Budząca się szkoła
Tytuł oryginału: "Schulen im aufbruch : eine anstiftung,".
Dlaczego dzieci po przekroczeniu szkolnego progu z czasem tracą ochotę do nauki i przestają zauważać ogromne bogactwo otaczającego je świata? Dlaczego rozpoczęcie edukacji dla wielu z nich oznacza utratę spontaniczności i otwartości na współpracę? Co dzieje się z ich naturalną ciekawością wobec wszystkiego, co nowe? Co sprawia, że szkoła staje się dla nich symbolem przymusu, wypełniania
narzucanych obowiązków, konieczności zaliczania życiowych etapów, których znaczenia z reguły nie rozumieją i z którymisię nie identyfikują?Współinicjatorzy niemieckiego projektu edukacyjnego "Budząca się szkoła" - prof. Stephan Breidenbach i dyrektorka berlińskiej szkoły Margret Rasfeld - uważają, że tę sytuację można zmienić. W swojej książce udzielają odpowiedzi na powyższe pytania i opisują szkołę, w której uczniowie sami przejmują odpowiedzialność za tempo uczenia się i kolejność przerabianych tematów. Rozbudza to w nich silne poczucie sprawczości, odpowiedzialności za własny sukces edukacyjny i odwagę w stawianiu czoła życiowym wyzwaniom.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Margret Rasfeld, Stephan Breidenbach ; przełożyła Emilia Skowrońska. |
Seria: | Kontrasty i Kontrowersje |
Hasła: | Innowacje - stosowanie - nauczanie Nauczanie - metody - Niemcy (Republika Federalna) |
Adres wydawniczy: | Słupsk : Wydawnictwo Dobra Literatura, 2015. |
Opis fizyczny: | 223 strony ; 21 cm. |
Uwagi: | Netografia na stronie 207. |
Twórcy: | Breidenbach, Stephan. Autor Skowrońska, Emilia. Tłumaczenie |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Wstęp do wydania polskiego
- 1. Dlaczego podżegamy do działania
- 2. Daj się zainspirować!
- Edukatorium
- Praca w grupie jako źródło siły
- Niezwykłe spotkania
- Nauka odpowiedzialności
- Rodzice na pokładzie
- Sprostać wyzwaniom
- Kontakt z naturą
- 3. Wyzwania, jakie stawia przed nami przyszłość
- Wyzwanie ekologiczne
- Zmiany na rynku pracy
- Globalizacja i tożsamość kulturowa
- Rozwój demokracji
- Granice polityki i udział w życiu społecznym: założenia i formy działania
- Nowy sposób myślenia i działania
- Szkoła jako zalążek społeczeństwa
- 4. Szkoła XX wieku
- Fragmentacja, taktowanie i konformizm
- Brak suwerenności i nauka w jednolitym tempie
- Kultura kart pracy i postawa ślepego posłuszeństwa
- Brak kultury opartej na uznaniu i docenianiu potencjału
- Nauka bez odniesień do życia
- System hierarchiczny i pozorne bezpieczeństwo
- System selektywny
- Konsekwencje systemu selektywnego
- Polityczny ślepy zaułek
- 5. Międzynarodowe grupy eksperckie
- 6. Kultura rozwoju potencjału
- Rozwój potencjału. Humanistyczny obraz człowieka
- Gospodarka i zdolność poszukiwania innowacyjnych rozwiązań
- Zmienione wzorce zarządzania i wychowania
- Ustawa o szkolnictwie a dojrzali obywatele
- Ustawa o szkolnictwie dla Bawarii misja kształcenia i wychowania
- Rozwój świadomości
- Magiczne chwile
- Zasady rozwoju potencjału w praktyce
- Zrozumienie współtworzenie skuteczność (Antonovsky)
- Własna odpowiedzialność i świadomość odpowiedzialności
- Postawa
- Odwaga do popełniania błędów
- Ochota do nauki i entuzjazm
- Koncepcja uczenia się przez całe życie
- 7. Szkoła przyszłości
- Człowiek w centrum uwagi
- Duch i postawa
- Uznanie i kultura oparta na relacjach
- Nauka we własnym tempie uczeń podmiotem nauczania
- Projekty i interdyscyplinarne, jednostki sensu
- Przejście od ocen do zróżnicowanych form oceniania opisowego
- Demokracja w praktyce
- Nauka poprzez kontakt z rzeczywistością
- Wizjonerskie myślenie potrzebuje impulsów i wzorców do naśladowania
- Nauczyciel szkoły XXI wieku poświęca uwagę, aranżuje, prowadzi, daje przykład
- 8. Szkoła XXI wieku to nie utopia
- Przecież my też wyrośliśmy na ludzi!
- Przecież tego nie da się zrobić!
- Tylko dzięki wkuwaniu można ukończyć szkołę z dobrym wynikiem!
- Przecież uczniowie sami z siebie nie będą się uczyć!
- Przecież na tym ucierpi wykształcenie ogólne!
- Przecież zdyscyplinowani i obowiązkowi ludzie również są potrzebni!
- Przepisy prawne nie pozwalają na istnienie takiej szkoły!
- 9. Przyszłość zaczyna się teraz!
- Przejęcie odpowiedzialności
- Tworzenie sojuszy
- Osobiste doświadczenie rozwoju potencjału
- Nauka, nauka i jeszcze raz nauka
- Refleksja i uznanie
- Intuicja i rozum
- Dawanie przykładu
- Własna postawa
- Stworzyć wizję
- Podstawy podejmowania decyzji
- Fantazja, zabawa
- Zintegrować wizję z procesem nauczania
- Wiedza o działaniu i umiejętności
- Nowe media
- Stawianie czoła wyzwaniom
- Od treści do procesu
- Być częścią ruchu
- Odwaga jako spoiwo wspólnoty
- Projekty pilotażowe
- Sieć
- Dzielenie się, dzielenie się i jeszcze raz dzielenie się
- Budząca się szkoła
- 10. Szkoły i grupy regionalne zabierają się do pracy
- Uczniowie w roli ekspertów: pionierska forma zmieniania szkoły
- Wszystko to ma swoje skutki
- Budzący się świat cyfrowy
- Przedsiębiorstwa również dają się zainspirować
- również uczelnie wyższe
- I co dalej?
- Budzące się szkoły w Polsce
- Szkoła Podstawowa nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi
- Zespół Szkół nr 2 w Płocku
- No Bell Montessori w Konstancinie-Jeziornie
- Szkoła budząca się codziennie
- Metodyczny koktajl
- Projekt kreatywność
- Bo każdy jest ważny
- Prawdziwy świat jest tuż za rogiem
- Przestrzeń też się liczy
- Nie tylko wiedzą żyje człowiek
- Dodatek
- Podziękowania
- Adresy internetowe
- Przypisy
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)