Przedsiębiorczość społeczna, innowacje, środowisko
Odpowiedzialność: | redakcja naukowa: Janina Pach, Renata Śliwa, Wojciech Maciejewski. |
Hasła: | Ekonomia społeczna Innowacje społeczne Przedsiębiorczość (postawa) Przedsiębiorstwo społeczne Indie Polska Wielka Brytania |
Adres wydawniczy: | Warszawa : CeDeWu, 2019. |
Wydanie: | Wydanie I. |
Opis fizyczny: | 303 strony ; ilustracje ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliografia, netografia przy pracach. |
Twórcy: | Maciejewski, Wojciech. (1940- ). Redakcja Pach, Janina. (1956- ). Redakcja Śliwa, Renata. Redakcja |
Przeznaczenie: | Dla ekonomistów, ekologów, przedsiębiorców oraz osób i organizacji związanych z funkcjonowaniem trzeciego sektora. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- CZĘŚĆ I
- EKONOMIA SPOŁECZNA W TEORII I W PRAKTYCE
- Rozdział 1
- Społeczne referencje w teoriach ekonomicznych. Socjologiczno-etyczna analiza w kontekście autorskiej koncepcji maturacjonizmu linearno-cyklicznego - Paweł Prüfer 17
- 1.1. Przedsiębiorczość - nie tylko ekonomiczne i racjonalne oblicze 18
- 1.2. Maturacjonizm linearno-cykliczny - nie tylko narzędzie analityczne 23
- 1.3. Teorie ekonomiczne prześwietlone ideą MLC - nie tylko wyimaginowany koncept 27
- Bibliografia 32
- Streszczenie 33
- Rozdział 2
- Nowa ekonomia instytucjonalna a rozwój ekonomii społecznej - Renata Śliwa 35
- 2.1. Ład instytucjonalny wobec zmian otoczenia społeczno-gospodarczego w świetle ekonomii społecznej 36
- 2.2. Gospodarka społeczna wobec instytucjonalizacji rozwiązywania problemów współczesnych gospodarek 38
- 2.3. Nowa ekonomia instytucjonalna (NEI) a instytucje dla sektora ekonomii społecznej 40
- 2.4. Instytucje wspierające rozwój sektora ekonomii społecznej w Polsce 44
- Bibliografia 46
- Streszczenie 47
- Rozdział 3
- Zmiany prawne a przedsiębiorczość w Polsce w latach 2015-2017 - Marian Kozaczka 49
- 3.1. Zmiany prawne 51
- 3.2. Wpływ zmian prawnych na przedsiębiorczości i rozwój gospodarczy 57
- Bibliografia 63
- Streszczenie 65
- Rozdział 4
- Funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstw społecznych jako podmiotów ekonomii społecznej - doświadczenia Wielkiej Brytanii - Ewa Radomska 67
- 4.1. Przedsiębiorstwo społeczne - konceptualizacja pojęcia 69
- 4.2. Przedsiębiorstwa społeczne w Wielkiej Brytanii 78
- Bibliografia 85
- Streszczenie 87
- Rozdział 5
- Ulgi i zwolnienia podatkowe dla przedsiębiorstw społecznych w Polsce - Janina Pach 89
- 5.1. Pojęcie i istota przedsiębiorstwa społecznego 90
- 5.2. Główne aspekty opodatkowania przedsiębiorstw społecznych w Polsce 95
- 5.3. Ulgi i zwolnienia podatkowe w kontekście funkcjonowania przedsiębiorstw społecznych w Polsce 99
- Bibliografia 104
- Streszczenie 105
- Rozdział 6
- Ekonomia społeczna a Lokalne Grupy Działania - wzajemna szansa dla rozwoju lokalnego - Maria Kotkiewicz, Adam Dąbrowski 107
- 6.1. Funkcjonowanie Lokalnych Grup Działania 107
- 6.2. Miejsce Rozwoju Kierowanego przez Społeczność (RLKS) w rozwoju neoendogennym społeczności lokalnej 110
- 6.3. Lokalna Grupa Działania jako nowy podmiot ekonomii społecznej 111
- 6.4. Lokalne Grupy Działania jako nowe podmioty ekonomii społecznej w procesie rozwoju lokalnego 113
- Bibliografia 115
- Streszczenie 116
- * CZĘŚĆ II
- PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ SPOŁECZNA I INNOWACJE SPOŁECZNE
- Rozdział 7
- Kreowanie marki przez spółdzielnie socjalne świadczące usługi budowlane w świetle badań własnych - Barbara Trzaska 119
- 7.1. Istota wizerunku i marki organizacji 120
- 7.2. Strona www jako narzędzie brandingu 123
- 7.3. Obraz kreowania marki przez spółdzielnie socjalne - opis i wnioski z badań 125
- Bibliografia 130
- Streszczenie 131
- Rozdział 8
- Instrumenty inżynierii finansowej jako alternatywa dla dotacji na rozwój przedsiębiorczości społecznej w Polsce - Dorota Murzyn 133
- 8.1. Wsparcie przedsiębiorczości społecznej w strategii Unii Europejskiej i Polski 134
- 8.2. Instrumenty zwrotne jako alternatywa wobec dotacji 137
- 8.3. Wykorzystanie instrumentów zwrotnych przez podmioty ekonomii społecznej w latach 2013-2016 139
- 8.4. Możliwości wsparcia PES dzięki instrumentom zwrotnym w l. 2017-2023 143
- Bibliografia 148
- Streszczenie 149
- Rozdział 9
- Przedsiębiorczość społeczna: Indie i Polska - Payal Jain, Jacek Klich 151
- 9.1. Czynniki wpływające na przedsiębiorczość społeczną 155
- 9.2. Pytania badawcze 156
- 9.3. Porównanie warunków prowadzenia przedsiębiorczości społecznej w Indiach i w Polsce 157
- Bibliografia 160
- Streszczenie 163
- Rozdział 10
- Pojęcie innowacyjności w nauce i praktyce - Anna Mucha 165
- 10.1. Znaczenie i zakres pojęcia w nauce 166
- 10.2. Działania na rzecz innowacyjności 169
- Bibliografia 173
- Streszczenie 174
- Rozdział 11
- Dobre wzorce akceleracji przedsiębiorczości społecznej dla rozwijania innowacji społecznych w Polsce - Marta Czyżewska 175
- 11.1. Definicja i znaczenie innowacji społecznych 176
- 11.2. Inkubatory innowacji społecznych a akceleratory biznesu 178
- 11.3. Dobre praktyki akceleratorów społecznych za granicą a możliwości ich implementacji w Polsce 181
- Bibliografia 187
- Streszczenie 190
- Rozdział 12
- Innowacje społeczne w gospodarce okrężnej - Paulina Szyja 191
- 12.1. Zakres pojęciowy i praktyka kształtowania innowacji społecznych 192
- 12.2. Gospodarka okrężna 193
- 12.3. Innowacje społeczne w gospodarce okrężnej 196
- Bibliografia 200
- Streszczenie 202
- Rozdział 13
- NGO w Internecie. Narzędzia komunikacji i ich skuteczność - Barbara Batko 203
- 13.1. Komunikacja w internecie. Narzędzia nowych mediów 204
- 13.2. NGO w internecie. Źródła wiedzy o organizacjach 207
- Bibliografia 216
- Streszczenie 218
- * CZĘŚĆ III
- PROBLEMY I WYZWANIA WSPÓŁCZESNEJ GOSPODARKI SPOŁECZNEJ
- Rozdział 14
- Ekonomia społeczna jako wyzwania dla współczesnych przedsiębiorstw - Kazimierz Górka, Marcin Łuszczyk, Agnieszka Thier 221
- 14.1. Ekonomia społeczna jako nurt ekonomii 222
- 14.2. Istota i znaczenie innowacji społecznych 224
- 14.3. Przedsiębiorstwa społeczne oraz ich rodzaje i cechy 226
- 14.4. Ocena procesu wdrażania ekonomii społecznej 231
- 14.5. Podstawy programowe i prawne funkcjonowania gospodarki społecznej 233
- Bibliografia 235
- Streszczenie 236
- Rozdział 15
- Społeczna odpowiedzialność jako instrument konkurowania w biznesie - Andrzej Limański, Ireneusz Drabik 237
- 15.1. Uwarunkowania powstania i rozwoju społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw oraz próba jej definicji 238
- 15.2. Rodzaje społecznej odpowiedzialności i jej wpływ na konkurencyjność przedsiębiorstwa 240
- 15.3. Interesariusze i ich rola w koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa 244
- 15.4. Polityka społeczna w systemie zarządzania przedsiębiorstwem .............. 246
- Bibliografia 250
- Streszczenie 251
- Rozdział 16
- Ubankowienie gospodarstw domowych a wykluczenie finansowe - Paweł Nowak 253
- 16.1. Istota i poziom ubankowienia jako wyznacznik włączenia finansowego 254
- 16.2. Stopień ubankowienia w Polsce 258
- 16.3. Podmioty oferujące usługę prowadzenia rachunku płatniczego 260
- 16.4. Czynniki wpływające na wzrost ubankowienia 262
- Bibliografia 266
- Streszczenie 268
- Rozdział 17
- Podejście transakcyjne a model partnerski w łańcuchu dostaw B2B - Katarzyna Kowalska 271
- 17.1. Zaufanie jako kluczowy czynnik rozwoju przedsiębiorstw w łańcuchu dostaw 272
- 17.2. Relacje partnerskie i transakcyjne w łańcuchu dostaw 276
- Bibliografia 283
- Streszczenie 284
- Rozdział 18
- Kształtowanie w studentach postaw przedsiębiorczych i kompetencji społecznych - ocena studentów ostatniego roku studiów na wybranych kierunkach kształcenia - Wojciech Maciejewski 285
- 18.1. Rola uczelni wyższej w kształtowaniu postaw przedsiębiorczych i społecznych 285
- 18.2. Postawy przedsiębiorcze i kompetencje społeczne studentów na przykładzie wybranych kierunków 288
- Bibliografia 299
- Streszczenie 300
- Spis tabel 301
- Spis rysunków 303
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)