Doświadczanie międzykulturowości na podstawie narracji młodych osób dorosłych pochodzenia żydowskiego
Odpowiedzialność: | Agnieszka Krawczyk. |
Hasła: | Międzykulturowość Młodzi dorośli Tożsamość (psychologia) Tożsamość żydowska Żydzi Polska Monografia |
Adres wydawniczy: | Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023. |
Wydanie: | Wydanie I. |
Opis fizyczny: | 282, [3] strony ; 24 cm. |
Uwagi: | Na stronie redakcyjnej błędny ISBN. Bibliografia na stronach 271-282. |
Forma gatunek: | Książki. Publikacje naukowe. |
Dziedzina: | Edukacja i pedagogika Socjologia i społeczeństwo |
Powstanie dzieła: | 2023 r. |
Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki |
Dodaj recenzje, komentarz |
- WPROWADZENIE
- ROZDZIAŁ PIERWSZY. TEORETYCZNE PODSTAWY PRACY
- 1. Sposoby ujmowania międzykulturowości w literaturze. Pogranicze w doświadczeniach osobistych
- 1.1. Wieloaspektowość ujmowania kultury
- 1.2. Perspektywa pedagogiki międzykulturowej w odniesieniu do prowadzonych badań
- 1.2.1. Geneza pedagogiki międzykulturowej
- 1.2.2. Wymiary wielo- i międzykulturowości
- 1.2.3. Nadrzędny cel pedagogiki międzykulturowej - kształcenie kompetencji międzykulturowej oraz uczenie dialogu
- 1.3. Pogranicze administracyjne i symboliczne
- 2. Od bohatera literackiego do bohatera dnia codziennego. Narracja o doświadczaniu międzykulturowości
- 2.1. Narracja o doświadczaniu międzykulturowości
- 2.1.1. Od formalizmu do współczesnej narratologii
- 2.1.2. Znaczenie narracji poza literaturoznawstwem
- 2.1.3. Podmioty narracji
- 2.1.4. Praktyczne znaczenie (auto)narracji
- 2.1.5. Doświadczenia międzykulturowe zawarte w narracji. Podsumowanie
- 2.2. Miejsce doświadczenia w życiu człowieka
- 2.2.1. Doświadczanie międzykulturowości. Podsumowanie
- ROZDZIAŁ DRUGI. TEORETYCZNO-METODOLOGICZNE PODŁOŻE BADAŃ
- 1. Teoretyczno-metodologiczne podstawy pracy
- 1.1. Przedmiot badań i jego teoretyczne założenia
- 1.2. Problematyka i cel badań
- 1.3. Zasady doboru i charakterystyka próby badawczej
- 1.4. Charakterystyka metody badawczej
- 1.4.1. Sposób gromadzenia materiału badawczego
- 1.4.2. W poszukiwaniu metody interpretacji
- 1.4.3. Charakterystyka metody analizy i interpretacji
- 1.4.4. Porządkowanie tekstu
- 1.4.5. Językowo-narracyjna analiza tekstu
- 1.4.6. Podsumowanie
- 1.5. Sposób prezentacji analizy danych
- ROZDZIAŁ TRZECI. PRZYPADKI KLUCZOWE
- 1. N1: "Jestem [...] raczej samotnikiem"
- 1.1. Przebieg życia - konteksty gromadzenia doświadczeń
- 1.2. Rekonstrukcja doświadczeń międzykulturowych
- 1.3. Podsumowanie
- 2. N4: "Ja to tak wierzę, że jak zaczyna się robić to, co się ma robić, to nagle cały świat temu sprzyja"
- 2.1. Przebieg życia - konteksty gromadzenia doświadczeń
- 2.2. Rekonstrukcja doświadczeń międzykulturowych
- 2.3. Podsumowanie
- 3. N5: "Żeby przetrwać, trzeba mieć wiedzę"
- 3.1. Przebieg życia - konteksty gromadzenia doświadczeń
- 3.2. Rekonstrukcja doświadczeń międzykulturowych
- 3.3. Podsumowanie
- 4. N9: "Ja nie wiedziałem, że jestem Żydem. Ja po prostu robiłem żydostwo"
- 4.1. Przebieg życia - konteksty gromadzenia doświadczeń
- 4.2. Rekonstrukcja doświadczeń międzykulturowych
- 4.3. Podsumowanie
- ROZDZIAŁ CZWARTY. KONTEKSTY DOŚWIADCZANIA MIĘDZYKULTUROWOŚCI
- 1. Źródła wiedzy o własnym pochodzeniu
- 1.1. Sposoby transmisji kultury żydowskiej w rodzinie pochodzenia
- 1.2. Stosunek rodziców i rodzeństwa do kultury żydowskiej
- 1.2.1. Rodzice
- 1.2.2. Rodzeństwo
- 1.3. Międzygeneracyjny przekaz traumy
- 2. Obszary spotkania dwóch (lub więcej) kultur
- 2.1. Rodzina pochodzenia jako miejsce pierwszych doświadczeń kulturowych
- 2.2. Początki bycia Żydem wśród znajomych
- 2.3. Międzykulturowe wartości w rodzinie prokreacji
- 3. Potrzeba wspólnotowości
- 3.1. Wspólnota w kręgach towarzyskich
- 3.2. Organizacje żydowskie jako (mikro) wspólnoty
- 3.2.1. Okoliczności wstąpienia do organizacji żydowskich
- 3.2.2. Organizacje żydowskie jako wspólnota doświadczeń kulturowych
- 3.3. Miejsce Izraela w życiu narratorów
- 4. Intelektualizm i mistycyzm jako przeciwległe bieguny kultury żydowskiej
- 4.1. Edukacja jako wartość kulturowa dla osób pochodzenia żydowskiego
- 4.1.1. Otwartość rodziny pochodzenia na wiedzę
- 4.1.2. Opinie narratorów na temat edukacji katolickiej
- 4.2. Mistycyzm jako wyjaśnianie niewyjaśnialnego
- 5. Znaczenie pochodzenia żydowskiego
- 5.1. Definiowanie własnego pochodzenia
- 5.2. Elementy kultury żydowskiej obecne w teraźniejszym życiu
- ZAKOŃCZENIE
- OSOBISTE ZNACZENIE BADAŃ
- BIBLIOGRAFIA
- SPIS TABEL
- ANEKS
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)