Diagnostyka edukacyjna : podręcznik akademicki
Celem książki jest prezentacja systemów oświatowych Polski, Anglii, Francji, Niemiec, Rosji (i Związku Radzieckiego), Szwecji i Stanów Zjednoczonych w XIX i XX wieku na tle przemian ekonomicznych, społecznych i politycznych, koniecznych dla zrozumienia mechanizmów ekonomicznych, społecznych i politycznych warunkujących rozwój oświaty.
Odpowiedzialność: | Bolesław Niemierko. |
Hasła: | Diagnoza pedagogiczna Nauczanie - efektywność - 21 w. Podręczniki akademickie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : PWN, 2019. |
Wydanie: | Wydanie I - dodruk |
Opis fizyczny: | 363, [1] strona : ilustracje ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliografia na stronach 330-346. Indeks. |
Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki |
Dodaj recenzje, komentarz |
- Przedmowa
- CZĘŚĆ I. Metody diagnostyczne
- ROZDZIAŁ 1. Diagnostyka edukacyjna jako dziedzina pedagogiki
- 1.1. Uczenie się
- 1.1.1. Cztery modele uczenia się
- 1.1.2. Psychologiczna charakterystyka modeli uczenia się
- 1.1.3. Historyczna zmienność modeli uczenia się
- 1.2. Nauczanie, wychowanie i kształcenie
- 1.2.1. Odmiany działania edukacyjnego
- 1.2.2. Trzy systemy kształcenia
- 1.3. Paradygmaty diagnostyki edukacyjnej
- 1.3.1. Uczenie się jako przedmiot diagnostyki
- 1.3.2. Pojęcie diagnozy i diagnostyki edukacyjnej
- 1.3.3. Cztery paradygmaty diagnostyki
- 1.4. Diagnostyka rozwojowa uczenia się
- 1.4.1. Krytyka diagnostyki edukacyjnej
- 1.4.2. Psycholog i pedagog jako diagności
- 1.4.3. Etyczne problemy diagnostyki
- 1.4.4. Normy etyczne diagnostyki
- 1.4.5. Kodeksy etyczne
- 1.4.6. Postępy edukacyjnej diagnostyki rozwojowej w Polsce
- Najważniejsze pojęcia
- Ćwiczenia
- Zalecenia
- ROZDZIAŁ 2. Pomiar pedagogiczny jako podstawa diagnostyki edukacyjnej
- 2.1. Skale pomiarowe
- 2.1.1. Skala nominalna
- 2.1.2. Skala porządkowa
- 2.1.3. Skala porządkowa znajomości języka obcego
- 2.1.4. Skala przedziałowa
- 2.1.5. Skala stosunkowa
- 2.2. Pomiar sprawdzający i różnicujący
- 2.2.1. Wyznaczanie normy ilościowej w pomiarze sprawdzającym
- 2.3. Narzędzia pomiaru pedagogicznego
- 2.3.1. Arkusz obserwacji
- 2.3.2. Skala postaw
- 2.3.3. Test socjometryczny
- 2.3.4. Kwestionariusz wywiadu i szczególna rola ankietera
- 2.3.5. Kwestionariusz ankiety
- 2.3.6. Skala opisowa
- 2.3.7. Test osiągnięć
- 2.4. Etapy przygotowań do pomiaru pedagogicznego
- Najważniejsze pojęcia
- Ćwiczenia
- Zalecenia
- ROZDZIAŁ 3. Planowanie narzędzi diagnozy edukacyjnej
- 3.1. Operacjonalizacja celów kształcenia
- 3.2. Taksonomie celów kształcenia
- 3.2.1. Taksonomia dziedziny emocjonalno-motywacyjnej
- 3.2.2. Taksonomia dziedziny światopoglądowej
- 3.2.3. Taksonomia dziedziny praktycznej
- 3.2.4. Taksonomia dziedziny poznawczej
- 3.3. Holizm i atomizm w planowaniu narzędzi pomiaru
- 3.3.1. Plan opisowy
- 3.3.2. Plan tabelaryczny
- 3.3.3. Plan inwentarza modeli uczenia się
- 3.3.4. Plan inwentarza atrybucji egzaminu szkolnego
- 3.3.5. Plan graficzny
- 3.3.6. Plan graficzny narzędzia pomiaru jako model badawczy
- Najważniejsze pojęcia
- Ćwiczenia
- Zalecenia
- ROZDZIAŁ 4. Konstrukcja i analiza elementów narzędzi diagnozy
- 4.1. Zasady konstrukcji elementów narzędzi diagnozy
- 4.1.1. Treść elementu
- 4.1.2. Forma elementu
- 4.1.3. Inwentarz modeli uczenia się
- 4.1.4. Inwentarz atrybucji egzaminu szkolnego
- 4.2. Analiza elementów
- 4.2.1. Czas pracy
- 4.2.2. Opuszczenia
- 4.2.3. Aprobata i łatwość
- 4.2.4. Przykład zastosowania wskaźnika aprobaty
- 4.2.5. Profil zadania testu sprawdzającego
- 4.2.6. Moc różnicująca
- 4.2.7. Moc różnicująca pozycji skalowych i zadań testowych
- 4.2.8. Planowanie testu a łatwość i moc różnicująca zadań
- 4.2.9. Komputerowe programy analizy elementów
- 4.3. Banki elementów
- 4.3.1. Teoria wyniku zadania
- Najważniejsze pojęcia
- Ćwiczenia
- Zalecenia
- ROZDZIAŁ 5. Analiza i ocena narzędzia diagnozy
- 5.1. Hierarchia niezbędnych właściwości pomiaru pedagogicznego
- 5.2. Bezstronność sytuacji diagnostycznej
- 5.2.1. Oszustwo w diagnostyce
- 5.3. Dokładność punktowania elementów narzędzia
- 5.3.1. Przykłady schematów punktowania
- 5.4. Rzetelność diagnozy
- 5.4.1. Metody szacowania rzetelności
- 5.4.2. Współczynnik rzetelności
- 5.4.3. Interpretacja błędu losowego pomiaru
- 5.5. Trafność diagnozy
- 5.5.1. Dyskurs trafności diagnozy modeli uczenia się gimnazjalistów
- 5.6. Obiektywizm diagnozy
- 5.6.1. Perspektywy pomiaru sprawdzającego
- Najważniejsze pojęcia
- Ćwiczenia
- Zalecenia
- ROZDZIAŁ 6. Metody diagnostyczne na użytek nauczyciela
- 6.1. Odrębność metodologiczna nieformalnej diagnostyki edukacyjnej
- 6.1.1. Właściwości pomiarowe nieformalnych metod diagnostycznych
- 6.2. Obserwacja
- 6.2.1. Janusz Korczak jako obserwator
- 6.3. Nauczycielski pomiar dydaktyczny
- 6.3.1. System ocen wypracowania szkolnego
- 6.3.2. Improwizowane sprawdzanie osiągnięć matematycznych
- 6.4. Analiza dokumentów
- 6.4.1. Synektyka jako tworzenie dokumentów osobistych
- 6.5. Rozmowa diagnostyczna
- 6.5.1. „Wychowanie bez porażek” jako metoda rozmowy
- 6.6. Ankieta
- 6.7. Eksperyment
- 6.7.1. Korczakowski eksperyment naturalny
- Najważniejsze pojęcia
- Ćwiczenia
- Zalecenia
- CZĘŚĆ II. Wyniki diagnozy
- ROZDZIAŁ 7. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie emocjonalnej
- 7.1. Pozycja społeczno-ekonomiczna rodziny ucznia
- 7.1.1. Aspiracje edukacyjne gimnazjalistów
- 7.2. Styl wychowania w rodzinie
- 7.2.1. Błąd wychowawczy
- 7.3. Osobowość, lęk, samoocena i podmiotowość ucznia
- 7.3.1. Wyuczona bezradność w szkole
- 7.4. Motywacja do uczenia się
- 7.4.1. Trudność utrzymania motywacji do uczenia się
- 7.4.2. Sylwetka najlepszego ucznia
- 7.5. Uspołecznienie i rozwój moralny
- 7.5.1. Edukacja domowa
- 7.6. Wspólnota dydaktyczna i pozycja ucznia w zespole
- 7.6.1. Twórczość a przystosowanie społeczne w klasie szkolnej
- Najważniejsze pojęcia
- Ćwiczenia
- Zalecenia
- ROZDZIAŁ 8. Diagnoza osiągnięć w dziedzinie poznawczej
- 8.1. Schematy, style i strategie poznawcze
- 8.1.1. Efekt wachlarzowy wyników uczenia się
- 8.2. Wymagania dydaktyczne
- 8.2.1. Dwa układy wymagań dydaktycznych
- 8.3. Sprawdzanie osiągnięć poznawczych
- 8.3.1. Kompetencje pomiarowe nauczycieli
- 8.4. Dwa rodzaje oceniania szkolnego
- 8.4.1. Pułapka pomiaru sprawdzającego
- 8.4.2. Poglądy nauczycieli na ocenianie osiągnięć uczniów
- 8.4.3. Dylematy sprawiedliwego oceniania
- 8.5. Skala stopni szkolnych
- 8.5.1. Siedem niegodziwych postaw wobec oceniania szkolnego
- 8.6. Komunikowanie oceny osiągnięć poznawczych
- 8.6.1. Komentowanie wyników pomiaru dydaktycznego
- Najważniejsze pojęcia
- Ćwiczenia
- Zalecenia
- ROZDZIAŁ 9. Egzaminy zewnętrzne
- 9.1. Rodzaje egzaminów
- 9.1.1. Złudzenia co do trafności egzaminów
- 9.2. Standardy egzaminu doniosłego
- 9.2.1. Powinności egzaminatora
- 9.3. Efekt egzaminatora
- 9.3.1. Statystyczne oszacowania efektu egzaminatora
- 9.3.2. Moderowanie oceniania
- 9.4. Wyniki egzaminu zewnętrznego
- 9.4.1. Płeć ucznia a wyniki egzaminów
- 9.5. Edukacyjna wartość dodana
- 9.5.1. Wartość dodana względna
- 9.5.2. Wartość dodana bezwzględna
- 9.5.3. Zależność edukacyjnej wartości dodanej od szkoły
- 9.6. Perspektywy egzaminów zewnętrznych
- 9.6.1. Postawy uczniów wobec egzaminów
- 9.6.2. Egzamin zewnętrzny a godność nauczyciela
- 9.6.3. Kształcenie według wymagań
- Najważniejsze pojęcia
- Ćwiczenia
- Zalecenia
- ROZDZIAŁ 10. Diagnoza osiągnięć placówki edukacyjnej
- 10.1. Rozwój osiągnięć ucznia i jego wspomaganie
- 10.2. Wpływ szkoły na osiągnięcia uczniów
- 10.2.1. Instytucjonalizacja edukacji i jej przezwyciężanie
- 10.2.2. „Mierzenie jakości pracy szkoły”
- 10.2.3. Czynnik szkoły w badaniach osiągnięć uczniów
- 10.2.4. „Tabele ligowe szkół” jako szkodliwe uproszczenie
- 10.2.5. Edukacyjna wartość dodana w strefach osiągnięć uczniów
- 10.2.6. Stałość i trafność wartości dodanej
- 10.3. Kierowanie placówką edukacyjną
- 10.3.1. Style kierowania placówką
- 10.3.2. Różnice rozwojowe między uczniami w szkole
- 10.3.3. W poszukiwaniu przyczyn sukcesu szkoły
- 10.4. Szkoła jako instytucja samoucząca się
- 10.4.1. Profil samooceny szkoły
- Najważniejsze pojęcia
- Ćwiczenia
- Zalecenia
- ROZDZIAŁ 11. Diagnoza osiągnięć edukacyjnych kraju
- 11.1. Diagnostyka edukacyjna w skali międzynarodowej
- 11.1.1. Bariery kulturowe porównywania edukacji
- 11.2. Diagnostyka rozwojowa systemów edukacyjnych
- 11.2.1. Metodologiczne problemy wielkich badań pedagogicznych
- 11.3. Międzynarodowe badania pedagogiczne
- 11.3.1. Pionierskie badania IEA
- 11.3.2. Drugie Studium Przedmiotów Przyrodniczych IEA na świecie i w Polsce
- 11.3.3. Nowe badania IEA nad przedmiotami ścisłymi i czytaniem
- 11.3.4. Badania Organizacji Współpracy Ekonomicznej i Rozwoju
- 11.4. Znaczenie porównań międzynarodowych dla rozwoju systemów edukacyjnych
- Najważniejsze pojęcia
- Ćwiczenia
- Zalecenia
- ROZDZIAŁ 12. Ewaluacja w edukacji jako pochodna diagnozy
- 12.1. Pojęcie i pole działania ewaluacji
- 12.1.1. Rodzaje informacji zbieranej w toku ewaluacji
- 12.1.2. Struktury formalne ewaluacji
- 12.2. Modele ewaluacji
- 12.2.1. Ewaluacja edukacyjna w Polsce
- 12.2.2. Pseudoewaluacja
- 12.3. Ewaluator edukacyjny
- 12.3.1. Krytyczny przyjaciel szkoły
- Najważniejsze pojęcia
- Ćwiczenia
- Zalecenia
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)