Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa
Głównym celem podręcznika jest przedstawienie, rozwinięcie i usystematyzowanie teoretyczno-metodologicznej koncepcji wyceny i kreowania wartości przedsiębiorstwa oraz określenie na tym gruncie ram ich praktycznej aplikacji w systemie strategicznego zarządzania podmiotem gospodarczym, szczególnie - długoterminowego zarządzania finansami. Aktualne tendencje w rozwoju i ewolucji działalności inwestycyjnej oraz finansowej przedsiębiorstw
stwarzają obiektywne zapotrzebowanie na analizę i interpretację procesu wyceny czy oceny strategii maksymalizacji wartości. Strategia taka i jej ocena powinny koncentrować się przede wszystkim na: prawidłowym zdefiniowaniu nośników wartości dla właścicieli, wyborze odpowiednich mierników oceny kształtowania tej wartości, analizie korzyści dla właścicieli osiąganych z programów restrukturyzacyjnych i strategii wzrostu zewnętrznego, włączeniu wszystkich stron zainteresowanych funkcjonowaniem przedsiębiorstwa (interesariuszy), a szczególnie menedżerów i pracowników, w proces kreowania wartości dla właścicieli. Autor wyjaśnia podstawowe pojęcia w sposób przystępny, a przydatność aplikacyjną zapewniają liczne przykłady oraz praktyczne studia przypadków.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Piotr Szczepankowski. |
Seria: | FFF. Przedsiębiorstwo |
Hasła: | Przedsiębiorstwo - wycena Przedsiębiorstwo - finanse Zarządzanie Podręczniki akademickie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, [2019]. |
Wydanie: | Wydanie I - 3 dodruk |
Opis fizyczny: | 386, [2] srony : ilustracje ; 24 cm. |
Uwagi: | Data wydania ze strony internetowej wydawnictwa. Bibliografia na stronach 378-383. Indeks. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- 1. Koncepcja zarządzania wartością przedsiębiorstwa
- 1.1. Wprowadzenie
- 1.2. Przesłanki powstania i rozwoju koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa
- 1.3. Zakres koncepcji zarządzania wartością
- 1.4 Współdziałanie przedsiębiorstwa z klientami w tworzeniu wartości
- 1.5. Perspektywa strategiczna w zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa
- 2. Czynniki ekonomiczne tworzące wartość przedsiębiorstwa
- 2.1. Wprowadzenie
- 2.2. Podstawowe standardy wartości
- 2.3. Kluczowe podejścia do wartości przedsiębiorstwa
- 2.4. Czynniki strategiczne tworzące wartość przedsiębiorstwa. Nośniki wartości
- 3. Charakterystyka podstawowych finansowych czynników tworzenia i oceny wartości przedsiębiorstwa
- 3.1. Wprowadzenie
- 3.2. Przepływy pieniężne w kształtowaniu i ocenie wartości przedsiębiorstwa
- 3.2.1. Wolne przepływy pieniężne dla kapitału własnego (FCFE)
- 3.2.2. Wolne przepływy pieniężne dla właścicieli a zysk netto w zarządzaniu wartością
- 3.2.3. Wolne przepływy pieniężne dla firmy (FCFF)
- 3.3. Problemy z wykorzystaniem przepływów pieniężnych w wycenie i zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa
- 3.4. Struktura i koszt kapitału jako determinanty wartości przedsiębiorstwa
- 3.4.1. Istota struktury kapitału przedsiębiorstwa
- 3.4.2. Pojęcie kosztu kapitału
- 3.4.3. Wpływ struktury kapitału na wartość przedsiębiorstwa
- 3.5. Tempo wzrostu przedsiębiorstwa jako determinanta jego wartości
- 3.5.1. Szacowanie stopy wzrostu na podstawie danych historycznych
- 3.5.2. Prognozowanie stopy wzrostu na podstawie wyników analizy fundamentalnej. Stopa wzrostu zrównoważonego
- 4. Pomiar efektywności zarządzania wartością przedsiębiorstwa *4.1. Wprowadzenie
- 4.2. Księgowe ujęcie pomiaru wartości kreowanej przez przedsiębiorstwo
- 4.3. Pomiar efektywności zarządzania wartością oparty na kryterium zysku ekonomicznego
- 4.4. Rynkowy pomiar wartości kreowanej przez przedsiębiorstwo
- 4.5. Gotówkowy pomiar efektywności zarządzania wartością przedsiębiorstwa
- 4.6. Wartość dodana dla właścicieli w ocenie efektywności strategii zarządzania wartością
- 5. Zakres i metody wyceny wartości przedsiębiorstwa
- 5.1. Wprowadzenie
- 5.2. Istota, cele i motywy wyceny wartości przedsiębiorstwa
- 5.3. Funkcje wyceny
- 5.4. Zasady i znaczenie wyceny wartości przedsiębiorstwa
- 5.5. Klasyfikacja metod (modeli) wyceny wartości przedsiębiorstwa
- 6. Dochodowe metody wyceny wartości przedsiębiorstwa
- 6.1. Wprowadzenie
- 6.2. Metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych (DCF)
- 6.3. Metoda skorygowanej wartości obecnej (APV)
- 6.4. Metoda zdyskontowanych dywidend w wycenie wartości przedsiębiorstwa
- 6.5. Metoda zdyskontowanych zysków ekonomicznych
- 7. Wycena przedsiębiorstw na podstawie porównań rynkowych
- 7.1. Wprowadzenie
- 7.2. Mnożnikowe metody wyceny
- 7.2.1. Rodzaje mnożników rynkowych
- 7.2.2. Wykorzystanie mnożnika cenowego zysku (P/E) w wycenie wartości przedsiębiorstwa
- 7.2.3. Mnożnik cena do wartości księgowej (P/BV) w wycenie wartości przedsiębiorstwa
- 7.2.4. Wykorzystanie mnożnika cena do sprzedaży (P/S) w wycenie wartości przedsiębiorstwa
- 7.2.5. Wykorzystanie mnożników rynkowych w wycenie porównawczej
- 7.3. Wycena przedsiębiorstwa metodą transakcji porównywalnych
- 8. Teoria opcji realnych w wycenie wartości przedsiębiorstwa
- 8.1. Wprowadzenie
- 8.2. Istota i rodzaje opcji realnych
- 8.3. Modele wyceny opcji realnych na potrzeby wyceny wartości przedsiębiorstwa
- 8.3.1. Model Blacka-Scholesa w wycenie opcji realnych
- 8.3.2. Model dwumianowy w wycenie opcji realnych
- 9. Szczególne przypadki wykorzystania modeli wyceny wartości przedsiębiorstwa
- 9.1. Wprowadzenie
- 9.2. Specyfika wyceny mikroprzedsiębiorstw
- 9.3. Wycena przedsiębiorstw na potrzeby realizacji transakcji fuzji i przejęć
- 9.3.1. Wycena efektu synergii w transakcjach fuzji i przejęć
- 9.3.2. Wycena wykupów zlewarowanych
- 9.4. Wykorzystanie modeli wyceny do szacowania wartości marki i znaku towarowego
- 9.4.1. Wycena marki metodą dochodową zysków ekonomicznych
- 9.4.2. Wycena marki metodą dochodową premii cenowej
- 9.4.3. Wycena marki metodą porównań rynkowych
- 9.4.4. Wycena marki metodą zwolnienia z opłaty licencyjnej
- 10. Formułowanie strategii zarządzania wartością przedsiębiorstwa
- 10.1. Wprowadzenie
- 10.2. Macierze strategiczne zarządzania wartością przedsiębiorstwa
- 10.3. Graniczne wielkości nośników wartości w formułowaniu strategii przedsiębiorstwa
- 10.3.1. Analiza granicznej stopy wzrostu sprzedaży i granicznej wartości sprzedaży
- 10.3.2. Analiza granicznej stopy marży zysku operacyjnego
- 10.3.3. Analiza granicznej wartości dodatkowych nakładów inwestycyjnych na aktywa trwale i kapitał obrotowy netto
- 10.3.4. Analiza granicznego kosztu kapitału
- 10.4. Znaczenie kapitału intelektualnego i pomiar efektywności jego wykorzystania w strategii zarządzania wartością przedsiębiorstwa
- 10.5. Systemy motywacyjne w zarządzaniu wartością przedsiębiorstwa
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)