Zarządzanie w przedsiębiorstwie : środowisko, procesy, systemy, zasoby
Odpowiedzialność: | redakcja naukowa Jarosław S. Kardas, Marzena Wójcik-Augustyniak. |
Hasła: | Zarządzanie Przedsiębiorstwo - Polska - 21 w. Podręczniki akademickie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Difin, 2017. |
Wydanie: | Wydanie 2. |
Opis fizyczny: | 562 stron : ilustracje ; 23 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. [537]-558 i przy rozdz. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- * Wprowadzenie
- CZĘŚĆ I
- ŚRODOWISKO I UWARUNKOWANIA PRZEDSIĘBIORSTWA
- Rozdział 1.Przedsiębiorstwo jako podmiot życia gospodarczego - Mariusz Cielemęcki
- Geneza i istota przedsiębiorstwa
- Cele alternatywne i funkcje przedsiębiorstwa
- Typologia przedsiębiorstw
- Przeobrażenia i zmiana roli przedsiębiorstw w gospodarce Polski
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 2.Przedsiębiorstwo jako element otoczenia – Mirosław Skarżyński
- Środowisko zewnętrzne
- Środowisko zewnętrzne – bliższe
- Środowisko wewnętrzne
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 3.Konflikt w systemie społecznym przedsiębiorstwa – Monika Jasińska
- Istota i charakterystyka konfliktów w organizacji
- Znaczenie i źródła konfliktów w systemie społecznym przedsiębiorstwa
- Rola kadry kierowniczej w przezwyciężaniu konfliktów
- Sposoby przezwyciężania konfliktów w organizacji
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 4.Etyka w biznesie – trudności i perspektywy – Grażyna O’Sullivan
- Etyka w biznesie – złudzenie idealistów czy realna szansa zwiększania przewagi konkurencyjnej nowoczesnych organizacji
- Nierelatywne normy moralne w etyce biznesu
- Społeczna odpowiedzialność biznesu
- Badania w etyce w biznesie
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 5.Internet w zarządzaniu przedsiębiorstwem – Dariusz Chilimoniuk
- Rodzaje przedsiębiorstw wykorzystujących Internet w zarządzaniu
- Internet w marketingu (e-marketing)
- Model komunikacji internetowej
- Kontakty z klientami, handel elektroniczny i telepraca
- E-learning
- Internet w logistyce
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- CZĘŚĆ II
- PROCESY W ZARZĄDZANIU PRZEDSIĘBIORSTWEM
- Rozdział 6.Proces zarządzania strategicznego – Marzena Wójcik – Augustyniak
- Geneza i istota zarządzania strategicznego
- Etapy procesu zarządzania strategicznego
- Alianse strategiczne
- Rola procesów fuzji i przejęć
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 7.Planowanie i podejmowanie decyzji w przedsiębiorstwie - Ewa Multan
- Proces planowania w przedsiębiorstwie
- Rodzaje planów i procedura przygotowania planów
- Klasyfikacje decyzji w procesie zarządzania
- Cykl podejmowania decyzji
- Tworzenie i ocena biznes planów
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 8.Organizowanie i budowanie struktur organizacyjnych - Mariusz Cielemęcki
- Istota i miejsce struktur organizacyjnych w strukturach działalności gospodarczej
- Elementy składowe struktury organizacyjnej
- Funkcje struktury organizacyjnej
- Klasyfikacja struktur organizacyjnych
- Kierunki zmian struktur organizacyjnych
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 9.Motywowanie pracowników w przedsiębiorstwie – Edyta Bombiak
- Istota i znaczenie motywowania we współczesnych organizacjach
- System motywowania i jego instrumenty
- Zasady skutecznego motywowania
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 10.Kontrolowanie procesów pracy – Aneta Wysokińska – Senkus, Monika Chyłek
- Definicje i rodzaje kontroli
- Zakres, funkcje i zadania kontroli w organizacji
- Procedura kontrolna
- Controlling i jego znaczenie dla przedsiębiorstwa
- Audyt w organizacji
- Definicja i rodzaje benchmarkingu
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 11.Proces komunikacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem – Wioletta Wereda
- Pojęcie skutecznej komunikacji
- Rodzaje komunikacji w procesie zarządzania
- Komunikacja niewerbalna (tzw. mowa ciała, czyli silent language)
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 12.Proces negocjacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem – Bogusława Stańczewska
- Podział negocjacji ze względu na przedmiot rozmów
- Negocjacje indywidualne
- Zespół negocjacyjny
- Przebieg procesu negocjacyjnego
- Negocjowanie jako element potencjału organizacji
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 13.Zarządzanie procesem zmian – Monika Jasińska
- Formy i rodzaje zmian w organizacji
- Źródła zmian w organizacjach
- Wprowadzanie zmian w organizacji
- Brak akceptacji pracowników wobec przeprowadzanych zmian
- Sposoby zmniejszania oporu wobec zmian
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- CZĘŚĆ III
- SYSTEMY ZARZĄDZANIA W PRZEDSIĘBIORSTWIE
- Rozdział 14.Zarządzanie produkcją – Robert Rudziński
- Zarządzanie systemami produkcyjnymi w przedsiębiorstwach
- Organizacja procesu produkcyjnego
- Otoczenie systemu produkcyjnego
- Metody, techniki oraz systemy planowania i sterowania produkcją
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 15. Zarządzanie jakością – Janusz Toruński, Aneta Wysokińska – Senkus
- Systemy zarządzania jakością według norm ISO serii 9000
- Dobra Praktyka Produkcyjna
- System Analizy Zagrożeń i Kontroli Punktów Krytycznych
- Kompleksowe zarządzanie jakością
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 16. Zarządzanie kulturą organizacji – Krystyna Kubik
- Identyfikacja kultury
- Funkcje kultury
- Kultura organizacyjna w kontekście zarządzania jakością
- Typologia kultur
- Czynniki wpływające na kształtowanie kultury
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 17. Zarządzanie innowacjami – Jakub J. Brdulak
- Pojęcie innowacji
- Powody wdrażania innowacji oraz kategorie nowych produktów
- Fazowy proces innowacji produktu
- Czynniki decydujące o powodzeniu wprowadzania nowego produktu
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 18. Zarządzanie projektami – Tomasz Stefaniuk
- Istota projektu i zarządzania projektem
- Rozpoczęcie projektu
- Szczegółowe planowanie realizacji projektu
- Realizacja i zakończenie projektu
- Metodyki zarządzania projektami
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 19. Zarządzanie marketingowe – Stefan Antczak
- Wybrane pojęcia marketingu
- Istota zarządzania marketingowego
- Koncepcje działań marketingowych przedsiębiorstwa
- Wybrane aspekty zarządzania marketingowego
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 20. Zarządzanie logistyką – Stanisław Dworecki
- Pojęcie i interpretacja logistyki
- Zasady racjonalnego działania w logistyce
- Łańcuch logistyczny
- Magazynowanie dóbr
- Logistyka dystrybucji
- Logistyka zaopatrywania
- Logistyka transportu
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- * CZĘŚĆ IV
- ZASOBY PRZEDSIĘBIORSTWA
- Rozdział 21. Zarządzanie zasobami ludzkimi – Jarosław S. Kardas
- Cele, zadania oraz działania i funkcje zarządzania zasobami ludzkimi
- Planowanie zatrudnienia - doboru i odejścia pracowników
- Ocena i wynagradzanie pracowników
- Zastosowanie modeli oddziaływań motywacyjnych
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 22. Zarządzanie finansami – Beata Domańska – Szaruga
- Cele i uwarunkowania decyzji finansowych
- Zmienna wartość pieniądza w czasie
- Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
- Pozyskiwanie kapitałów – finansowanie działalności bieżącej i inwestycyjnej
- Decyzje inwestycyjne w przedsiębiorstwie
- Zarządzanie kapitałem obrotowym
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 23. Zarządzanie informacją – Tomasz Stefaniuk
- Istota informacji
- Potrzeby informacyjne i procesy informacyjne
- Technologie informacyjne
- Ludzie w procesie zarządzania informacją
- Bezpieczeństwo informacji
- Wywiad gospodarczy
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 24. Zarządzanie wiedzą – Bogusz Mikuła
- Geneza zarządzania wiedzą
- Istota, cechy i typy wiedzy
- Definicje, role i funkcje zarządzania wiedzą
- Płaszczyzny i poziomy zarządzania wiedzą
- Istota i podstawowe zadania strategicznego zarządzania wiedzą
- Przykładowe modele generowania wiedzy oraz podstawowe procesy z udziałem wiedzy
- Bariery zarządzania wiedzą
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Rozdział 25. Zarządzanie czasem – Krystyna Kubik
- Kategorie czasu i ich podział
- Ekonomiczne wykorzystanie czasu
- Pożeracze czasu oraz etapy zarządzania czasem
- Pytania i zagadnienia do dyskusji oraz literatura zalecana
- Zakończenie
- Bibliografia
- Nota o autorach publikacji *
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)