Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Zarządzanie biblioteką

Na dodatkowej stronie tytułowej: "Library management ".




Publikacja zbiorowa Mai Wojciechowskiej prezentuje całe spectrum zagadnień dotyczących współczesnego zarządzania biblioteką. Książka zawiera ważny zarówno z poznawczego punktu widzenia, jak i praktycznego kompleks zagadnień dotyczących współczesnego zarządzania biblioteką. Wprawdzie istnieją już na ten temat liczne monografie i artykuły, ale wiele omówionych w nich problemów jest już

zdezaktualizowanych lub częściowo zdezaktualizowanych, a najnowsze piśmiennictwo na ten temat jest bardzo rozproszone. Stąd potrzeba nowego opracowania i kompleksowego zaprezentowania współczesnych problemów zarządzania biblioteką. Recenzowana praca bardzo dobrze wpisuje się i wypełnia tę obecnie istniejącą na rynku lukę wydawniczą.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:pod redakcją Mai Wojciechowskiej.
Seria:Nauka, Dydaktyka, Praktyka : 189
Hasła:Bibliotekarstwo - organizacja - Polska
Bibliotekarstwo - zarządzanie - Polska - od 1989 r.
Adres wydawniczy:Warszawa : SBP Wydawnictwo, 2019.
Wydanie:Wydanie I.
Opis fizyczny:683, [1] strona : ilustracje ; 24 cm.
Uwagi:Nazwa wydawcy według strony redakcyjnej. Na stronie tytułowej poprzednia nazwa wydawcy. Bibliografia przy rozdziałach i na stronach 613-646. Indeksy.
Twórcy:Wojciechowska, Maja. Redaktor

Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp
  2. CZĘŚĆ I. ZARZĄDZANIE BIBLIOTEKĄ - ZAGADNIENIA PODSTAWOWE
  3. Rozdział 1. Misja współczesnej biblioteki
  4. 1.1. Misja biblioteki – historia, definicje, deklaracje
  5. 1.2. Misja biblioteki narodowej
  6. 1.3. Misja biblioteki naukowej
  7. 1.4. Misja biblioteki publicznej
  8. 1.5. Misja biblioteki szkolnej
  9. Rozdział 2. Otoczenie biblioteki
  10. 2. 1. Otoczenie i jego elementy
  11. 2.2. Otoczenie ogólne
  12. 2.3. Otoczenie zadaniowe
  13. 2.4. Środowisko wewnętrzne
  14. 2.5. Dopasowanie biblioteki do otoczenia
  15. 2.6. Odpowiedzialność społeczna
  16. Rozdział 3. Marka i kształtowanie wizerunku biblioteki
  17. 3.1. Pojęcie marki i wizerunku
  18. 3.2. Struktura, funkcje i rodzaje marek
  19. 3.3. Metody budowania marki i kształtowania wizerunku biblioteki – przegląd i przykłady dobrych praktyk
  20. 3.4. Kształtowanie marki i wizerunku – kluczowe elementy
  21. Rozdział 4. Zasoby materialne i niematerialne w bibliotekach
  22. 4.1. Zasoby organizacyjne – definicje i rodzaje
  23. 4.2. Materialne i niematerialne zasoby organizacyjne
  24. 4.3. Zasoby organizacyjne bibliotek
  25. 4.4. Zasoby materialne bibliotek (rzeczowe i finansowe)
  26. 4.5. Zasoby niematerialne bibliotek
  27. Rozdział 5. Innowacyjność i zarządzanie zmianami w pracy bibliotek
  28. 5.1. Istota zmian i innowacji
  29. 5.2. Rodzaje zmian i innowacji
  30. 5.3. Procesy wdrażania zmian i innowacji
  31. 5.4. Zmiany i innowacje w perspektywie bibliotecznej
  32. 5.5. Rodzaje zmian i innowacji bibliotecznych
  33. 5.6. Zarządzanie zmianami w bibliotece
  34. Rozdział 6. Etyka bibliotekarska a etyka informacyjna
  35. 6.1. Rozważania terminologiczne
  36. 6.2. Etyka bibliotekarska – etyka biblioteczna
  37. 6.3. Etyka komputerowa – netykieta – globalna etyka informacyjna
  38. 6.4. Etyka informacyjna
  39. 6.5. Kodeksy etyczne
  40. CZĘŚĆ II. STRUKTURA I ORGANIZACJA BIBLIOTEKI
  41. Rozdział 7. Proces zarządzania w bibliotekach
  42. 7.1. Zarządzanie a kierowanie. Problemy definicyjne
  43. 7.2. Kadra kierownicza w procesie zarządzania
  44. 7.3. Planowanie
  45. 7.4. Organizowanie
  46. 7.5. Motywowanie i przywództwo
  47. 7.6. Kontrolowanie
  48. 7.7. Decydowanie
  49. Rozdział 8. Rozwiązania strukturalne współczesnych bibliotek
  50. 8.1. Definicje struktury organizacyjnej
  51. 8.2. Klasyczne struktury organizacyjne
  52. 8.3. Nowoczesne rozwiązania strukturalne
  53. Rozdział 9. Kultura organizacyjna w bibliotece
  54. 9.1. Czym jest kultura organizacyjna?
  55. 9.2. Modele kultury organizacyjnej i ich elementy składowe
  56. 9.3. Wymiary kultury organizacyjnej
  57. 9.4. Rola kultury organizacyjnej w przystosowywaniu się bibliotek do zmian w ich otoczeniu
  58. Rozdział 10. Metody i narzędzia zarządzania stosowane w bibliotekach
  59. 10.1. Metody zarządzania – definicje i obszary
  60. 10.2. Metody zarządzania relacjami biblioteki z otoczeniem
  61. 10.3. Struktura organizacyjna biblioteki i jej przekształcenia
  62. 10.4. Metody zarządzania procesem pracy
  63. 10.5. Metody zarządzania relacjami personalnymi
  64. 10.6. Wybrane metody zarządzania zmianami w organizacji biblioteki
  65. 10.7. Nowe metody zarządzania instytucją biblioteczną
  66. Rozdział 11. Zarządzanie strategiczne w bibliotece
  67. 11.1. Definicja i geneza zarządzania strategicznego
  68. 11.2. Misja i wizja biblioteki
  69. 11.3. Analiza strategiczna biblioteki
  70. 11.4. Ocena pozycji strategicznej biblioteki
  71. 11.5. Strategia biblioteki
  72. 11.6. Planowanie strategiczne
  73. 11.7. Implementacja strategii biblioteki
  74. 11.8. Kontrola strategiczna
  75. Rozdział 12. Zarządzanie informacją i wiedzą w strategii biblioteki
  76. 12.1. Wprowadzenie do zarządzania informacją i wiedzą w bibliotece
  77. 12.2. Funkcje informacji
  78. 12.3. Strumienie informacji w bibliotece
  79. 12.4. Zarządzanie informacją a potrzeby i zachowania informacyjne biblioteki i użytkowników indywidualnych
  80. 12.5. Strategia zarządzania informacją
  81. 12.6. Wiedza organizacyjna biblioteki oraz podstawy zarządzania wiedzą
  82. 12.7. Biblioteka jako inteligentna i ucząca się organizacja
  83. 12.8. Narzędzia zarządzania informacją i wiedzą w bibliotekach
  84. Rozdział 13. Źródła finansowania bibliotek
  85. 13.1. Podstawy finansowania bibliotek. Wysokość dotacji budżetowych
  86. 13.2. Programy wspierające rozwój bibliotek
  87. 13.3. Ogólne zalecenia dotyczące aplikowania o fundusze
  88. Rozdział 14. Systemy informatyczne wspomagające zarządzanie biblioteką
  89. 14.1. Technologia informacyjna w zarządzaniu bibliotek
  90. 14.2. Systemy informatyczne wspierające zarządzanie zasobami bibliotecznymi
  91. 14.3. Systemy informatyczne wspierające zarządzania wiedzą i informacją
  92. 14.4. Systemy informatyczne wspierające zarządzanie personelem, komunikację i zarządzanie wiedzą w organizacji
  93. 14.5. Systemy informatyczne wspierające monitoring, prowadzenie badań oraz statystyki działalności bibliotecznej
  94. 14.6. Systemy informatyczne wspierające szkolenia dla użytkowników
  95. 14.7. Systemy informatyczne wspierające marketing i kontakty z użytkownikami
  96. 14.8. Technologia informacyjna w innych obszarach zarządzania
  97. CZĘŚĆ III. KIEROWANIE PERSONELEM BIBLIOTEKI
  98. Rozdział 15. Przywództwo i role menedżerskie
  99. 15.1. Definicje i geneza przywództwa
  100. 15.2. Paradygmaty przywództwa
  101. 15.3. Style przywództwa
  102. 15.4. Kompetencje kierownicze
  103. 15.5. Typy kadry kierowniczej
  104. 15.6. Role menedżerskie
  105. Rozdział 16. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Polityka kadrowa
  106. 16.1. Istota i treść zarządzania zasobami ludzkimi
  107. 16.2. Analiza pracy
  108. 16.3. Planowanie zasobów ludzkich
  109. 16.4. Pozyskiwanie pracowników
  110. 16.5. Adaptacja pracownicza
  111. 16.6. Ocenianie pracowników
  112. 16.7. Rozwój zawodowy pracowników
  113. 16.8. Motywowanie i wynagradzanie pracowników
  114. 16.9. Odejścia pracowników
  115. Rozdział 17. Komunikacja i stosunki interpersonalne
  116. 17.1. Istota i poziomy komunikacji
  117. 17.2. Model procesu komunikowania w bibliotece
  118. 17.3. Cele, zasady i bariery komunikowania się w bibliotece
  119. 17.4. Psychologiczne aspekty komunikacji i stosunków interpersonalnych
  120. 17.5. Komunikowanie się z nietypowym lub trudnym użytkownikiem
  121. Rozdział 18. Zarządzanie zespołami
  122. 18.1. Tło organizowania zespołów zadaniowych
  123. 18.2. Zespoły zadaniowe – definicja i rodzaje
  124. 18.3. Budowa zespołów zadaniowych
  125. 18.4. Zarządzanie procesem i zasobami ludzkimi w zespole
  126. Rozdział 19. Zarządzanie jakością w pracy biblioteki
  127. 19.1. Początki zarządzania jakością w działalności bibliotecznej
  128. 19.2. Nurty zarządzania jakością w bibliotekach
  129. 19.3. Obszary i metody badań jakości bibliotek
  130. Rozdział 20. Controlling w bibliotekach
  131. 20.1. Definicje i geneza controllingu
  132. 20.2. Kryteria podziału controllingu
  133. 20.3. Rola controllera
  134. 20.4. Wdrażanie controllingu
  135. 20.5. Cele i zadania controllingu w bibliotece
  136. 20.6. Controlling w zarządzaniu biblioteką
  137. Rozdział 21. Stres i patologie w zawodzie bibliotekarza
  138. 21.1. Patologie w zawodzie bibliotekarza
  139. 21.2. Patologie w procesie rekrutacji i selekcji
  140. 21.3. Patologie na etapie zatrudniania i podczas codziennej pracy
  141. 21.4. Patologie w obszarze rozwoju i motywacji
  142. 21.5. Stres, jego przyczyny i wpływ
  143. Rozdział 22. Nowe specjalności w zawodzie bibliotekarza
  144. 22.1. Praca, zawód, specjalność zawodowa
  145. 22.2. Profesjonalizacja i deprofesjonalizacja zawodu bibliotekarza
  146. 22.3. Charakterystyka zawodu bibliotekarza i specjalisty informacji
  147. 22.4. Tradycyjne i nowe specjalności i kryteria ich wyodrębniania
  148. 22.5. Nowe specjalności bibliotekarskie
  149. CZĘŚĆ IV. BIBLIOTEKA A ŚRODOWISKO ZEWNĘTRZNE
  150. Rozdział 23. Klienci bibliotek
  151. 23.1. Rodzaje klientów
  152. 23.2. Badania potrzeb klientów
  153. 23.3. Strategia obsługi klienta
  154. 23.4. Prosumenci
  155. Rozdział 24. Marketing biblioteczny
  156. 24.1. Zagadnienie marketingu
  157. 24.2. Koncepcja marketingu mix
  158. 24.3. Elementy promocji biblioteki
  159. 24.4. Marketing biblioteczny w literaturze przedmiotu
  160. Rozdział 25. Promocja biblioteki i public relations
  161. 25.1. Promocja – definicje i narzędzia
  162. 25.2. Public relations i kształtowanie wizerunku biblioteki
  163. 25.3. Organizowanie działalności promocyjnej – case study
  164. Rozdział 26. Biblioteki a kapitał społeczny
  165. 26.1. Pojęcie kapitału społecznego
  166. 26.2. Biblioteki jako miejsca budowania kapitału społecznego
  167. 26.3. Biblioteki jako miejsca spotkań
  168. 26.4. Biblioteki jako miejsca włączenia społecznego
  169. 26.5. Biblioteki współtworzące wspólnoty lokalne
  170. 26.6. Warunki do tworzenia kapitału społecznego – przestrzeń i pracownicy
  171. Rozdział 27. Rola stowarzyszeń bibliotekarskich w rozwoju bibliotek i społeczeństwa
  172. 27.1. Stowarzyszenia i inne organizacje bibliotekarskie – definicje, geneza
  173. 27.2. Działalność międzynarodowa organizacji bibliotekarskich – przykład IFLA
  174. 27.3. Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich
  175. 27.4. Wypływ stowarzyszeń bibliotekarskich na użytkowników bibliotek na przykładzie działań w zakresie edukacji informacyjnej
  176. 27.5. Działania organizacji niebibliotekarskich na rzecz bibliotek – studium przypadku Programu Rozwoju Bibliotek
  177. Rozdział 28. Lobbing na rzecz bibliotek
  178. 28.1. Lobbing – wybrane zagadnienia teoretyczne
  179. 28.2. Metody lobbingowe
  180. 28.3. Lobbing biblioteczny
  181. 28.4. Działalność lobbingowa na rzecz bibliotek w Polsce
  182. Wykaz publikacji w języku polskim poświęconych zarządzaniu i organizacji bibliotek (w wyborze)
  183. Część 1. Zarządzanie biblioteką – zagadnienia podstawowe
  184. Część 2. Struktura i wewnętrzna organizacja biblioteki
  185. Część 3. Kierowanie personelem biblioteki
  186. Część 4. Biblioteka a środowisko zewnętrzne

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 025
Numer inw.: 37421
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.