Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Budząca się szkoła

Tytuł oryginału: "Schulen im aufbruch : eine anstiftung,".

Autor: Rasfeld, Margret




Dlaczego dzieci po przekroczeniu szkolnego progu z czasem tracą ochotę do nauki i przestają zauważać ogromne bogactwo otaczającego je świata? Dlaczego rozpoczęcie edukacji dla wielu z nich oznacza utratę spontaniczności i otwartości na współpracę? Co dzieje się z ich naturalną ciekawością wobec wszystkiego, co nowe? Co sprawia, że szkoła staje się dla nich symbolem przymusu, wypełniania

narzucanych obowiązków, konieczności zaliczania życiowych etapów, których znaczenia z reguły nie rozumieją i z którymisię nie identyfikują?Współinicjatorzy niemieckiego projektu edukacyjnego "Budząca się szkoła" - prof. Stephan Breidenbach i dyrektorka berlińskiej szkoły Margret Rasfeld - uważają, że tę sytuację można zmienić. W swojej książce udzielają odpowiedzi na powyższe pytania i opisują szkołę, w której uczniowie sami przejmują odpowiedzialność za tempo uczenia się i kolejność przerabianych tematów. Rozbudza to w nich silne poczucie sprawczości, odpowiedzialności za własny sukces edukacyjny i odwagę w stawianiu czoła życiowym wyzwaniom.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Margret Rasfeld, Stephan Breidenbach ; przełożyła Emilia Skowrońska.
Seria:Kontrasty i Kontrowersje
Hasła:Innowacje - stosowanie - nauczanie
Nauczanie - metody - Niemcy (Republika Federalna)
Adres wydawniczy:Słupsk : Wydawnictwo Dobra Literatura, 2015.
Opis fizyczny:223 strony ; 21 cm.
Uwagi:Netografia na stronie 207.
Twórcy:Breidenbach, Stephan. Autor

Skowrońska, Emilia. Tłumaczenie

Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp do wydania polskiego
  2. 1. Dlaczego podżegamy do działania
  3. 2. Daj się zainspirować!
  4. Edukatorium
  5. Praca w grupie jako źródło siły
  6. Niezwykłe spotkania
  7. Nauka odpowiedzialności
  8. Rodzice na pokładzie
  9. Sprostać wyzwaniom
  10. Kontakt z naturą
  11. 3. Wyzwania, jakie stawia przed nami przyszłość
  12. Wyzwanie ekologiczne
  13. Zmiany na rynku pracy
  14. Globalizacja i tożsamość kulturowa
  15. Rozwój demokracji
  16. Granice polityki i udział w życiu społecznym: założenia i formy działania
  17. Nowy sposób myślenia i działania
  18. Szkoła jako zalążek społeczeństwa
  19. 4. Szkoła XX wieku
  20. Fragmentacja, taktowanie i konformizm
  21. Brak suwerenności i nauka w jednolitym tempie
  22. Kultura kart pracy i postawa ślepego posłuszeństwa
  23. Brak kultury opartej na uznaniu i docenianiu potencjału
  24. Nauka bez odniesień do życia
  25. System hierarchiczny i pozorne bezpieczeństwo
  26. System selektywny
  27. Konsekwencje systemu selektywnego
  28. Polityczny ślepy zaułek
  29. 5. Międzynarodowe grupy eksperckie
  30. 6. Kultura rozwoju potencjału
  31. Rozwój potencjału. Humanistyczny obraz człowieka
  32. Gospodarka i zdolność poszukiwania innowacyjnych rozwiązań
  33. Zmienione wzorce zarządzania i wychowania
  34. Ustawa o szkolnictwie a dojrzali obywatele
  35. Ustawa o szkolnictwie dla Bawarii misja kształcenia i wychowania
  36. Rozwój świadomości
  37. Magiczne chwile
  38. Zasady rozwoju potencjału w praktyce
  39. Zrozumienie współtworzenie skuteczność (Antonovsky)
  40. Własna odpowiedzialność i świadomość odpowiedzialności
  41. Postawa
  42. Odwaga do popełniania błędów
  43. Ochota do nauki i entuzjazm
  44. Koncepcja uczenia się przez całe życie
  45. 7. Szkoła przyszłości
  46. Człowiek w centrum uwagi
  47. Duch i postawa
  48. Uznanie i kultura oparta na relacjach
  49. Nauka we własnym tempie uczeń podmiotem nauczania
  50. Projekty i interdyscyplinarne, jednostki sensu
  51. Przejście od ocen do zróżnicowanych form oceniania opisowego
  52. Demokracja w praktyce
  53. Nauka poprzez kontakt z rzeczywistością
  54. Wizjonerskie myślenie potrzebuje impulsów i wzorców do naśladowania
  55. Nauczyciel szkoły XXI wieku poświęca uwagę, aranżuje, prowadzi, daje przykład
  56. 8. Szkoła XXI wieku to nie utopia
  57. Przecież my też wyrośliśmy na ludzi!
  58. Przecież tego nie da się zrobić!
  59. Tylko dzięki wkuwaniu można ukończyć szkołę z dobrym wynikiem!
  60. Przecież uczniowie sami z siebie nie będą się uczyć!
  61. Przecież na tym ucierpi wykształcenie ogólne!
  62. Przecież zdyscyplinowani i obowiązkowi ludzie również są potrzebni!
  63. Przepisy prawne nie pozwalają na istnienie takiej szkoły!
  64. 9. Przyszłość zaczyna się teraz!
  65. Przejęcie odpowiedzialności
  66. Tworzenie sojuszy
  67. Osobiste doświadczenie rozwoju potencjału
  68. Nauka, nauka i jeszcze raz nauka
  69. Refleksja i uznanie
  70. Intuicja i rozum
  71. Dawanie przykładu
  72. Własna postawa
  73. Stworzyć wizję
  74. Podstawy podejmowania decyzji
  75. Fantazja, zabawa
  76. Zintegrować wizję z procesem nauczania
  77. Wiedza o działaniu i umiejętności
  78. Nowe media
  79. Stawianie czoła wyzwaniom
  80. Od treści do procesu
  81. Być częścią ruchu
  82. Odwaga jako spoiwo wspólnoty
  83. Projekty pilotażowe
  84. Sieć
  85. Dzielenie się, dzielenie się i jeszcze raz dzielenie się
  86. Budząca się szkoła
  87. 10. Szkoły i grupy regionalne zabierają się do pracy
  88. Uczniowie w roli ekspertów: pionierska forma zmieniania szkoły
  89. Wszystko to ma swoje skutki
  90. Budzący się świat cyfrowy
  91. Przedsiębiorstwa również dają się zainspirować
  92. również uczelnie wyższe
  93. I co dalej?
  94. Budzące się szkoły w Polsce
  95. Szkoła Podstawowa nr 81 im. Bohaterskich Dzieci Łodzi
  96. Zespół Szkół nr 2 w Płocku
  97. No Bell Montessori w Konstancinie-Jeziornie
  98. Szkoła budząca się codziennie
  99. Metodyczny koktajl
  100. Projekt kreatywność
  101. Bo każdy jest ważny
  102. Prawdziwy świat jest tuż za rogiem
  103. Przestrzeń też się liczy
  104. Nie tylko wiedzą żyje człowiek
  105. Dodatek
  106. Podziękowania
  107. Adresy internetowe
  108. Przypisy

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 37.091
Numer inw.: 37432
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.