Pedagogika wczesnoszkolna : kluczowe problemy
Pedagogika wczesnoszkolna - kluczowe problemy to wartościowe i znaczące dla nauczycieli przesłanie nowego myślenia o dziecku i jego uczeniu się, z wyraźnym wskazaniem na szczególność w nim roli nauczyciela. W natłoku bodźców, w hałasie słów i obrazów, jakie towarzyszą rozwojowi człowieka, nauczyciel w interpretacji Autorki - powraca niejako do swej właściwej roli - tłumaczącego, co
niezrozumiałe, odkrywającego, co zakryte, przypominającego, co zapomniane, a nade wszystko stwarzającego klimat i środowisko do edukacyjnej aktywności ucznia [...].
Problematyka publikacji odnosi się do podstawowych założeń edukacyjnych:wykorzystania najnowszych badan psychologiczno-pedagogicznych i socjologicznych w edukacji elementarnej; projektowania edukacji na czas obecny i na przyszłość z wykorzystaniem różnorodnych modeli; koncentrowania się na problemach i aplikacjach alternatyw; modyfikacji refleksji nad jakością edukacji i zmiany schematów działania przyjętych w dotychczasowych rozwiązaniach edukacyjnych [...].Publikacja wpisuje się w szczególnie wartościowy nurt analiz i rozważań nad współczesną edukacją dziecka.
Odpowiedzialność: | Irena Adamek. |
Hasła: | Nauczanie początkowe Pedagogika wczesnoszkolna |
Adres wydawniczy: | Kraków : Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016. |
Opis fizyczny: | 223, [1] s. : il. ; 23 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 213--[224]. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Rozdział 1. Rozwój teorii i praktyki nauczania początkowego
- 1.1. Znaczący wkład teoretyków i praktyków XIX i początków XX wieku
- 1.2. teoretycy i praktycy działający w XX i XXI wieku
- Rozdział 2. Wybrane teorie i modele edukacji - implikacje w edukacji elementarnej
- 2.1. Teoretyczne podstawy działań w odniesieniu do rozwoju i potrzeb dziecka
- 2.2. Modele edukacji a modele uczenia się
- 2.3. Wiedza nauczyciela o uczeniu się dziecka w wieku wczesnoszkolnym
- 2.4. Wspieranie rozwoju psychomotorycznego ucznia
- Rozdział 3. Uczenie się uczenia przez dzieci
- 3.1. Uczenie się jako wrodzona właściwość dzieci
- 3.2. Wiedza i treści kształcenia
- 3.3. Modele uczenia się - egzemplifikacje
- 3.4. Indywidualizacja w procesie uczenia się uczenia
- 3.5. Rola motywacji
- 3.6. Projektowanie działań uczenia się uczenia
- 3.7. Kroki (momenty, ogniwa) uczenia się
- Rozdział 4. Pytania i aktywność dziecka stymulatorem jego rozwoju
- 4.1. Rozwijanie myślenia pytajnego uczniów
- 4.2. Funkcje pytań uczniowskich
- 4.3. Funkcje pytań nauczyciela w rozwijaniu myślenia dziecka
- 4.4. Rozwijanie aktywności i kreatywności twórczej dziecka
- 4.5. Rozwijanie wielorakich inteligencji i zainteresowań uczniów
- Rozdział 5. Uczenie się we współpracy
- 5.1. Współzależność wpływów osobistych i środowiskowych
- 5.2. Przekazywanie i odbieranie komunikatów
- 5.3. Synergiczne uczenie się w grupach - tutoring rówieśniczy
- 5.4. Planowanie pracy grupowej
- Rozdział 6. Samoocena uczniów, ocenianie szkolne, ewaluacja
- 6.1. Samokontrola i samoocena w działaniach dzieci
- 6.2. Ocenianie szkolne
- 6.3. Zadania oceny szkolnej
- 6.4. Procesy ewaluacyjne w pracy nauczyciela
- Rozdział 7. Umiejętność doboru i konstruowania materiałów edukacyjnych oraz programu nauczania przez nauczyciela
- 7.1. Podstawy teoretyczne planowania pracy edukacyjnej
- 7.2. Nauczyciel jako twórca planów edukacyjnych
- 7.3. Projektowanie programów działania edukacyjnego
- 7.4. Zarys koncepcji konstruowania programu nauczania
- Rozdział 8. Procedura konstruowania programu
- 8.1. Wielość podejść do konstruowania programu nauczania
- 8.2. Ustalenia w odniesieniu do koherentności elementów programu
- 8.3. Cele szczegółowe - materiał kształcenia - standardy wynikowe
- 8.4. Organizacja materiału kształcenia, ocena i ewaluacja
- Rozdział 9. Proces wychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym
- 9.1. Aksjologiczna podstawa wychowania
- 9.2. Rola nauczyciela - wychowawcy w kształceniu aksjologicznym
- 9.3. Rola grupy rówieśniczej w odkrywaniu przez dzieci wartości
- 9.4. Wybrane programy i propozycje metodyczne w kształceniu aksjologicznym
- Rozdział 10. Zmiany w obszarze kluczowych kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji i ucznia
- 10.1. Zarys zmian
- 10.2. Podstawowe kompetencje kluczowe nauczyciela i ucznia
- 10.3. Zdarzenia krytyczne - analiza i interpretacja własnych działań nauczyciela
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)