Przedsiębiorstwo w biznesie międzynarodowym : aspekty ekonomiczne, finansowe i menedżerskie
Odpowiedzialność: | Marian Gorynia. |
Seria: | EEE - Ekonomia |
Hasła: | Internacjonalizacja przedsiębiorstw Przedsiębiorczość międzynarodowa Przedsiębiorstwo międzynarodowe Współpraca gospodarcza Materiały pomocnicze Opracowanie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : PWN, 2021. |
Wydanie: | Wydanie I. |
Opis fizyczny: | 502, [1] strona : ilustracje, wykresy ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliografia, netografia na stronach 467-491. Indeks. |
Forma gatunek: | Książki. Publikacje dydaktyczne. Publikacje fachowe. Publikacje naukowe. |
Dziedzina: | Gospodarka, ekonomia, finanse Zarządzanie i marketing |
Zakres czasowy: | 2001-2021 r. |
Powstanie dzieła: | 2021 r. |
Przeznaczenie: | Dla wykładowców i studentów takich kierunków, jak międzynarodowe stosunki gospodarcze, biznes międzynarodowy, logistyka międzynarodowa, a także pracowników firm podejmujących współpracę gospodarczą z zagranicą. |
Odbiorcy: | Szkoły wyższe. Menedżerowie. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Część I. Przedsiębiorstwo jako przedmiot poznania w biznesie
- międzynarodowym - zagadnienia teoretyczno-metodologiczne
- 1. Przedsiębiorstwo jako podmiot realnej gospodarki i przedmiot
- poznania naukowego
- 1.1. Przedsiębiorstwo jako podmiot sfery realnej
- 1.2. Przedsiębiorstwo jako przedmiot poznania w naukach
- ekonomicznych
- 2. Zakres pojęcia biznesu międzynarodowego
- 3. Interdyscyplinarny charakter biznesu międzynarodowego
- 4. Zagadnienie ekspansji zagranicznej a teorie przedsiębiorstwa
- Zakończenie części I
- Część II. Uwarunkowania kontekstualne zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw - poziom globalny, regionalny i mezoekonomiczny
- 5. Kontekst zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw - globalizacja,
- antyglobalizacja, deglobalizacja, regionalizacja
- 5.1. Uwagi terminologiczne i metodologiczne
- 5.2. Przyczyny, przejawy i skutki globalizacji
- 5.3. Przyszłość globalizacji
- 5.4. Podsumowanie
- 6. Mezoekonomiczne uwarunkowania zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw
- 6.1. Konkurencja na (wewnętrznym) rynku branżowym
- - model Portera
- 6.2. Koncepcja diamentu Portera
- 6.3. Czynniki internacjonalizacji i globalizacji branż - model Yipa ,
- 6.4. Synteza modeli Portera i Yipa
- Zakończenie części II
- Część III. Główne obszary refleksji nad zagraniczną ekspansją przedsiębiorstw
- w naukach ekonomicznych
- 7. Zagraniczna ekspansja przedsiębiorstw a teoria handlu międzynarodowego
- i teoria zagranicznych inwestycji bezpośrednich
- 7.1. Teoria handlu międzynarodowego a zagadnienie internacjonalizacji
- przedsiębiorstwa
- 7.1.1. Paradygmat międzynarodowej ekspansji przedsiębiorstwa
- (internacjonalizacji przedsiębiorstwa) a teoria handlu
- międzynarodowego
- 7.1.2. Przedsiębiorstwo w klasycznej teorii handlu międzynarodowego
- 7.1.3. Przedsiębiorstwo we spółczesnej teorii wymiany międzynarodowej (teorii handlu międzynarodowego) - nowa teoria handlu międzynarodowego i nowa nowa
- teoria handlu międzynarodowego
- 7.2. Teoria zagranicznych inwestycji bezpośrednich a zagadnienie
- zagranicznej ekspansji internacjonalizacji) przedsiębiorstwa
- - paradygmat zagranicznych inwestycji bezpośrednich
- a paradygmat zagranicznej ekspansji przedsiębiorstwa
- 7.2.1. Paradygmat zagranicznych inwestycji bezpośrednich
- 7.2.2. Przedsiębiorstwo w koncepcjach zagranicznych
- inwestycji bezpośrednich
- 7.2.2.1. Model cyklu życia produktu
- 7.2.2.2. Teoria oligopolu międzynarodowego
- 7.2.2.3. Teoria internalizacji
- 7.2.2.4. Eklektyczna teoria produkcji międzynarodowej
- 7.2.2.5. Teoria międzynarodowej transmisji zasobów
- 7.2.2.6. Teoria horyzontów globalnych
- 7.2.2.7. Teoria konkurencji globalnej
- 7.2.2.8. Teoria geobiznesu
- 7.2.2.9. Podsumowanie
- 7.3. Integracja teorii handlu międzynarodowego i teorii zagranicznych
- inwestycji bezpośrednich
- Przegląd koncepcji teoretycznych przedsiębiorstwa międzynarodowego
- (PM) z perspektywy historycznej
- 8.1. Oczekiwania w stosunku do koncepcji teoretycznych PM
- 8.2. Co to jest przedsiębiorstwo międzynarodowe?
- 8.3. Pierwotne/tradycyjne teorie/koncepcje PM
- 8.4. Nowoczesne/współczesne teorie/koncepcje przedsiębiorstwa
- międzynarodowego na podstawie Pitelisa, Sugdena [eds. 1991]
- 8.5. Wczesne, niszowe, przejściowe teorie/koncepcje przedsiębiorstw
- międzynarodowych
- 8.6. Współczesne teorie przedsiębiorstw międzynarodowych
- na podstawie Ietto-Gillies [2005, 2011, 2019]
- 8.7. Współczesne teorie przedsiębiorstw międzynarodowych
- na podstawie Forsgrena [2008, 2013, 2017]
- 8.8. Podsumowanie
- 8.9. Współczesne teorie przedsiębiorstwa międzynarodowego
- na podstawie Cassona [2018]
- 8.10. Inne ujęcia istoty przedsiębiorstwa międzynarodowego
- 9. Współczesne teorie internacjonalizacji przedsiębiorstwa
- 9.1. Model sekwencyjny i jego rozwinięcia
- 9.2. Internacjonalizacja niekonwencjonalna, internacjonalizacja
- symultaniczna
- 9.3. Internacjonalizacja w ujęciu podejścia sieciowego
- 9.4. Internacjonalizacja w ujęciu przedsiębiorczości międzynarodowej - międzynarodowe nowe przedsięwzięcia i firmy bom global
- 9.5. Internacjonalizacja - perspektywa zasobów, wiedzy, umiejętności, kompetencji, zdolności i uczenia się
- Zakończenie części III
- Część IV. Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw - motywy, definicje, poziomy, rodzaje i mierniki oraz pojęcie strategii globalnej
- 10. Motywy zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw
- 11. Koncepcje i definicje strategii przedsiębiorstwa
- 12. Poziomy strategii przedsiębiorstwa
- 13. Strategia internacjonalizacji przedsiębiorstwa i strategia
- dezinternacjonalizacji oraz reinternacjonalizacji
- 14. Rodzaje strategii internacjonalizacji
- 15. Strategia konkurencyjna na rynkach zagranicznych
- 16. Strategie funkcjonalne a ekspansja zagraniczna
- 16.1. Strategie lokalizacji działalności
- 16.2. Strategie marketingowe
- 16.3. Strategie zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie
- międzynarodowym
- 16.4. Strategie finansowe i rachunkowości
- 16.5. Strategie w zakresie organizowania działalności przedsiębiorstwa
- międzynarodowego
- 17. Pomiar internacjonalizacji przedsiębiorstwa
- 18. Strategia globalna przedsiębiorstwa
- Zakończenie części IV
- Część V. Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw - sposoby
- wejścia na rynki zagraniczne
- 19. Sposoby wejścia na rynki zagraniczne - przegląd ogólny i typologie
- 20. Eksport
- 21. Kooperacja niekapitatowa - licencjonowanie
- 22. Kooperacja niekapitatowa - franczyza
- 23. Kooperacja niekapitatowa - kontrakty menedżerskie
- 24. Kooperacja niekapitatowa - kontrakty na inwestycje pod klucz
- 25. Kooperacja niekapitatowa - kontrakty na poddostawy
- 26. Kooperacja kapitałowa - joint ventures
- 27. Międzynarodowe sojusze strategiczne
- 28. Samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej za granicą
- - wtasne filie i oddziały na rynkach zagranicznych
- 29. Zróżnicowanie form zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw
- 30. Ewolucja form obsługi rynku zagranicznego
- 31. Kombinacja sposobów obsługi rynku zagranicznego - alternatywa
- (substytucja) czy komplementarność (wspótwystępowanie)
- Zakończenie części V
- Aneks 1. Przykład zastosowania teorii kosztów transakcyjnych do analizy
- kwestii pośrednictwa w handlu zagranicznym
- A1.1. Wstęp
- A1.2. Charakterystyka teorii kosztów transakcyjnych
- A1.3. Problem pośrednictwa w handlu zagranicznym w ujęciu teorii
- kosztów transakcyjnych
- A1.4. Propozycje rozwiązania problemu w tradycyjnej literaturze
- ekonomicznej i marketingowej - kryteria alokacji funkcji
- w układzie eksportowym
- A1 .5. Wpływ czynnika skali działalności na strukturę układu
- eksportowego
- A1.5.1. Czynnik skali w odniesieniu do wielkości obrotów
- jednym towarem (czynnik koncentracji obrotów)
- A1.5.2. Czynnik skali w znaczeniu szerokości asortymentu
- A1.5.3. Czynnik skali w ujęciu transakcyjno-informacyjnym
- A1.5.4. Czynnik skali w ujęciu finansowo-kredytowym
- A1.6. Propozycja rozwiązania problemu z wykorzystaniem teorii
- kosztów transakcyjnych
- A1.6.1. Specyficzność zasobów
- A1.6.2. Niepewność
- A1.6.3. Częstotliwość
- Część VI. Metody wyboru sposobu wejścia na rynki zagraniczne
- 32. Podstawowe modele, reguły i podejścia do wyboru strategii wejścia
- 33. Kryteria wyboru strategii wejścia na rynki zagraniczne
- 34. Metody wyboru oparte na rachunku ekonomicznym
- 34.1. Rachunek kosztów produkcji eksportowej i kosztów produkcji
- za granicą - model Vernona
- 34.2. Wybór między eksportem zagranicznym a produkcją zagraniczną
- - model Hirscha
- 34.3. Skala działań za granicą - model Buckleya i Cassona
- 34.4. Model wyboru między eksportem, licencjonowaniem i inwestycją
- zagraniczną na bazie teorii eklektycznej - model Roota
- 34.5. Prosta formalizacja wyboru sposobu prowadzenia działalności
- na rynku zagranicznym - model Welcha, Benito i Petersena
- 34.6. Rachunek kosztów i korzyści kooperacji - model Contractora
- i Lorange‘a
- 34.7. Model wyboru między licencją, aliansem strategicznym i filią
- - model Contractora i Blake‘a
- 34.8. Rachunek kosztów transakcyjnych - model Anderson
- i Gatignona
- 34.9. Kalkulacja opłacalności - procedura Jeanneta i Hennesseya
- 34.10. Analiza strategii wejścia na rynki zagraniczne według Buckleya
- i Cassona - rozszerzenie podejścia do internalizacji
- 35. Metody wyboru na podstawie etapu rozwoju i fazy internacjonalizacji
- 35.1. Faza cyklu życia produktu/branży - model Vernona
- 35.2. Procedura wyboru adekwatnej fazy internacjonalizacji
- - drzewo decyzyjne Brooke‘a
- 36. Metody wyboru wielokryteriowego
- 36.1. Model uproszczony - Stonehouse‘a, Hamilla, Campbella, Purdiego
- 36.2. Procedura Roota
- 36.3. Procedura Strathclyde
- Zakończenie części VI
- Część VII. Wątki normatywne i prospektywne zagranicznej ekspansji
- przedsiębiorstw
- 37. Ogólnogospodarcze konsekwencje internacjonalizacji przedsiębiorstw
- w sferze innowacyjności, produktywności i konkurencyjności gospodarki oraz rekomendacje dla polityki gospodarczej sprzyjającej zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw
- 37.1. Założenia wstępne
- 37.2. Kanały wpływu: triada a współpraca gospodarcza z zagranicą
- - mapa możliwości
- 37.3. Co na to teoria? Mapa wyjaśnień teoretycznych
- 37.4. Mapa wyników badań empirycznych
- 37.5. Mapa rekomendacji dla polityki gospodarczej
- 37.6. Podsumowanie
- 38. Perspektywy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw i zalecenia
- dla strategii firm podejmujących ekspansję zagraniczną
- 38.1. Perspektywy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw ,
- 38.2. Zalecenia dla strategii firm podejmujących ekspansję zagraniczną ,
- 39. Kryzysy gospodarcze a biznes międzynarodowy na przykładzie
- pandemii C0VID-19 - refleksje na gorąco
- 39.1. Jak poradzić sobie z koronawirusem?
- 39.2. Koronawirus niejeden ma wymiar
- 39.3. Przyszłość globalizacji - czy pandemia COVID-19 zabije
- globalizację?
- 39.3.1. Istota globalizacji
- 39.3.2. Scenariusze rozwoju globalizacji
- 40. Kierunki dalszych badań
- Zakończenie części VII
- Bibliografia
- Indeks *
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)