Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Metody badania emocji i motywacji





Odpowiedzialność:redakcja naukowa Henryk Gasiul.
Seria:Engram
Hasła:Psychologia - metody
Motywacja - badanie
Adres wydawniczy:Warszawa : Difin, 2018.
Wydanie:Wydanie pierwsze.
Opis fizyczny:392, [1] strona : ilustracje ( w tym kolorowe) ; 23 cm.
Uwagi:Bibliografia przy rozdziałach.
Twórcy:Gasiul, Henryk. (1950- ). Redakcja

Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp
  2. * Część I. METODY BADANIA EMOCJI
  3. * Rozdział 1. Wprowadzenie do sposobu pojmowania emocji i możliwości ich pomiaru
  4. Henryk Gasiul
  5. * 1. Pojęcie emocji
  6. 2. Perspektywy spojrzenia na emocje
  7. 3. Komponentowa interpretacja emocji
  8. 4. Kategorie i rodzaje zjawisk afektywnych – próba uporządkowania
  9. 5. Podsumowanie – uogólnienia
  10. Bibliografia
  11. * Rozdział 2. Kategorialne i dymensjonalne podejście do interpretacji emocji i ich metodologiczne konsekwencje. Możliwości pomiaru fenomenologicznego komponentu emocji
  12. Henryk Gasiul
  13. * 1. Emocje jako odrębne kategorie
  14. 2. Wybrane sposoby pomiaru kategorii emocji podstawowych
  15. 2.1. Profil emocji według R. Plutchika i H. Kellermana
  16. 2.2. Pomiar emocji podstawowych – skala C. Izarda
  17. 3. Pomiar innych kategorii doświadczanych emocji
  18. 4. Kontrowersje wokół pomiaru emocji z perspektywy doświadczającego je podmiotu
  19. 5. Podejście dymensjonalne i modele kołowe
  20. 6. Podsumowanie
  21. Bibliografia
  22. Rozdział 3. Emocje samoświadomościowe – podstawowe rozróżnienia i narzędzia pomiaru
  23. Włodzimierz Strus, Piotr Olaf Żylicz
  24. * 1. Podstawy teoretyczne
  25. 1.1. Duma, pycha, poczucie winy i wstyd – podstawowe rozróżnienia
  26. 1.2. Poczucie winy i wstyd – podobieństwa, różnice, funkcjonalność
  27. 1.3. Rodzaje poczucia winy
  28. 1.3.1. Funkcjonalne czy dysfunkcjonalne?
  29. 1.3.2. Prywatne czy interpersonalne?
  30. 1.3.3. Stan czy cecha
  31. 2. Pomiar dumy i pychy, poczucia winy, wstydu
  32. 2.1. Pomiar dumy i pychy
  33. 2.1.1.Skale Dumy Autentycznej i Hubrystycznej (Authentic and Hubristic Pride Scales – AHPS) J.L. Tracy i R.W. Robinsa
  34. 2.2. Pomiar poczucia winy i wstydu
  35. 2.2.1. Kwestionariusz Poczucia Winy (KPW) M. Kofty, J. Brzezińskiego i M. Ignaczaka
  36. 2.2.2. Inwentarz Poczucia Winy (Guilt Inventory – GI) K. Kuglera i W.H. Jonesa
  37. 2.2.3. Kwestionariusz Interpersonalnego Poczucia Winy (Interpersonal Guilt Questionaire – IGQ) L.E. O’Connor
  38. 2.2.4. Kwestionariusz Odczuć Osobistych-2 (Personal Feelings Questionnaire-2 – PFQ-2) D.W. Hardera
  39. 2.2.5. Kwestionariusz Afektywności Społecznej (KAS) O. Żylicza
  40. 2.3. Pomiar szerokiego zakresu emocji samoświadomościowych
  41. 2.3.1. Test Emocji Samoświadomościowych-3 (Test of Self-Conscious Affect-3; TOSCA-3) – J.P. Tangney, R.L. Dearing, P.E. Wagner i R. Gramazowa
  42. 2.3.2. Skale Uczuć Moralnych-5 (SUM-5) W. Strusa
  43. 3. Podsumowanie
  44. Bibliografia
  45. * Rozdział 4. Komponent ekspresywno-społeczny emocji i sposoby jego pomiaru
  46. Magdalena Lechowicz-Gasiul, Henryk Gasiul
  47. * 1. Biologiczne programy emocji – wskaźniki uniwersalności emocji
  48. 2. Znaczenie kontekstu kulturowego i społecznego w kształtowaniu oraz rozpoznawaniu emocji na podstawie jej ekspresji
  49. 3. Oszacowanie jako podstawa oceny ekspresji emocji
  50. 4. Możliwości pomiaru emocji na podstawie ekspresji
  51. Bibliografia
  52. * Rozdział 5. Neurofizjologiczny składnik emocji – mózgowe podłoże emocji oraz strategie pomiaru
  53. Krystyna Rymarczyk, Pamela Sobczak
  54. * 1. Wprowadzenie
  55. 2. Metody obrazowania mózgu
  56. 3. Percepcja twarzy
  57. 3.1. Mózgowe podłoże percepcji twarzy – model J. Haxby’ego
  58. 4. Mózgowa organizacja emocji – badania pacjentów z uszkodzeniami mózgu
  59. 4.1. Udział półkul mózgowych w kontroli emocji pozytywnych i negatywnych
  60. 4.2. Związek emocji ze strukturą mózgową
  61. 4.2.1. Strach
  62. 4.2.2. Wstręt
  63. 4.2.3. Smutek i złość
  64. 4.2.4. Radość i zdziwienie
  65. 5. Związek poszczególnych struktur mózgowych z rodzajem emocji: badania neuroobrazowe
  66. 5.1. Ciało migdałowate
  67. 5.2. Kora przedczołowa
  68. 5.3. Przednia część zakrętu obręczy i kory wyspy
  69. 6. Rola dynamiki w percepcji emocji
  70. 6.1. System neuronów lustrzanych
  71. Bibliografia
  72. * Rozdział 6. Sposoby pomiaru inteligencji emocjonalnej
  73. Katarzyna Martowska, Katarzyna A. Knopp
  74. * 1. Wprowadzenie
  75. 2. Pomiar inteligencji emocjonalnej u osób dorosłych
  76. 2.1. Testy wykonaniowe (inteligencja emocjonalna jako zdolność)
  77. 2.2. Kwestionariusze samoopisowe (inteligencja emocjonalna jako cecha)
  78. 3. Pomiar inteligencji emocjonalnej u dzieci
  79. 4. Podsumowanie
  80. Bibliografia
  81. Część II. METODY BADANIA MOTYWACJI
  82. * Rozdział 7. Motywacja ludzka i jej źródła
  83. Henryk Gasiul
  84. * 1. Pojęcie motywacji i motywu
  85. 2. Podstawowe właściwości ludzkiej motywacji
  86. 3. Źródła i rodzaje motywów
  87. 3.1. Ogólny zarys możliwości interpretacyjnych
  88. 3.2. Motywy wewnętrzne vs. motywy zewnętrzne
  89. 3.3. Motywy ukryte vs. motywy jawne
  90. 3.4. Ogólny obraz źródeł motywacji
  91. Bibliografia
  92. * Rozdział 8. Wybrane sposoby pomiaru motywacji osiągnięć
  93. Henryk Gasiul
  94. * 1. Wprowadzenie
  95. 2. Wybrane modele interpretacji motywacji osiągnięć
  96. 2.1. Motywacja osiągnięć w interpretacji J.W. Atkinsona i jego kontynuatorów
  97. 2.2. Czteropolowy model motywacji osiągnięć M.V. Covingtona i C.L. Omelich
  98. 2.3. Model interpretacji motywacji osiągnięć według A.J. Elliota i H.A. McGrego
  99. 2.4. Model interpretacji dążenia do sukcesu lub unikania porażki w ujęciu P. Lockwood, Ch.H. Jordana, Z. Kunda
  100. 2.5. Rola nastawienia
  101. 2.6. Emocje a motywacja osiągnięć
  102. 2.7. Podsumowanie
  103. 3. Możliwości pomiaru
  104. 3.1. Procedury eksperymentalne – przykłady
  105. 3.2. Techniki kwestionariuszowe
  106. 3.2.1. Skala Motywacji Osiągnięć – wersja 10-itemowa (Achievement Motives Scale) w opracowaniu J. Langa i S. Friesa
  107. 3.2.2. Inwentarz Motywacji Osiągnięć H. Schulera, G.C. Thorntona, A. Frintrupa, M. Prochaski
  108. 3.2.3. Kwestionariusz Celów Związanych z Osiągnięciami (Achievement Goal Questionnaire) A.J. Elliota i H.A. McGregor
  109. 3.2.4. Skala Promocji – Prewencji (Promotion-Prevention Scale)
  110. 3.2.5. Inwentarz Preferowanych Stylów Pracy (Work Enviroment Inwentory) – T. Amabile, N. Gryskiewicz
  111. Bibliografia
  112. * Rozdział 9. Style przywiązania jako jednostkowe dyspozycje motywacyjne
  113. Sławomir Ślaski
  114. * 1. Przywiązanie i jego style – teoretyczne podstawy
  115. 2. Wybrane narzędzia do pomiaru stylów przywiązania
  116. Bibliografia
  117. * Rozdział 10. Zachowania transgresyjne
  118. Sławomir Ślaski
  119. * 1. Pojęcie transgresji
  120. 2. Transgresja w teoriach psychologicznych
  121. 3. Zachowania transgresyjne i ochronne w ujęciu J. Kozieleckiego
  122. 4. Kwestionariusz do badania zachowań transgresyjnych i ochronnych – lista zachowań alternatywnych (LIZA)
  123. Bibliografia
  124. * Rozdział 11. Wartości jako dyspozycje motywacyjno-transgresyjne. Pomiar wartości w kołowym modelu Schwartza
  125. Jan Cieciuch, Shalom H. Schwartz
  126. * 1. Wprowadzenie
  127. 2. Klasyczne modele wartości
  128. 2.1. Model G.W. Allporta i P.E. Vernona
  129. 2.2. Model M. Rokeacha
  130. 3. Współczesne ujęcie wartości: kołowy model S.W. Schwartza
  131. 3.1. Pojęcie wartości
  132. 3.2. Kołowa struktura wartości
  133. 3.3. Pomiar wartości w okresie dzieciństwa
  134. 4. Praktyczne rekomendacje dla badaczy stosujących PVQ
  135. Bibliografia
  136. Załączniki
  137. Rozdział 12. Motywy tożsamościowe – sposób pomiaru w ujęciu teorii motywowanego konstruowania tożsamości
  138. Anna Batory
  139. * 1. Integrująca perspektywa teorii motywowanego konstruowania tożsamości
  140. 2. Nowa metodologia badania motywów
  141. 2.1. Budowa narzędzia
  142. 2.2. Obliczanie i analiza wyników
  143. 2.3. Uwagi dodatkowe: pojedyncze pytania jako miary zmiennych
  144. Bibliografia
  145. * Rozdział 13. Motywy Ja i możliwości ich pomiaru
  146. Henryk Gasiul, Włodzimierz Strus
  147. * 1. Pojęcie motywów Ja – wprowadzenie ogólne
  148. 2. Kategorie motywów Ja – model SCENT
  149. 3. Funkcje motywów Ja oraz mechanizmy ich aktywizacji – kontrowersje
  150. 4. Pomiar motywów Ja – kwestionariusz motywów Ja (motywy samowartościowania)
  151. 5. Skala Lubienia siebie/Kompetencji siebie (Self-liking/Self-competence Scale) R.W. Tafarodi, W.B. Swanna, Jr.
  152. 6. Perspektywa personalistyczna propozycją uporządkowania motywów Ja
  153. 7. Kołowy Model Motywów Ja i ich pomiar w ujęciu H. Gasiula i W. Strusa
  154. Podsumowanie
  155. Bibliografia
  156. Załączniki

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 159.9
Numer inw.: 37260
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.