Magiczny świat baśni i bajek : metafory i symbole w procesie wspomagania dziecka w rozwoju
GłÃ³wną ideą książki jest przybliżenie czytelnikom dwóch światów: dziecięcego i bajkowego. Te dwa światy można i warto łączyć, ponieważ baśniowa symbolika skutecznie przemawia do wyobraźni dziecka i może być najlepszą drogą do porozumienia się z nim oraz wspierania go w trudnościach. Prezentacja osiągnięć rozwoju emocjonalno-społecznego w okresie średniego
dzieciństwa, a także zagrożeń i problemów, z którymi zmaga się wiele dzieci na tym etapie rozwojowym ma za zadanie uwrażliwić czytelnika na ważność przeżyć dziecka i na ich właściwą interpretację. Analiza symboli występujących w baśniach folklorystycznych oraz charakterystyka zasad tworzenia bajek terapeutycznych i stosowanych w nich mechanizmów psychologicznych wraz z przykładami autorskich bajek i ich interpretacji psychologicznych ukazuje szerokie możliwości wykorzystania bajki w oddziaływaniach mających na celu wspomaganie dziecka w rozwoju.
Pozycja ma charakter naukowo-praktyczny i jest skierowana zarówno do środowiska akademickiego: psychologów, pedagogów, studentów, jak i do praktyków pracujących z dziećmi. Polecana jest także rodzicom, którzy pragną zrozumieć emocje, zachowania i problemy swoich dzieci oraz wspomóc je w zmaganiu się z trudnościami i z nowymi wyzwaniami rozwojowymi.
Odpowiedzialność: | Ewa Zawadzka, Anita Rawa-Kochanowska. |
Seria: | Engram |
Hasła: | Bajkoterapia Lęk - psychoterapia Dziecko w wieku przedszkolnym - rozwoj psychofizyczny |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Difin, 2015. |
Opis fizyczny: | 174 s. : il. kolor. ; 23 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 167-174. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Rozdział 1. Funkcjonowanie emocjonalno-społeczne dziecka w okresie średniego dzieciństwa - prawidłowości i zagrożenia
- 1.1. Średnie dzieciństwo jako okres kształtowania kompetencji emocjonalno-społecznych
- 1.2. Czynniki warunkujące rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych dziecka
- 1.3. Zagrożenia rozwoju emocjonalno-społecznego
- 1.4. Zachowania problemowe i zaburzenia o charakterze internalizacyjnym
- 1.5. Zachowania problemowe i zaburzenia o charakterze eksternalizacyjnym
- Rozdział 2. Symbolika wybranych baśni folklorystycznych i ich znaczenie dla rozwoju dziecka
- 2.1. Relacje dziecka z rodzicami: pozycja najmniejszego
- 2.1.1. Dorośli jako olbrzymy - O dzielnym krawczyku
- 2.1.2. Mikroskopijnie małe dziecko - Paluszek
- 2.2. Dziecko w świecie rówieśników i rodzeństwa
- 2.2.1. Relacje między dziećmi w rodzinie
- 2.2.2. Wątek dziecka najmłodszego
- 2.3. Lęki i zadania rozwojowe
- 2.3.1. Lęki separacyjne: Jaś i Małgosia
- 2.3.2. Za wcześnie na samodzielność: Czerwony Kapturek
- 2.3.3. O poczuciu własnej wartości: Kopciuszek
- 2.4. Test Bajek C. Coulacoglou jako narzędzie diagnozy psychologicznej
- Rozdział 3. Bajka terapeutyczna jako forma pomocy psychologicznej
- 3.1. Bajka terapeutyczna a wybrane koncepcje psychologiczne człowieka
- 3.2. Psychologiczne mechanizmy oddziaływania bajki terapeutycznej
- 3.3. Metafora i jej wykorzystanie w bajkoterapii
- 3.3.1. Kreowanie metaforycznego charakteru opowiadania
- 3.3.2. Znaczenie metafory w bajce terapeutycznej
- 3.3.3. Cele bajek terapeutycznych a rodzaje metafor
- 3.3.4. Sposoby wykorzystania metafor bajkowych w pracy terapeutycznej z dzieckiem
- Rozdział 4. Zastosowanie bajki jako formy wspomagania dziecka w rozwoju społecznym
- 4.1. Relacje z rówieśnikami
- 4.1.1. Przyjaźń, dzielenie się, współpraca
- 4.1.2. Rywalizacja, uleganie wpływom zewnętrznym
- 4.2. Zasady dobrego wychowania i normy społeczne
- 4.3. Zasady zdrowego stylu życia
- Rozdział 5. Zastosowanie bajki jako formy wspomagania dziecka w radzeniu sobie problemami adaptacyjnymi oraz lękami rozwojowymi
- 5.1. Adaptacja do zmian życiowych
- 5.1.1. Adaptacja do zmian w strukturze rodziny
- 5.1.2. Adaptacja do nowego środowiska wychowawczego
- 5.2. Lęki rozwojowe
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)
Czytelnia
ul. Warszawska 34
Sygnatura: 159.922.7/.8
Numer inw.: 37026
Dostępność: tylko na miejscu