Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Afazjologia : organiczne zaburzenia mowy





Odpowiedzialność:redakcja naukowa prof. dr hab. Zbigniew Tarkowski ; współpraca dr hab. Ewa Humieniuk.
Hasła:Afazja
Zaburzenia mowy
Osoby niepełnosprawne - rehabilitacja
Afazja
Leczenie
Neurobiologia
Niepełnosprawność intelektualna
Osoby z niepełnosprawnością
Rehabilitacja medyczna
Zaburzenia mowy
Monografia
Adres wydawniczy:Warszawa : PZWL, 2021.
Wydanie:Wydanie I.
Opis fizyczny:XX, [2], 532 strony : fotografie, ilustracje, wykresy ; 24 cm.
Uwagi:Na stronie tytułowej błędna nazwa redaktora, prawidłowa: Ewa Humeniuk. Bibliografie, netografie przy rozdziałach. Indeks.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Medycyna i zdrowie
Psychologia
Powstanie dzieła:2021 r.
Twórcy:Humeniuk, Ewa. Redakcja

Tarkowski, Zbigniew. (1953- ). Redakcja

Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. Przedmowa – Zbigniew Tarkowski, Ewa Humeniuk XIX
  2. Życie z niepełnosprawnością – Zbigniew Tarkowski, Olga Jauer-Niworowska
  3. Rozdział 1. Wprowadzenie do afazjologii – Zbigniew Tarkowski
  4. Wprowadzenie
  5. Organiczne zaburzenie mowy: objaw, zaburzenie, choroba czy niepełnosprawność?
  6. Podejście holistyczne
  7. Klasyfikacja organicznych zaburzeń mowy
  8. Ogólny model diagnozy
  9. Ogólny model terapii
  10. Zakończenie
  11. Aneks
  12. Rozdział 2. Neuroanatomiczne podstawy procesu komunikatywnego – Andrzej Obrębowski
  13. Wprowadzenie
  14. Rozwój układu nerwowego
  15. Charakterystyka mózgowia
  16. Budowa kory mózgu
  17. Jądra podstawne
  18. Wzgórzomózgowie i podwzgórze
  19. Torebka wewnętrzna
  20. Twór siatkowaty
  21. Część aferentna procesu komunikatywnego
  22. Część eferentna procesu komunikatywnego
  23. Obwodowy układ nerwowy
  24. Układ autonomiczny
  25. Układ limbiczny
  26. Zakończenie
  27. Rozdział 3. Diagnoza dla potrzeb terapii w afazjologii – Zbigniew Tarkowski
  28. Znaczenie i rodzaje diagnozy
  29. Diagnostyka a RODO
  30. Realność postulatów
  31. Czas trwania diagnozy
  32. Diagnoza podczas terapii
  33. Diagnoza dwuetapowa
  34. Znaczenie pierwszej sesji terapeutycznej
  35. Studium przypadku
  36. Zakończenie
  37. Aneks
  38. Rozdział 4. Studium przypadku w afazjologii – Joanna Kuć
  39. Wprowadzenie
  40. Studium przypadku jako metoda badawcza nauk społecznych i/lub medycznych
  41. Projektowanie studium przypadku z afazjologii
  42. Studia przypadków chorych z organicznymi zaburzeniami mowy
  43. Model studium przypadku
  44. Projekt badawczy
  45. Studium przypadku
  46. Zakończenie
  47. Rozdział 5. Niepełnosprawność intelektualna, spektrum autyzmu, afazja dziecięca – Zbigniew Tarkowski
  48. Wprowadzenie
  49. Rys historyczny
  50. Porównanie definicji
  51. Porównanie objawów
  52. Porównanie przyczyn
  53. Studia przypadków
  54. Badania porównawcze
  55. Jednostki łączne czy rozłączne
  56. Kategoria nadrzędna
  57. Ogólny model terapii
  58. Zakończenie
  59. Rozdział 6. Afazja u dzieci: nowe podejście teoretyczne, diagnostyczne i terapeutyczne – Maria Pąchalska
  60. Wprowadzenie
  61. Problemy definicyjne: definicja klasyczna (objawowa) afazji u dzieci
  62. Epidemiologia afazji u dzieci
  63. Istota i przyczyny powstania afazji u dzieci
  64. Studium przypadku
  65. Warunki i przebieg procesu diagnostycznego dziecka z afazją
  66. Warunki i przebieg procesu terapii dziecka z afazją
  67. Studium przypadku
  68. Zakończenie
  69. Rozdział 7. Afazja w ujęciu holistycznym – Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska
  70. Wprowadzenie
  71. Afazja w ujęciu klinicznym: typologia afazji
  72. Afazja ruchowa (tab. 7.2)
  73. Afazja czuciowa (tab. 7.3)
  74. Afazja anomiczna (tab. 7.4)
  75. Afazja przewodzeniowa (tab. 7.5)
  76. Afazja transkorowa ruchowa (tab. 7.6)
  77. Afazja transkorowa czuciowa (tab. 7.7)
  78. Afazje podkorowe (tab. 7.8)
  79. Epidemiologia afazji 156
  80. O chorym z afazją 157
  81. Studium przypadku 161
  82. O rodzinie chorego z afazją
  83. Zakończenie
  84. Rozdział 8. Diagnoza i terapia osób z afazją – Małgorzata Rutkiewicz-Hanczewska
  85. Wprowadzenie
  86. Między kodowaniem a dekodowaniem
  87. Podstawy diagnozowania afazji
  88. Trudności diagnostyczne: wahania i niejednoznaczności
  89. Terapia afazji. O neuroplastyczności mózgu i stanie plateau
  90. Terapia funkcji poznawczych
  91. Zakończenie
  92. Rozdział 9. Afazja a wielojęzyczność – Ewa Małgorzata Szepietowska
  93. Wprowadzenie
  94. Wielojęzyczność a afazja: wczesne badania
  95. Wielojęzyczność a poznanie
  96. Wielojęzyczny mózg
  97. Czynniki kształtujące obraz kliniczny afazji u osób dwu-/wielojęzycznych. Dwu-/wielojęzyczność: kwestie terminologiczne i sposoby pomiaru 207
  98. Wiek i charakter nabywania drugiego (innych) języka
  99. Podobieństwo języków
  100. Obraz kliniczny afazji u osób dwu- i wielojęzycznych
  101. Rehabilitacja afazji u osób wielojęzycznych
  102. Zakończenie
  103. Rozdział 10. Terapie wspomagające dla osób z afazją – Ewa Humeniuk
  104. Wprowadzenie
  105. Poradnictwo psychologiczne
  106. Terapie behawioralno-poznawcze
  107. Terapia rodzin
  108. Terapia z wykorzystaniem muzyki
  109. Terapie relaksacyjne
  110. Zajęcia grupowe
  111. Terapie z wykorzystaniem urządzeń elektronicznych
  112. Terapie włączające w życie społeczne
  113. Inne metody wspomagające terapię mowy
  114. Zakończenie
  115. Rozdział 11. Psychospołeczne funkcjonowanie osoby z afazją – Ewa Humeniuk
  116. Wprowadzenie
  117. Zaburzenia emocji i zachowania towarzyszące afazji
  118. Depresja oraz objawy psychopatologiczne u osób z afazją
  119. Przystosowanie do niepełnosprawności
  120. Jakość życia osób z afazją
  121. Funkcjonowanie społeczne osób za afazją
  122. Zmiany w funkcjonowaniu rodzin
  123. Zakończenie
  124. Rozdział 12. Społeczne aspekty w udzielaniu pomocy terapeutycznej chorym z afazją: perspektywa doświadczeń autora – Waldemar Tłokiński 253
  125. Wprowadzenie
  126. Kompetencje terapeuty
  127. Diagnoza
  128. Terapia
  129. Organizacja pracy terapeutycznej
  130. Studia przypadków
  131. Indywidualizacja terapii
  132. Zakończenie
  133. Rozdział 13. Diagnoza różnicowa afazji i dyzartrii – Olga Jauer-Niworowska
  134. Wprowadzenie
  135. Istotne różnice między afazją a dyzartrią
  136. Wybrane informacje dotyczące lokalizacji funkcji mowy a różnicowanie afazji i dyzartrii
  137. Różnice między afazją ekspresywną a dyzartrią
  138. Wybrane przykłady
  139. Porównanie wypowiedzi osób z dyzartrią i osób z afazją
  140. Najczęstsze przyczyny afazji
  141. Najczęstsze przyczyny dyzartrii
  142. Zakończenie
  143. Rozdział 14. Psychologiczno-motoryczne podejście do diagnozy i terapii osób z dyzartrią – Olga Jauer-Niworowska
  144. Wprowadzenie
  145. Istota zaburzeń dyzartrycznych – patomechanizm i objawy
  146. Klasyfikacje dyzartrii
  147. Etiologia dyzartrii
  148. Ocena stanu mowy osób z dyzartrią
  149. Terapia osób z dyzartrią – podejście psychologiczno-motoryczne
  150. Studium przypadku
  151. Zakończenie
  152. Rozdział 15. Neurolingwistyczna ocena stanu mowy w dyzartrii – Izabela Gatkowska
  153. Wprowadzenie
  154. Ocena stanu mowy w dyzartrii
  155. Rodzaje dyzartrii a interpretacja danych z badania
  156. Studium przypadku
  157. Zakończenie
  158. Rozdział 16. Dyzartria a dyslalia. Diagnoza różnicowa – Zbigniew Tarkowski
  159. Wprowadzenie
  160. Zaburzenia artykulacji
  161. Rozpoznanie zaburzeń artykulacji
  162. Kryteria różnicowania dyzartrii oraz dyslalii
  163. Postępowanie postdiagnostyczne
  164. Zakończenie
  165. Rozdział 17. Dysglosja: diagnoza i terapia – Monika Łuszczuk
  166. Wprowadzenie
  167. Postępowanie diagnostyczne
  168. Postępowanie terapeutyczne
  169. Studia przypadków
  170. Zakończenie
  171. Rozdział 18. Oligofazja – Jacek Jarosław Błeszyński, Zbigniew Tarkowski
  172. Wprowadzenie
  173. Rozważania terminologiczne
  174. Oligofazja u dzieci i młodzieży
  175. Oligofazja u dorosłych
  176. Etiologia oligofazji
  177. Diagnoza oligofazji
  178. Terapia oligofazji
  179. Efektywność terapii
  180. Zakończenie
  181. Rozdział 19. Od afonii do mowy zastępczej – Agnieszka Hamerlińska
  182. Wprowadzenie
  183. Afonia
  184. Mowa zastępcza
  185. Uczenie mowy przełykowej
  186. Uczenie mowy przetokowej
  187. Skuteczność terapii logopedycznej osób po usunięciu krtani
  188. Zamiast zakończenia – studium osoby 383
  189. Rozdział 20. Ocena napięcia mięśniowego a jego terapia u osób z zaburzeniami mowy – Michał Ginszt
  190. Wprowadzenie
  191. Napięcie mięśniowe i jego zaburzenia
  192. Dysfunkcje aktywności mięśniowej u osób z zaburzeniami mowy
  193. Ocena napięcia mięśni w zaburzeniach mowy
  194. Elektromiograficzna ocena aktywności mięśniowej w zaburzeniach mowy
  195. Wyniki badań elektromiograficznych w zaburzeniach mowy
  196. Terapia napięcia mięśniowego w zaburzeniach mowy
  197. Studium przypadku
  198. Zakończenie
  199. Rozdział 21. Rehabilitacja funkcji językowych z wykorzystaniem metod komputerowych w warunkach domowych – Piotr Markiewicz
  200. Wprowadzenie
  201. Komputerowo wspomagana rehabilitacja zaburzeń językowych
  202. Komputerowe i internetowe programy do rehabilitacji funkcji językowych na rynku polskim
  203. Komputerowo wspomagana rehabilitacja zaburzeń językowych w warunkach domowych
  204. Studium przypadku
  205. Zakończenie
  206. Rozdział 22. Osoba z niepełnosprawnością komunikacyjną w instytucji totalnej – Zbigniew Tarkowski
  207. Wprowadzenie
  208. Charakterystyka instytucji totalnej
  209. Komunikacja instytucjonalna
  210. Komunikacja słowna w szpitalach
  211. Komunikacja słowna w domach opieki lub pomocy społecznej
  212. Studium przypadku
  213. Zakończenie
  214. Rozdział 23. Ocena sprawności komunikacyjnych w chorobie Alzheimera oraz zakres oddziaływań terapeutycznych – Aneta Domagała
  215. Wprowadzenie
  216. Ocena sprawności komunikacyjnych
  217. Zakres oddziaływań terapeutycznych
  218. Studium przypadku
  219. Zakończenie
  220. Rozdział 24. Stan minimalnej świadomości – kluczowe zagadnienie komunikacji – Łukasz Grabarczyk, Agnieszka Rakowska, Wojciech Maksymowicz, Monika Barczewska 455
  221. Wprowadzenie
  222. Różnicowanie zaburzeń świadomości
  223. Definicje
  224. Diagnostyka i ocena pacjenta
  225. Alternatywne metody komunikacji
  226. Terapia pacjentów w stanie minimalnej świadomości
  227. Zakończenie
  228. Rozdział 25. Leczenie operacyjne guzów w elokwentnych obszarach mózgu – Wojciech Kloc, Joanna Sierpowska, Agata Zdun-Ryżewska, Ewa Iżycka-Świeszewska, Izabela Sebastyańska-Targowska,Stanisław Maksymowicz, Witold Libionka, Anna Bartosińska-Wiśniewska 467
  229. Wprowadzenie
  230. Funkcjonalne uwarunkowania operacji
  231. Guzy mózgu
  232. Objawy kliniczne guzów mózgu
  233. Leczenie operacyjne
  234. Nieinwazyjne techniki mapowania mózgu
  235. Inwazyjne techniki śródoperacyjnego mapowania czynnościowego mózgu
  236. Studia przypadków
  237. Zakończenie
  238. Aneks 1
  239. Aneks 2
  240. Rozdział 26. Farmakoterapia zaburzeń mowy u pacjentów neurologicznych – przegląd literatury, aktualne wytyczne oraz perspektywy nowych rozwiązań farmakologicznych – Dariusz Pawlak, Tomasz Kamiński 493
  241. Wprowadzenie
  242. Główne kierunki terapeutyczne dotyczące możliwości wdrożenia farmakoterapii
  243. Leki modulujące funkcje neurotransmisyjne – leki dopaminergiczne
  244. Leki modulujące funkcje neurotransmisyjne – leki cholinergiczne
  245. Memantyna – antagonista NMDA
  246. Leki modulujące funkcje neurotransmisyjne – leki serotoninergiczne
  247. Leki modulujące funkcje neurotransmisyjne – pozostałe grupy leków
  248. Pozostałe strategie terapeutyczne
  249. Zakończenie
  250. Miej oczy szeroko otwarte – Zbigniew Tarkowski, Tadeusz Czochra
  251. Skorowidz

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 616
Numer inw.: 37601
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.