Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Psychiatria dzieci i młodzieży. [T.] 2




Nowoczesny, przejrzyście napisany podręcznik Psychiatrii dzieci i młodzieży odzwierciedla stan aktualnej wiedzy. Książka odwołuje się do nowoczesnych systemów klasyfikacyjnych (DSM-5, ICD-11), jak również obejmuje stosowaną dziś farmakoterapię oraz oddziaływania pozafarmakologiczne. Autorzy - autorytety w swojej dziedzinie, klinicyści i praktycy - potrafiący dzielić się swoją wiedzą z innymi,

odpowiedzieli ponadto na pytania: jakie są kryteria diagnostyczne i jak o nie zapytać, oraz nie tylko czym leczyć, lecz także jak to robić.

Obszerny materiał został przedstawiony w dwóch tomach, w częściach: Podstawy, Klinika, Terapia.

W części Podstawy Psychiatrii dzieci i młodzieży przedstawiono systemy klasyfikacyjne i diagnostyczne stosowane w psychiatrii wieku rozwojowego. Omówiono metodykę badania psychiatrycznego dziecka i adolescenta, w tym badanie psychologiczne wraz z rolą kwestionariuszy i testów psychologicznych oraz badania neurologiczne. Przedstawiono również narzędzia diagnostyczne do oceny nasilenia objawów psychopatologicznych. Ponadto omówiono aspekty prawne w psychiatrii dzieci i młodzieży oraz psychiatrię sądową nieletnich.

W części Klinika Psychiatrii dzieci i młodzieży omówiono zaburzenia neurorozwojowe oraz zaburzenia należące do spektrum schizofrenii i chorób afektywnych. Przedstawiono również szerokie spektrum wielu innych zaburzeń psychicznych o różnym podłożu z uwzględnieniem farmakologicznych i pozafarmakologicznych metod leczenia. Oddzielne rozdziały poświęcono problematyce FASD oraz dziecku - ofierze przemocy w rodzinie, zaburzeniom psychicznym w chorobach somatycznych, a także psychiatrii konsultacyjnej.

W części Terapia Psychiatrii dzieci i młodzieży znalazły się wiadomości z zakresu planowania terapii w psychiatrii dzieci i młodzieży oraz stosowanych metod terapeutycznych (m.in.: metoda behawioralno-poznawcza, systemowa, psychodynamiczna). Przedstawiono podstawy farmakoterapii, a także farmakoterapię opartą na faktach.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:redakcja naukowa prof. dr hab. n. med. Małgorzata Janas-Kozik, prof. dr hab. n. med. Tomasz Wolańczyk.
Hasła:Dzieci
Młodzież
Psychiatria
Farmakoterapia
Medycyna kliniczna
Psychiatria dzieci i młodzieży
Zaburzenia psychiczne
Podręcznik
Adres wydawniczy:Warszawa : PZWL, 2021.
Wydanie:Wydanie I.
Opis fizyczny:XVII, [1], 658, [1] strona : ilustracje ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografie, netografie przy rozdziałach. Indeks.
Forma gatunek:Książki. Publikacje fachowe.
Dziedzina:Medycyna i zdrowie
Powstanie dzieła:2021 r.
Twórcy:Janas-Kozik, Małgorzata. Redakcja

Wolańczyk, Tomasz. Redakcja

Przeznaczenie:Dla lekarzy specjalizujących się w psychiatrii dzieci i młodzieży i w psychiatrii ogólnej, a także psychologów, neurologów dziecięcych, pediatrów oraz psychoterapeutów.
Odbiorcy:Neurolodzy dziecięcy. Pediatrzy. Psychiatrzy. Psycholodzy.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Część II. Klinika (2)
  2. 16. Zaburzenia przywiązania - Tomasz Srebnicki
  3. 16.1. Wprowadzenie pojęcie przywiązania
  4. 16.2. Zachowania przywiązaniowe a więź
  5. 16.3. Normatywne wzorce przywiązania
  6. 16.4. Nieprawidłowe przywiązanie jako zaburzenie
  7. 16.5. Zaburzenia współwystępujące
  8. 16.6. Diagnoza i identyfikacja problemów z przywiązaniem
  9. 16.7. Postępowanie
  10. 16.8. Leczenie farmakologiczne
  11. 16.9. Rokowanie
  12. 17. Zaburzenia stresowe pourazowe - Małgorzata Dąbkowska
  13. 17.1. Zaburzenie stresowe pourazowe (post-traumatic stress disorder, PTSD)
  14. 17.2. Ostre zaburzenie stresowe (acute stress disorder, ASD)
  15. 17.3. Zaburzenia adaptacyjne
  16. 18. Zaburzenia dysocjacyjne - Małgorzata Dąbkowska
  17. 18.1. Definicja zaburzenia
  18. 18.2. Kryteria diagnostyczne zaburzeń dysocjacyjnych w klasyfikacji DSM-5
  19. 18.3. Etiologia
  20. 18.4. Epidemiologia
  21. 18.5. Diagnoza, objawy kliniczne
  22. 18.6. Różnicowanie
  23. 18.7. Współchorobowość
  24. 18.8. Postępowanie i terapia
  25. 18.9. Podsumowanie
  26. 19. Zaburzenia psychiatryczne w przebiegu endokrynopatii - Andrzej Siwiec, Krzysztof M. Wilczyński
  27. 19.1. Wprowadzenie
  28. 19.2. Definicja zespołu psychoendokrynnego
  29. 19.3. Psychopatologia zaburzeń funkcji tarczycy
  30. 19.4. Psychopatologia zaburzeń funkcji gruczołów przytarczycznych i gospodarki wapniowo-fosforanowej
  31. 19.5. Psychopatologia zaburzeń funkcji kory nadnerczy
  32. 19.6. Wnioski końcowe
  33. 20. Zaburzenia jedzenia i odżywiania się - Małgorzata Janas-Kozik, Marta Tyszkiewicz-Nwafor, Artur Pałasz
  34. 20.1. Wprowadzenie
  35. 20.2. Jadłowstręt psychiczny
  36. 20.3. Żarłoczność psychiczna
  37. 20.4. Zaburzenie z napadami objadania się
  38. 20.5. Zaburzenie polegające na ograniczaniu/unikaniu przyjmowania pokarmów
  39. 20.6. Inne określone zaburzenia jedzenia i odżywiania się oraz nieokreślone zaburzenia jedzenia
  40. 21. Zaburzenia wydalania - Urszula Szymańska
  41. 21.1. Enuresis
  42. 21.2. Encopresis
  43. 22. Zaburzenia snu u dzieci i młodzieży - Ksymena Urbanek
  44. 22.1. Wprowadzenie
  45. 22.2. Klasyfikacje zaburzeń snu
  46. 22.3. Zaburzenia z bezsennością
  47. 22.4. Zaburzenie z nadmierną sennością
  48. 22.5. Narkolepsja
  49. 22.6. Zaburzenie okołodobowego rytmu snu i czuwania
  50. 22.7. Parasomnie
  51. 22.8. Zespół niespokojnych nóg
  52. 22.9. Inne zaburzenia ruchowe związane ze snem
  53. 23. Zaburzenia dezorganizujące, kontroli impulsów i zachowania - Tomasz Srebnicki
  54. 23.1. Wprowadzenie
  55. 23.2. Zaburzenia zachowania w DSM-5
  56. 23.3. Epidemiologia
  57. 23.4. Diagnostyka różnicowa i zaburzenia współwystępujące
  58. 23.5. Przebieg
  59. 23.6. Czy zawsze schodzą na złą drogę? Czynniki protekcyjne w zaburzeniach zachowania
  60. 23.7. Obraz kliniczny a wiek dziecka
  61. 23.8. Etiologia
  62. 23.9. Postępowanie
  63. 24. Zaburzenia związane z używaniem substancji psychoaktywnych - Kamil Kozera, Lena Cichoń
  64. 24.1. Wprowadzenie i podstawowe definicje
  65. 24.2. Kryteria diagnostyczne według DSM-5
  66. 24.3. Kryteria diagnostyczne według ICD-11
  67. 24.4. Etiologia zaburzeń używania substancji psychoaktywnych
  68. 24.5. Epidemiologia zaburzeń używania substancji wśród dzieci i młodzieży
  69. 24.6. Objawy kliniczne związane z używaniem SPA
  70. 24.7. Badania laboratoryjne w zaburzeniach używania substancji
  71. 24.8. Diagnoza różnicowa zaburzeń związanych z używaniem SPA
  72. 24.9. Współchorobowość w zaburzeniach używania SPA
  73. 24.10. Postępowanie w zaburzeniach używania SPA
  74. 24.11. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem alkoholu etylowego
  75. 24.12. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem kannabinoli
  76. 24.13. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem substancji halucynogennych
  77. 24.14. Psychopatologia zaburzeń związanych z odurzaniem się substancjami wziewnymi
  78. 24.15. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem opioidów
  79. 24.16. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem substancji przeciwlękowych, nasennych i uspokajających
  80. 24.17. Psychopatologia zaburzeń związanych z używaniem substancji psychostymulujących
  81. 24.18. Psychopatologia zaburzeń związanych ze stosowaniem nowych substancji psychoaktywnych tzw. dopalaczy
  82. 24.19. Inne zagadnienia związane z używaniem substancji
  83. 25. Uzależnienia behawioralne - Joanna Hyrnik
  84. 25.1. Wprowadzenie
  85. 25.2. Definicja zaburzenia
  86. 25.3. Rys historyczny
  87. 25.4. Kryteria diagnostyczne
  88. 25.5. Uwarunkowania i czynniki ryzyka
  89. 25.6. Epidemiologia
  90. 25.7. Objawy kliniczne
  91. 25.8. Diagnoza różnicowa
  92. 25.9. Współchorobowość
  93. 25.10. Leczenie
  94. 25.11. Podsumowanie
  95. 26. Zaburzenia osobowości - Anna Kaźmierczak- Mytkowska
  96. 26.1. Wprowadzenie
  97. 26.2. Dane historyczne
  98. 26.3. Kryteria diagnostyczne zaburzeń osobowości według DSM-5, sekcja II (tab. 26.1)
  99. 26.4. Etiologia zaburzenia
  100. 26.5. Epidemiologia
  101. 26.6. Objawy kliniczne
  102. 26.7. Diagnoza różnicowa
  103. 26.8. Współchorobowość
  104. 26.9. Leczenie farmakologiczne i pozafarmakologiczne według standardów NICE 2018
  105. 26.10. Podsumowanie
  106. 27. Problematyka FASD - Małgorzata Klecka, Małgorzata Janas-Kozik
  107. 27.1. Definicja choroby, zaburzenia
  108. 27.2. Dane historyczne
  109. 27.3. Kryteria diagnostyczne według DSM-5
  110. 27.4. Terminologia diagnostyczna perspektywa historyczna
  111. 27.5. Etiologia choroby, zaburzenia czynniki biologiczne (genetyczne), osobowościowe, środowiskowe, w tym kulturowe i społeczne
  112. 27.6. Epidemiologia
  113. 27.7. Objawy kliniczne
  114. 27.8. Procedury badawcze
  115. 27.9. Diagnoza różnicowa
  116. 27.10. Współchorobowość
  117. 27.11. Leczenie farmakologiczne i pozafarmakologiczne
  118. 27.12. Podsumowanie
  119. 28. Dziecko ofiara przemocy w rodzinie - Gabriela Jagielska, Iwona Kacperska
  120. 28.1. Definicja
  121. 28.2. Dane historyczne i aktualny stan prawny w Polsce
  122. 28.3. Klasyfikacja według ICD-10 i DSM-5
  123. 28.4. Etiologia
  124. 28.5. Epidemiologia
  125. 28.6. Objawy kliniczne i skutki przemocy
  126. 28.7. Badania laboratoryjne i diagnoza różnicowa
  127. 28.8. Leczenie
  128. 29. Zaburzenia psychiczne w chorobach somatycznych - Agnieszka Butwicka
  129. 29.1. Epidemiologia
  130. 29.2. Etiologia i patogeneza, czynniki ryzyka
  131. 29.3. Rozpoznanie
  132. 30. Psychiatria konsultacyjna - Agnieszka Butwicka
  133. 30.1. Definicja i systemy psychiatrii konsultacyjnej
  134. 30.2. Pacjenci systemu psychiatrii konsultacyjnej
  135. 30.3. Badanie psychiatryczne i leczenie dziecka chorego somatycznie
  136. 30.4. Podsumowanie konsultacji i rekomendacje konsultanta
  137. Część III. Terapia
  138. 31. Planowanie terapii w psychiatrii dzieci i młodzieży - Anita Bryńska, Tomasz Srebnicki, Tomasz Wolańczyk
  139. 31.1. Oddziaływania psychoterapeutyczne
  140. 31.2. Identyfikacja zasobów i słabych stron w procesie diagnozy i planowania interwencji
  141. 31.3. Planowanie oddziaływań terapeutycznych na podstawie identyfikacji zasobów i słabych stron
  142. 31.4. Leczenie farmakologiczne
  143. 32. Psychoedukacja w psychiatrii dzieci i młodzieży - Katarzyna Szamburska-Lewandowska
  144. 32.1. Wprowadzenie
  145. 32.2. Definicja psychoedukacji
  146. 32.3. Istota i cele psychoedukacji
  147. 32.4. Zaburzenia psychiczne wieku rozwojowego
  148. 32.5. Grupy odbiorców i rodzaje oddziaływań psychoedukacyjnych w psychiatrii dzieci i młodzieży
  149. 32.6. Psychoedukacja w odniesieniu do wybranych zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego
  150. 32.7. Podsumowanie
  151. 33. Terapia poznawczo-behawioralna - Anita Bryńska
  152. 33.1. Założenia terapii poznawczo-behawioralnej
  153. 33.2. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
  154. 33.3. Zaburzenia zachowania
  155. 33.4. Zaburzenia lękowe
  156. 33.5. Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne
  157. 33.6. Zaburzenia tikowe
  158. 33.7. Zaburzenia ze spektrum autyzmu
  159. 33.8. Zaburzenia depresyjne
  160. 33.9. Zaburzenia odżywiania
  161. 34. Terapia systemowa - Barbara Józefik
  162. 34.1. Definicja i rozwój podejścia
  163. 34.2. Podstawowe pojęcia: definicja systemu, pojęcie cyrkularności, rozumienie objawów
  164. 34.3. Nurty i szkoły systemowej terapii rodzin
  165. 34.4. Znaczenie systemowego podejścia i terapii rodzin w leczeniu zaburzeń emocjonalnych dzieci i młodzieży
  166. 34.5. Systemowa terapia rodzin w praktyce klinicznej
  167. 34.6. Inne formy systemowej praktyki
  168. 34.7. Podsumowanie
  169. 35. Psychoterapia psychodynamiczna - Maciej Pilecki
  170. 35.1. Definicja psychoterapii psychodynamicznej
  171. 35.2. Sigmund Freud i jego odkrycia
  172. 35.3. Rozwój myśli psychoanalitycznej i psychodynamicznej
  173. 35.4. Dzieci, młodzież, rodzina w rozumieniu psychoanalitycznym oraz psychodynamicznym
  174. 35.5. Czynniki leczące w psychoterapii psychodynamicznej
  175. 35.6. Specyfika psychoterapii psychodynamicznej dzieci i młodzieży
  176. 35.7. Wskazania do psychoterapii psychodynamicznej oraz psychoterapii psychoanalitycznej dzieci i młodzieży
  177. 35.8. Uwagi końcowe
  178. 36. Inne oddziaływania terapeutyczne (socjoterapia, arteterapia, społeczność terapeutyczna) - Anna Kaźmierczak-Mytkowska, Katarzyna Szamburska-Lewandowska
  179. 36.1. Wprowadzenie
  180. 36.2. Społeczność terapeutyczna
  181. 36.3. Psychoterapia grupowa
  182. 36.4. Socjoterapia
  183. 36.5. Arteterapia
  184. 36.6. Podsumowanie
  185. 37. Podstawy farmakoterapii - Barbara Remberk, Artur Wiśniewski, Tomasz Wolańczyk
  186. 37.1. Wprowadzenie
  187. 37.2. Odmienności farmakokinetyki leków psychotropowych u dzieci i młodzieży
  188. 37.3. Odmienności farmakodynamiczne leków psychotropowych u dzieci i młodzieży
  189. 37.4. Leki przeciwpsychotyczne
  190. 37.5. Leki przeciwdepresyjne
  191. 37.6. Leki przeciwlękowe (anksjolityki)
  192. 37.7. Alfa-2 agoniści
  193. 37.8. Leki stosowane w leczeniu ADHD
  194. 38. Farmakoterapia oparta na faktach w psychiatrii dzieci i młodzieży - Filip Rybakowski
  195. 38.1. Wprowadzenie
  196. 38.2. Neurobiologia rozwoju w kontekście mechanizmów leczenia psychofarmakologicznego
  197. 38.3. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
  198. 38.4. Zaburzenia ze spektrum autyzmu
  199. 38.5. Schizofrenia i inne zaburzenia psychotyczne
  200. 38.6. Depresja
  201. 38.7. Zaburzenia afektywne dwubiegunowe
  202. 38.8. Zaburzenia lękowe
  203. 38.9. Postępowanie nieswoiste i praktyczne aspekty leczenia

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 159.922.7/.8
Numer inw.: 37562
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.