Dydaktyka specjalna : od wzorca do interpretacji
Odpowiedzialność: | Joanna Głodkowska. |
Hasła: | Pedagogika specjalna Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Dzieci niepełnosprawne - nauczanie Pedagogika specjalna Monografia |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017. |
Opis fizyczny: | 313, [1] strona : ilustracje, wykresy ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliografia, netografia na stronach 297-313. |
Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. |
Dziedzina: | Edukacja i pedagogika |
Powstanie dzieła: | 2017 r. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- WPROWADZENIE Dookreślanie znaczeń i budowanie systematyki dydaktyki specjalnej 9
- ROZDZIAŁ 1 Dydaktyka specjalna w poszukiwaniu wzorców – współczesne tendencje w edukacji źródłem uogólniających inspiracji 13
- 1.1. Wzorzec pierwszy – edukacja z równym prawem dostępu 16
- 1.2. Wzorzec drugi – edukacja zróżnicowana 17
- 1.3. Wzorzec trzeci – edukacja do uczestniczenia 20
- 1.4. Wzorzec czwarty – edukacja diagnostyczna 23
- 1.5. Wzorzec piąty – edukacja ku podmiotowości 25
- 1.6. Wzorzec szósty – edukacja w integrującej przestrzeni 26
- 1.7. Wzorzec siódmy – edukacja w harmonizowaniu 28
- 1.8. Wzorzec ósmy – edukacja profesjonalna 29
- 1.9. Wzorzec dziewiąty – edukacja wyzwalająca 30
- 1.10. Wzorzec dziesiąty – edukacja z optymizmem pedagogicznym 33
- ROZDZIAŁ 2 Wzorce dydaktyki specjalnej – budowanie konstruktu wyjaśniającego rzeczywistość edukacyjną 34
- 2.1. Wzorce dydaktyki specjalnej w kategorii UCZEŃ – potrzeby edukacyjne, uczestniczenie, podmiotowość, dynamizm rozwojowy 38
- 2.1.1. Edukacja diagnostyczna 39
- 2.1.2. Edukacja do uczestniczenia 42
- 2.1.3. Edukacja ku podmiotowości 46
- 2.1.4. Edukacja wyzwalająca 49
- 2.2. Wzorce dydaktyki specjalnej w kategorii WARUNKI – podstawy prawne, zróżnicowane formy kształcenia, integrująca przestrzeń 51
- 2.2.1. Edukacja z równym prawem dostępu 52
- 2.2.2. Edukacja zróżnicowana 56
- 2.2.3. Edukacja w integrującej przestrzeni 65
- 2.3. Wzorce dydaktyki specjalnej w kategorii NAUCZYCIEL – profesjonalizm, relacje edukacyjne, optymizm pedagogiczny 69
- 2.3.1. Edukacja profesjonalna 69
- 2.3.2. Edukacja w harmonizowaniu 78
- 2.3.3. Edukacja z optymizmem pedagogicznym 82
- ROZDZIAŁ 3 Kanony dydaktyki specjalnej – wyłonienie, nazwanie i implikacja badawcza 85
- 3.1. RÓŻNICOWANIE – z perspektywy kategorii edukacyjnej UCZEŃ 86
- 3.2. DOSTOSOWYWANIE – ze względu na kategorię edukacyjną WARUNKI 88
- 3.3. HARMONIZOWANIE – z perspektywy kategorii edukacyjnej NAUCZYCIEL 90
- 3.4. Wzorce i kanony dydaktyki specjalnej – systematyzacja przestrzeni edukacyjnej i obszary poszukiwań badawczych 92
- 3.4.1. RÓŻNICOWANIE – przykładowe obszary badawcze w kategorii UCZEŃ 94
- 3.4.2. DOSTOSOWYWANIE – przykładowe obszary badawcze w kategorii WARUNKI 95
- 3.4.3. HARMONIZOWANIE – przykładowe obszary badawcze w kategorii NAUCZYCIEL 97
- ROZDZIAŁ 4 Prawidłowości dydaktyczne i różnorodność w edukacji – od źródeł do aktualnych koncepcji 100
- 4.1. Dydaktyka jako obszar poznawania prawidłowości procesu nauczania–uczenia się – tradycja i aktualne poszukiwania 101
- 4.1.1. Konstruktywistyczna wizja edukacji – budowanie reprezentacji świata w umysłach uczniów 105
- 4.1.2. Uczenie się w aspekcie procesów regulacji – uczenie się jako sterowanie poznawcze 111
- 4.1.3. Poznawanie stylu uczenia się – źródła świadomego podnoszenia jakości działań dydaktycznych 115
- 4.1.4. Neurodydaktyka, dydaktyka kognitywistyczna – rozpoznawanie uczenia się przyjaznego umysłowi 118
- 4.1.5. Socjologia edukacji – uczeń w kontekstach społecznych 123
- 4.2. Kilka wątków historycznych – od praktyki wychowania do wypracowywania paradygmatu pedagogiki specjalnej jako dyscypliny naukowej 126
- 4.3. Trudności w uczeniu się a potrzeby specjalnych świadczeń edukacyjnych – między 1978 a 2005 rokiem 133
- 4.4. Specjalne potrzeby edukacyjne – próba redefinicji i zarysowania koncepcji 140
- 4.5. Jedność w różnorodności – zróżnicowany system edukacji dla wszystkich 148
- ROZDZIAŁ 5 Stałość i zmienność w dydaktyce specjalnej – obszary interpretacji 158
- 5.1. Potrzeby edukacyjne – propozycja wyjaśnienia w kategoriach stałości w dydaktyce specjalnej 159
- 5.1.1. Ciekawość poznawcza – potrzeba aktywności poznawczej 166
- 5.1.2. Poczucie własnej wartości – potrzeba akceptacji siebie 167
- 5.1.3. Komunikacja interpersonalna – potrzeba porozumiewania się 169
- 5.1.4. Eksploracja poznawcza – potrzeba badania i eksperymentowania 170
- 5.1.5. Podatność zadaniowa – potrzeba rozwoju i satysfakcji zadaniowej 170
- 5.2. Dydaktyka specjalna – początki, definicje 171
- 5.3. Przedmiot dydaktyki specjalnej 174
- 5.4. Zasady dydaktyki specjalnej – jedność w różnorodności edukacyjnej 175
- 5.4.1. Zasada różnicowania potrzeb edukacyjnych uczniów 178
- 5.4.2. Zasada dostosowywania procesu nauczania–uczenia się 180
- 5.4.3. Zasada harmonizowania relacji i kontekstów edukacyjnych 182
- ROZDZIAŁ 6 Swoistość dydaktyki specjalnej – odniesienia, relacje i poszukiwania empiryczne 185
- 6.1. Wyłanianie się obszarów dydaktyki specjalnej 187
- 6.2. Dydaktyka specjalna – rozpoznawanie relacji i nadawanie znaczeń 190
- 6.2.1. Pedagogika specjalna i dydaktyka specjalna a pedagogika ogólna i dydaktyka ogólna 190
- 6.2.2. Pedagogika specjalna a dydaktyka specjalna 193
- 6.2.3. Dydaktyka ogólna a dydaktyka specjalna 195
- 6.3. Konstrukt naukowego poznawania rzeczywistości edukacyjnej 197
- 6.4. Niektóre obszary dydaktyczne w zrealizowanych projektach badawczych młodych naukowców 207
- 6.4.1. Różnicowanie potrzeb edukacyjnych uczniów 207
- 6.4.2. Dostosowywanie procesu nauczania–uczenia się 214
- 6.4.3. Harmonizowanie relacji i kontekstów edukacyjnych 220
- ROZDZIAŁ 7 Systematyka dydaktyki specjalnej – propozycje konwencji dla projektowania dydaktyk specjalistycznych 230
- 7.1. Uczestnicy procesu kształcenia specjalnego – niektóre klasyfikacje ze względu na kanon RÓŻNICOWANIE 231
- 7.2. Populacja uczniów objętych specjalnymi potrzebami różnicowania, dostosowywania i harmonizowania 234
- 7.3. Stopień segregacyjności uczniów wymagających specjalnej realizacji ich potrzeb edukacyjnych 236
- 7.4. Systematyka – dydaktyka specjalna a dydaktyki specjalistyczne 241
- 7.4.1. Dydaktyki specjalistyczne zdefiniowane 243
- 7.4.2. Dydaktyki specjalistyczne niezdefiniowane 247
- 7.4.3. Dydaktyki specjalistyczne niedookreślone 250
- 7.5. Dydaktyka specjalna – istotne parametry kanonu DOSTOSOWYWANIE procesu nauczania–uczenia się 255
- 7.6. Dydaktyka specjalna – ujęcie z perspektywy kanonu HARMONIZOWANIE relacji i kontekstów edukacyjnych 265
- ROZDZIAŁ 8 Wybrane koncepcje pogłębiające interpretacje wzorców dydaktyki specjalnej 269
- 8.1. Afirmujący model niepełnosprawności – doświadczanie pozytywnego poczucia siebie jako osoby z niepełnosprawnością 270
- 8.2. Edukacja włączająca – rozszerzenie uczestnictwa w powszechnej edukacji 274
- 8.3. Kultura niepełnosprawności – odkrywanie prawdziwego życia osób z niepełnosprawnością, ich nadziei, poczucia szczęścia i pomyślności życiowej 277
- 8.4. Normalizacja – zwiększanie świadomości społecznej, niwelowanie uprzedzeń, stygmatów, marginalizacji osób z niepełnosprawnością 279
- 8.5. Paradygmat niepełnosprawności – poszukiwanie rzetelnych konstruktów zespalających psychologię pozytywną i niepełnosprawność 283
- REKAPITULACJA Definicje i niektóre tezy do refleksji dydaktycznej 287
- BIBLIOGRAFIA
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)