Metody badania emocji i motywacji
Odpowiedzialność: | redakcja naukowa Henryk Gasiul. |
Seria: | Engram |
Hasła: | Psychologia - metody Motywacja - badanie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Difin, 2018. |
Wydanie: | Wydanie pierwsze. |
Opis fizyczny: | 392, [1] strona : ilustracje ( w tym kolorowe) ; 23 cm. |
Uwagi: | Bibliografia przy rozdziałach. |
Twórcy: | Gasiul, Henryk. (1950- ). Redakcja |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Wstęp
- * Część I. METODY BADANIA EMOCJI
- * Rozdział 1. Wprowadzenie do sposobu pojmowania emocji i możliwości ich pomiaru
- Henryk Gasiul
- * 1. Pojęcie emocji
- 2. Perspektywy spojrzenia na emocje
- 3. Komponentowa interpretacja emocji
- 4. Kategorie i rodzaje zjawisk afektywnych – próba uporządkowania
- 5. Podsumowanie – uogólnienia
- Bibliografia
- * Rozdział 2. Kategorialne i dymensjonalne podejście do interpretacji emocji i ich metodologiczne konsekwencje. Możliwości pomiaru fenomenologicznego komponentu emocji
- Henryk Gasiul
- * 1. Emocje jako odrębne kategorie
- 2. Wybrane sposoby pomiaru kategorii emocji podstawowych
- 2.1. Profil emocji według R. Plutchika i H. Kellermana
- 2.2. Pomiar emocji podstawowych – skala C. Izarda
- 3. Pomiar innych kategorii doświadczanych emocji
- 4. Kontrowersje wokół pomiaru emocji z perspektywy doświadczającego je podmiotu
- 5. Podejście dymensjonalne i modele kołowe
- 6. Podsumowanie
- Bibliografia
- Rozdział 3. Emocje samoświadomościowe – podstawowe rozróżnienia i narzędzia pomiaru
- Włodzimierz Strus, Piotr Olaf Żylicz
- * 1. Podstawy teoretyczne
- 1.1. Duma, pycha, poczucie winy i wstyd – podstawowe rozróżnienia
- 1.2. Poczucie winy i wstyd – podobieństwa, różnice, funkcjonalność
- 1.3. Rodzaje poczucia winy
- 1.3.1. Funkcjonalne czy dysfunkcjonalne?
- 1.3.2. Prywatne czy interpersonalne?
- 1.3.3. Stan czy cecha
- 2. Pomiar dumy i pychy, poczucia winy, wstydu
- 2.1. Pomiar dumy i pychy
- 2.1.1.Skale Dumy Autentycznej i Hubrystycznej (Authentic and Hubristic Pride Scales – AHPS) J.L. Tracy i R.W. Robinsa
- 2.2. Pomiar poczucia winy i wstydu
- 2.2.1. Kwestionariusz Poczucia Winy (KPW) M. Kofty, J. Brzezińskiego i M. Ignaczaka
- 2.2.2. Inwentarz Poczucia Winy (Guilt Inventory – GI) K. Kuglera i W.H. Jonesa
- 2.2.3. Kwestionariusz Interpersonalnego Poczucia Winy (Interpersonal Guilt Questionaire – IGQ) L.E. O’Connor
- 2.2.4. Kwestionariusz Odczuć Osobistych-2 (Personal Feelings Questionnaire-2 – PFQ-2) D.W. Hardera
- 2.2.5. Kwestionariusz Afektywności Społecznej (KAS) O. Żylicza
- 2.3. Pomiar szerokiego zakresu emocji samoświadomościowych
- 2.3.1. Test Emocji Samoświadomościowych-3 (Test of Self-Conscious Affect-3; TOSCA-3) – J.P. Tangney, R.L. Dearing, P.E. Wagner i R. Gramazowa
- 2.3.2. Skale Uczuć Moralnych-5 (SUM-5) W. Strusa
- 3. Podsumowanie
- Bibliografia
- * Rozdział 4. Komponent ekspresywno-społeczny emocji i sposoby jego pomiaru
- Magdalena Lechowicz-Gasiul, Henryk Gasiul
- * 1. Biologiczne programy emocji – wskaźniki uniwersalności emocji
- 2. Znaczenie kontekstu kulturowego i społecznego w kształtowaniu oraz rozpoznawaniu emocji na podstawie jej ekspresji
- 3. Oszacowanie jako podstawa oceny ekspresji emocji
- 4. Możliwości pomiaru emocji na podstawie ekspresji
- Bibliografia
- * Rozdział 5. Neurofizjologiczny składnik emocji – mózgowe podłoże emocji oraz strategie pomiaru
- Krystyna Rymarczyk, Pamela Sobczak
- * 1. Wprowadzenie
- 2. Metody obrazowania mózgu
- 3. Percepcja twarzy
- 3.1. Mózgowe podłoże percepcji twarzy – model J. Haxby’ego
- 4. Mózgowa organizacja emocji – badania pacjentów z uszkodzeniami mózgu
- 4.1. Udział półkul mózgowych w kontroli emocji pozytywnych i negatywnych
- 4.2. Związek emocji ze strukturą mózgową
- 4.2.1. Strach
- 4.2.2. Wstręt
- 4.2.3. Smutek i złość
- 4.2.4. Radość i zdziwienie
- 5. Związek poszczególnych struktur mózgowych z rodzajem emocji: badania neuroobrazowe
- 5.1. Ciało migdałowate
- 5.2. Kora przedczołowa
- 5.3. Przednia część zakrętu obręczy i kory wyspy
- 6. Rola dynamiki w percepcji emocji
- 6.1. System neuronów lustrzanych
- Bibliografia
- * Rozdział 6. Sposoby pomiaru inteligencji emocjonalnej
- Katarzyna Martowska, Katarzyna A. Knopp
- * 1. Wprowadzenie
- 2. Pomiar inteligencji emocjonalnej u osób dorosłych
- 2.1. Testy wykonaniowe (inteligencja emocjonalna jako zdolność)
- 2.2. Kwestionariusze samoopisowe (inteligencja emocjonalna jako cecha)
- 3. Pomiar inteligencji emocjonalnej u dzieci
- 4. Podsumowanie
- Bibliografia
- Część II. METODY BADANIA MOTYWACJI
- * Rozdział 7. Motywacja ludzka i jej źródła
- Henryk Gasiul
- * 1. Pojęcie motywacji i motywu
- 2. Podstawowe właściwości ludzkiej motywacji
- 3. Źródła i rodzaje motywów
- 3.1. Ogólny zarys możliwości interpretacyjnych
- 3.2. Motywy wewnętrzne vs. motywy zewnętrzne
- 3.3. Motywy ukryte vs. motywy jawne
- 3.4. Ogólny obraz źródeł motywacji
- Bibliografia
- * Rozdział 8. Wybrane sposoby pomiaru motywacji osiągnięć
- Henryk Gasiul
- * 1. Wprowadzenie
- 2. Wybrane modele interpretacji motywacji osiągnięć
- 2.1. Motywacja osiągnięć w interpretacji J.W. Atkinsona i jego kontynuatorów
- 2.2. Czteropolowy model motywacji osiągnięć M.V. Covingtona i C.L. Omelich
- 2.3. Model interpretacji motywacji osiągnięć według A.J. Elliota i H.A. McGrego
- 2.4. Model interpretacji dążenia do sukcesu lub unikania porażki w ujęciu P. Lockwood, Ch.H. Jordana, Z. Kunda
- 2.5. Rola nastawienia
- 2.6. Emocje a motywacja osiągnięć
- 2.7. Podsumowanie
- 3. Możliwości pomiaru
- 3.1. Procedury eksperymentalne – przykłady
- 3.2. Techniki kwestionariuszowe
- 3.2.1. Skala Motywacji Osiągnięć – wersja 10-itemowa (Achievement Motives Scale) w opracowaniu J. Langa i S. Friesa
- 3.2.2. Inwentarz Motywacji Osiągnięć H. Schulera, G.C. Thorntona, A. Frintrupa, M. Prochaski
- 3.2.3. Kwestionariusz Celów Związanych z Osiągnięciami (Achievement Goal Questionnaire) A.J. Elliota i H.A. McGregor
- 3.2.4. Skala Promocji – Prewencji (Promotion-Prevention Scale)
- 3.2.5. Inwentarz Preferowanych Stylów Pracy (Work Enviroment Inwentory) – T. Amabile, N. Gryskiewicz
- Bibliografia
- * Rozdział 9. Style przywiązania jako jednostkowe dyspozycje motywacyjne
- Sławomir Ślaski
- * 1. Przywiązanie i jego style – teoretyczne podstawy
- 2. Wybrane narzędzia do pomiaru stylów przywiązania
- Bibliografia
- * Rozdział 10. Zachowania transgresyjne
- Sławomir Ślaski
- * 1. Pojęcie transgresji
- 2. Transgresja w teoriach psychologicznych
- 3. Zachowania transgresyjne i ochronne w ujęciu J. Kozieleckiego
- 4. Kwestionariusz do badania zachowań transgresyjnych i ochronnych – lista zachowań alternatywnych (LIZA)
- Bibliografia
- * Rozdział 11. Wartości jako dyspozycje motywacyjno-transgresyjne. Pomiar wartości w kołowym modelu Schwartza
- Jan Cieciuch, Shalom H. Schwartz
- * 1. Wprowadzenie
- 2. Klasyczne modele wartości
- 2.1. Model G.W. Allporta i P.E. Vernona
- 2.2. Model M. Rokeacha
- 3. Współczesne ujęcie wartości: kołowy model S.W. Schwartza
- 3.1. Pojęcie wartości
- 3.2. Kołowa struktura wartości
- 3.3. Pomiar wartości w okresie dzieciństwa
- 4. Praktyczne rekomendacje dla badaczy stosujących PVQ
- Bibliografia
- Załączniki
- Rozdział 12. Motywy tożsamościowe – sposób pomiaru w ujęciu teorii motywowanego konstruowania tożsamości
- Anna Batory
- * 1. Integrująca perspektywa teorii motywowanego konstruowania tożsamości
- 2. Nowa metodologia badania motywów
- 2.1. Budowa narzędzia
- 2.2. Obliczanie i analiza wyników
- 2.3. Uwagi dodatkowe: pojedyncze pytania jako miary zmiennych
- Bibliografia
- * Rozdział 13. Motywy Ja i możliwości ich pomiaru
- Henryk Gasiul, Włodzimierz Strus
- * 1. Pojęcie motywów Ja – wprowadzenie ogólne
- 2. Kategorie motywów Ja – model SCENT
- 3. Funkcje motywów Ja oraz mechanizmy ich aktywizacji – kontrowersje
- 4. Pomiar motywów Ja – kwestionariusz motywów Ja (motywy samowartościowania)
- 5. Skala Lubienia siebie/Kompetencji siebie (Self-liking/Self-competence Scale) R.W. Tafarodi, W.B. Swanna, Jr.
- 6. Perspektywa personalistyczna propozycją uporządkowania motywów Ja
- 7. Kołowy Model Motywów Ja i ich pomiar w ujęciu H. Gasiula i W. Strusa
- Podsumowanie
- Bibliografia
- Załączniki
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)