Podmiotowość w pracy socjalno-wychowawczej z rodziną : studium fenomenograficzne doświadczeń asystentów rodziny
Niniejsza książka, wpisując się w nowe myślenie o wspieraniu rodziny i pomaganiu jej, odsłania obszary rozumienia podmiotowości istotne dla kształtowania się asystentury rodziny w pracy socjalno-wychowawczej, która z perspektywy pedagogiki społecznej jest ujmowana jako aktywność pomocowa oraz wspierająca rozwój jednostki, grupy, społeczności i której towarzyszy ulepszanie i przekształcanie środowiska.
Nieinstrumentalne traktowanie rodzin oraz postrzeganie ich jako podmiotów działania społeczno-wychowawczego to cechy charakteryzujące to podejście. Takie rozumienie procesu pomagania i wspierania bliskie jest też asystenturze rodziny w jej pierwotnych założeniach...
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Małgorzata Ciczkowska-Giedziun. |
Hasła: | Asystenci rodzin Opieka społeczna Podmiotowość Praca socjalna Rodzina Wychowanie Polska Monografia |
Adres wydawniczy: | Kraków : Impuls, 2020. |
Wydanie: | Wydanie I |
Opis fizyczny: | 275 stron : ilustracje ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 247-274. |
Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. |
Dziedzina: | Edukacja i pedagogika Socjologia i społeczeństwo |
Zakres czasowy: | 1965-2020 r. |
Powstanie dzieła: | 2020 r. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Wstęp
- I. CZĘŚĆ TEORETYCZNA
- Rozdział 1. Podmiotowość w dyskursywnych przestrzeniach nauk humanistyczno-społecznych
- 1.1. Wielość koncepcji podmiotowości – inspiracje do pracy z rodziną
- 1.1.1. Podmiotowość w myśli filozoficznej
- 1.1.2. Socjologiczne refleksje nad podmiotowością
- 1.1.3. Psychologiczne koncepcje podmiotowości
- 1.1.4. Podmiotowość w perspektywie pedagogicznej
- 1.2. Tropy podmiotowości w pedagogice społecznej
- 1.2.1. Siły społeczne w rozmyślaniu o podmiotowości
- 1.2.2. Idea empowermentu jako myśl o upodmiotowieniu
- 1.2.3. Podmiot w różnych relacjach z rzeczywistością
- 1.3. Koncepcja dwupodmiotowości a aktorzy sytuacji pomocowej
- Rozdział 2. Asystentura rodziny w kontekście pracy socjalno-wychowawczej
- 2.1. Geneza i realia tworzenia się asystentury rodziny w Polsce
- 2.2. Asystent rodziny jako profesjonalista w pracy socjalno-wychowawczej z rodziną
- 2.3. Podmiotowe refleksje w pracy socjalno-wychowawczej asystentów rodziny z dzieckiem i z rodzinami
- 2.4. Przegląd badań nad asystenturą rodziny w pomocy społecznej i systemie wspierania rodzin
- Rozdział 3. Konstruktywistyczny ogląd rzeczywistości pomocowej
- 3.1. Konstruktywistyczne przesłanki do pracy socjalno-wychowawczej z rodziną
- 3.2. Konstruktywna praca socjalna
- 3.3. Praca socjalna oparta na zasobach
- 3.3.1. Podejście skoncentrowane na rozwiązaniach (PSR)
- 3.3.2. Modele pracy z rodziną wykorzystujące zasoby rodziny
- * II. CZĘŚĆ BADAWCZA
- Rozdział 4. Proces badawczy – ustalenia i realizacja
- 4.1. Możliwości badania podmiotowości w procesie wspierania rodziny i pomagania jej w świetle paradygmatu interpretatywno-konstruktywistycznego
- 4.2. W poszukiwaniu strategii badawczej – badania fenomenograficzne
- 4.2.1. Ontologiczno-epistemologiczne założenia podejścia fenomenograficznego
- 4.2.2. Koncepcje, kategorie opisu i anatomia doświadczenia
- 4.3. Przedmiot, cel i problematyka badawcza
- 4.4. Postępowanie badawcze
- 4.4.1. Gromadzenie materiału badawczego
- 4.4.2. Dobór próby do badań
- 4.4.3. Analiza danych
- Rozdział 5. Rekonstrukcja sposobów doświadczania podmiotowości przez asystentów rodziny. Analiza wyników badań
- * 5.1. Podmiotowość asystentów rodziny
- 5.1.1. Doświadczanie podmiotowości przez asystentów rodziny jako bycie samoświadomym
- 5.1.2. Doświadczanie podmiotowości przez asystentów rodziny jako określanie własnych granic
- 5.1.3. Doświadczanie podmiotowości przez asystentów rodziny jako bycie sprawczym
- 5.2. Podmiotowość rodziny w procesie pomagania
- 5.2.1. Doświadczanie podmiotowości rodziny przez asystentów rodziny jako oczekiwanie na jej gotowość do zmiany swojej sytuacji
- 5.2.2. Doświadczanie podmiotowości rodziny przez asystentów rodziny jako szanowanie jej prawa do wolności wyboru i brania odpowiedzialności za dokonywane wybory
- 5.2.3. Doświadczanie podmiotowości rodziny przez asystentów rodziny jako sięganie do jej zasobów
- 5.2.4. Doświadczanie podmiotowości rodziny przez asystentów rodziny jako jej upełnomocnienie
- 5.3. „Podwójny efekt empowermentu” – asystentura rodziny i jej upełnomocniające założenia w strukturach systemu pomocy społecznej
- 5.3.1. Doświadczanie bycia asystentem rodziny w systemie pomocy społecznej
- 5.3.2. Doświadczanie bycia asystentem rodziny w relacji z pracownikiem socjalnym
- * Rozdział 6. (Nie)oczywiste sensy i znaczenia podmiotowości w pracy socjalno-wychowawczej z rodziną
- * 6.1. Asystenci rodziny w „przestrzeni własnych opisów” – integracja osobistego i zawodowego „ja”
- 6.2. Rodzina jako twórca swojej sytuacji
- 6.3. Uwspólniona przestrzeń rozumienia upełnomocniającej idei asystentury rodziny w organizacjach uczących się
- Zakończenie
- Bibliografia
- Spis schematów i tabel
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)