Pedagogika specjalna : od tradycji do współczesności
Odpowiedzialność: | Iwona Chrzanowska. |
Seria: | Pedagogika Nauce i Praktyce |
Hasła: | Pedagogika specjalna Podręczniki |
Adres wydawniczy: | Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2018. |
Wydanie: | Wydanie drugie. |
Opis fizyczny: | 710 stron : ilustracje ; 21 cm. |
Uwagi: | Bibliografia, netografia na stronach 651-696. Indeksy. |
Przeznaczenie: | Dla studentów pedagogiki specjalnej i pedagogiki, pokrewnych dyscyplin oraz dla profesjonalistów - nauczycieli, pedagogów, psychologów, pracowników socjalnych, rehabilitantów. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Wstęp
- CZĘŚĆ I.
- Wokół znanych kategorii i rozważań w pedagogice specjalnej
- Rozdział 1. Interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej
- 1.1. Pedagogika specjalna a medycyna – wybrane problemy
- 1.1.1. Międzynarodowy system diagnozy nozologicznej WHO: ICD-10, ICIDH, ICF 1
- 1.2. System diagnozy Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM-IV/DSMIV-TR/DSM-5
- 1.1.3. Pojęcie zdrowia i choroby
- 1.1.4. Diagnoza i terapia – istota związku pedagogiki specjalnej i medycyny
- 1.2. Pedagogika specjalna a psychologia – wybrane problemy
- 1.2.1. Diagnoza dla rozwoju i system orzecznictwa
- 1.2.2. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a niepełnosprawność
- 1.2.3. Współpraca specjalistów i instytucji a specjalne potrzeby edukacyjne uczniów
- 1.3. Pedagogika specjalna a prawo – wybrane problemy
- 1.3.1. Osoba z niepełnosprawnością a rozwiązania prawne ONZ i UE
- 1.3.2. Osoba z niepełnosprawnością a wymiar sprawiedliwości
- 1.4. Pedagogika specjalna a socjologia – wybrane problemy
- 1.4.1. Postawy społeczne wobec niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością
- 1.4.2. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością w perspektywie rówieśniczej
- 1.4.3. Postawy wobec niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością – dorośli
- 1.4.4. Zagrożenie wykluczeniem i marginalizacją a niepełnosprawność
- 1.4.5. Warunki życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin
- 1.5. Terminologiczne ustalenia, terminologiczne kontrowersje – wokół pojęcia „niepełnosprawność”
- Rozdział 2. O podmiocie pedagogiki specjalnej – klasyczne ujęcia głównych rodzajów niepełnosprawności
- 2.1. Niepełnosprawność wzroku
- 2.1.1. Podstawowe pojęcia
- 2.1.2. Klasyfikacje uszkodzeń wzroku
- 2.1.3. Uszkodzenie wzroku a funkcjonowanie społeczne
- 2.2. Uszkodzenia słuchu
- 2.2.1. Podstawowe pojęcia
- 2.2.2. Najpowszechniejsze klasyfikacje uszkodzeń słuchu
- 2.2.3. Metody wychowania językowego osób z uszkodzeniem słuchu
- 2.2.4. Osoby z uszkodzeniem słuchu w przestrzeni społecznej
- 2.3. Niepełnosprawność intelektualna 2.3.1. Ustalenia terminologiczne i klasyfikacyjne
- 2.3.2. Zróżnicowana, wieloczynnikowa etiologia niepełnosprawności intelektualnej
- 2.3.3. Etapy patologizacji rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną według Małgorzaty Kościelskiej
- 2.3.4. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni społecznej
- 2.4. Choroby przewlekłe i niepełnosprawność narządu ruchu
- 2.4.1. Teoretyczne koncepcje choroby przewlekłej
- 2.4.2. Konsekwencje utraty pełnej sprawności w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności narządu ruchu
- 2.4.3. Wrodzona a nabyta utrata sprawności w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności narządu ruchu
- 2.5. Niedostosowanie społeczne, zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży
- 2.5.1. Podstawowe pojęcia
- 2.5.2. Teoretyczne koncepcje niedostosowania społecznego i zaburzeń zachowania
- 2.5.3. Przestępczość nieletnich
- 2.5.4. Przemoc w rodzinie.
- CZĘŚĆ II. Współczesne zagadnienia pedagogiki specjalnej
- Rozdział 3. Paradygmatyczne zmiany we współczesnej pedagogice specjalnej
- Rozdział 4. Specjalne potrzeby edukacyjne – między pedagogiką a pedagogiką specjalną
- 4.1. Wczesne wspomaganie rozwoju a niepełnosprawność
- 4.1.1. Podstawowe pojęcia i koncepcje teoretyczne wczesnego wspomagania rozwoju
- 4.1.2. Podstawy prawne wczesnego wspomagania rozwoju
- 4.2. ASD – autystyczne spektrum zaburzeń jako egzemplifikacja całościowych zaburzeń rozwojowych
- 4.2.1. Kryteria diagnostyczne spektrum zaburzeń autystycznych
- 4.2.2. Patogeneza spektrum zaburzeń autystycznych
- 4.2.3. Osoba ze spektrum zaburzeń autystycznych w przestrzeni społecznej
- 4.3. Uczeń zdolny – uczeń ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi
- 4.3.1. Podstawy prawne wspomagania uczniów zdolnych w polskim systemie oświatowym
- 4.3.2. Uczeń zdolny – uczeń uzdolniony – uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- 4.4. Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji – między segregacją a włączaniem
- 4.4.1. Kształcenie specjalne
- 4.4.2. Kształcenie integracyjne
- 4.4.3. Kształcenie włączające
- 4.4.4. Uwarunkowania kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w trzech typach szkół: specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej
- 4.4.5. Zwolnienie ze sprawdzianu, egzaminu zewnętrznego a niepełnosprawność
- Rozdział 5. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej
- 5.1. Edukacja ponadgimnazjalna osób z niepełnosprawnością jako wyznacznik jakości życia w dorosłość
- 5.2. Osoba z niepełnosprawnością na rynku pracy – uwarunkowania, rzeczywistość, szanse
- 5.3. Subiektywne poczucie jakości życia
- 5.4. Starość osób z niepełnosprawnością – wyzwanie dla pedagogiki specjalnej
- Rozdział 6. Osoba z niepełnosprawnością w erze cyfrowej
- 6.1. Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością
- 6.2. Komunikacja zapośredniczona – możliwości i zagrożenia
- 6.3. Zagrożenia związane z korzystaniem z nowych technologii komunikacyjnych a niepełnosprawność – agresja elektroniczna
- Bibliografia
- Źródła internetowe
- Indeks rzeczowy
- Indeks osób *
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)