Powiatowa Biblioteka Publiczna

im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie

book
book

Nierówności ekonomiczne a szanse edukacyjne i bezpieczeństwo społeczne dzieci i młodzieży

Autor: Cęcelek, Grażyna.




Przed współczesną szkołą jako ważnym środowiskiem wychowawczym i instytucją edukacyjną stawia się coraz poważniejsze zadania oraz wskazuje na konieczność zmiany dotychczasowego funkcjonowania szkoły na taki, który pozwoli aktywnie dostosowywać uczniów do otaczającej ich rzeczywistości społecznej. Powielanie w procesie edukacji tradycyjnych koncepcji nauczania okazuje się bowiem mało skuteczne wobec

nowych potrzeb życia jednostkowego, społecznego i gospodarczego i tym samym utrudnia otwarcie się młodego pokolenia na nowości.Celem poznawczym pracy jest zbadanie opinii studentów kierunku pedagogika na temat posiadanych kompetencji społecznych służących realizacji założeń pedagogiki konstruktywistycznej promującej uczenie się jako głÃ³wny paradygmat procesów edukacyjnych oraz służących likwidowaniu barier w dostępie do edukacji dzieci i młodzieży pochodzących ze środowisk spauperyzowanych, bardzo często niewydolnych wychowawczo i stanowiących poważne zagrożenie dla prawidłowego procesu socjalizacji młodego pokolenia. Jako cel praktyczny opracowania wskazano sformułowanie wskazań pedagogicznych służących upowszechnianiu idei społeczeństwa uczącego się oraz optymalizacji procesu służącemu zapewnianiu "równości w dostępie do edukacji" wszystkim dzieciom, bez względu na status społeczny i ekonomiczny rodziny pochodzenia, w jakiej przyszło im się wychowywać oraz nabywać pierwszych doświadczeń, uczyć się rozumienia norm i wartości, kształtować własne postawy społeczne oraz precyzować cele i plany życiowe oraz pracowanie zaleceń służących optymalizacji procesu edukacji nauczycielskiej ze szczególnym położeniem nacisku na kształtowanie szeroko rozumianych kompetencji społecznych nauczycieli i wychowawców.

Zobacz pełny opis
Odpowiedzialność:Grażyna Cęcelek.
Seria:Engram
Hasła:Bariery edukacyjne
Bezpieczeństwo społeczne
Dostęp do oświaty
Edukacja włączająca
Nierówności edukacyjne
Studenci
Ubóstwo
Polska
Opracowanie
Raport z badań
Adres wydawniczy:Warszawa : Difin, 2020.
Wydanie:Wydanie pierwsze.
Opis fizyczny:281 stron ; 24 cm.
Uwagi:Bibliografia na stronach 242-261.
Forma gatunek:Książki. Publikacje naukowe.
Dziedzina:Edukacja i pedagogika
Socjologia i społeczeństwo
Zakres czasowy:2020 r.
Powstanie dzieła:2020 r.
Skocz do:Dodaj recenzje, komentarz
Spis treści:

  1. *
  2. Rozdział I. Nierówności ekonomiczne w kontekście determinowania szans edukacyjnych młodego pokolenia
  3. 1. Specyfika współczesnych nierówności o charakterze społeczno-ekonomicznym
  4. 1.1. Uwarunkowania i rodzaje nierówności społeczno-ekonomicznych
  5. 1.2. Ubóstwo materialne jako ważny wymiar braku spójności społecznej
  6. 1.3. Bieda a procesy marginalizacji i wykluczenia społecznego
  7. 2. Ubóstwo materialne i kulturowe w przestrzeni życia dzieci i młodzieży
  8. 2.1. Specyfika procesu socjalizacji dziecka w rodzinie ubogiej
  9. 2.2. Bariery w dostępie do edukacji generowane przez biedę rodziny
  10. Rozdział II. Dostęp do edukacji jako wyznacznik procesu kreowania bezpieczeństwa społecznego młodego pokolenia
  11. 1. Specyfika i uwarunkowania procesu bezpiecznego trwania w społeczeństwie
  12. 1.1. Problematyka bezpieczeństwa: rozważania definicyjne
  13. 1.2. Największe współczesne źródła zagrożeń bezpieczeństwa w ujęciu lokalnym i globalnym
  14. 2. Złożoność i wielowymiarowość zagrożeń współczesnego bezpieczeństwa społecznego
  15. 2.1. Specyfika współczesnych zagrożenia bezpieczeństwa w wymiarze społecznym
  16. 2.2. Społeczeństwo i państwo jako ważne podmioty kreowania bezpieczeństwa społecznego
  17. 3. Edukacja i wykształcenie w kontekście kształtowania poczucia bezpieczeństwa społecznego młodego pokolenia
  18. 3.1. Bariery w dostępie do edukacji czynnikiem zaburzającym aktualne i przyszłe bezpieczeństwo społeczne dzieci i młodzieży
  19. 3.2. Rola szkoły w procesie kształtowania bezpieczeństwa społecznego wychowanków
  20. Rozdział III. Szkoła jako ważne środowisko wychowawcze kreujące szanse życiowe dzieci i młodzieży
  21. 1. Rola szkoły w procesie włączania edukacyjnego dzieci zubożonych materialnie i kulturowo
  22. 1.1. Nowe spojrzenie na znaczenie edukacji i nowe wymogi stawiane przed współczesną szkołą
  23. 1.2. Konstruktywistyczny model edukacji podstawą współczesnej szkoły równych szans
  24. 1.3. Specyfika procesu konstruktywnego włączania edukacyjnego uczniów biednych
  25. 2. Nauczyciel kreatorem procesu edukacji inkluzyjnej
  26. 2.1. Przemiany na płaszczyźnie edukacyjnej w kontekście nowych wyzwań dla współczesnego nauczyciela
  27. 2.2. Istota pracy pedagogicznej nauczyciela konstruktywisty wyrównującego szanse edukacyjne
  28. 2.3. Kompetencje społeczne jako ważne wyznaczniki efektywności pracy nauczyciela włączającego
  29. Rozdział IV. Metodologiczne podstawy przeprowadzonych badań własnych
  30. 1. Uzasadnienie wyboru problematyki badawczej pracy
  31. 2. Uszczegółowienie problematyki badawczej opracowania
  32. 3. Organizacja badań własnych oraz charakterystyka próby badawczej
  33. Rozdział V. Oddziaływanie nierówności społeczno-ekonomicznych na szanse edukacyjne oraz poziom bezpieczeństwa społecznego młodych ludzi (w opinii badanych)
  34. 1. Sytuacja materialna badanych a poziom ich bezpieczeństwa społecznego
  35. 2. Opinie badanych na temat oddziaływania nierówności społeczno-ekonomicznych na jakość społecznego aktualnego i przyszłego funkcjonowania młodego pokolenia
  36. 2.1. Sytuacja materialno-ekonomiczna rodziny w kontekście determinowania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży
  37. 2.2. Nierówności społeczno-ekonomiczne jako generator marginalizacji i wykluczenia społecznego młodego pokolenia
  38. 2.3. Nierówności w społeczeństwie a poziom bezpieczeństwa społecznego młodych ludzi
  39. 3. Wnioski z przeprowadzonych badań
  40. Rozdział VI. Specyfika procesu przeciwdziałania nierównościom edukacyjnym oraz stabilizacja bezpieczeństwa społecznego dzieci i młodzieży – nowe wyzwania i potrzeby oraz rekomendacje, wnioski i postulaty
  41. 1. Nowe tendencje w procesie wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z rodzin zubożonych materialnie i kulturowo
  42. 2. Rekomendacje dla procesu upowszechniania koncepcji szkoły uczenia się nastawionej na wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży
  43. 3. Wnioski i postulaty adresowane do podmiotów polityki społecznej państwa w celu przeciwdziałania nierównościom społeczno-ekonomicznym
  44. 4. Edukacja dla bezpieczeństwa w kontekście radzenia sobie ze współczesnymi zagrożeniami
  45. Podsumowanie
  46. Bibliografia
  47. Aneks

Zobacz spis treści



Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):

(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)

Czytelnia
ul. Warszawska 34

Sygnatura: 37
Numer inw.: 37609
Dostępność: tylko na miejscu

schowek

Dodaj komentarz do pozycji:

Swoją opinię można wyrazić po uprzednim zalogowaniu.