Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami : charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie
Odpowiedzialność: | Piotr Plichta, Iwona Jagoszewska, Joanna Gładyszewska-Cylulko, Bernadeta Szczupał, Agnieszka Drzazga, Beata Cytowska. |
Hasła: | Dziecko niepełnosprawne - nauczanie Młodzież niepełnosprawna - nauczanie Pedagogika specjalna Przemoc w szkole Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych Wsparcie społeczne |
Adres wydawniczy: | Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017. |
Opis fizyczny: | 194 strony ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliografia przy rozdziałach. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- * Wstęp
- 1. Możliwości zapobiegania i radzenia sobie z przemocą rówieśniczą, w którą zaangażowani są uczniowie z niepełnosprawnościami i innymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- * 1.1. Wprowadzenie
- 1.2. Specjalne potrzeby edukacyjne
- 1.3. Agresja elektroniczna i cyberbullying
- 1.4. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a przemoc rówieśnicza – wybrane aspekty zapobiegania i interwencji
- 1.5. Ogólne zasady w działaniach profilaktycznych i interwencyjnych
- 1.6. Szkoły wobec zaangażowania uczniów z SPE w przemoc rówieśniczą – specyfika działań profilaktycznych i zaradczych realizowanych na poziomie instytucjonalnym
- 1.7. Wybrane typy specjalnych potrzeb edukacyjnych w kontekście ryzyka zaangażowania w agresję rówieśniczą
- 1.8. Działania nauczyciela ukierunkowane na jednostkę z SPE
- 1.9. Zakończenie
- Bibliografia
- 2. Specyfika pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- 2.1. Niepełnosprawność intelektualna – aspekty definicyjno-klasyfikacyjne
- 2.2. Charakterystyka rozwoju i funkcjonowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
- 2.3. Autyzm – terminologia
- 2.4. Specyfika zachowania dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD)
- 2.5. Niepełnosprawność intelektualna jako zaburzenie towarzyszące zaburzeniom ze spektrum autyzmu 2.6. Diagnoza ułatwiająca konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
- 2.7. Specyfika edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- 2.8. Metody terapii i wsparcia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- 2.9. Pomoc rodzinie ze strony szkoły – współpraca dla dobra dziecka
- Bibliografia
- * 3. Edukacja uczniów z uszkodzonym zmysłem słuchu
- * 3.1. Zmiany w obszarze regulacji prawnych dotyczące uczniów z uszkodzonym słuchem
- 3.2. Formy kształcenia uczniów z uszkodzonym słuchem
- 3.3. Wybrane pojęcia dotyczące zróżnicowanej grupy osób z uszkodzonym słuchem
- 3.4. Przyczyny i konsekwencje uszkodzenia zmysłu słuchu
- 3.5. Uwarunkowania psychofizyczne dziecka z uszkodzonym zmysłem słuchu
- 3.6. Metody wykorzystywane w komunikacji z uczniem z uszkodzonym słuchem
- 3.7. Wspomaganie dziecka z uszkodzonym słuchem w szkole
- 3.8. Metody nauczania uczniów z uszkodzonym zmysłem słuchu
- Bibliografia
- * 4. Uczeń z niepełnosprawnością wzrokową w szkole ogólnodostępnej
- * 4.1. Kształcenie segregacyjne i integracyjne w Polsce w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością wzrokową
- 4.2. Uwarunkowania wzajemnych postaw osób widzących i niepełnosprawnych wzrokowo
- 4.3. Specjalne potrzeby osób niewidomych i słabowidzących w kontekście edukacji i możliwości ich zaspokojenia
- Bibliografia
- * 5. Wspieranie i edukacja dziecka z chorobą przewlekłą
- * 5.1. Wprowadzenie
- 5.2. Modele choroby przewlekłej
- 5.3. Choroba przewlekła jako sytuacja trudna
- 5.4. Wsparcie dzieci przewlekle chorych
- 5.5. Dziecko przewlekle chore w roli ucznia
- 5.6. Podsumowanie
- Bibliografia
- * 6. Nauczanie dziecka z niepełnosprawnością ruchową
- * 6.1. Podstawowe jednostki chorobowe powodujące niepełnosprawność ruchową
- 6.2. Specyfika nauczania dziecka z niepełnosprawnością ruchową
- 6.3. Dobór właściwego stanowiska pracy
- 6.4. Dostosowanie programu i pomocy dydaktycznych
- 6.5. Wspieranie porozumiewania się – alternatywne formy komunikacji
- 6.6. Współpraca z rodzicami ucznia niepełnosprawnego ruchowo
- Bibliografia
- O autorach *
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)