Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Magiczny świat baśni i bajek : metafory i symbole w procesie wspomagania dziecka w rozwoju

Autor: Zawadzka, Ewa




GłÃ³wną ideą książki jest przybliżenie czytelnikom dwóch światów: dziecięcego i bajkowego. Te dwa światy można i warto łączyć, ponieważ baśniowa symbolika skutecznie przemawia do wyobraźni dziecka i może być najlepszą drogą do porozumienia się z nim oraz wspierania go w trudnościach. Prezentacja osiągnięć rozwoju emocjonalno-społecznego w okresie średniego

dzieciństwa, a także zagrożeń i problemów, z którymi zmaga się wiele dzieci na tym etapie rozwojowym ma za zadanie uwrażliwić czytelnika na ważność przeżyć dziecka i na ich właściwą interpretację. Analiza symboli występujących w baśniach folklorystycznych oraz charakterystyka zasad tworzenia bajek terapeutycznych i stosowanych w nich mechanizmów psychologicznych wraz z przykładami autorskich bajek i ich interpretacji psychologicznych ukazuje szerokie możliwości wykorzystania bajki w oddziaływaniach mających na celu wspomaganie dziecka w rozwoju.
Pozycja ma charakter naukowo-praktyczny i jest skierowana zarówno do środowiska akademickiego: psychologów, pedagogów, studentów, jak i do praktyków pracujących z dziećmi. Polecana jest także rodzicom, którzy pragną zrozumieć emocje, zachowania i problemy swoich dzieci oraz wspomóc je w zmaganiu się z trudnościami i z nowymi wyzwaniami rozwojowymi.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Ewa Zawadzka, Anita Rawa-Kochanowska.
Seria:Engram
Hasła:Bajkoterapia
Lęk - psychoterapia
Dziecko w wieku przedszkolnym - rozwoj psychofizyczny
Adres wydawniczy:Warszawa : Difin, 2015.
Opis fizyczny:174 s. : il. kolor. ; 23 cm.
Uwagi:Bibliogr. s. 167-174.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Rozdział 1. Funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dziecka w okresie średniego dzieciństwa - prawidłowości i zagrożenia
  2. 1.1. Średnie dzieciństwo jako okres kształtowania kompetencji emocjonalno-społecznych
  3. 1.2. Czynniki warunkujące rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych dziecka
  4. 1.3. Zagrożenia rozwoju emocjonalno-społecznego
  5. 1.4. Zachowania problemowe i zaburzenia o charakterze internalizacyjnym
  6. 1.5. Zachowania problemowe i zaburzenia o charakterze eksternalizacyjnym
  7. Rozdział 2. Symbolika wybranych baśni folklorystycznych i ich znaczenie dla rozwoju dziecka
  8. 2.1. Relacje dziecka z rodzicami: pozycja najmniejszego
  9. 2.1.1. Dorośli jako olbrzymy - O dzielnym krawczyku
  10. 2.1.2. Mikroskopijnie małe dziecko - Paluszek
  11. 2.2. Dziecko w świecie rówieśników i rodzeństwa
  12. 2.2.1. Relacje między dziećmi w rodzinie
  13. 2.2.2. Wątek dziecka najmłodszego
  14. 2.3. Lęki i zadania rozwojowe
  15. 2.3.1. Lęki separacyjne: Jaś i Małgosia
  16. 2.3.2. Za wcześnie na samodzielność: Czerwony Kapturek
  17. 2.3.3. O poczuciu własnej wartości: Kopciuszek
  18. 2.4. Test Bajek C. Coulacoglou jako narzędzie diagnozy psychologicznej
  19. Rozdział 3. Bajka terapeutyczna jako forma pomocy psychologicznej
  20. 3.1. Bajka terapeutyczna a wybrane koncepcje psychologiczne człowieka
  21. 3.2. Psychologiczne mechanizmy oddziaływania bajki terapeutycznej
  22. 3.3. Metafora i jej wykorzystanie w bajkoterapii
  23. 3.3.1. Kreowanie metaforycznego charakteru opowiadania
  24. 3.3.2. Znaczenie metafory w bajce terapeutycznej
  25. 3.3.3. Cele bajek terapeutycznych a rodzaje metafor
  26. 3.3.4. Sposoby wykorzystania metafor bajkowych w pracy terapeutycznej z dzieckiem
  27. Rozdział 4. Zastosowanie bajki jako formy wspomagania dziecka w rozwoju społecznym
  28. 4.1. Relacje z rówieśnikami
  29. 4.1.1. Przyjaźń, dzielenie się, współpraca
  30. 4.1.2. Rywalizacja, uleganie wpływom zewnętrznym
  31. 4.2. Zasady dobrego wychowania i normy społeczne
  32. 4.3. Zasady zdrowego stylu życia
  33. Rozdział 5. Zastosowanie bajki jako formy wspomagania dziecka w radzeniu sobie problemami adaptacyjnymi oraz lękami rozwojowymi
  34. 5.1. Adaptacja do zmian życiowych
  35. 5.1.1. Adaptacja do zmian w strukturze rodziny
  36. 5.1.2. Adaptacja do nowego środowiska wychowawczego
  37. 5.2. Lęki rozwojowe

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 159.922.7/.8
Numer inw.: 37026
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.