Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami : charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie

Autor: Plichta, Piotr.





Odpowiedzialność:Piotr Plichta, Iwona Jagoszewska, Joanna Gładyszewska-Cylulko, Bernadeta Szczupał, Agnieszka Drzazga, Beata Cytowska.
Hasła:Dziecko niepełnosprawne - nauczanie
Młodzież niepełnosprawna - nauczanie
Pedagogika specjalna
Przemoc w szkole
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wsparcie społeczne
Adres wydawniczy:Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017.
Opis fizyczny:194 strony ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia przy rozdziałach.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. * Wstęp  
  2. 1. Możliwości zapobiegania i radzenia sobie z przemocą rówieśniczą, w którą zaangażowani są uczniowie z niepełnosprawnościami i innymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  3. * 1.1. Wprowadzenie  
  4. 1.2. Specjalne potrzeby edukacyjne  
  5. 1.3. Agresja elektroniczna i cyberbullying    
  6. 1.4. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a przemoc rówieśnicza – wybrane aspekty zapobiegania i interwencji  
  7. 1.5. Ogólne zasady w działaniach profilaktycznych i interwencyjnych
  8. 1.6. Szkoły wobec zaangażowania uczniów z SPE w przemoc rówieśniczą – specyfika działań profilaktycznych i zaradczych realizowanych na poziomie instytucjonalnym
  9. 1.7. Wybrane typy specjalnych potrzeb edukacyjnych w kontekście ryzyka zaangażowania w agresję rówieśniczą  
  10. 1.8. Działania nauczyciela ukierunkowane na jednostkę z SPE  
  11. 1.9. Zakończenie
  12. Bibliografia
  13. 2. Specyfika pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną oraz z zaburzeniami ze spektrum autyzmu 
  14. 2.1. Niepełnosprawność intelektualna – aspekty definicyjno-klasyfikacyjne
  15. 2.2. Charakterystyka rozwoju i funkcjonowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną 
  16. 2.3. Autyzm – terminologia  
  17. 2.4. Specyfika zachowania dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD) 
  18. 2.5. Niepełnosprawność intelektualna jako zaburzenie towarzyszące zaburzeniom ze spektrum autyzmu 2.6. Diagnoza ułatwiająca konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych  
  19. 2.7. Specyfika edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami ze spektrum autyzmu
  20. 2.8. Metody terapii i wsparcia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami ze spektrum autyzmu 
  21. 2.9. Pomoc rodzinie ze strony szkoły – współpraca dla dobra dziecka 
  22. Bibliografia
  23. * 3. Edukacja uczniów z uszkodzonym zmysłem słuchu 
  24. * 3.1. Zmiany w obszarze regulacji prawnych dotyczące uczniów z uszkodzonym słuchem 
  25. 3.2. Formy kształcenia uczniów z uszkodzonym słuchem 
  26. 3.3. Wybrane pojęcia dotyczące zróżnicowanej grupy osób z uszkodzonym słuchem
  27. 3.4. Przyczyny i konsekwencje uszkodzenia zmysłu słuchu
  28. 3.5. Uwarunkowania psychofizyczne dziecka z uszkodzonym zmysłem słuchu 
  29. 3.6. Metody wykorzystywane w komunikacji z uczniem z uszkodzonym słuchem
  30. 3.7. Wspomaganie dziecka z uszkodzonym słuchem w szkole  
  31. 3.8. Metody nauczania uczniów z uszkodzonym zmysłem słuchu  
  32. Bibliografia  
  33. * 4. Uczeń z niepełnosprawnością wzrokową w szkole ogólnodostępnej  
  34. * 4.1. Kształcenie segregacyjne i integracyjne w Polsce w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością wzrokową 
  35. 4.2. Uwarunkowania wzajemnych postaw osób widzących i niepełnosprawnych wzrokowo
  36. 4.3. Specjalne potrzeby osób niewidomych i słabowidzących w kontekście edukacji i możliwości ich zaspokojenia 
  37. Bibliografia
  38. * 5. Wspieranie i edukacja dziecka z chorobą przewlekłą  
  39. * 5.1. Wprowadzenie  
  40. 5.2. Modele choroby przewlekłej     
  41. 5.3. Choroba przewlekła jako sytuacja trudna  
  42. 5.4. Wsparcie dzieci przewlekle chorych  
  43. 5.5. Dziecko przewlekle chore w roli ucznia  
  44. 5.6. Podsumowanie  
  45. Bibliografia  
  46. * 6. Nauczanie dziecka z niepełnosprawnością ruchową  
  47. * 6.1. Podstawowe jednostki chorobowe powodujące niepełnosprawność ruchową 
  48. 6.2. Specyfika nauczania dziecka z niepełnosprawnością ruchową  
  49. 6.3. Dobór właściwego stanowiska pracy  
  50. 6.4. Dostosowanie programu i pomocy dydaktycznych  
  51. 6.5. Wspieranie porozumiewania się – alternatywne formy komunikacji
  52. 6.6. Współpraca z rodzicami ucznia niepełnosprawnego ruchowo 
  53. Bibliografia  
  54. O autorach *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 376
Numer inw.: 37104
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.