Public relations : praktyka komunikowania 3.0
"Praktyka komunikowania 3.0 "
Odpowiedzialność: | Dariusz Tworzydło. |
Hasła: | Public relations Podręcznik |
Adres wydawniczy: | Warszawa : PWN, 2023. |
Wydanie: | Wydanie II uzupełnione i uaktualnione, wydanie I w Wydawnictwie Naukowym PWN. |
Opis fizyczny: | 354 strony : fotografie, ilustracje, mapa, wykresy ; 24 cm. |
Uwagi: | Pierwsze wydanie pt.: Public relations praktycznie. Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 337-343 i przy rozdziałach. Indeks. |
Forma gatunek: | Książki. Publikacje dydaktyczne. Publikacje fachowe. Publikacje naukowe. |
Dziedzina: | Media i komunikacja społeczna Zarządzanie i marketing |
Powstanie dzieła: | 2023 r. |
Przeznaczenie: | Dla studentów kierunków dziennikarskich związanych z marketingiem, a także praktyków biznesu, menedżerów oraz rzeczników prasowych. |
Odbiorcy: | Szkoły wyższe. Menedżerowie. Rzecznicy prasowi. Specjaliści ds. public relations. |
Skocz do: | Dodaj recenzje, komentarz |
- SPIS TREŚCI
- Wstęp do wydania drugiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
- 1. Public relations – kluczowe obszary dyskusji i defi nicje . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
- 1.1. Branża public relations w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
- 1.2. Relacje, wizerunek iprezentowanie prawdziwych informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
- 1.3. Etyczne fundamenty branży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21
- 1.4. Public relations areklama . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
- 1.5. Grupy docelowe działań public relations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
- 1.6. Sfery zadaniowe public relations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35
- 1.7. Organizacja działań public relations wfi rmie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
- 1.8. Agencje public relations jako partner w osiąganiu celów organizacji . . . . . . . . . . . . . . . 43
- WARTO PRZECZYTAĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
- PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
- 2. Badania ipomiar efektów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
- 2.1. Wykorzystanie badań do potrzeb public relations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
- 2.2. Wybrane techniki badawcze wykorzystywane wpublic relations . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
- 2.3. Brief przygotowywany na potrzeby realizacji procesu badawczego . . . . . . . . . . . . . . . . 59
- 2.4. Hipotezy icele badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
- 2.5. Procedura badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
- 2.6. Konstruowanie narzędzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
- 2.7. Obszary badawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64
- 2.8. Badania satysfakcji pracowników . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
- 2.9. Raport zbadań ijego wykorzystanie wdziałaniach public relations . . . . . . . . . . . . . . . . 71
- WARTO PRZECZYTAĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
- PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
- 3. System identyfi kacji wizualnej ijego pochodne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
- 3.1. Tożsamość iwizerunek fi rmy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
- 3.2. Tworzenie systemu identyfi kacji wizualnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
- 3.3. Zasady budowy systemu identyfi kacji wizualnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
- 3.4. Księga identyfi kacji wizualnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
- 3.5. Integrator wsystemie identyfi kacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
- 3.6. Wdrożenie systemu identyfi kacji wizualnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
- 3.7. Rebranding . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
- WARTO PRZECZYTAĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
- PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
- 4. Planowanie strategiczne ioperacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
- 4.1. Strategia public relations – zasady przygotowania dokumentu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
- 4.2. Elementy składowe dokumentu strategii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
- 4.3. Cele główne i operacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
- Spis treści
- 6
- 4.4. Wizerunkowa analiza SWOT ijej wykorzystanie wstrategii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
- 4.5. Kampanie public relations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
- 4.6. Partnerzy kampanii public relations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
- 4.7. Raport zkampanii public relations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
- 4.8. Komunikowanie wkampanii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
- 4.9. Zmiany wświadomości odbiorców jako cel kampanii public relations . . . . . . . . . . . . . . 116
- 4.10. Organizacja wydarzeń wramach kampanii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
- 4.11. Harmonogramy wpublic relations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
- 4.12. Budżetowanie kampanii public relations. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129
- WARTO PRZECZYTAĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
- PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 135
- 5. Zarządzanie kryzysowe iantykryzysowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 137
- 5.1. Defi niowanie sytuacji kryzysowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
- 5.2. Aktywność kryzysowa przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139
- 5.3. Cykl iklasyfi kacja kryzysu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
- 5.4. Przed kryzysem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
- 5.4.1. Model przygotowania przed kryzysem (4R) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
- 5.4.2. Przyczyny i symptomy sytuacji kryzysowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
- 5.4.3. Procesy iprocedura wzarządzaniu wizerunkiem przed kryzysem . . . . . . . . . . . 150
- 5.4.4. Audyt wprzygotowaniu do wystąpienia sytuacji kryzysowych . . . . . . . . . . . . . . 154
- 5.4.5. Opracowanie scenariuszy rozwoju sytuacji kryzysowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
- 5.5. Podczas kryzysu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
- 5.5.1. Procesy iprocedura wzarządzaniu wizerunkiem podczas kryzysu . . . . . . . . . . . 158
- 5.5.2. Działania podczas kryzysu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 160
- 5.5.3. Schemat obiegu informacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
- 5.5.4. Sztab kryzysowy izadania poszczególnych jego członków . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
- 5.5.5. Współpraca zdziennikarzami wsytuacji kryzysowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 168
- 5.5.6. Efekt kryzysu rozszerzonego (eskalacja kryzysu) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
- 5.5.7. Zintegrowany system raportujący . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
- 5.6. Błędy popełniane przed iwtrakcie kryzysu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 171
- 5.7. Po kryzysie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
- 5.7.1. Skutki sytuacji kryzysowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 174
- 5.7.2. Procesy iprocedura wzarządzaniu wizerunkiem po kryzysie . . . . . . . . . . . . . . . 176
- 5.7.3. Teoria echa pokryzysowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
- 5.7.4. Protokół pokryzysowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
- 5.8. Kryzysy wmediach społecznościowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
- 5.9. Wybrane modele zarządzania w kryzysie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
- WARTO PRZECZYTAĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
- PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
- 6. Dezinformacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
- 6.1. Wpływ dezinformacji na procesy komunikacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
- 6.2. Rewolucja mediów społecznościowych jako wsparcie dezinformacji . . . . . . . . . . . . . . . 200
- Spis treści
- 7
- 6.3. Bańka informacyjna determinująca procesy rozwoju dezinformacji . . . . . . . . . . . . . . . . 202
- 6.4. Zapobieganie dezinformacji w public relations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
- 6.5. Sztuczna inteligencja – tworzenie przekazów i dezinformacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
- 6.5.1. Kluczowe zagrożenia AI z punktu widzenia public relations . . . . . . . . . . . . . . . . . 205
- 6.5.2. ChatGPT i deepfake . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
- 6.5.3. Sztuczna inteligencja jako narzędzie manipulacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 210
- WARTO PRZECZYTAĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
- PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 212
- 7. Relacje zmediami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 213
- 7.1. Zasady skutecznych relacji zmediami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 214
- 7.2. Organizacja relacji zmediami wfi rmach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 216
- 7.3. Jak rozmawiać zdziennikarzem? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
- 7.4. Rodzaje materiałów prasowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 221
- 7.5. Jak napisać dobrą informację prasową? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
- 7.6. Autoryzować czy nie autoryzować? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
- 7.7. Czy pisać sprostowania? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 228
- 7.8. Konferencja prasowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
- 7.9. Monitoring mediów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 232
- 7.10. Analizy i ich wykorzystanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 234
- WARTO PRZECZYTAĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 255
- PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 256
- 8. Komunikacja wewnętrzna ibudowanie relacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257
- 8.1. Korzyści wynikające zprowadzenia dobrej komunikacji ibudowania relacji . . . . . . . . . . 258
- 8.2. Płaszczyzny komunikowania wewnątrz organizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
- 8.3. Narzędzia komunikacji wewnętrznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259
- 8.4. Błędy wkomunikacji wewnętrznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 264
- 8.5. Motywacja fi nansowa ipozafi nansowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265
- 8.6. Psychologia ipsychiatria wrelacjach wewnętrznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 267
- 8.7. Dlaczego odchodzą? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 271
- 8.8. Proces rekrutacji izwolnienie zpracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273
- WARTO PRZECZYTAĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
- PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 279
- 9. Relacje ze społecznościami lokalnymi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 281
- 9.1. Public affairs, lobbing i public relations . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 282
- 9.2. Rodzaje aktywności public affairs . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 284
- 9.3. Istota komunikacji na poziomie lokalnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 288
- WARTO PRZECZYTAĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291
- PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 292
- 10. Sponsoring . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 293
- 10.1. Korzyści wynikające ze sponsoringu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 294
- 10.2. Rodzaje sponsoringu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 296
- Spis treści
- 8
- 10.3. Umowy sponsorskie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 301
- WARTO PRZECZYTAĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
- PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304
- 11. Public relations wsieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 305
- 11.1. Public relations wsieci – istota ikorzyści . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 306
- 11.2. Narzędzia wspierające komunikowanie wsieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 310
- 11.3. Zasady projektowania kampanii public relations wsieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
- WARTO PRZECZYTAĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 318
- PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 319
- 12. Wizerunek osobisty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 321
- 12.1. Budowanie wizerunku własnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 322
- 12.2. Komunikacja werbalna iniewerbalna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 323
- 12.3. Wizerunek osoby na rynku pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 324
- 12.4. Dokumenty aplikacyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 325
- 12.5. Nie każdy potrafi pisać . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 326
- WARTO PRZECZYTAĆ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328
- PYTANIA I PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328
- Bibliografi a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 337
- Indeks rzeczowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 345
- OAutorze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)