Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego : dopuszczalność i granice jej prowadzenia





Odpowiedzialność:redakcja naukowa Mirosław Stec, Marek Mączyński.
Seria:Monografie,
Hasła:Samorząd terytorialny - prawo - Polska - 21 w.
Adres wydawniczy:Warszawa : Wolters Kluwer, 2016.
Wydanie:Stan prawny na 15 czerwca 2016 r.
Opis fizyczny:345 s. ; 22 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 329-342.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. * Wstęp
  2. Lidia Zacharko
  3. Prawne aspekty prowadzenia działalności gospodarczej przez samorząd gminny w modelu europejskim
  4. I. Zagadnienia wprowadzające
  5. II. Prawny aspekt przedsiębiorczości (podstawy prawne działalności gospodarczej samorządu terytorialnego)
  6. III. Spółki prawa handlowego jako forma prywatyzacji organizacyjnej zadań publicznych
  7. IV. Podsumowanie
  8. Kazimierz Bandarzewski
  9. Gospodarka komunalna i działalność gospodarcza samorządu terytorialnego
  10. I. Wprowadzenie
  11. II. Czy jednostki samorządu terytorialnego powinny prowadzić działalność gospodarczą?
  12. III. Pojęcie działalności gospodarczej w ustawach regulujących ustrój samorządu terytorialnego
  13. IV. Gospodarka
  14. V. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego w sferze użyteczności publicznej
  15. VI. Działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego poza sferą użyteczności publicznej
  16. VII. Pośrednie oddziaływanie jednostek samorządu terytorialnego na działalność gospodarczą
  17. VIII. Podsumowanie
  18. Mateusz Judziński
  19. Pojęcie sfery użyteczności publicznej w kontekście działalności gospodarczej jednostek samorządu terytorialnego
  20. I. Wprowadzenie
  21. II. Akty prawne normujące aspekty prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego
  22. III. Wpływ sfery użyteczności publicznej na granice swobody prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego
  23. IV. Orzecznictwo sądów w zakresie wykładni pojęcia sfery użyteczności publicznej
  24. V. Wnioski
  25. Renata Płaszowska
  26. Pojęcie użyteczności publicznej jako wyznacznik ram dopuszczalności prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego
  27. I. Wprowadzenie
  28. II. Pojęcie użyteczności publicznej na gruncie ustaw samorządowych
  29. III. Kwestia użyteczności publicznej w przepisach ustawy o gospodarce komunalnej
  30. IV. Pojęcie użyteczności publicznej w doktrynie prawa
  31. V. Podsumowanie
  32. Wojciech Gonet
  33. Realizacja zadań gospodarczych przez gminy
  34. I. Klasyfikacja zadań gospodarczych
  35. II. Wybór zadań gospodarczych do realizacji przez gminę
  36. III. Granice rozwoju infrastrukturalnego gminy
  37. IV. Zakończenie
  38. Aleksandra Ozimek
  39. Zasady zarządu mieniem gminy oraz korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej
  40. I. Wprowadzenie
  41. II. Właściwość organów do ustanawiania zasad zarządu mieniem gminy
  42. III. Charakter prawny uchwał
  43. IV. Delegacje ustawowe do stanowienia zasad zarządu mieniem
  44. V. Przekazanie zadań jednostce pomocniczej
  45. VI. Mienie komunalne a mienie gminne
  46. VII. Pojęcie zarządu, gospodarowania i administrowania mieniem
  47. VIII. Zarządzanie mieniem gminy oraz korzystanie z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej - wybrane przykłady
  48. IX. Zakończenie
  49. Bogusław Przywora
  50. Uwarunkowania prawne prowadzenia przez gminę działalności gospodarczej w celu realizacji zadań - wybrane zagadnienia konstytucyjnoprawne
  51. I. Wstęp
  52. II. Problem prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego, w świetle orzecznictwa, ze szczególnym uwzględnieniem wytycznych Trybunału Konstytucyjnego
  53. III. Uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej przez gminę
  54. IV. Wnioski
  55. Dawid Chaba, Tomasz Noszczyk
  56. Ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego w Polsce
  57. I. Wstęp
  58. II. Podstawy prawne
  59. III. Działalność komunalna a działalność gospodarcza
  60. IV. Działalność gospodarcza a zadania polskich samorządów
  61. V. Ograniczenia w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego
  62. VI. Zakończenie
  63. Paulina Łazutka
  64. Wybrane aspekty działalności gospodarczej związków jednostek samorządu terytorialnego
  65. I. Wprowadzenie
  66. II. Charakterystyka związków jednostek samorządu terytorialnego
  67. III. Działalność gospodarcza związków jednostek samorządu terytorialnego - uwagi ogólne
  68. IV. Działalność gospodarcza związków w sferze użyteczności publicznej
  69. V. Działalność gospodarcza związków wykraczająca poza sferę użyteczności publicznej
  70. VI. Podsumowanie
  71. Tomasz Długosz
  72. Wokół działalności gospodarczej gmin - głos w dyskusji
  73. I. Wprowadzenie
  74. II. Gospodarka gminna i działalność gospodarcza
  75. III. Formy prowadzenia gospodarki gminnej
  76. IV. Konkluzje
  77. Grzegorz Suliński
  78. Obligacje przychodowe jako sposób finansowania inwestycji publicznych
  79. I. Wstęp
  80. II. Źródła prawa
  81. III. Istota prawna obligacji przychodowych
  82. 1. Zakres przedmiotowy obligacji przychodowych
  83. 2. Zakres podmiotowy obligacji przychodowych
  84. 3. Postanowienia konieczne uchwały o emisji obligacji przychodowych
  85. IV. Zalety obligacji przychodowych
  86. V. Trudności w emisji obligacji przychodowych
  87. 1. Zagadnienia wstępne
  88. 2. Pojęcie przedsięwzięcia
  89. 3. Zakres odpowiedzialności emitenta obligacji przychodowych z tytułu obligacji
  90. VI. Wnioski
  91. Jarosław Czerw
  92. Kompetencje rad gmin w zakresie gospodarki komunalnej w świetle przepisów ustawy o gospodarce komunalnej - wybrane zagadnienia
  93. I. Działalność gospodarcza gminy
  94. II. Kompetencje rady gminy w zakresie gospodarki komunalnej
  95. III. Podsumowanie
  96. Dominika Cendrowicz, Karolina Rokicka
  97. Ochrona wykorzystywania mienia komunalnego gminy w działalności gospodarczej prowadzonej z udziałem radnych
  98. I. Wstęp
  99. II. Pojęcie mienia komunalnego
  100. III. Cele ochrony mienia komunalnego
  101. IV. Ograniczenia w działalności gospodarczej prowadzonej przez radnego z wykorzystaniem mienia komunalnego
  102. V. Zakres dopuszczalnego korzystania z mienia komunalnego przez radnego
  103. VI. Skutki wykorzystywania przez radnego mienia komunalnego w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej
  104. VII. Podsumowanie
  105. Michał Kania
  106. Partnerstwo publiczno-prywatne jako metoda realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego. Nieustająca szansa na rozwój czy nieustająca pożywka dla malkontentów?
  107. I. Wprowadzenie
  108. II. Przyczyny braku szerszego wykorzystywania partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
  109. III. Perspektywy konieczności wykorzystywania partnerstwa publiczno-prywatnego w polskich realiach
  110. IV. Warunki szerszego wykorzystania partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
  111. V. Konkluzje
  112. Katarzyna Płonka-Bielenin
  113. Spółka komandytowa jako forma realizacji umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym
  114. I. Uwagi wstępne
  115. II. Kwalifikacja prawna umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym
  116. III. Spółka komandytowa jako instrument realizacji umowy
  117. Maciej M. Sokołowski
  118. Wybrane zagadnienia prawne działalności samorządu terytorialnego w zakresie energetyki
  119. I. Wprowadzenie
  120. II. Planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy
  121. III. Prawne uwarunkowania realizacji zadań samorządu na poziomie gminy
  122. IV. Zaopatrywanie w ciepło w gminie na tle sytuacji sektora ciepłownictwa
  123. V. Koncesjonowanie działalności przedsiębiorstw energetycznych w zakresie ciepłownictwa
  124. VI. Niektóre obowiązki przedsiębiorstw energetycznych w odniesieniu do zaopatrywania w ciepło
  125. VII. Ustalanie taryf dla potrzeb zaopatrzenia w ciepło
  126. VIII. Podsumowanie
  127. Michał Biliński
  128. Jednostki samorządu terytorialnego a sport. Wspieranie i działalność gospodarcza
  129. I. Wprowadzenie
  130. II. Samodzielna działalność gospodarcza jednostek samorządu terytorialnego w ramach sportu
  131. III. Wspieranie sportu określone ustawą o sporcie
  132. IV. Podsumowanie
  133. Stefan Płażek
  134. Nowe usługi powiatu w zakresie nieodpłatnej pomocy prawnej
  135. I. Pojęcie pomocy prawnej
  136. II. Historia wprowadzenia obecnej regulacji
  137. III. Dokumenty konieczne dla rozpoczęcia funkcjonowania ustawy
  138. IV. Uwagi do poszczególnych zapisów ustawy
  139. V. Podsumowanie
  140. Hiroko Tsuchiya
  141. Funkcjonowanie przedsiębiorstw komunalnych w samorządzie terytorialnym w Japonii
  142. I. Wprowadzenie
  143. II. Zarys systemu samorządu terytorialnego w Japonii
  144. III. Zadania samorządu terytorialnego
  145. IV. Usługi publiczne wykonywane przez samorząd terytorialny
  146. V. Przedsiębiorstwa komunalne w samorządzie terytorialnym
  147. VI. Sposób wykonywania zadań publicznych (usług publicznych) przez lokalne przedsiębiorstwa komunalne
  148. VII. Poszukiwanie metod efektywnego wykonywania usług publicznych
  149. VIII. Podsumowanie
  150. Literatura
  151. Noty o autorach

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 351/354
Numer inw.: 36952
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.