Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Dydaktyka specjalna : od wzorca do interpretacji

Autor: Głodkowska, Joanna.





Odpowiedzialność:Joanna Głodkowska.
Hasła:Pedagogika specjalna
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Dzieci niepełnosprawne - nauczanie
Pedagogika specjalna
Monografia
Adres wydawniczy:Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.
Opis fizyczny:313, [1] strona : ilustracje, wykresy ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia, netografia na stronach 297-313.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Edukacja i pedagogika
Powstanie dzieła:2017 r.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. WPROWADZENIE Dookreślanie znaczeń i budowanie systematyki dydaktyki specjalnej 9
  2. ROZDZIAŁ 1 Dydaktyka specjalna w poszukiwaniu wzorców – współczesne tendencje w edukacji źródłem uogólniających inspiracji 13
  3. 1.1. Wzorzec pierwszy – edukacja z równym prawem dostępu 16
  4. 1.2. Wzorzec drugi – edukacja zróżnicowana 17
  5. 1.3. Wzorzec trzeci – edukacja do uczestniczenia 20
  6. 1.4. Wzorzec czwarty – edukacja diagnostyczna 23
  7. 1.5. Wzorzec piąty – edukacja ku podmiotowości 25
  8. 1.6. Wzorzec szósty – edukacja w integrującej przestrzeni 26
  9. 1.7. Wzorzec siódmy – edukacja w harmonizowaniu 28
  10. 1.8. Wzorzec ósmy – edukacja profesjonalna 29
  11. 1.9. Wzorzec dziewiąty – edukacja wyzwalająca 30
  12. 1.10. Wzorzec dziesiąty – edukacja z optymizmem pedagogicznym 33
  13. ROZDZIAŁ 2 Wzorce dydaktyki specjalnej – budowanie konstruktu wyjaśniającego rzeczywistość edukacyjną 34
  14. 2.1. Wzorce dydaktyki specjalnej w kategorii UCZEŃ – potrzeby edukacyjne, uczestniczenie, podmiotowość, dynamizm rozwojowy 38
  15. 2.1.1. Edukacja diagnostyczna 39
  16. 2.1.2. Edukacja do uczestniczenia 42
  17. 2.1.3. Edukacja ku podmiotowości 46
  18. 2.1.4. Edukacja wyzwalająca 49
  19. 2.2. Wzorce dydaktyki specjalnej w kategorii WARUNKI – podstawy prawne, zróżnicowane formy kształcenia, integrująca przestrzeń 51
  20. 2.2.1. Edukacja z równym prawem dostępu 52
  21. 2.2.2. Edukacja zróżnicowana 56
  22. 2.2.3. Edukacja w integrującej przestrzeni 65
  23. 2.3. Wzorce dydaktyki specjalnej w kategorii NAUCZYCIEL – profesjonalizm, relacje edukacyjne, optymizm pedagogiczny 69
  24. 2.3.1. Edukacja profesjonalna 69
  25. 2.3.2. Edukacja w harmonizowaniu 78
  26. 2.3.3. Edukacja z optymizmem pedagogicznym 82
  27. ROZDZIAŁ 3 Kanony dydaktyki specjalnej – wyłonienie, nazwanie i implikacja badawcza 85
  28. 3.1. RÓŻNICOWANIE – z perspektywy kategorii edukacyjnej UCZEŃ 86
  29. 3.2. DOSTOSOWYWANIE – ze względu na kategorię edukacyjną WARUNKI 88
  30. 3.3. HARMONIZOWANIE – z perspektywy kategorii edukacyjnej NAUCZYCIEL 90
  31. 3.4. Wzorce i kanony dydaktyki specjalnej – systematyzacja przestrzeni edukacyjnej i obszary poszukiwań badawczych 92
  32. 3.4.1. RÓŻNICOWANIE – przykładowe obszary badawcze w kategorii UCZEŃ 94
  33. 3.4.2. DOSTOSOWYWANIE – przykładowe obszary badawcze w kategorii WARUNKI 95
  34. 3.4.3. HARMONIZOWANIE – przykładowe obszary badawcze w kategorii NAUCZYCIEL 97
  35. ROZDZIAŁ 4 Prawidłowości dydaktyczne i różnorodność w edukacji – od źródeł do aktualnych koncepcji 100
  36. 4.1. Dydaktyka jako obszar poznawania prawidłowości procesu nauczania–uczenia się – tradycja i aktualne poszukiwania 101
  37. 4.1.1. Konstruktywistyczna wizja edukacji – budowanie reprezentacji świata w umysłach uczniów 105
  38. 4.1.2. Uczenie się w aspekcie procesów regulacji – uczenie się jako sterowanie poznawcze 111
  39. 4.1.3. Poznawanie stylu uczenia się – źródła świadomego podnoszenia jakości działań dydaktycznych 115
  40. 4.1.4. Neurodydaktyka, dydaktyka kognitywistyczna – rozpoznawanie uczenia się przyjaznego umysłowi 118
  41. 4.1.5. Socjologia edukacji – uczeń w kontekstach społecznych 123
  42. 4.2. Kilka wątków historycznych – od praktyki wychowania do wypracowywania paradygmatu pedagogiki specjalnej jako dyscypliny naukowej 126
  43. 4.3. Trudności w uczeniu się a potrzeby specjalnych świadczeń edukacyjnych – między 1978 a 2005 rokiem 133
  44. 4.4. Specjalne potrzeby edukacyjne – próba redefinicji i zarysowania koncepcji 140
  45. 4.5. Jedność w różnorodności – zróżnicowany system edukacji dla wszystkich 148
  46. ROZDZIAŁ 5 Stałość i zmienność w dydaktyce specjalnej – obszary interpretacji 158
  47. 5.1. Potrzeby edukacyjne – propozycja wyjaśnienia w kategoriach stałości w dydaktyce specjalnej 159
  48. 5.1.1. Ciekawość poznawcza – potrzeba aktywności poznawczej 166
  49. 5.1.2. Poczucie własnej wartości – potrzeba akceptacji siebie 167
  50. 5.1.3. Komunikacja interpersonalna – potrzeba porozumiewania się 169
  51. 5.1.4. Eksploracja poznawcza – potrzeba badania i eksperymentowania 170
  52. 5.1.5. Podatność zadaniowa – potrzeba rozwoju i satysfakcji zadaniowej 170
  53. 5.2. Dydaktyka specjalna – początki, definicje 171
  54. 5.3. Przedmiot dydaktyki specjalnej 174
  55. 5.4. Zasady dydaktyki specjalnej – jedność w różnorodności edukacyjnej 175
  56. 5.4.1. Zasada różnicowania potrzeb edukacyjnych uczniów 178
  57. 5.4.2. Zasada dostosowywania procesu nauczania–uczenia się 180
  58. 5.4.3. Zasada harmonizowania relacji i kontekstów edukacyjnych 182
  59. ROZDZIAŁ 6 Swoistość dydaktyki specjalnej – odniesienia, relacje i poszukiwania empiryczne 185
  60. 6.1. Wyłanianie się obszarów dydaktyki specjalnej 187
  61. 6.2. Dydaktyka specjalna – rozpoznawanie relacji i nadawanie znaczeń 190
  62. 6.2.1. Pedagogika specjalna i dydaktyka specjalna a pedagogika ogólna i dydaktyka ogólna 190
  63. 6.2.2. Pedagogika specjalna a dydaktyka specjalna 193
  64. 6.2.3. Dydaktyka ogólna a dydaktyka specjalna 195
  65. 6.3. Konstrukt naukowego poznawania rzeczywistości edukacyjnej 197
  66. 6.4. Niektóre obszary dydaktyczne w zrealizowanych projektach badawczych młodych naukowców 207
  67. 6.4.1. Różnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów 207
  68. 6.4.2. Dostosowywanie procesu nauczania–uczenia się 214
  69. 6.4.3. Harmonizowanie relacji i kontekstów edukacyjnych 220
  70. ROZDZIAŁ 7 Systematyka dydaktyki specjalnej – propozycje konwencji dla projektowania dydaktyk specjalistycznych 230
  71. 7.1. Uczestnicy procesu kształcenia specjalnego – niektóre klasyfikacje ze względu na kanon RÓŻNICOWANIE 231
  72. 7.2. Populacja uczniów objętych specjalnymi potrzebami różnicowania, dostosowywania i harmonizowania 234
  73. 7.3. Stopień segregacyjności uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych 236
  74. 7.4. Systematyka – dydaktyka specjalna a dydaktyki specjalistyczne 241
  75. 7.4.1. Dydaktyki specjalistyczne zdefiniowane 243
  76. 7.4.2. Dydaktyki specjalistyczne niezdefiniowane 247
  77. 7.4.3. Dydaktyki specjalistyczne niedookreślone 250
  78. 7.5. Dydaktyka specjalna – istotne parametry kanonu DOSTOSOWYWANIE procesu nauczania–uczenia się 255
  79. 7.6. Dydaktyka specjalna – ujęcie z perspektywy kanonu HARMONIZOWANIE relacji i kontekstów edukacyjnych 265
  80. ROZDZIAŁ 8 Wybrane koncepcje pogłębiające interpretacje wzorców dydaktyki specjalnej 269
  81. 8.1. Afirmujący model niepełnosprawności – doświadczanie pozytywnego poczucia siebie jako osoby z niepełnosprawnością 270
  82. 8.2. Edukacja włączająca – rozszerzenie uczestnictwa w powszechnej edukacji 274
  83. 8.3. Kultura niepełnosprawności – odkrywanie prawdziwego życia osób z niepełnosprawnością, ich nadziei, poczucia szczęścia i pomyślności życiowej 277
  84. 8.4. Normalizacja – zwiększanie świadomości społecznej, niwelowanie uprzedzeń, stygmatów, marginalizacji osób z niepełnosprawnością 279
  85. 8.5. Paradygmat niepełnosprawności – poszukiwanie rzetelnych konstruktów zespalających psychologię pozytywną i niepełnosprawność 283
  86. REKAPITULACJA Definicje i niektóre tezy do refleksji dydaktycznej 287
  87. BIBLIOGRAFIA

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 37.013
Numer inw.: 37603
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.