Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Pedagogika specjalna : od tradycji do współczesności

Autor: Chrzanowska, Iwona.





Odpowiedzialność:Iwona Chrzanowska.
Seria:Pedagogika Nauce i Praktyce
Hasła:Pedagogika specjalna
Podręczniki
Adres wydawniczy:Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2018.
Wydanie:Wydanie drugie.
Opis fizyczny:710 stron : ilustracje ; 21 cm.
Uwagi:Bibliografia, netografia na stronach 651-696. Indeksy.
Przeznaczenie:Dla studentów pedagogiki specjalnej i pedagogiki, pokrewnych dyscyplin oraz dla profesjonalistów - nauczycieli, pedagogów, psychologów, pracowników socjalnych, rehabilitantów.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp
  2. CZĘŚĆ I.
  3. Wokół znanych kategorii i rozważań w pedagogice specjalnej 
  4. Rozdział 1. Interdyscyplinarny charakter pedagogiki specjalnej
  5. 1.1. Pedagogika specjalna a medycyna – wybrane problemy
  6. 1.1.1. Międzynarodowy system diagnozy nozologicznej WHO: ICD-10, ICIDH, ICF 1
  7. 1.2. System diagnozy Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM-IV/DSMIV-TR/DSM-5
  8. 1.1.3. Pojęcie zdrowia i choroby
  9. 1.1.4. Diagnoza i terapia – istota związku pedagogiki specjalnej i medycyny
  10. 1.2. Pedagogika specjalna a psychologia – wybrane problemy
  11. 1.2.1. Diagnoza dla rozwoju i system orzecznictwa
  12. 1.2.2. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a niepełnosprawność
  13. 1.2.3. Współpraca specjalistów i instytucji a specjalne potrzeby edukacyjne uczniów
  14. 1.3. Pedagogika specjalna a prawo – wybrane problemy
  15. 1.3.1. Osoba z niepełnosprawnością a rozwiązania prawne ONZ i UE
  16. 1.3.2. Osoba z niepełnosprawnością a wymiar sprawiedliwości
  17. 1.4. Pedagogika specjalna a socjologia – wybrane problemy
  18. 1.4.1. Postawy społeczne wobec niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością
  19. 1.4.2. Postawy wobec osób z niepełnosprawnością w perspektywie rówieśniczej
  20. 1.4.3. Postawy wobec niepełnosprawności i osób z niepełnosprawnością – dorośli
  21. 1.4.4. Zagrożenie wykluczeniem i marginalizacją a niepełnosprawność
  22. 1.4.5. Warunki życia osób z niepełnosprawnością i ich rodzin
  23. 1.5. Terminologiczne ustalenia, terminologiczne kontrowersje – wokół pojęcia „niepełnosprawność”
  24. Rozdział 2. O podmiocie pedagogiki specjalnej – klasyczne ujęcia głównych rodzajów niepełnosprawności
  25. 2.1. Niepełnosprawność wzroku
  26. 2.1.1. Podstawowe pojęcia
  27. 2.1.2. Klasyfikacje uszkodzeń wzroku
  28. 2.1.3. Uszkodzenie wzroku a funkcjonowanie społeczne
  29. 2.2. Uszkodzenia słuchu
  30. 2.2.1. Podstawowe pojęcia
  31. 2.2.2. Najpowszechniejsze klasyfikacje uszkodzeń słuchu
  32. 2.2.3. Metody wychowania językowego osób z uszkodzeniem słuchu
  33. 2.2.4. Osoby z uszkodzeniem słuchu w przestrzeni społecznej
  34. 2.3. Niepełnosprawność intelektualna 2.3.1. Ustalenia terminologiczne i klasyfikacyjne
  35. 2.3.2. Zróżnicowana, wieloczynnikowa etiologia niepełnosprawności intelektualnej
  36. 2.3.3. Etapy patologizacji rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną według Małgorzaty Kościelskiej
  37. 2.3.4. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni społecznej
  38. 2.4. Choroby przewlekłe i niepełnosprawność narządu ruchu
  39. 2.4.1. Teoretyczne koncepcje choroby przewlekłej
  40. 2.4.2. Konsekwencje utraty pełnej sprawności w sytuacji choroby przewlekłej i niepełnosprawności narządu ruchu
  41. 2.4.3. Wrodzona a nabyta utrata sprawności w chorobie przewlekłej i niepełnosprawności narządu ruchu
  42. 2.5. Niedostosowanie społeczne, zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży
  43. 2.5.1. Podstawowe pojęcia
  44. 2.5.2. Teoretyczne koncepcje niedostosowania społecznego i zaburzeń zachowania
  45. 2.5.3. Przestępczość nieletnich
  46. 2.5.4. Przemoc w rodzinie.
  47. CZĘŚĆ II. Współczesne zagadnienia pedagogiki specjalnej
  48. Rozdział 3. Paradygmatyczne zmiany we współczesnej pedagogice specjalnej
  49. Rozdział 4. Specjalne potrzeby edukacyjne – między pedagogiką a pedagogiką specjalną
  50. 4.1. Wczesne wspomaganie rozwoju a niepełnosprawność
  51. 4.1.1. Podstawowe pojęcia i koncepcje teoretyczne wczesnego wspomagania rozwoju
  52. 4.1.2. Podstawy prawne wczesnego wspomagania rozwoju
  53. 4.2. ASD – autystyczne spektrum zaburzeń jako egzemplifikacja całościowych zaburzeń rozwojowych
  54. 4.2.1. Kryteria diagnostyczne spektrum zaburzeń autystycznych
  55. 4.2.2. Patogeneza spektrum zaburzeń autystycznych
  56. 4.2.3. Osoba ze spektrum zaburzeń autystycznych w przestrzeni społecznej
  57. 4.3. Uczeń zdolny – uczeń ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi
  58. 4.3.1. Podstawy prawne wspomagania uczniów zdolnych w polskim systemie oświatowym
  59. 4.3.2. Uczeń zdolny – uczeń uzdolniony – uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  60. 4.4. Osoba z niepełnosprawnością w różnych formach edukacji – między segregacją a włączaniem
  61. 4.4.1. Kształcenie specjalne
  62. 4.4.2. Kształcenie integracyjne
  63. 4.4.3. Kształcenie włączające
  64. 4.4.4. Uwarunkowania kształcenia uczniów z niepełnosprawnością w trzech typach szkół: specjalnej, integracyjnej i ogólnodostępnej
  65. 4.4.5. Zwolnienie ze sprawdzianu, egzaminu zewnętrznego a niepełnosprawność
  66. Rozdział 5. Dorosłość i starość z niepełnosprawnością – zagadnienia andragogiki i gerontologii specjalnej
  67. 5.1. Edukacja ponadgimnazjalna osób z niepełnosprawnością jako wyznacznik jakości życia w dorosłość
  68. 5.2. Osoba z niepełnosprawnością na rynku pracy – uwarunkowania, rzeczywistość, szanse
  69. 5.3. Subiektywne poczucie jakości życia
  70. 5.4. Starość osób z niepełnosprawnością – wyzwanie dla pedagogiki specjalnej
  71. Rozdział 6. Osoba z niepełnosprawnością w erze cyfrowej
  72. 6.1. Nowe technologie a aktywność społeczna osób z niepełnosprawnością
  73. 6.2. Komunikacja zapośredniczona – możliwości i zagrożenia
  74. 6.3. Zagrożenia związane z korzystaniem z nowych technologii komunikacyjnych a niepełnosprawność – agresja elektroniczna
  75.  
  76. Bibliografia
  77. Źródła internetowe
  78. Indeks rzeczowy
  79. Indeks osób *

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 37.013
Numer inw.: 37314
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.