Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym
Odpowiedzialność: | Maria Deptuła, Agnieszka Misiuk. |
Hasła: | Diagnoza pedagogiczna Dziecko w wieku przedszkolnym Kompetencje społeczne Uczniowie klas początkowych Opracowanie |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016. |
Opis fizyczny: | 226 stron : ilustracje, wykresy ; 21 cm. |
Uwagi: | Bibliografia, netografia na stronach 192-205. Indeksy. |
Forma gatunek: | Książki. Publikacje fachowe. Publikacje naukowe. |
Dziedzina: | Edukacja i pedagogika Psychologia Socjologia i społeczeństwo |
Zakres czasowy: | 2001-2016 r. |
Powstanie dzieła: | 2016 r. |
Twórcy: | Misiuk, Agnieszka. Autor |
Odbiorcy: | Nauczyciele nauczania początkowego. Nauczyciele przedszkoli. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- Wstęp 7
- Rozdział 1. Kompetencje społeczne dziecka, ich znaczenie dla jego rozwoju i funkcjonowania w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej 11
- 1.1. Pojęcie kompetencji społecznych 12
- 1.2. Znaczenie kompetencji społecznych dla rozwoju i funkcjonowania dziecka w relacjach z rówieśnikami 19
- 1.3. Znaczenie posiadania kompetencji społecznych dla realizacji zadania rozwojowego przypadającego na młodszy wiek szkolny 32
- Rozdział 2. Umiejętność współpracy 40
- 2.1. Komunikowanie się 46
- 2.2. Orientacja na działanie 52
- 2.3. Udzielanie i przyjmowanie pomocy 57
- 2.4. Empatyczne reagowanie na emocje innego dziecka 64
- 2.5. Zachowanie się w sytuacjach konfliktowych 68
- Rozdział 3. Poznawanie kompetencji społecznych dziecka w przedszkolu i klasie szkolnej 72
- 3.1. Socjometria 72
- 3.1.1. Technika Jacoba L. Moreno – klasyczny test socjometryczny 73
- 3.1.2. Skala socjometryczna (Plebiscyt życzliwości i niechęci) 80
- 3.1.3. Technika „Zgadnij kto?” 86
- 3.2. Obserwacja atrakcyjności dziecka dla rówieśników i jego kompetencji społecznych 92
- 3.2.1. Obserwacja bezpośrednia 92
- 3.2.2. Obserwacja pośrednia 118
- 3.3. Wywiad 122
- 3.3.1. Poznawanie wiedzy dzieci o programach działania w sytuacjach społecznych 123
- 3.3.2. Poznawanie rozumienia sytuacji społecznych przez dziecko 130
- 3.4. Poznawanie kompetencji społecznych dziecka z jego perspektywy 136
- 3.5. Łączenie pochodzących z różnych źródeł informacji o kompetencjach społecznych dzieci w celu wyodrębnienia dzieci potrzebujących pomocy 140
- Rozdział 4. Model diagnozy umiejętności współpracy dzieci w młodszym wieku szkolnym oparty na socjometrii, obserwacji i wywiadzie 150
- 4.1. Dane o spójności obrazu umiejętności współpracy uzyskanego za pomocą socjometrii i obserwacji 158
- 4.2. Poznawanie umiejętności współpracy z perspektywy dziecka 163
- Rozdział 5. Zalecenia etyczne 169
- 5.1. Podstawowe standardy etyczne w badaniach z udziałem dzieci 169
- 5.2. Zasady prowadzenia badań socjometrycznych 177
- Zakończenie 185
- Spis tabel i rycin 190
- Bibliografia 192
- Aneks 206
- Indeks nazwisk 215
- Indeks rzeczowy 218
- O Autorkach 225
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)