Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną




Pierwsza w języku polskim publikacja poruszająca w sposób kompleksowy problematykę terapii zajęciowej osób z niepełnosprawnością intelektualną.Przedstawia teoretyczne aspekty niepełnosprawności i terapii zajęciowej. Pokazuje obszary funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz możliwości wspierania tych osób jakie daje terapia zajęciowa. Szerzej omawia m.in. terapię zajęciową osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz dzieci z zespołem Downa.


Odpowiedzialność:redakcja naukowa Edyta Janus ; autorzy Aneta Bac, Edyta Janus, Agnieszka Smrokowska-Reichmann, Agnieszka Żychowicz, Paweł Żychowicz ; patronat merytoryczny Komitet Rahabilitacji, Kultury Fizycznej i Integracji Społecznej PAN.
Hasła:Niepełnosprawni umysłowo - Polska - 21 w.
Terapia zajęciowa - Polska - 21 w.
Zespół Downa
Podręczniki akademickie
Adres wydawniczy:Warszawa : PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018.
Wydanie:Wydanie I.
Opis fizyczny:335 stron : ilustracje ; 24 cm.
Uwagi:Na stronie tytułowej i okładce: Patronat merytoryczny Komitet Rehabilitacji, Kultury Fizycznej i Integracji Społecznej PAN. Egzemplarz dostępny także przez Internet po otrzymaniu w bibliotece kodu i zalogowaniu się na www.libra.ibuk.pl Bibliografia przy rozdziałach. Indeks.
Twórcy:Bac, Aneta. Autor

Janus, Edyta. Autor

Smrokowska-Reichmann, Agnieszka. Autor

Żychowicz, Agnieszka. Autor

Żychowicz, Paweł. Autor
Redakcja

Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE ASPEKTY NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI I TERAPII ZAJĘCIOWEJ 17
  2. 1. Niepełnosprawność intelektualna – definicje, przyczyny, klasyfikacje – Paweł Żychowicz, Edyta Janus 19
  3. 1.1. Wprowadzenie 19
  4. 1.2. Ustalenia terminologiczne 20
  5. 1.3. Wybrane definicje 22
  6. 1.4. Przyczyny niepełnosprawności intelektualnej 25
  7. 1.5. Wybrane sposoby klasyfikowania 26
  8. 1.6. Podsumowanie 30
  9. Polecenia i pytania sprawdzające 31
  10. Piśmiennictwo 32
  11. 2. Charakterystyka wybranych zaburzeń rozwojowych związanych z niepełnosprawnością intelektualną – Aneta Bac 35
  12. 2.1. Wprowadzenie 35
  13. 2.2. Zespół Downa (Down syndrome – DS) 36
  14. 2.3. Spektrum autyzmu (autism spectrum disorder – ASD) 37
  15. 2.4. Mózgowe porażenie dziecięce (MPD; cerebral palsy – CP) 39
  16. 2.5. Mukopolisacharydoza (mucopolysaccharidosis – MPS) 41
  17. 2.6. Embriopatia poróżyczkowa (congenital rubell syndrome – CRS) 42
  18. 2.7. Alkoholowy zespół płodowy ( fetal alcohol syndrome – FAS) 43
  19. 2.8. Podsumowanie 45
  20. Polecenia i pytania sprawdzające 45
  21. Piśmiennictwo 46
  22. 3. Charakterystyka wybranych zaburzeń psychicznych współwystępujących z niepełnosprawnością intelektualną – Edyta Janus 47
  23. 3.1. Wprowadzenie 47
  24. 3.2. Charakterystyka zaburzeń psychicznych 47
  25. 3.3. Problemy diagnozy i występowanie zaburzeń psychicznych u osób z niepełnosprawnością intelektualną 48
  26. 3.4. Wybrane zaburzenia psychiczne 49
  27. 3.4.1. Depresja 50
  28. 3.4.2. Zaburzenia lękowe 53
  29. 3.4.3. Schizofrenia 55
  30. 3.4.4. Zaburzenia osobowości 58
  31. 3.5. Podsumowanie 60
  32. Polecenia i pytania sprawdzające 60
  33. Piśmiennictwo 61
  34. 4. Rozumienie terapii zajęciowej i umiejętności terapeuty zajęciowego pracującego z osobami z niepełnosprawnością intelektualną – Edyta Janus 63
  35. 4.1. Wprowadzenie 63
  36. 4.2. Rozumienie terapii zajęciowej 63
  37. 4.3. Podejście Skoncentrowane Na Osobie 66
  38. 4.4. Przegląd umiejętności terapeuty zajęciowego 67
  39. 4.4.1. Umiejętności podstawowe 69
  40. 4.4.2. Umiejętności ogólne 70
  41. 4.4.3. Umiejętności specjalistyczne 71
  42. 4.4.4. Kluczowe zadania 72
  43. 4.5. Podsumowanie 73
  44. Polecenia i pytania sprawdzające 73
  45. Piśmiennictwo 74
  46. 5. Wybrane narzędzia oceny w terapii zajęciowej osób z niepełnosprawnością intelektualną – Aneta Bac 75
  47. 5.1. Wprowadzenie 75
  48. 5.2. Wybrane podstawowe narzędzia oceny terapeutycznej 76
  49. 5.2.1. Obserwacja 76
  50. 5.2.2. Wywiad 77
  51. 5.2.3. Skala wzrokowo-analogowa (Visual Analogue Scale – VAS) 79
  52. 5.3. Wybrane narzędzia oceny poziomu wydolności funkcjonalnej 80
  53. 5.3.1. ABILHAND Questionnaire 80
  54. 5.3.2. ABILHAND-Kids Questionnaire 80
  55. 5.3.3. Assisting Hand Assessment (AHA) 81
  56. 5.3.4. Assessment of Motor And Process Skills (AMPS) 81
  57. 5.3.5. School Version of the Assessment of Motor and Process Skills (School AMPS) 83
  58. 5.3.6. Manual Ability Measure (MAM-36) 83
  59. 5.3.7. Gross Motor Function Classification System Expanded and Revised (GMFCS – E & R) 84
  60. 5.3.8. Pediatric Evaluation of Disability Inventory-Computer Adaptive Test – Autism Spectrum Disorders (PEDI-CAT ASD) 85
  61. 5.3.9. Kwestionariusz Diagnozy Funkcjonalnej (KDF) 86
  62. 5.3.10. School Function Assessment (SFA) 86
  63. 5.3.11. Skala Katza 88
  64. 5.3.12. Waisman Acitivities of Daily Living Scale (W-ADL) 89
  65. 5.4. Wybrane narzędzia oceny zdolności poznawczych i kognitywnych oraz zachowania 89
  66. 5.4.1. Krótka Skala Oceny Stanu Psychicznego (Mini-Mental State Examination – MMSE) 89
  67. 5.4.2. Montrealska Skala Oceny Funkcji Poznawczych (Montreal Cognitive Assessment – MoCA) 90
  68. 5.4.3. Saint Louis University Mental Status Examination (SLUMS) 91
  69. 5.4.4. Kettle Test (test czajnika) 92
  70. 5.4.5. Behavior Assessment System For Children – Second Edition (BASC-2) 93
  71. 5.5. Wybrane narzędzia oceny zdolności społecznych 93
  72. 5.5.1. Evaluation of Social Interaction (ESI) 93
  73. 5.5.2. Skala Przystosowania Społecznego Conkeya i Walsha 93
  74. 5.5.3. Inwentarz prac PPAC H.C. Gunzburga 94
  75. 5.5.4. Vineland Adaptive Behavior Scale – Second Edition (VABS, Vineland-II) 95
  76. 5.6. Wybrane narzędzia oceny dysfunkcji fizycznych 96
  77. 5.6.1. Oglądanie 96
  78. 5.6.2. Badanie dotykiem 96
  79. 5.6.3. Pomiary liniowe 96
  80. 5.6.4. Pomiary kątowe zakresów ruchu i zapisu według systemu SFTR 97
  81. 5.6.5. Testy funkcjonalne 98
  82. 5.6.6. Badanie siły mięśniowej 98
  83. 5.7. Podsumowanie 99
  84. Polecenia i pytania sprawdzające 100
  85. Piśmiennictwo 100
  86. CZĘŚĆ II. OBSZARY FUNKCJONOWANIA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ I MOŻLIWOŚCI, JAKIE DAJE TERAPIA ZAJĘCIOWA 103
  87. 6. Podstawowe i złożone czynności życia codziennego – Aneta Bac 105
  88. 6.1. Wprowadzenie 105
  89. 6.2. Charakterystyka czynności życia codziennego w aspekcie niepełnosprawności intelektualnej 106
  90. 6.3. Analiza aktywności i trening czynności życia codziennego 112
  91. 6.3.1. Analiza aktywności 112
  92. 6.3.2. Trening czynności życia codziennego – przykłady 114
  93. 6.4. Zapobieganie urazom i upadkom podczas wykonywania czynności życia codziennego 117
  94. 6.4.1. Sprzęt pomocniczy 118
  95. 6.4.2. Adaptacje środowiskowe 119
  96. 6.5. Podstawowe czynności życia codziennego 120
  97. 6.5.1. Kąpiel i branie prysznica 120
  98. 6.5.2. Ubieranie się 121
  99. 6.5.3. Jedzenie 121
  100. 6.5.4. Komunikacja funkcjonalna 122
  101. 6.5.5. Mobilność funkcjonalna 122
  102. 6.5.6. Zabiegi kosmetyczne i higiena jamy ustnej 123
  103. 6.5.7. Korzystanie z toalety 123
  104. 6.6. Złożone czynności życia codziennego 124
  105. 6.6.1. Dbanie o ubrania 124
  106. 6.6.2. Poruszanie się poza domem 124
  107. 6.6.3. Prowadzenie samochodu 124
  108. 6.6.4. Pisanie ręczne 125
  109. 6.6.5. Lekkie prace domowe 125
  110. 6.6.6. Zarządzanie finansami 126
  111. 6.6.7. Przygotowywanie jedzenia 126
  112. 6.6.8. Zarządzanie lekami i dbanie o zdrowie 127
  113. 6.6.9. Odpoczynek i sen 127
  114. 6.6.10. Robienie zakupów 127
  115. 6.7. Interwencja terapeutyczna w czynnościach życia codziennego 128
  116. 6.7.1. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim 128
  117. 6.7.2. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i znacznym 129
  118. 6.7.3. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim 130
  119. 6.8. Studium przypadku 131
  120. 6.9. Podsumowanie 132
  121. Polecenia i pytania sprawdzające 132
  122. Piśmiennictwo 133
  123. 7. Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku szkolnym – Agnieszka Żychowicz 135
  124. 7.1. Wprowadzenie 135
  125. 7.2. System edukacji specjalnej w Polsce 136
  126. 7.2.1. Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 139
  127. 7.2.2. Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym 141
  128. 7.2.3. Uczestnik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych 144
  129. 7.3. Terapia zajęciowa w szkole 146
  130. 7.3.1. Środowisko szkolne 148
  131. 7.3.2. Przebieg interwencji w praktyce szkolnej 152
  132. 7.3.3. Sposoby uczenia umiejętności szkolnych w terapii zajęciowej 160
  133. 7.4. Komunikacja w środowisku szkolnym 166
  134. 7.4.1. Komunikacja wspomagająca i alternatywna 167
  135. 7.4.2. Rola terapeuty zajęciowego w procesie komunikacji 171
  136. 7.5. Podsumowanie 173
  137. Polecenia i pytania sprawdzające 173
  138. Piśmiennictwo 174
  139. 8. Praca jako istotny obszar terapii zajęciowej osób z niepełnosprawnością intelektualną – Edyta Janus 179
  140. 8.1. Wprowadzenie 179
  141. 8.2. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce – dane statystyczne i wybrane podmioty 180
  142. 8.2.1. Definicje niepełnosprawności 180
  143. 8.2.2. Liczba osób z niepełnosprawnością 180
  144. 8.2.3. Liczba osób z niepełnosprawnością aktywnych zawodowo 181
  145. 8.2.4. Podmioty zatrudniające osoby z niepełnosprawnością 182
  146. 8.2.5. Problemy osób z niepełnosprawnością na otwartym rynku pracy 185
  147. 8.2.6. Podmioty zatrudniające osoby z niepełnosprawnością a terapeuci zajęciowi 186
  148. 8.3. Terapia zajęciowa w rehabilitacji zawodowej 189
  149. 8.3.1. Praca i rehabilitacja zawodowa dla osób z niepełnosprawnością 189
  150. 8.3.2. Czynniki wpływające na efekty działań terapeuty zajęciowego 190
  151. 8.3.3. Proces rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością 191
  152. 8.4. Rehabilitacja zawodowa – zadania terapeuty zajęciowego 195
  153. 8.4.1. Praca indywidualna z osobą z niepełnosprawnością intelektualną 195
  154. 8.4.2. Praca z rodziną 197
  155. 8.4.3. Współdziałanie ze społecznością lokalną 198
  156. 8.5. Podsumowanie 200
  157. Polecenia i pytania sprawdzające 200
  158. Piśmiennictwo 201
  159. 9. Czas wolny i zabawa osób z niepełnosprawnością intelektualną – Paweł Żychowicz 203
  160. 9.1. Wprowadzenie 203
  161. 9.2. Czas wolny 204
  162. 9.3. Czas wolny osób z niepełnosprawnością intelektualną 205
  163. 9.4. Rola terapeuty zajęciowego i sposoby włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w różne formy spędzania czasu wolnego 211
  164. 9.5. Zabawa 214
  165. 9.6. Podsumowanie 217
  166. Polecenia i pytania sprawdzające 217
  167. Piśmiennictwo 217
  168. 10. Uczestnictwo społeczne – Agnieszka Smrokowska-Reichmann 221
  169. 10.1. Wprowadzenie 221
  170. 10.2. Podstawy teoretyczne uczestnictwa społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną 222
  171. 10.2.1. Normalizacja 223
  172. 10.2.2. Inkluzja i integracja 226
  173. 10.2.3. Empowerment 228
  174. 10.3. Przykłady modeli i projektów w zakresie uczestnictwa społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną 230
  175. 10.3.1. SIVUS 230
  176. 10.3.2. People First 233
  177. 10.3.3. Praca autobiograficzna 236
  178. 10.3.4. Język łatwy 243
  179. 10.4. Podsumowanie 245
  180. Polecenia i pytania sprawdzające 246
  181. Piśmiennictwo 246
  182. CZĘŚĆ III. WYBRANE PROBLEMY ZAJĘCIOWE OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ 249
  183. 11. Terapia zajęciowa osób z zespołem Downa w okresie wczesnego dzieciństwa – Paweł Żychowicz, Agnieszka Żychowicz 251
  184. 11.1. Wprowadzenie 251
  185. 11.2. Wspomaganie rozwoju fizycznego i nabywania umiejętności przez dzieci z zespołem Downa 252
  186. 11.2.1. Kamienie milowe w rozwoju dużej i małej motoryki dziecka z zespołem Downa 252
  187. 11.2.2. Wsparcie rodziny dziecka z zespołem Downa w procesie terapii zajęciowej 258
  188. 11.2.3. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z zespołem Downa 261
  189. 11.3. Podsumowanie 264
  190. Polecenia i pytania sprawdzające 265
  191. Piśmiennictwo 265
  192. 12. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną z perspektywy terapii zajęciowej – Agnieszka Smrokowska-Reichmann, Edyta Janus 269
  193. 12.1. Wprowadzenie 269
  194. 12.2. Rozwój psychoseksualny osób z niepełnosprawnością intelektualną 269
  195. 12.3. Zakresy seksualności osób z niepełnosprawnością intelektualną a rola terapii zajęciowej 272
  196. 12.4. Przykład interaktywnych zajęć w ramach wychowania psychoseksualnego 275
  197. 12.5. Poczucie prywatności osób z niepełnosprawnością intelektualną 281
  198. 12.6. Ochrona przed wykorzystaniem seksualnym 284
  199. 12.7. Podsumowanie 286
  200. Polecenia i pytania sprawdzające 286
  201. Piśmiennictwo 287
  202. 13. Wybrane zagadnienia terapii zajęciowej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim – Agnieszka Żychowicz, Paweł Żychowicz 289
  203. 13.1. Wprowadzenie 289
  204. 13.2. Niepełnosprawność intelektualna w stopniu głębokim ze sprzężeniami 290
  205. 13.2.1. Funkcje poznawcze 291
  206. 13.2.2. Funkcjonowanie społeczne i porozumiewanie się 292
  207. 13.3. Zwiększanie zakresu uczestnictwa poprzez terapię zajęciową 295
  208. 13.3.1. Diagnoza funkcjonalna 295
  209. 13.3.2. Planowanie terapii zajęciowej 298
  210. 13.3.3. Przebieg terapii zajęciowej 299
  211. 13.3.4. Wspieranie rodziny 303
  212. 13.3.5. Czas wolny 304
  213. 13.4. Podsumowanie 305
  214. Polecenia i pytania sprawdzające 305
  215. Piśmiennictwo 306
  216. 14. Środowiska polisensoryczne dla osób z niepełnosprawnością intelektualną na przykładzie metody Snoezelen (MSE) – Agnieszka Smrokowska-Reichmann 309
  217. 14.1. Wprowadzenie 309
  218. 14.2. Geneza i istota metody Snoezelen 310
  219. 14.3. Osiem zasad prowadzenia sesji Snoezelen 313
  220. 14.4. Wyposażenie pomieszczenia Snoezelen (Sali Doświadczania Świata) 318
  221. 14.5. Problemy w stosowaniu metody Snoezelen 322
  222. 14.6. Metoda Snoezelen współcześnie 324
  223. 14.7. Miejsce metody Snoezelen w terapii zajęciowej 326
  224. 14.8. Podsumowanie 327
  225. Polecenia i pytania sprawdzające 328
  226. Piśmiennictwo 328
  227. Skorowidz 331

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 376
Numer inw.: 37523
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.