostek budżetowych
  63. 4.3. Samorządowy zakład budżetowy
  64. 4.3.1. Plan finansowy samorządowego zakładu budżetowego
  65. 4.3.2. Zasady likwidacji i przekształcania samorządowego zakładu budżetowego
  66. 4.4. Wydzielony rachunek dochodów w oświatowych jednostkach samorządowych
  67. 4.4.1. Elementy uchwały organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego o utworzeniu rachunku dochodów
  68. 4.4.2. Przykładowe źródła dochodów gromadzonych na wydzielonym rachunku dochodów
  69. 4.5. Inne samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych
  70. 4.6. Samorządowe instytucje kultury
  71. 4.6.1. Instytucje kultury
  72. 4.6.2. Gospodarka finansowa instytucji kultury
  73. 4.7. Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej
  74. 4.8. Wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego
  75. 4.9. Inne samorządowe osoby prawne
  76. 4.9.1. Związek międzygminny
  77. 4.9.2. Związek powiatów
  78. 4.9.3. Spółki prawa handlowego w realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego
  79. Rozdział 5. Wybrane zagadnienia przekazywania dotacji z budżetu samorządowego
  80. 5.1. Pojęcie dotacji i podstawy prawne normujące ich przekazywanie
  81. 5.2. Rodzaje dotacji budżetowych
  82. 5.3. Przykłady klasyfikacji budżetowej dotacji przekazywanych z budżetu
  83. 5.4. Dotacje dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych - uwagi ogólne
  84. 5.4.1. Sfera zadań publicznych dotowanych z budżetu lokalnego
  85. 5.4.2. Formy zlecenia zadania publicznego
  86. 5.4.3. Kompetencje organów jednostki samorządu terytorialnego w zakresie udzielanych dotacji
  87. 5.4.4. Uchwała organu stanowiącego określająca tryb postępowania o udzielnie dotacji celowej
  88. 5.4.5. Elementy umowy dotacyjnej
  89. 5.4.6. Rozliczenie dotacji
  90. 5.4.7. Ewidencja w księgach rachunkowych urzędu dotacji udzielanych na podstawie art. 221 ustawy o finansach publicznych
  91. 5.5. Wykorzystanie dotacji
  92. 5.6. Dotacje wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem
  93. 5.7. Dotacje pobrane nienależnie
  94. 5.8. Dotacje pobrane w nadmiernej wysokości
  95. 5.9. Zwrot dotacji do budżetu samorządowego
  96. Rozdział 6. Sprawozdawczość budżetowa oraz nadzór i kontrola gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego
  97. 6.1. Istota i funkcje sprawozdawczości budżetowej w optymalnym zarządzaniu środkami publicznymi
  98. 6.1.1. Charakterystyka wybranych sprawozdań budżetowych
  99. 6.2. Prawne aspekty nadzoru i koncepcja kontroli zarządczej w samorządzie terytorialnym
  100. 6.2.1. Pojęcie i przedmiot kontroli finansowej
  101. 6.2.2. Miejsce i cele kontroli zarządczej w administracji samorządowej
  102. 6.2.3. Odpowiedzialność za kontrolę zarządczą
  103. 6.3. Wybrane aspekty audytu wewnętrznego w jednostce samorządu terytorialnego
  104. 6.3.1. Formy prowadzenia i odpowiedzialność za audyt wewnętrzny
  105. Rozdział 7. Problematyka naruszenia dyscypliny finansów publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego
  106. 7.1. Pojęcie i regulacje prawne normujące dyscyplinę finansów publicznych
  107. 7.2. Zasady odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
  108. 7.3. Przypisanie winy za naruszenie dyscypliny budżetowej
  109. 7.4. Klasyfikacja czynów skutkujących naruszeniem dyscypliny finansów publicznych
  110. 7.5. Zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych
  111. 7.6. Kary za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
  112. Rozdział 8. Absolutorium samorządowe jako instrument oceny wykonania budżetu
  113. 8.1. Podstawy prawne, pojęcie "absolutorium samorządowe" i rola członków komisji rewizyjnej
  114. 8.2. Katalog materiałów źródłowych w absolutorium samorządowym
  115. 8.2.1. Roczne sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego
  116. 8.2.2. Roczne sprawozdania z wykonania planu finansowego jednostek, wymienionych w art. 9 pkt 10, 13 i 14 ustawy o finansach publicznych
  117. 8.2.3. Zakres informacji o stanie mienia jednostki samorządu terytorialnego
  118. 8.2.4. Sprawozdanie finansowe - uwagi ogólne
  119. 8.3. Struktura sprawozdania finansowego w jednostce samorządu terytorialnego
  120. 8.4. Bilans skonsolidowany jednostki samorządu terytorialnego
  121. 8.5. Udział biegłego rewidenta w procedurze absolutorium komunalnego
  122. 8.6. Rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego przez organ stanowiący
  123. 8.7. Wniosek komisji rewizyjnej i najczęściej stwierdzane nieprawidłowości w tym dokumencie
  124. 8.8. Uchwała w sprawie absolutorium
  125. 8.8.1. Nieprawidłowości w uchwałach absolutoryjnych
  126. 8.9. Działalność kontrolna komisji rewizyjnej w kontekście procedury oceny wykonania budżetu
  127. 8.9.1. Podstawy prawne i organizacja komisji rewizyjnej
  128. 8.9.2. Plan pracy komisji rewizyjnej
  129. 8.9.3. Zasady kontroli komisji rewizyjnej
  130. 8.9.4. Elementarna zawartość protokołu kontroli komisji rewizyjnej

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 336.14
Numer inw.: 36924
Dostępność: tylko na miejscu

schowek


Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:

book


Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.