Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Podmiotowość w pracy socjalno-wychowawczej z rodziną : studium fenomenograficzne doświadczeń asystentów rodziny

Autor: Ciczkowska-Giedziun, Małgorzata




Niniejsza książka, wpisując się w nowe myślenie o wspieraniu rodziny i pomaganiu jej, odsłania obszary rozumienia podmiotowości istotne dla kształtowania się asystentury rodziny w pracy socjalno-wychowawczej, która z perspektywy pedagogiki społecznej jest ujmowana jako aktywność pomocowa oraz wspierająca rozwój jednostki, grupy, społeczności i której towarzyszy ulepszanie i przekształcanie środowiska.

Nieinstrumentalne traktowanie rodzin oraz postrzeganie ich jako podmiotów działania społeczno-wychowawczego to cechy charakteryzujące to podejście. Takie rozumienie procesu pomagania i wspierania bliskie jest też asystenturze rodziny w jej pierwotnych założeniach...

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Małgorzata Ciczkowska-Giedziun.
Hasła:Asystenci rodzin
Opieka społeczna
Podmiotowość
Praca socjalna
Rodzina
Wychowanie
Polska
Monografia
Adres wydawniczy:Kraków : Impuls, 2020.
Wydanie:Wydanie I
Opis fizyczny:275 stron : ilustracje ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 247-274.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Edukacja i pedagogika
Socjologia i społeczeństwo
Zakres czasowy:1965-2020 r.
Powstanie dzieła:2020 r.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Wstęp     
  2. I. CZĘŚĆ TEORETYCZNA
  3. Rozdział 1. Podmiotowość w dyskursywnych przestrzeniach nauk humanistyczno-społecznych 
  4. 1.1. Wielość koncepcji podmiotowości – inspiracje do pracy z rodziną 
  5. 1.1.1. Podmiotowość w myśli filozoficznej 
  6. 1.1.2. Socjologiczne refleksje nad podmiotowością 
  7. 1.1.3. Psychologiczne koncepcje podmiotowości   
  8. 1.1.4. Podmiotowość w perspektywie pedagogicznej 
  9. 1.2. Tropy podmiotowości w pedagogice społecznej 
  10. 1.2.1. Siły społeczne w rozmyślaniu o podmiotowości   
  11. 1.2.2. Idea empowermentu jako myśl o upodmiotowieniu    
  12. 1.2.3. Podmiot w różnych relacjach z rzeczywistością   
  13. 1.3. Koncepcja dwupodmiotowości a aktorzy sytuacji pomocowej 
  14. Rozdział 2. Asystentura rodziny w kontekście pracy socjalno-wychowawczej 
  15. 2.1. Geneza i realia tworzenia się asystentury rodziny w Polsce 
  16. 2.2. Asystent rodziny jako profesjonalista w pracy socjalno-wychowawczej z rodziną    
  17. 2.3. Podmiotowe refleksje w pracy socjalno-wychowawczej asystentów rodziny z dzieckiem i z rodzinami   
  18. 2.4. Przegląd badań nad asystenturą rodziny w pomocy społecznej i systemie wspierania rodzin   
  19. Rozdział 3. Konstruktywistyczny ogląd rzeczywistości pomocowej 
  20. 3.1. Konstruktywistyczne przesłanki do pracy socjalno-wychowawczej z rodziną   
  21. 3.2. Konstruktywna praca socjalna   
  22. 3.3. Praca socjalna oparta na zasobach 
  23. 3.3.1. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach (PSR) 
  24. 3.3.2. Modele pracy z rodziną wykorzystujące zasoby rodziny 
  25. * II. CZĘŚĆ BADAWCZA
  26. Rozdział 4. Proces badawczy – ustalenia i realizacja   
  27. 4.1. Możliwości badania podmiotowości w procesie wspierania rodziny i pomagania jej w świetle paradygmatu interpretatywno-konstruktywistycznego   
  28. 4.2. W poszukiwaniu strategii badawczej – badania fenomenograficzne    
  29. 4.2.1. Ontologiczno-epistemologiczne założenia podejścia fenomenograficznego 
  30. 4.2.2. Koncepcje, kategorie opisu i anatomia doświadczenia 
  31. 4.3. Przedmiot, cel i problematyka badawcza   
  32. 4.4. Postępowanie badawcze   
  33. 4.4.1. Gromadzenie materiału badawczego 
  34. 4.4.2. Dobór próby do badań 
  35. 4.4.3. Analiza danych 
  36. Rozdział 5. Rekonstrukcja sposobów doświadczania podmiotowości przez asystentów rodziny. Analiza wyników badań 
  37. * 5.1. Podmiotowość asystentów rodziny 
  38. 5.1.1. Doświadczanie podmiotowości przez asystentów rodziny jako bycie samoświadomym 
  39. 5.1.2. Doświadczanie podmiotowości przez asystentów rodziny jako określanie własnych granic 
  40. 5.1.3. Doświadczanie podmiotowości przez asystentów rodziny jako bycie sprawczym 
  41. 5.2. Podmiotowość rodziny w procesie pomagania 
  42. 5.2.1. Doświadczanie podmiotowości rodziny przez asystentów rodziny jako oczekiwanie na jej gotowość do zmiany swojej sytuacji 
  43. 5.2.2. Doświadczanie podmiotowości rodziny przez asystentów rodziny jako szanowanie jej prawa do wolności wyboru i brania odpowiedzialności za dokonywane wybory 
  44. 5.2.3. Doświadczanie podmiotowości rodziny przez asystentów rodziny jako sięganie do jej zasobów 
  45. 5.2.4. Doświadczanie podmiotowości rodziny przez asystentów rodziny jako jej upełnomocnienie 
  46. 5.3. „Podwójny efekt empowermentu” – asystentura rodziny i jej upełnomocniające założenia w strukturach systemu pomocy społecznej 
  47. 5.3.1. Doświadczanie bycia asystentem rodziny w systemie pomocy społecznej 
  48. 5.3.2. Doświadczanie bycia asystentem rodziny w relacji z pracownikiem socjalnym 
  49. * Rozdział 6. (Nie)oczywiste sensy i znaczenia podmiotowości w pracy socjalno-wychowawczej z rodziną 
  50. * 6.1. Asystenci rodziny w „przestrzeni własnych opisów” – integracja osobistego i zawodowego „ja” 
  51. 6.2. Rodzina jako twórca swojej sytuacji 
  52. 6.3. Uwspólniona przestrzeń rozumienia upełnomocniającej idei asystentury rodziny w organizacjach uczących się 
  53. Zakończenie   
  54. Bibliografia   
  55. Spis schematów i tabel 

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 36
Numer inw.: 37596
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.