Wyświetlone zostało 500 ostatnio wprowadzonych do katalogu pozycji (nowe nabytki). Zostały one posortowane malejąco po numerze inwentarzowym. Pozycje można tylko przeglądać, nie działa w tym trybie wyszukiwanie.
* 2. Struktury produkcyjne polskiego rolnictwa na tle struktur rolnictwa UE - Arkadiusz Sadowski, Wawrzyniec Czubak, Walenty Poczta
2.1. Determinanty przemian strukturalnych
2.2. Kierunki przemian
Bibliografia
* 3. Struktury obszarowe i ekonomiczne polskiego rolnictwa oraz innych państw unijnych - Arkadiusz Sadowski, Wawrzyniec Czubak, Walenty Poczta, Janusz Rowiński
3.1. Wstęp
3.2. Uwagi metodyczne
3.3. Struktury obszarowe i ekonomiczne polskiego rolnictwa oraz innych państw członkowskich
3.3.1. Uwagi wstępne
3.3.2. Struktury obszarowe i ekonomiczne rolnictwa państw członkowskich i ich ewolucja w latach 2005-2016
3.3.3. Struktury polskiego rolnictwa w roku 2016 a struktury rolnictwa innych państw członkowskich
3.4. Wnioski i rekomendacje
Bibliografia
* 4. Struktura produkcji zwierzęcej i jej ewolucja - Benedykt Pepliński, Walenty Poczta, Janusz Rowiński
4.1. Uwagi metodyczne
4.2. Pogłowie zwierząt gospodarskich ogółem w Polsce i w innych państwach członkowskich
4.3. Pogłowie zwierząt gospodarskich w najważniejszych gałęziach produkcji zwierzęcej w Polsce i w innych państwach członkowskich
4.3.1. Struktura pogłowia krów mlecznych
4.3.2. Struktura pogłowia trzody chlewnej
Bibliografia
* 5. Wyniki produkcyjne, dochodowe i efektywność gospodarowania - Arkadiusz Sadowski, Wawrzyniec Czubak, Walenty Poczta
5.1. Charakterystyka sytuacji w rolnictwie polskim i innych państwach członkowskich
5.2. Zróżnicowanie regionalne w rolnictwie polskim
5.3. Podsumowanie
5.4. Rekomendacje
Bibliografia
* 6. Struktury produkcyjne polskiego rolnictwa a problematyka środowiskowa - Arkadiusz Sadowski
6.1. Uwagi wstępne
6.2. Metodyka badań
6.2.1. Próba badawcza
6.2.2. Zakres danych
6.3. Wyniki
6.3.1. Potencjał produkcyjny
6.3.2. Aspekty ekonomiczne i produkcyjne
6.3.3. Aspekty środowiskowe
6.3.4. Spełnianie norm Unii Europejskiej w zakresie ochrony środowiska i warunków utrzymania zwierząt
6.3.5. Aspekty społeczne
6.4. Podsumowanie
Bibliografia
7. Rynek ziemi rolnej w Polsce - Józef Pyrgies
7.1. Ogólna charakterystyka rynku
7.2. Uwarunkowania obrotu ziemią rolną
7.3. Dotychczasowe skutki uwarunkowań rynku ziemi rolnej
7.4. Obrót gruntami państwowymi
7.4.1. Uregulowania prawne
7.4.2. Zagospodarowanie gruntów państwowych
7.5. Obrót gruntami prywatnymi
7.5.1. Uregulowania prawne
7.5.2. Prywatny obrót własnościowy w liczbach
7.6. Wnioski
Bibliografia
8. Rolnictwo Południowo-Zachodniego Obszaru Funkcjonalnego województwa wielkopolskiego jako przykład zrównoważonego rozwoju wysokointensywnego rolnictwa - Benedykt Pepliński
8.1. Obszar funkcjonalny i zasady jego wyodrębniania
8.2. Zasoby ziemi
8.3. Zatrudnienie i bezrobocie
8.4. Produkcja roślinna
8.5. Produkcja zwierzęca
8.6. Wyniki ekonomiczne
8.7. Środowisko
8.8. Charakterystyka społeczno-kulturowa
8.9. Wnioski i rekomendacje
8.9.1. Wnioski
8.9.2. Rekomendacje
Bibliografia
* 9. Przyrodnicze, ekonomiczne i społeczne uwarunkowania przemian w rolnictwie obszarów górzystych na przykładzie polskich Karpat - Wiesław Musiał
9.1. Wstęp i uwagi metodyczne
9.2. Specyfika gór i przyrodnicze uwarunkowania ich rozwoju
9.3. Uwarunkowania stanu i rozwoju rolnictwa polskich Karpat
9.4. Deproduktywizacja i narastanie tendencji recesywnych w rolnictwie
9.5. Rekomendacje
Bibliografia
* 10. Uwarunkowania rozwoju rozdrobnionego rolnictwa województwa małopolskiego - Wojciech Sroka
10.1. Geneza rozdrobnienia agrarnego w województwie małopolskim
10.2. Zmiany struktur agrarnych
10.3. Rola instrumentów wsparcia rolnictwa i gospodarstw rolnych w kreowaniu zmian struktur agrarnych
10.4. Wnioski i rekomendacje
Bibliografia
* 11. Wykorzystanie koncepcji kosztów likwidacji gospodarstwa rolnego w rozważaniach nad barierami poprawy struktury agrarnej w województwie małopolskim - Tomasz Wojewodzic
1.2. Kompetencje jako wyznacznik kapitału ludzkiego
1.2.1. Pojęcie kompetencji i jego ewolucja
1.3. Kształtowanie kapitału ludzkiego przez szkoły wyższe
Rozdział 2. UWARUNKOWANIA WSPÓŁCZESNEGO RYNKU PRACY
2.1. Tło zmian na rynku pracy w Polsce
2.2. Uwarunkowania popytu na pracę
2.3. Procesy globalizacyjne i ich znaczenie dla rozwoju kapitału ludzkiego
2.4. Nierówności na rynku pracy
2.4.1. Dualny rynek pracy
2.5. Uwarunkowania demograficzne
2.6. Migracje w poszukiwaniu pracy
Rozdział 3. OCZEKIWANIA WOBEC PRACOWNIKÓW WE WSPÓŁCZESNEJ GOSPODARCE
3.1. Wiedza jako operator współczesnego rozwoju
3.2. Rodzaje współczesnych organizacji
3.3. Wymagania stawiane pracownikom współczesnych organizacji i ich determinanty
3.4. Negatywne skutki wzrostu wymagań wobec pracowników
Rozdział 4. POLITYKA PAŃSTWA NA RYNKU PRACY WOBEC OSÓB MŁODYCH
4.1. Zakres polityki rynku pracy
4.2. Polityka państwa na rynku pracy w Polsce
4.2.1. Aktywna polityka rynku pracy
4.2.1.1. Wsparcie osób młodych, w tym nowe formy aktywnych programów rynku pracy
4.2.1.2. Ochotnicze Hufce Pracy i Akademickie Biura Karier jako szczególne instytucje wsparcia osób młodych na rynku pracy
Rozdział 5. KAPITAŁ LUDZKI W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM - STAN I PERSPEKTYWY ROZWOJU
5.1. Sytuacja osób młodych, w tym z wyższym wykształceniem, na rynku pracy
5.2. Podaż absolwentów szkół wyższych i ich struktura
5.3. Uwarunkowania społeczno-gospodarcze województwa świętokrzyskiego w kontekście możliwości rozwojowych kapitału ludzkiego
5.3.1. Zapotrzebowanie na zawody wymagające wyższego wykształcenia
5.4. Ocena kompetencji posiadanych przez osoby młode kończące studia wyższe
5.4.1. Kształtowanie kapitału ludzkiego przez szkoły wyższe - wyniki badań realizowanych w ramach projektu "Analiza strukturalna gospodarki Regionu Świętokrzyskiego i jej wykorzystanie pod kątem podnoszenia konkurencyjności i innowacyjności regionu"
5.4.1.1. Opinia studentów na temat ich przygotowania do wejścia na współczesny rynek pracy
5.4.1.2. Wymagania stawiane przez pracodawców pracownikom z wyższym wykształceniem i ocena posiadanych przez nich kompetencji
5.4.2. Losy zawodowe absolwentów
5.4.2.1. Opinie absolwentów na temat ich kształcenia
5.4.2.2. Opinia pracodawców na temat przygotowania i zatrudniania absolwentów
5.4.3. "Studentów portret własny" - badania własne WUP w Kielcach
5.5. Wsparcie osób młodych, w tym z wyższym wykształceniem, w wejściu na rynek pracy
5.5.1. Działania realizowane przez urzędy pracy
5.5.2. Działania realizowane przez szkoły wyższe - przykład dobrych praktyk
Publikacja jest przeznaczona dla studentów kierunków kosmetologicznych i medycznych oraz osób zainteresowanych metodami leczenia i korekcji defektów urody.
Książka w szczegółowy sposób omawia cechy starzejącej się skóry, a także czynniki regulujące ten proces. Kolejne rozdziały poświęcone są technikom stosowanym w medycynie estetycznej, w tym nieinwazyjnemu odmładzaniu twarzy i rąk wraz z protokołami wykonywania poszczególnych zabiegów. Autorzy omówili również zabiegi chirurgii plastycznej wykonywanej w celu korekcji wyglądu głowy, tułowia oraz kończyn; elementy chirurgii bariatrycznej, abdominoplastykę, lifting oraz zastosowanie implantów. Niezwykle interesującym fragmentem pracy jest zastosowanie laserów, a także leczenie defektów dermatologiczno-estetycznych, takich jak blizny, bliznowce, rozstępy i tatuaże. W podręczniku opisano również zabiegi ze stomatologii estetycznej i znaczenie kosmetologii w medycynie estetycznej. Książkę wzbogacono o liczne ryciny i zdjęcia.
Dla pracodawców zatrudniających cudzoziemców, osób zatrudnionych w urzędach pracy oraz organów sprawujących kontrolę nad legalnością pracy cudzoziemców.
Czy można żyć bez Facebooka? : Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym "Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym "
Żyjemy w czasach, w których dostęp do Internetu przestał być wyborem. W dobie sieciowego społeczeństwa informacyjnego niekorzystanie z sieci może skutkować wykluczeniem z wielu sfer życia, zarówno prywatnego, jak i publicznego. Rozwój i upowszechnienie dostępu do Internetu, a także pojawienie się narzędzi Web 2.0 początkowo spowodowały wybuch entuzjazmu. Internet stał się symbolem demokratyzacji, postrzegany był jako remedium na wiele bolączek współczesnego świata. Niektórzy w rozwoju ICT, powszechnej komputeryzacji i informatyzacji dopatrywali się potencjalnego źródła zrównoważonego rozwoju i narzędzi pozwalających redukować nierówności społeczne. Szybko jednak okazało się, że przestrzeń internetowa została zdominowana przez duże firmy świadczące usługi informacyjno-komunikacyjne, a ich działania budzą coraz więcej obaw.W ciągu kilku ostatnich lat Facebook stał się integralnym elementem przestrzeni internetowej. Mimo licznych kontrowersji,związanych zwłaszcza z polityką prywatności, liczba jego użytkowników stale wzrasta, a w 2017 roku przekroczyła dwa miliardy. Coraz częściej można się spotkać z opinią, że Facebook stanowi współcześnie "drzwi do całego Internetu". Rodzą się jednak pytania: Jakie są społeczne konsekwencje tak ogromnej popularności założonego przez Marka Zuckerberga serwisu? Czy korzystaniez Facebooka jest dziś dla internautów wyborem, czy może koniecznością? Jakie są doświadczenia osób, które zdecydowały się opuścić serwis? Co się stanie, kiedy spróbujemy na kilka dni usunąć swój profil? Książka stanowi próbę odpowiedzi na te i wiele innych pytań dotyczących fenomenu amerykańskiego serwisu społecznościowegoKsiążka przedstawia kompletny obraz dylematów stojących przed osobami decydującymi się na zrezygnowanie z korzystania z Facebooka. Można ją określić jako ambitną i interdyscyplinarną próbę analizy zjawiska w kategoriach jakościowych, rozszerzoną o osadzenie omawianej problematyki w kontekście rozwoju społeczeństwa informacyjnego, społeczeństwa sieciowego i mediów społecznościowych. Badanie empiryczne to nadzwyczaj udana jakościowa analiza przyczyn dołączenia i "wypisywania się" ze społeczności FB oraz dyskomfortu i niepokoju z tym związanego (głównie obawy przed missing out, charakterystycznej dla strategii pokolenia FB i konieczności doinformowania się w dobie nadmiaru informacji).Z recenzji prof. dr. hab. Bohdana Junga
Problematyka książki jest niezwykle ważna dla praktyki i teorii zarządzania, ludzie bowiem stanowią najcenniejszy kapitał i jeden z kluczowych czynników budowania przewagi konkurencyjnej każdej organizacji. Zarządzanie kapitałem ludzkim (ZKL) - coraz powszechniej uznawane przez teoretyków za współcześnie występujący, następny po zarządzaniu zasobami ludzkimi etap rozwoju funkcji personalnej przedsiębiorstwa, także oparty na innych założeniach - wykorzystuje wiele modeli, metod i instrumentów koncepcji ZZL. Podręcznik stanowi wartościowe opracowanie, którym przedstawiono w sposób wyczerpujący i kompetentny wiele wymiarów ZKL, tj.: koncepcyjny, strategiczny, operacyjny, przedmiotowy, podmiotowy. Zawiera bogate treści uporządkowane pod względem metodycznym, strukturalnym i logicznym, które będą pomocne studentom w zakresie nabywania wiedzy i umiejętności w przedmiotowym obszarze oraz w kształtowaniu kompetencji społecznych niezbędnych do odgrywania przez nich w przyszłości różnych ról zawodowych i życiowych. Po to użyteczne kompendium uporządkowanej wiedzy mogą także sięgać menedżerowie i specjaliści przedsiębiorstw oraz podmiotów sektora publicznego i badawcze problematyki zarządzania kapitałem ludzkim.
11.1.1. Determinanty wyboru źródła pozyskiwania pracowników
11.1.2. Przemieszczenia i relokacja pracowników
11.1.3. Sposoby dotarcia do pracowników na zewnętrznym rynku pracy
11.1.4. Narzędzia selekcji - analiza kompetencji kandydatów do pracy
11.2. Zarządzanie procesami ekspatriacji i reemigracji
11.2.1. Modele reemigracji w zależności od celów ekspatriacji
11.2.2. Znaczenie zarządzania procesem reemigracji
11.2.3. Organizacja procesu reemigracji
Problemy do dyskusji
Literatura polecana
12. Proces oceny wymagań pracy
12.1. Istota i etapy wartościowania pracy
12.2. Metody oceny wymagań pracy
12.3. Wykorzystanie wyników wartościowania pracy w różnych obszarach zarządzania organizacją
12.3.1. Rekrutacja, selekcja, rotacja
12.3.2. Rozwój kapitału ludzkiego
12.3.3. Ocena okresowa pracowników
12.3.4. Projektowanie stanowisk i rozwój organizacji
12.3.5. Wynagradzanie
12.4. Zmiany w obszarze oceny wymagań pracy
12.5. Charakterystyka koncepcji wartościowania kompetencji pracowników
12.6. Metody wartościowania kompetencji
12.7. Różnicowanie wynagrodzeń pracowników z uwzględnieniem kryteriów kompetencyjnych
12.8. Wyniki wartościowania kompetencji a wynagrodzenia
Problemy do dyskusji
Literatura polecana
13. Proces rozwoju kompetencji
13.1. Organizacja procesu rozwoju kompetencji
13.1.1. Wpływ strategii ogólnej organizacji na strategię rozwoju kompetencji
13.1.2. Etapy procesu rozwoju kompetencji
13.1.3. Istota analizy potrzeb kompetencyjnych
13.1.4. Metody analizy potrzeb kompetencyjnych
13.1.5. Istota planowania i projektowania programów rozwoju kompetencji
13.1.6. Metody rozwoju kompetencji
13.1.7. Wybrane metody wspomagające dyfuzję i wykorzystanie wiedzy
13.1.8. Wybrane modele ewaluacji programów rozwoju kompetencji
13.1.9. Ocena zwrotu z inwestycji w rozwój kapitału ludzkiego
jako element budowy przewagi konkurencyjnej
Problemy do dyskusji
Literatura polecana
13.2. Kształtowanie karier pracowników
13.2.1. Istota kariery
13.2.2. Proces kształtowania karier
13.2.3. Instrumenty kształtowania karier
13.2.4. Przykłady z praktyki kształtowania karier pracowników
Problemy do dyskusji
Literatura polecana
13.3. Zastosowanie coachingu i mentoringu w procesie rozwoju pracowników
13.3.1. Istota coachingu i mentoringu
13.3.2. Cele osiągane w procesie rozwoju w ramach coachingu i mentoringu
13.3.3. Projektowanie i przeprowadzanie procesów coachingu i mentoringu w organizacji
Problemy do dyskusji
Literatura polecana
13.4. Zarządzanie osobami o wysokim potencjale
13.4.1. Pracownicy o wysokim potencjale - talenty
13.4.2. Talent w firmie. Jak pozyskiwać, rozwijać i utrzymać
pracowników o wysokim potencjale
Problemy do dyskusji
Literatura polecana
14. Proces oceny pracowników
14.1. Proces oceny okresowej pracowników
14.1.1. Ocena okresowa i ocena bieżąca pracowników
14.1.2. Zakres dokonywanej oceny
14.1.3. Długość okresu w ocenie okresowej
14.1.4. Fazy procesu oceny okresowej pracowników i role kluczowych uczestników
14.1.5. Ocena 360 stopni
Problemy do dyskusji
Literatura polecana
14.2. Ocena kompetencji z zastosowaniem ośrodków oceny i ośrodków rozwoju (AC/DC)
14.2.1. Istota i zastosowanie
14.2.2. Metodologia
14.2.3. Proces wdrażania
14.2.4. Z praktyki
Problemy do dyskusji
Literatura polecana
15. Proces budowania zaangażowania pracowników
15.1. Założenia procesu budowania zaangażowania pracowników
15.2. Co determinuje zaangażowanie pracowników w świetle teorii motywacji?
15.3. Zarządzanie wynagrodzeniami
15.4. Mechanizm wzrostu wynagrodzeń
15.5. Metody wynagradzania za efekty
Problemy do dyskusji
Literatura polecana
16. Proces kształtowania relacji z interesariuszami wewnętrznymi
16.1. Kształtowanie relacji z interesariuszami wewnętrznymi poprzez kontrakt psychologiczny, budowanie poczucia sprawiedliwości organizacyjnej i zaufania
16.1.1. Kontrakt psychologiczny i jego rola w budowaniu dobrych
relacji z interesariuszami wewnętrznymi
16.1.2. Budowanie poczucia sprawiedliwości organizacyjnej u pracowników
16.1.3. Budowanie zaufania w relacjach z pracownikami
16.2. Partycypacja pracownicza - upodmiotowienie pracowników
16.3. Proces komunikacyjny jako narzędzie kształtowania relacji
16.3.1. Przebieg procesu komunikacyjnego
16.3.2. Poziomy komunikowania w organizacji
16.3.3. Kontekst komunikacyjny i jego elementy
16.3.4. Proces nawiązywania kontaktu w organizacji
Problemy do dyskusji
Literatura polecana
17. Przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym w procesie pracy
17.1. Patologia w procesie pracy jako zjawisko
17.2. Zjawiska patologiczne w organizacji
17.2.1. Grupy pracownicze i ich wpływ na trajektorię wzrostu
17.2.2. Mobbing i jego odmiany
17.2.3. Od siecioholizmu do cyberlenistwa
17.2.4. Triada patologicznego zaangażowania w pracę: pracoholizm - wypalenie zawodowe-karoshi
17.2.5. Pułapka toksykomanii
17.3. Skuteczne sposoby przeciwdziałania i eliminacji zjawisk patologicznych
w procesie pracy
17.3.1. Podmiotowość pracownika jako sposób na przeciwdziałanie
patologiom w procesie pracy
17.3.2. Praktyczne działania w środowisku pracy
Problemy do dyskusji
Literatura polecana
Część IV. Efektywność zarządzania kapitałem ludzkim
18. Ocena systemu ZKL
18.1. Spójność systemu zarządzania kapitałem ludzkim - integracja ze strategią
18.2. Spójność systemu zarządzania kapitałem ludzkim - integracja wewnętrzna
Podręcznik powstał jako syntetyczne i kompleksowe wprowadzenie do najważniejszych zagadnień pracy socjalnej w odpowiedzi na dynamiczny rozwój tej dziedziny w Polsce w ciągu ostatnich lat. Książka jest studium o różnych funkcjach, łącząc szeroki wachlarz kwestii teoretycznych z wiedzą praktyczną, dzięki czemu zainteresuje nie tylko studentów i wykładowców, ale też osoby zaangażowane w działania społeczno-socjalne. Autorom udało się uchwycić specyficzną dwoistość pracy socjalnej, będącej z jednej strony polem złożonej aktywności interdyscyplinarnej, a z drugiej - wyraźnie wyodrębnioną, zintegrowaną dyscypliną akademicką oraz praktyczną profesją. Rozdziały mają indywidualny charakter i odzwierciedlają autorskie stanowiska, a format wykładów łączy ze sobą wysoki poziom kompetencji merytorycznych z czytelnym językiem.
W 2015 roku wprowadzono w Polsce przepisy umożliwiające pielęgniarkom i położnym samodzielną ordynację i kontynuację w ramach zleceń lekarskich wystawiania recept i zleceń na produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne, a także samodzielne zlecanie wybranych badań diagnostycznych. Opierając się na doświadczeniach w pracy klinicznej oraz zgromadzonych podczas prowadzonych szkoleń dla pielęgniarek i położnych z zakresu nowych umiejętności, pragniemy zaproponować Czytelnikom podręcznik Ordynacja i farmakoterapia w praktyce pielęgniarki i położnej. Jak wystawiać recepty, zlecenia, skierowania.Ze względu na zakres niezbędnej wiedzy i umiejętności potrzebnych do prawidłowej ordynacji oraz wystawiania recept i zleceń poszerzyliśmy zakres zagadnień obejmowanych przez tematykę kursu specjalistycznego "Ordynowanie leków i wypisywanie recept" omawiając inne grupy leków poza substancjami leczniczymi przeznaczonymi do samodzielnej ordynacji.Podręcznik adresowany jest zarówno do pielęgniarek i położnych poszerzających swoją wiedzę w ramach kursu specjalistycznego "Ordynowanie leków i wypisywanie recept", jak i do osób, których program studiów uwzględnia wiedzę z zakresu ordynacji, wystawiania recept i zleceń. Będziemy niezmiernie wdzięczni za wszelkie uwagi i sugestie dotyczące podręcznika.