Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Diagnostyka edukacyjna : podręcznik akademicki

Autor: Niemierko, Bolesław




Celem książki jest prezentacja systemów oświatowych Polski, Anglii, Francji, Niemiec, Rosji (i Związku Radzieckiego), Szwecji i Stanów Zjednoczonych w XIX i XX wieku na tle przemian ekonomicznych, społecznych i politycznych, koniecznych dla zrozumienia mechanizmów ekonomicznych, społecznych i politycznych warunkujących rozwój oświaty.


Odpowiedzialność:Bolesław Niemierko.
Hasła:Diagnoza pedagogiczna
Nauczanie - efektywność - 21 w.
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Warszawa : PWN, 2019.
Wydanie:Wydanie I - dodruk
Opis fizyczny:363, [1] strona : ilustracje ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia na stronach 330-346. Indeks.
Skocz do:Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki
Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Przedmowa
  2. CZĘŚĆ I. Metody diagnostyczne
  3. ROZDZIAŁ 1. Diagnostyka edukacyjna jako dziedzina pedagogiki
  4. 1.1. Uczenie się
  5. 1.1.1. Cztery modele uczenia się
  6. 1.1.2. Psychologiczna charakterystyka modeli uczenia się
  7. 1.1.3. Historyczna zmienność modeli uczenia się
  8. 1.2. Nauczanie, wychowanie i kształcenie
  9. 1.2.1. Odmiany działania edukacyjnego
  10. 1.2.2. Trzy systemy kształcenia
  11. 1.3. Paradygmaty diagnostyki edukacyjnej
  12. 1.3.1. Uczenie się jako przedmiot diagnostyki
  13. 1.3.2. Pojęcie diagnozy i diagnostyki edukacyjnej
  14. 1.3.3. Cztery paradygmaty diagnostyki
  15. 1.4. Diagnostyka rozwojowa uczenia się
  16. 1.4.1. Krytyka diagnostyki edukacyjnej
  17. 1.4.2. Psycholog i pedagog jako diagności
  18. 1.4.3. Etyczne problemy diagnostyki
  19. 1.4.4. Normy etyczne diagnostyki
  20. 1.4.5. Kodeksy etyczne
  21. 1.4.6. Postępy edukacyjnej diagnostyki rozwojowej w Polsce
  22. Najważniejsze pojęcia
  23. Ćwiczenia
  24. Zalecenia
  25. ROZDZIAŁ 2. Pomiar pedagogiczny jako podstawa diagnostyki edukacyjnej
  26. 2.1. Skale pomiarowe
  27. 2.1.1. Skala nominalna
  28. 2.1.2. Skala porządkowa
  29. 2.1.3. Skala porządkowa znajomości języka obcego
  30. 2.1.4. Skala przedziałowa
  31. 2.1.5. Skala stosunkowa
  32. 2.2. Pomiar sprawdzający i różnicujący
  33. 2.2.1. Wyznaczanie normy ilościowej w pomiarze sprawdzającym
  34. 2.3. Narzędzia pomiaru pedagogicznego
  35. 2.3.1. Arkusz obserwacji
  36. 2.3.2. Skala postaw
  37. 2.3.3. Test socjometryczny
  38. 2.3.4. Kwestionariusz wywiadu i szczególna rola ankietera
  39. 2.3.5. Kwestionariusz ankiety
  40. 2.3.6. Skala opisowa
  41. 2.3.7. Test osiągnięć
  42. 2.4. Etapy przygotowań do pomiaru pedagogicznego
  43. Najważniejsze pojęcia
  44. Ćwiczenia
  45. Zalecenia
  46. ROZDZIAŁ 3. Planowanie narzędzi diagnozy edukacyjnej
  47. 3.1. Operacjonalizacja celów kształcenia
  48. 3.2. Taksonomie celów kształcenia
  49. 3.2.1. Taksonomia dziedziny emocjonalno-motywacyjnej
  50. 3.2.2. Taksonomia dziedziny światopoglądowej
  51. 3.2.3. Taksonomia dziedziny praktycznej
  52. 3.2.4. Taksonomia dziedziny poznawczej
  53. 3.3. Holizm i atomizm w planowaniu narzędzi pomiaru
  54. 3.3.1. Plan opisowy
  55. 3.3.2. Plan tabelaryczny
  56. 3.3.3. Plan inwentarza modeli uczenia się
  57. 3.3.4. Plan inwentarza atrybucji egzaminu szkolnego
  58. 3.3.5. Plan graficzny
  59. 3.3.6. Plan graficzny narzędzia pomiaru jako model badawczy
  60. Najważniejsze pojęcia
  61. Ćwiczenia
  62. Zalecenia
  63. ROZDZIAŁ 4. Konstrukcja i analiza elementów narzędzi diagnozy
  64. 4.1. Zasady konstrukcji elementów narzędzi diagnozy
  65. 4.1.1. Treść elementu
  66. 4.1.2. Forma elementu
  67. 4.1.3. Inwentarz modeli uczenia się
  68. 4.1.4. Inwentarz atrybucji egzaminu szkolnego
  69. 4.2. Analiza elementów
  70. 4.2.1. Czas pracy
  71. 4.2.2. Opuszczenia
  72. 4.2.3. Aprobata i łatwość
  73. 4.2.4. Przykład zastosowania wskaźnika aprobaty
  74. 4.2.5. Profil zadania testu sprawdzającego
  75. 4.2.6. Moc różnicująca
  76. 4.2.7. Moc różnicująca pozycji skalowych i zadań testowych
  77. 4.2.8. Planowanie testu a łatwość i moc różnicująca zadań
  78. 4.2.9. Komputerowe programy analizy elementów
  79. 4.3. Banki elementów
  80. 4.3.1. Teoria wyniku zadania
  81. Najważniejsze pojęcia
  82. Ćwiczenia
  83. Zalecenia
  84. ROZDZIAŁ 5. Analiza i ocena narzędzia diagnozy
  85. 5.1. Hierarchia niezbędnych właściwości pomiaru pedagogicznego
  86. 5.2. Bezstronność sytuacji diagnostycznej
  87. 5.2.1. Oszustwo w diagnostyce
  88. 5.3. Dokładność punktowania elementów narzędzia
  89. 5.3.1. Przykłady schematów punktowania
  90. 5.4. Rzetelność diagnozy
  91. 5.4.1. Metody szacowania rzetelności
  92. 5.4.2. Współczynnik rzetelności
  93. 5.4.3. Interpretacja błędu losowego pomiaru
  94. 5.5. Trafność diagnozy
  95. 5.5.1. Dyskurs trafności diagnozy modeli uczenia się gimnazjalistów
  96. 5.6. Obiektywizm diagnozy
  97. 5.6.1. Perspektywy pomiaru sprawdzającego
  98. Najważniejsze pojęcia
  99. Ćwiczenia
  100. Zalecenia
  101. ROZDZIAŁ 6. Metody diagnostyczne na użytek nauczyciela
  102. 6.1. Odrębność metodologiczna nieformalnej diagnostyki edukacyjnej
  103. 6.1.1. Właściwości pomiarowe nieformalnych metod diagnostycznych
  104. 6.2. Obserwacja
  105. 6.2.1. Janusz Korczak jako obserwator
  106. 6.3. Nauczycielski pomiar dydaktyczny
  107. 6.3.1. System ocen wypracowania szkolnego
  108. 6.3.2. Improwizowane sprawdzanie osiągnięć matematycznych
  109. 6.4. Analiza dokumentów
  110. 6.4.1. Synektyka jako tworzenie dokumentów osobistych
  111. 6.5. Rozmowa diagnostyczna
  112. 6.5.1. „Wychowanie bez porażek” jako metoda rozmowy
  113. 6.6. Ankieta
  114. 6.7. Eksperyment
  115. 6.7.1. Korczakowski eksperyment naturalny
  116. Najważniejsze pojęcia
  117. Ćwiczenia
  118. Zalecenia
  119. CZĘŚĆ II. Wyniki diagnozy
  120. ROZDZIAŁ 7. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie emocjonalnej
  121. 7.1. Pozycja społeczno-ekonomiczna rodziny ucznia
  122. 7.1.1. Aspiracje edukacyjne gimnazjalistów
  123. 7.2. Styl wychowania w rodzinie
  124. 7.2.1. Błąd wychowawczy
  125. 7.3. Osobowość, lęk, samoocena i podmiotowość ucznia
  126. 7.3.1. Wyuczona bezradność w szkole
  127. 7.4. Motywacja do uczenia się
  128. 7.4.1. Trudność utrzymania motywacji do uczenia się
  129. 7.4.2. Sylwetka najlepszego ucznia
  130. 7.5. Uspołecznienie i rozwój moralny
  131. 7.5.1. Edukacja domowa
  132. 7.6. Wspólnota dydaktyczna i pozycja ucznia w zespole
  133. 7.6.1. Twórczość a przystosowanie społeczne w klasie szkolnej
  134. Najważniejsze pojęcia
  135. Ćwiczenia
  136. Zalecenia
  137. ROZDZIAŁ 8. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej
  138. 8.1. Schematy, style i strategie poznawcze
  139. 8.1.1. Efekt wachlarzowy wyników uczenia się
  140. 8.2. Wymagania dydaktyczne
  141. 8.2.1. Dwa układy wymagań dydaktycznych
  142. 8.3. Sprawdzanie osiągnięć poznawczych
  143. 8.3.1. Kompetencje pomiarowe nauczycieli
  144. 8.4. Dwa rodzaje oceniania szkolnego
  145. 8.4.1. Pułapka pomiaru sprawdzającego
  146. 8.4.2. Poglądy nauczycieli na ocenianie osiągnięć uczniów
  147. 8.4.3. Dylematy sprawiedliwego oceniania
  148. 8.5. Skala stopni szkolnych
  149. 8.5.1. Siedem niegodziwych postaw wobec oceniania szkolnego
  150. 8.6. Komunikowanie oceny osiągnięć poznawczych
  151. 8.6.1. Komentowanie wyników pomiaru dydaktycznego
  152. Najważniejsze pojęcia
  153. Ćwiczenia
  154. Zalecenia
  155. ROZDZIAŁ 9. Egzaminy zewnętrzne
  156. 9.1. Rodzaje egzaminów
  157. 9.1.1. Złudzenia co do trafności egzaminów
  158. 9.2. Standardy egzaminu doniosłego
  159. 9.2.1. Powinności egzaminatora
  160. 9.3. Efekt egzaminatora
  161. 9.3.1. Statystyczne oszacowania efektu egzaminatora
  162. 9.3.2. Moderowanie oceniania
  163. 9.4. Wyniki egzaminu zewnętrznego
  164. 9.4.1. Płeć ucznia a wyniki egzaminów
  165. 9.5. Edukacyjna wartość dodana
  166. 9.5.1. Wartość dodana względna
  167. 9.5.2. Wartość dodana bezwzględna
  168. 9.5.3. Zależność edukacyjnej wartości dodanej od szkoły
  169. 9.6. Perspektywy egzaminów zewnętrznych
  170. 9.6.1. Postawy uczniów wobec egzaminów
  171. 9.6.2. Egzamin zewnętrzny a godność nauczyciela
  172. 9.6.3. Kształcenie według wymagań
  173. Najważniejsze pojęcia
  174. Ćwiczenia
  175. Zalecenia
  176. ROZDZIAŁ 10. Diagnoza osiągnięć placówki edukacyjnej
  177. 10.1. Rozwój osiągnięć ucznia i jego wspomaganie
  178. 10.2. Wpływ szkoły na osiągnięcia uczniów
  179. 10.2.1. Instytucjonalizacja edukacji i jej przezwyciężanie
  180. 10.2.2. „Mierzenie jakości pracy szkoły”
  181. 10.2.3. Czynnik szkoły w badaniach osiągnięć uczniów
  182. 10.2.4. „Tabele ligowe szkół” jako szkodliwe uproszczenie
  183. 10.2.5. Edukacyjna wartość dodana w strefach osiągnięć uczniów
  184. 10.2.6. Stałość i trafność wartości dodanej
  185. 10.3. Kierowanie placówką edukacyjną
  186. 10.3.1. Style kierowania placówką
  187. 10.3.2. Różnice rozwojowe między uczniami w szkole
  188. 10.3.3. W poszukiwaniu przyczyn sukcesu szkoły
  189. 10.4. Szkoła jako instytucja samoucząca się
  190. 10.4.1. Profil samooceny szkoły
  191. Najważniejsze pojęcia
  192. Ćwiczenia
  193. Zalecenia
  194. ROZDZIAŁ 11. Diagnoza osiągnięć edukacyjnych kraju
  195. 11.1. Diagnostyka edukacyjna w skali międzynarodowej
  196. 11.1.1. Bariery kulturowe porównywania edukacji
  197. 11.2. Diagnostyka rozwojowa systemów edukacyjnych
  198. 11.2.1. Metodologiczne problemy wielkich badań pedagogicznych
  199. 11.3. Międzynarodowe badania pedagogiczne
  200. 11.3.1. Pionierskie badania IEA
  201. 11.3.2. Drugie Studium Przedmiotów Przyrodniczych IEA na świecie i w Polsce
  202. 11.3.3. Nowe badania IEA nad przedmiotami ścisłymi i czytaniem
  203. 11.3.4. Badania Organizacji Współpracy Ekonomicznej i Rozwoju
  204. 11.4. Znaczenie porównań międzynarodowych dla rozwoju systemów edukacyjnych
  205. Najważniejsze pojęcia
  206. Ćwiczenia
  207. Zalecenia
  208. ROZDZIAŁ 12. Ewaluacja w edukacji jako pochodna diagnozy
  209. 12.1. Pojęcie i pole działania ewaluacji
  210. 12.1.1. Rodzaje informacji zbieranej w toku ewaluacji
  211. 12.1.2. Struktury formalne ewaluacji
  212. 12.2. Modele ewaluacji
  213. 12.2.1. Ewaluacja edukacyjna w Polsce
  214. 12.2.2. Pseudoewaluacja
  215. 12.3. Ewaluator edukacyjny
  216. 12.3.1. Krytyczny przyjaciel szkoły
  217. Najważniejsze pojęcia
  218. Ćwiczenia
  219. Zalecenia

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 37.012
Numer inw.: 37435
Dostępność: tylko na miejscu

schowek


Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki:

book


Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.