Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Specjalne potrzeby edukacyjne

Autor: Olechowska, Agnieszka.




Książka Agnieszki Olechowskiej to interdyscyplinarne kompendium wiedzy o specjalnych potrzebach edukacyjnych, przydatne nauczycielom i innym profesjonalistom, rodzicom oraz studentom przygotowującym się do pracy w przedszkolu i w szkole. Autorka omówiła w niej teorię oraz praktykę kształcenia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odwołując się do polskich realiów, procedur oraz obowiązujących regulacji prawnych.

Nakreśliła nowe kierunki rozwoju systemu edukacji - uniwersalne projektowanie w edukacji oraz zarządzanie różnorodnością w szkole. Szczegółowo przedstawiła przyczyny i objawy poszczególnych kategorii specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości dostosowania wymagań edukacyjnych i pomocy dydaktycznych dla dzieci doświadczających:
- niepełnosprawności intelektualnej oraz ruchowej
- uszkodzeń słuchu i wzroku
- niedostosowania społecznego
- specyficznych trudności w uczeniu się
- zaburzeń komunikacji językowej
- chorób przewlekłych (epilepsji, cukrzycy, astmy, mukowiscydozy i innych)
- sytuacji kryzysowych lub traumatycznych
- niepowodzeń edukacyjnych
- zaniedbań środowiskowych
- trudności adaptacyjnych
- autyzmu.

Zobacz pełny opis
Spis treści:

  1. Wprowadzenie
  2. Część I. Specjalne potrzeby edukacyjne. Podstawy teoretyczne
  3. Rozdział 1. Geneza i prognoza współcześnie zachodzących i przyszłych zmian w kształceniu
  4. i udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  5. Rozdział 2. Defi nicja specjalnych potrzeb edukacyjnych i rodzajów specjalnego wsparcia edukacyjnego
  6. Rozdział 3. Specjalne potrzeby a rodzaje niepełnosprawności – defi niowanie, orzekanie, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, możliwości pozyskania środków uzupełniających część oświatową subwencji ogólnej
  7. Rozdział 4. Dynamiczny model defi niowania trudności w uczeniu się
  8. Rozdział 5. Zasady pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  9. Rozdział 6. Prawne podstawy wykrywania, defi niowania i zaspokajania specjalnych potrzeb
  10. edukacyjnych dzieci
  11. Część II. Specjalne potrzeby edukacyjne na co dzień. Dostosowywanie wymagań. Spotkanie teorii z praktyką
  12. Rozdział 7. Niepełnosprawność – modele postrzegania niepełnosprawności, defi nicje, rodzaje
  13. i orzekanie o niepełnosprawności
  14. 7.1. Niepełnosprawność intelektualna
  15. 6 SPIS TREŚCI
  16. 7.2. Niepełnosprawność ruchowa
  17. 7.3. Uszkodzenie słuchu
  18. 7.4. Uszkodzenie wzroku
  19. Rozdział 8. Niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym
  20. Rozdział 9. Szczególne uzdolnienia
  21. Rozdział 10. Specyfi czne trudności w uczeniu się
  22. Rozdział 11. Zaburzenia komunikacji językowej
  23. Rozdział 12. Choroba przewlekła
  24. 12.1. Otyłość
  25. 12.2. Choroby uwarunkowane genetycznie
  26. 12.3. Mukowiscydoza
  27. 12.4. Cukrzyca
  28. 12.5. Epilepsja
  29. 12.6. Astma oskrzelowa
  30. Załącznik
  31. Rozdział 13. Sytuacje kryzysowe lub traumatyczne
  32. Rozdział 14. Niepowodzenia edukacyjne
  33. Rozdział 15. Zaniedbania środowiskowe związane z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny,
  34. sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi
  35. Rozdział 16. Trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym wcześniejszym kształceniem za granicą
  36. Rozdział 17. Autyzm
  37. Część III. Poza „specjalne potrzeby edukacyjne”
  38. Rozdział 18. Uniwersalne projektowanie w edukacji (universal design in education)
  39. Rozdział 19. Zarządzanie różnorodnością w szkole (diversity management at school)
  40. Zamiast zakończenia

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 376
Numer inw.: 37512
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.