Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Pedagogika wczesnoszkolna : kluczowe problemy

Autor: Adamek, Irena.




Pedagogika wczesnoszkolna - kluczowe problemy to wartościowe i znaczące dla nauczycieli przesłanie nowego myślenia o dziecku i jego uczeniu się, z wyraźnym wskazaniem na szczególność w nim roli nauczyciela. W natłoku bodźców, w hałasie słów i obrazów, jakie towarzyszą rozwojowi człowieka, nauczyciel w interpretacji Autorki - powraca niejako do swej właściwej roli - tłumaczącego, co

niezrozumiałe, odkrywającego, co zakryte, przypominającego, co zapomniane, a nade wszystko stwarzającego klimat i środowisko do edukacyjnej aktywności ucznia [...].

Problematyka publikacji odnosi się do podstawowych założeń edukacyjnych:wykorzystania najnowszych badan psychologiczno-pedagogicznych i socjologicznych w edukacji elementarnej; projektowania edukacji na czas obecny i na przyszłość z wykorzystaniem różnorodnych modeli; koncentrowania się na problemach i aplikacjach alternatyw; modyfikacji refleksji nad jakością edukacji i zmiany schematów działania przyjętych w dotychczasowych rozwiązaniach edukacyjnych [...].Publikacja wpisuje się w szczególnie wartościowy nurt analiz i rozważań nad współczesną edukacją dziecka.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Irena Adamek.
Hasła:Nauczanie początkowe
Pedagogika wczesnoszkolna
Adres wydawniczy:Kraków : Wydawnictwo Libron - Filip Lohner, 2016.
Opis fizyczny:223, [1] s. : il. ; 23 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 213--[224].
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Rozdział 1. Rozwój teorii i praktyki nauczania początkowego
  2. 1.1. Znaczący wkład teoretyków i praktyków XIX i początków XX wieku
  3. 1.2. teoretycy i praktycy działający w XX i XXI wieku
  4. Rozdział 2. Wybrane teorie i modele edukacji - implikacje w edukacji elementarnej
  5. 2.1. Teoretyczne podstawy działań w odniesieniu do rozwoju i potrzeb dziecka
  6. 2.2. Modele edukacji a modele uczenia się
  7. 2.3. Wiedza nauczyciela o uczeniu się dziecka w wieku wczesnoszkolnym
  8. 2.4. Wspieranie rozwoju psychomotorycznego ucznia
  9. Rozdział 3. Uczenie się uczenia przez dzieci
  10. 3.1. Uczenie się jako wrodzona właściwość dzieci
  11. 3.2. Wiedza i treści kształcenia
  12. 3.3. Modele uczenia się - egzemplifikacje
  13. 3.4. Indywidualizacja w procesie uczenia się uczenia
  14. 3.5. Rola motywacji
  15. 3.6. Projektowanie działań uczenia się uczenia
  16. 3.7. Kroki (momenty, ogniwa) uczenia się
  17. Rozdział 4. Pytania i aktywność dziecka stymulatorem jego rozwoju
  18. 4.1. Rozwijanie myślenia pytajnego uczniów
  19. 4.2. Funkcje pytań uczniowskich
  20. 4.3. Funkcje pytań nauczyciela w rozwijaniu myślenia dziecka
  21. 4.4. Rozwijanie aktywności i kreatywności twórczej dziecka
  22. 4.5. Rozwijanie wielorakich inteligencji i zainteresowań uczniów
  23. Rozdział 5. Uczenie się we współpracy
  24. 5.1. Współzależność wpływów osobistych i środowiskowych
  25. 5.2. Przekazywanie i odbieranie komunikatów
  26. 5.3. Synergiczne uczenie się w grupach - tutoring rówieśniczy
  27. 5.4. Planowanie pracy grupowej
  28. Rozdział 6. Samoocena uczniów, ocenianie szkolne, ewaluacja
  29. 6.1. Samokontrola i samoocena w działaniach dzieci
  30. 6.2. Ocenianie szkolne
  31. 6.3. Zadania oceny szkolnej
  32. 6.4. Procesy ewaluacyjne w pracy nauczyciela
  33. Rozdział 7. Umiejętność doboru i konstruowania materiałów edukacyjnych oraz programu nauczania przez nauczyciela
  34. 7.1. Podstawy teoretyczne planowania pracy edukacyjnej
  35. 7.2. Nauczyciel jako twórca planów edukacyjnych
  36. 7.3. Projektowanie programów działania edukacyjnego
  37. 7.4. Zarys koncepcji konstruowania programu nauczania
  38. Rozdział 8. Procedura konstruowania programu
  39. 8.1. Wielość podejść do konstruowania programu nauczania
  40. 8.2. Ustalenia w odniesieniu do koherentności elementów programu
  41. 8.3. Cele szczegółowe - materiał kształcenia - standardy wynikowe
  42. 8.4. Organizacja materiału kształcenia, ocena i ewaluacja
  43. Rozdział 9. Proces wychowania dziecka w młodszym wieku szkolnym
  44. 9.1. Aksjologiczna podstawa wychowania
  45. 9.2. Rola nauczyciela - wychowawcy w kształceniu aksjologicznym
  46. 9.3. Rola grupy rówieśniczej w odkrywaniu przez dzieci wartości
  47. 9.4. Wybrane programy i propozycje metodyczne w kształceniu aksjologicznym
  48. Rozdział 10. Zmiany w obszarze kluczowych kompetencji nauczyciela wczesnej edukacji i ucznia
  49. 10.1. Zarys zmian
  50. 10.2. Podstawowe kompetencje kluczowe nauczyciela i ucznia
  51. 10.3. Zdarzenia krytyczne - analiza i interpretacja własnych działań nauczyciela

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 373
Numer inw.: 37008
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.